8, 5, numere pare si impare, 400, 35, 40, 5, 20
Numărul opt cuprinde în sine atât nemișcarea
cât și mișcarea. Nemișcarea, când e privit în sine, căci orice
număr cu soț e nemișcat, neavând un centru; mișcarea, când
se adună la cel de dinainte de el sau la cel de după el,
întrucât atunci dă un număr fără soț. Căci tot numărul fără
soț e prin sine mobil, datorită distanței egale a extremelor
față de mijloc. Deci ceea ce face opt între numerele de sub
zece, aceea face numărul optzeci între numerele de sub o
sută. La fel și opt sute între numerele așezate sub o mie.
Așadar privit în sine înfățișează starea pe loc, dar
circumscrie mișcarea celui dinaintea lui. Căci șapte, șapte
zeci și șapte sute înfățișează însușirea temporalității. Prin
urmare dat fiind că cele supuse timpului și facerii sunt
sesizate de simțire (lucrarea simțurilor), urmează că și
cunoștința sau știința fără greșeală a celor veșnice și
spirituale o primește mintea desăvârșită (înțelegem prin
știință cunoștința ființială). Iar numărul cincizeci,
cuprinzând în sine o unitate fără soț, adăugată după
înmulțirea lui șapte cu sine însuși, adică sfârșitul împlinirii
virtuților de către cei drepți. Căci nu se mai mișcă spre
săvârșirea virtuților cel ce-a ajuns la Binele prin fire și a
primit în sine imobilitatea. Pentru că unitatea este începutul
și sfârșitul oricărei mișcări. Iar numărul "cinci" indică știința
despre acestea. Căci cuprinde rațiunile celor inteligibile,
raționale, sensibile, a celor care au viață și a celor care
există pur și simplu, rațiuni pe care singură înțelepciunea
dumnezeiească le cuprinde, care e definită ca știință fără
greșeală a adevărului.
Numărul "patru sute" indică firea lumii
corporale. Căci aceasta este formată din patru elemente. Iar
numărul "treizeci și cinci" înseamnă mișcarea rațională a
celor virtuoși în timp. Căci șapte înmulțit cu cinci dă
numărul treizeci și cinci. Iar "șapte" înseamnă mișcarea
temporală, precum "cinci" înseamnă cunoștința rațională.
Adunând deci pe patru sute cu treizeci și cinci ai arătat
cunoștința rațională, naturală și temporală a sfinților bărbați
ce trăiesc sub fire și timp.
Numărul patruzeci este icoana lucrurilor
sensibile, iar cinci este icoana simțurilor, sub care cade
lumea sensibilă ca obiect de știință naturală. Deci pe drept
cuvânt numărul acesta indică deprinderea neroditoare de rău
și eliberarea desăvârșită a dumnezeieștilor bărbați de
afecțiunea simțurilor față de cele sensibile.
Numărul cinci este rotund și prin înmulțire cu
orice număr fără soț se regăsește pe sine. C\ci înmulțind cu
oricare număr fără soț pe cinci sau multiplii lui cinci, vei
afla că numărul rezultat se sfârșește în cinci. De pildă:
5X3=15; 5X5=25; 5X7=35; 5X9=45. Tot așa înaintând la
infinit, vei afla că cinci ori cina înmulțit cu fiecare număr
fără soț, sau cinci zeci ori cinci zeci, sau cinci sute ori cinci
sute, sau cinci mii ori cinci mii, dau numere în care se regăsesc în sensul că se sfârșesc în ele însele. Dar acest lucru e propriu mișcării circulare și sferice. Deci cu drept cuvânt învățații în știința numerelor au numit numărul cinci sferic și ciclic, ca unul ce nu iese niciodată din sine, prin
înmulțirea cu numerele fără soț. Dar el simbolizează și
știința generală, care nu iese niciodată din sine în mișcarea
fără de sfârșit în jurul totului și cuprinde toate prin puterea
cuvântului.
"Lungimea ei, zice, era de douăzeci de coți, iar
lățimea ei de zece coți". Căci Hristos, ca Dumnezeu și
Cuvântul, se lărgește progresiv sub chipul Providenței până
la zece coți, adică în cele zece porunci dumnezeiești ale
vieții active. Căci în zece porunci se lărgește Cuvântul
lui Dumnezeu, prin care legiferând împlinirea celor ce
trebuiesc făcute și reținerea de la cele ce nu trebuiesc făcute,
a îmbrățișat toată mișcarea voii libere a celor providențiați.
Iar ca Cel ce s-a făcut trup și s-a întrupat în chip desăvârșit,
tot El se lungește până la douăzeci de coți din pricină că
trupul se alcătuiește prin îmulțirea elementelor cu simțurile.
Caci cinci sunt simțurile și patru elementele din a căror
împreunare se alcătuiește firea oamenilor. Dar cinci înmulțit
cu patru dă numărul douăzeci. Iar prin lungime a indicat
Scriptura modul iconomiei, pentru înălțimea ei și pentru
faptul că taina dumnezeieștei întrupări este mai presus de
toafă firea.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4
Ascultați Noul Testament ortodox online.
|