Din ce a dat Danut7 din scripturi, intzeleg ca Domnul nu a dat porunca lui Adam shi Eva izgonitzi din Eden pentru a-shi indeplini canonul, deci nu a dat porunca sa tzie ziua a 7-a... a odihnei... deci ei daca ar fi tzinit-o totushi, ei shi urmashii lor, ar fi tzinut-o in amintirea fericirii din Eden dar asta ar fi insemnat o suferintza caci au fost scoshi afara ca sa lucreze pamantul, deci ei se puteau bucura doar la gandul promisiunii facute de Dumnezeu ca daca vor face canonul le va da ca sa-i mantuiasca Cel ce se va nashte din femeie... (din credintza)... candva...
Apoi lui Moise shi Aaron, deci poporului lui Israel le-a promis intrarea in pamantul fagaduintzei asha cum a promis robului Sau Avraam shi Sarra... deci reintrarea in Eden shi ca atare serbarea zilei Sabbathului asemenea zilei a 7-a din Edenul de unde omul fusese izgonit ca sa-shi indeplineasca porunca shi cannonul dat, Sabbath pe care i-au indemnat sa-l tzie inca de cand erau in Egipt cand Domnul cu mana puternica a inceput lucrarea Sa...
deci iata ca reintrarea in Deuteronomul este sarbatorita de cand a inceput ieshirea, shi de aceea a zis Domnul sa o tzie Israel pentru ca Domnul i-a scos din Egipt shi El fiind sfant, tzinandu-se de Cuvant ii va duce in Deuteronomul fagaduit... dar nu cu fortza, caci daca s-au razvratit n-au putut intra shi multzi shi-au lasat oasele in pustie, afara de Caleb fiul lui Iefone shi de Iosua fiul lui Navi...
deci daca nu te scoate Domnul din Egipt este in zadar ca sa tzii Sabbathul... pentru ca defapt atunci sarbatoreshti doar durerea pierderii Edenului... deci nu sarbatoreshti ci deznadajduieshti...
Iar Mantuitorul Hristos Iisus abea dupa ce a plinit Sabbathul a daruit oamenilor atat Sabbathul cat shi sfanta Duminica a invierii duhovniceshti... de la moartea in pacate la viatza sfanta... intru sfanta Treime, in tabara sfintzilor...
deci nu se poate afirma ca pana la Moise s-ar fi tzinut Sabbathul... e absurd ca cineva sa fi tzinut deznadejdea ca pe o sarbatoare, singurul lucru ce s-a tzinut a fost prin Abel chemarea Domnului, jertfa de bun miros duhovnicesc respectiv nedistrugerea omului de catre Dumnezeu, deci ducerea Arcei la uscat, shi jertfele lui Noe de bun miros duhovnicesc atunci cand a poruncit Dumnezeu ce trebuie sa tzina omul scos din ape pentru a avea o viatza bineplacuta lui Dumnezeu...
deci nu exista tzinerea Sabbathului pana eventual la Avraam shi Sarra... caci poate atunci la Stejarul Mamvri cand a dat vestea cea buna a nashterii lui Isaac, poate atunci a inceput tzinerea Sabbathului... pentru ca robul lui Dumnezeu Avraam a ascultat de Dumnezeu shi a ieshit din pamantul parintzilor sai shi a pazit poruncile Domnului slujind cu Har celor trei straini, oameni, care au trecut pe la el ca Domnul sa se sfatuiasca cum sa faca cu cetatzile blestemate unde era salashluit nepotul sau Lot... care era drept inaintea Domnului...
deci daca nu atunci a fost un fel de Sabbath, sfatul Domnului cu Avraam shi Sarra atunci inseamna ca abea lui Moise i-a poruncit sa inceapa Israel tzinerea Sabbathului pentru ca Domnul i-a scos din tzara Egiptului cu mana puternica shi bratz inalt ca sa-i duca nefortzat in pamantul fagaduintzei... dar din pricina ca s-au razvratit, n-au intrat in odihna binecuvantata ci shi-au lasat oasele in pustie caci pentru fiecare zi cat au cartit mintzind au platit cate un an in pustie... shi niciunul n-a trecut Iordanul decat fiul lui Iefone, Caleb shi fiul lui Navi adica Iosua... nici chiar robul lui Dumnezeu Moise... pentru pacatul pe care l-a facut atunci cand s-a indoit de sfintzenia Domnului facandu-l de ocara pe Dumnezeu inaintea lui Israel, atunci cand sarmanul Moise a scos apa din piatra la Rafidim zicand : "au doara voi scoate apa din piatra asta?"... deshi el poate ca vroise sa ia ocara lui Israel asupra sa... veshnica necredintza shi cartire a poporului acela tare la cerbice... asha ca "unii" (multzi) dintre cei de astazi...
deci Chiar daca Sabbathul a fost dat chiar shi strainului ce se lipise de Israel totushi abea de la Moise putem vorbi despre o porunca de tzinere a Sabbathului... sau poate ca eu n-am citit bine... caci a presupune ca Adam cel izgonit ca sa munceasca pamantul shi sa-shi indeplineasca porunca shi canonul sau Abel sau Noe sau Altzi patriarhi ar fi tzinut Sabbathul adica ziua a 7-a este o pura speculatzie, caci cum ai putea tzine ceva de unde ai fost scos, alungat, izgonit? ceva de care singur te-ai lepadat, ridicandu-tzi ochii, mana ca sa mananci din pomul binelui shi raului? caci Sabbathul se sarbatorea impreuna cu Dumnezeu shi nu omul asha singur de capul sau... tzinea el sarbatoarea unei amintiri jalnice... cand a ridicat ochii shi mana shi a mancat din fructul din pomul oprit.
daca totushi ar fi tzinut-o cineva, pe ziua a 7-a de la Adam shi Eva care au greshit, atunci aceea a fost doar Maica Precista... caci ea a crezut neindoielnic in Mantuirea lui Dumnezeu pormisa protoparintzilor primind shi plinind Vestea Cea Buna adusa de ingerul Domnului. Deci pana la ea s-a tzinut doar un Sabbath al ieshirii din Egipt ce amintea de Eden shi nu prea au reushit sa creada cineva in sfanta Zi a invierii, a biruintzei mortzii shi pacatelor... in nadejdea cea noua care a fost data de la Dumnezeu prin Iisus Hristos... nascut prin nashtere miraculoasa din pururea fecioara preacurata Maria.
Last edited by vsovi; 16.09.2009 at 09:52:20.
|