Sfantul Chiril, patriarh al Alexandriei (cca 375-444)
„Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul
Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi!” (In 14, 16-17)
Citat:
Amestecă iarăși dumnezeiescul cu omenescul și nu trece nici la slava Dumnezeirii, nici nu coboară în întregime la măsurile umanului, ci străbate prin amândouă, în chip minunat și amestecat, pentru că este totodată Dumnezeu și om. Era Dumnezeu prin fire, ca un rod din Tatăl și strălucire a ființei Lui, dar și om, întrucât S-a făcut om. Grăiește deci ca Dumnezeu și totodată ca om. Căci așa putea păstra bine rațiunile cuvenite prin iconomia cu trupul. Și o spunem aceasta, cercetând înțelesul versetului de față, în care se spune că și acum Domnul nostru ne-a adus în amintire pe Dumnezeu-Tatăl, spre zidirea credinței și spre folosul cât mai mare al ascultătorilor, precum va arăta cuvântul mai departe. Dar, deoarece ne-a poruncit să cerem în numele Lui, și a rânduit, pe lângă altele, și un mod de rugăciune neobișnuit celor vechi, și a făgăduit să ne dea cu toată graba cele pe care voim să le primim, că să nu pară prin acestea că lasă la o parte Persoana lui Dumnezeu-Tatăl, sau că înlătură puterea Celui ce L-a născut din faptele de dărnicie față de Sfinți, ne-a spus că ne va fi împreună-Dăruitor și ne va da împreună cu Tatăl pe Duhul Sfânt, adăugând și cuvântul „voi ruga,” ca om. Prin aceasta atribuie firii dumnezeiești și negrăite ceea ce I se cuvine Ei, care se află în Persoana lui Dumnezeu-Tatăl (ca început).1670 Căci acesta este obiceiul Lui, precum am spus mai înainte, de multe ori. Numește pe Duhul ființei lui Dumnezeu-Tatăl, sau și al Lui, alt Mângâietor. Căci una este rațiunea ființei Amândurora, nepunându-L pe Duhul în afară, și dă să se înțeleagă că rațiunea deosebirii Acestuia constă numai în faptul că subzistă în ipostas propriu. Pentru că Duhul nu este Fiu, ci Îl vom primi prin credință ca fiind în mod special ceea ce este, căci este Duh al Tatălui și al Fiului. Dar, știind că și El este Mângâietor cu adevărat și așa e numit în Sfintele Scripturi, Îl numește pe Duhul „alt Mângâietor,” nu ca pe unul Care lucrează altceva decât ceea ce lucrează El în Sfinți. Că și Fiul s-a numit și este Mângâietor mărturisește Ioan, zicând în scrierile lui: „Acestea vi le scriu, ca să nu păcătuiți, și dacă va păcătui cineva, avem Mijlocitor (parakleton) către Tatăl pe Iisus Hristos cel drept. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre” (I In 2, 1-2). Deci numește pe Duhul „alt Mângâietor,” voind să fie înțeles Acesta ca alt ipostas, Care are atâta asemănare cu Fiul, că poate lucra în mod neschimbat cele pe care le lucrează și El, încât să pară că El este Fiul, și altceva nimic. Căci este Duhul Lui și de fapt L-a numit, în versetul din fruntea paragrafului, Duh al Adevărului, după ce a spus despre Sine că este Adevărul (In 14, 6). Deci, va spune cineva celor ce socotesc pe Fiul străin de ființa lui Dumnezeu-Tatăl: Spune-mi, cum dă Tatăl Duhul Adevărului, adică al Fiului, nu ca pe un străin, ci ca fiind propriu, dacă, după voi, are pe Cuvântul ca Fiu despărțit de ființa Lui, și Duhul este al Fiului?1671 Și cum, dacă Fiul este de altă ființă, dă și El pe Duhul Tatălui ca pe al Său?1672 Căci s-a scris că a suflat asupra ucenicilor zicând: „Luați Duh Sfânt” (In 20, 22). Deci nu va nega cineva, ci mai degrabă va afirma că Fiul fiind Subiect al bunătăților naturale ale lui Dumnezeu-Tatăl, în mod ființial, în același mod cum le are și Tatăl, nu-L are pe Duhul dobândit din afară. Căci e greșit, sau, mai mult, e nebunie a cugeta astfel. Ci, precum fiecare dintre noi are în sine duhul propriu și-l răspândește din cele dinlăuntru în afară, așa e și Hristos. De aceea a suflat Hristos trupește, arătând că, precum iese din gura omului suflarea trupească, așa iese și din ființa dumnezeiască Duhul din El. Dacă Duhul lui Dumnezeu-Tatăl este și al Fiului, cum nu vor avea o unică putere în același timp, împreună, dar în mod distinct? Căci Tatăl este Tată, și nu Fiu, și Fiul este Fiu, și nu Tată.1673 Dar Tatăl este în Fiul și Fiul în Tatăl. Deci Tatăl nu dă pe Mângâietorul, sau pe Duhul Sfânt, în mod deosebit, și Fiul în mod deosebit, ci Duhul Se dăruiește Sfinților de la Tatăl prin Fiul. Pentru aceasta se spune despre Tatăl că e Cel ce dăruiește, și despre Fiul că e Cel prin Care Tatăl dăruiește toate. Și spunându-se despre Fiul că e Cel ce dăruiește, se spune despre Tatăl că e Cel din Care Fiul dăruiește toate. Iar că Duhul este dumnezeiesc, și nu de altă ființă față de Tatăl și Fiul, e neîndoielnic pentru oricine dintre cei ce cugetă drept Și despre aceasta ne va convinge rațiunea. Căci dacă nu este din ființa lui Dumnezeu, cum ar fi creația părtașă de Dumnezeu primind pe Duhul?1674 Și în ce mod ne unim și suntem temple ale lui Dumnezeu, primind un duh creat și de alt fel, și nu mai degrabă pe Cel din Dumnezeu? Și cum au comuniune cu firea dumnezeiască, după spusa Sfinților, cei părtași de Duhul, dacă El se numără între cele făcute, iar nu ieșind spre noi din însăși firea dumnezeiască? Căci El ne slujește nouă nu ca cineva străin de Dumnezeu, ci, ca să spun așa, ca o putere a Dumnezeirii venită în noi, care se sălășluiește în Sfinți și rămâne totdeauna dacă, curățindu-ne ochiul minții noastre cu toată deplinătatea, păstrăm în noi cu toată străduința harul spre toată virtutea. Căci nu vine și nu Se face văzut, zice Hristos, celor din lume, adică celor ce cugetă cele din lume și aleg să iubească cele pământești, ci vine și Se face văzut în Sfinți. Pentru care pricină? Cei ce-și mențin necurăția nespălată și și-au umplut mintea cu ea, ca de nisip, nu văd frumusețea firii dumnezeiești, nici nu primesc legea Duhului, fiind tiranizați în tot felul de patimile trupului. Iar cei buni și treji, eliberându-și inima de cele din lume, fac loc în ea, cu voie, Mângâietorului, și și-o izbăvesc și, primindu-L pe cât e cu putințăoamenilor, Îl văd în chip spiritual și primesc prin aceasta o trăire vrednică de râvnit. Căci îi sfințește și îi dovedește în stare să săvârșească toate bunătățile, îi eliberează de rușinea robiei omenești și-i îmbracă în demnitatea filiației. Și va mărturisi aceasta Pavel, zicând: „Fiindcă sunteți fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile voastre, Care strigă: Avva, Părinte!” (Gal. 4, 6).
|
sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 878-881
Am subliniat în acest fragment câteva idei.
"Căci una este rațiunea ființei Amândurora, nepunându-L pe Duhul în afară, și dă să se înțeleagă că rațiunea deosebirii Acestuia constă numai în faptul că subzistă în ipostas propriu" - de aici se poate vedea concepția sfântului Chiril al Alexandriei, anume că una este rațiunea ființei Fiului și a Duhului Sfânt, iar acea una rațiune a lor, adică cauză, este Tatăl !! Prin urmare nici vorbă sau urmă de vreun filioque !!
"De aceea a suflat Hristos trupește, arătând că, precum iese din gura omului suflarea trupească, așa iese și din ființa dumnezeiască Duhul din El" - Ori în acest pasaj este evident vorba despre dăruirea Duhului Sfânt de către Iisus Hristos apostolilor. Ori în acest caz nu este vorba despre purcederea Duhului Sfânt, ci despre dăruirea Duhului Fiului apostolilor, însă repet asta nu este purcederea Duhului Sfânt !!
"Deci Tatăl nu dă pe Mângâietorul, sau pe Duhul Sfânt, în mod deosebit, și Fiul în mod deosebit, ci Duhul Se dăruiește Sfinților de la Tatăl prin Fiul." - Aici se poate vedea vestita formulă "prin Fiul" la ce se referă cu adevărat !! Anume la dăruirea Duhului Sfânt sfinților !! Deci nici urmă de purcedere a Duhului Sfânt. Este vorba despre dăruire, care se face de la Tatăl prin Fiul, evident dăruindu-Se de către Amândoi, pentru că Duhul este atât al Tatălui cât și al Fiului, însă din nou asta nu înseamnă că Duhul Sfânt ar purcede cumva din/prin Fiul !! Duhul Sfânt purcede din Tatăl (Ioan 15:26), și punct !!
|