Citat:
În prealabil postat de nutucutu
Copy-paste din link-ul dumneavoastra:
" Acum opt ani, când încã trãia Pelaghie, predecesorul nostru de sfântã pomenire, confratele nostru, coepiscopul Ioan, profitând de ocazia ivirii unei alte probleme, a întrunit un sinod în orașul Constantinopol și s-a strãduit sã ia titlul de “universal”. De îndatã ce predecesorul meu a luat cunoștințã de aceasta, el a trimis scrisori prin care, în virtutea autoritãții sfântului apostol Petru, a anulat actele acelui sinod."
Iata ce spune sfintul Grigorie, papa al Romei: "in virtutea autoritatii sfintului apostol Petru, a anulat actele acelui sinod". Multumesc ca-mi intariti credinta: ultimul cuvint in materie de credinta il are episcopul Romei, "in virtutea autoritatii sfintului apostol Petru".
|
Am mai discutat despre asta, nu stiu daca aici sau pe forumul catolic.
In timpul predecesorului Pelagius II aparuse o divergenta intre el si Patriarhul Constantinopolului. Acesta din urma convocase un sinod si isi luase titlul de "universal". Papa Pelagius II nu a acceptat aceasta si nu a recunoscut sinodul.
La acest episod se refera Sf. Grigorie. Bineinteles ca nu-l bagase patriarhul in seama pe papa Pelagius II si urmatorul patriarh tot universal se numea, asa ca Sf. Grigorie insista. Se stie ca unii papi credeau intrun primat, fara sa-i bage cineva in seama. Sa vedem daca Sf. Grigorie se referea la primat sau la faptul ca Roma era considerata fondata de Sf. Petru. La fel cum alte episcopate devenite patriarhii erau fondate de Apostoli. La aceasta autoritate se referea Sf. Grigorie.
Dar vedem in continure ca sf. Grigorie exclude vreun primat, cel putin in sensul dat de BC azi. El se refera in continuare la intaietatea data de sinod Romei.
"
Cum stiti prea bine Sanctitatea Voastrã, pe care o venerez în mod deosebit, acest titlu de "universal" a fost oferit de Sfântul Sinod de la Calcedon episcopului din scaunul apostolic al cãrui slujitor sunt prin harul lui Dumnezeu. Dar nici unul dintre predecesorii mei n-a vrut sã se serveascã de acest cuvânt profan; pentru cã, de fapt, dacã un patriarh este numit "universal", le rãpeste celorlalti titlul de patriarh. Departe, departe sã fie de tot sufletul crestin dorinta de a uzurpa câtusi de putin sau de a diminua onoarea fratilor sãi! Dacã noi refuzãm o onoare care ne-a fost oferitã, gânditi-vã cât de rusinos este sã fie uzurpatã violent de cãtre un altul. "
Vedem ca Sf. Grigorie spune ca niciun papa nu s-a considerat superior celorlalti, adica universal (primatul asta inseamna). Chiar daca la Calcedon Romei i s-a dat un titlu de intaietate, primul intre egali.
Iata dovada clara a ceea ce credea Sf. Grigorie. Prima scrisoare e adresata Patrarhilor Alexandriei si Antiohiei (iata ca ii instiinta si pe ei si le cerea sprijiunul, ar fi trebuit sa le spuna in virtutea primatului. Mai sunt alte scrisori adresate Patriarhului Ioan Postitorul si imparatului (imparatul aproba numirea papilor, printre altele).
In scrisoarea catre Patriarhul Ioan Postitorul (epistola 25, liber 1)Sf. Grigorie scrie:
Ce veti spune lui Hristos, Care e capul Bisericii universale, la judecata finalã, dacã prin titlul de universal v-ati supus toti membrii ei? (...) Petru, primul între apostoli, si membru al Bisericii sfinte si universale; Pavel, Andrei, Ioan nu sunt ei capi ai anumitor popoare? - si totusi toti sunt mebrii sub un singur Cap. )...) Nu sunt ei membrii ai Bisericii? Si totusi nici unul dintre ei n-a voit sã fie universal (...).
asadar, iata si adevarul, ce credea Sf. Grigorie cel Mare, niciunul din Apostoli nu a fost universal. Capul e Hristos si toti Apostolii egali.