Uite aici un text magistral despre Maica Domnului. Oricum, nu te bloca dacă nu înțelegi imediat cultul Maicii Domnului. În timp ai să înțelegi tot ce trebuie să înțelegi.
Teotokos
Biserica recunoaște în persoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (Theotokos) pe acea făptură care - singura în toată creația lui Dumnezeu, materială și spirituală - a ajuns să împlinească scopul pentru care există întreaga Creație, cea mai deplină unire cu Dumnezeu, cea mai desăvârșită realizare a posibilităților vieții. Consimțământul ei la Întruparea Fiului n-a fost doar armonizarea voinței omului cu voința lui Dumnezeu, ci un eveniment existențial unic, al co-inerenței vieții celor create și celor necreate: Stăpâna noastră a fost socotită vrednică să împărtășească de energia ei firească (energia voinței, dar și a maternității) lucrarea comună a Divinității, adică viața cea mai intimă a lui Dumnezeu. Viața ei fizică, sângele ei, funcționarea biologică a trupului ei, s-a identificat cu viața dăruită efectiv Ipostasului întrupat al lui Dumnezeu Cuvântul. Dumnezeu Cuvântul a trăit ipostatic ca parte a trupului ei; Dumnezeu a trăit înlăuntrul pântecelui ei cu trupul și sângele ei; propria ei energie creată s-a identificat cu energia vieții Celui Necreat.
Theotokos nu „împrumută“ doar funcțiunile ei biologice către Dumnezeu Cuvântul, pentru că o mamă nu-și „împrumută“ trupul către copil, ci Îi clădește existența cu trupul ei și cu sângele ei, așa cum îi formează sufletul copilului hrănindu-l, vorbindu-i, îngrijindu-se de el, dăruindu-i afecțiune. Biserica insistă asupra faptului că Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu nu și-a asumat doar un trup prin Înomenirea Sa, ci un „trup animat de un suflet rațional și spiritual“ (Sfîntul Ioan Damaschinul, Dogmatica III, 46), așa cum este și carnea oricărui fetus uman. Hristos Și-a asumat natura omenească în întregimea energiilor trupești și sufletești care vin să o compună și să o exprime. Iar simbolul Născătoarei de Dumnezeu nu se oprește la constituirea trupului lui Hristos, ci se extinde chiar la ceea ce numim formarea sufletului Său, a psihologiei Lui omenești, de vreme ce mama este izvorul și fundamentul articulării primelor experiențe mentale, primelor sensibilități, primelor cuvinte, fundamentul intrării progresive a copilului în lumea numelor și a simbolurilor, lumea oamenilor.
Fiind Maica lui Dumnezeu, Fecioara Maria a identificat astfel, în existența sa, viața celor create cu a celor necreate; a unit în propria ei viață Creația și Creatorul ei. Iar astfel, fiecare făptură, întreaga creație a lui Dumnezeu, află în persoana ei poarta „vieții celei adevărate“, intrarea în plinătatea posibilităților existențiale. „De tine se bucură toată făptura... soborul îngeresc si neamul omenesc“. În limbajul poeziei Bisericii, fiecare imagine care include natura este atribuită Stăpânei noastre, pentru a înfățișa exact întreaga reînnoire a celor create care se împlinesc în persoana ei. Ea este „cer“ și „pământ roditor“ și „munte netăiat“ și „piatra care ai adăpat pe cei însetați de viață“ și „pântece înflorit“ și „brazdă care ai crescut înmulțirea milelor“. Iar inimitabila „semantică“ a iconografiei ortodoxe traduce, atât în tușă, cât și în culoare, ceea ce afirmă figurat aceste imagini. Ea reprezintă pe Născătoarea de Dumnezeu și tronul Dumnezeirii, fie ținând un copil sau rugându-se, sau sărutându-L cu drag pe Prunc sau „așezată“, la Nașterea lui Hristos sau la adormirea sa. Ea e noua Evă care recapitulează natura, nu în acea autonomie contrară naturii și în moarte, ci în participarea ei la Divinitatea care transcede natura și la realizarea vieții de veci. Pentru că voia sa proprie restaurează „sfârșitul“ existențial și scopul creației în general, ea dă sens și dă speranță „așteptării nerăbdătoare a făpturii“ (cf. Romani VIII, 19). Când credincioșii caută mijlocirea Născătoarei de Dumnezeu pentru mântuirea lor, ei nu caută vreun soi de mediere juridică, ci ca voința lor nelucrătoare să fie conținută în voința ei dătătoare de viață, voința ei care afirmă dragostea mântuitoare a lui Dumnezeu întrupat.
Cristos Yannaras
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
|