Citat:
În prealabil postat de ioanna
Eu vreau sa caut o eclipsa de soare dimineata, am un feeling ca umbra lunii ar trebui perceputa spre nord-vest la rasaritul soarelui. (ma uitam pe istoricul eclipselor) btw, ce spui tu tot nu demonstreaza ca pamantul e un punct fix 
|
sunt doua fenomene care se pot explica strict d.p.d.v geocentric si anume umbra lunii la eclipsa si umbra gnomonului la ecuator:
http://www.hexaimeron.ro/Cosmologie/...e.html#eclipsa
http://www.hexaimeron.ro/Cosmologie/...ie.html#admin2
Sa vedem insa cum demonstreaza Aristotel ca Pamantul este fix:
Despre poziție nu toți au aceeași părere, ci cei mai mulți, toți câți afirmă („...precum Empedocle, Anaximandru, Anaximene, Anaxagora, Democrit și Platon...”) că întreg cerul este limitat, spun că este așezat în centru, contrar a ceea ce spun filosofii din Italia, numiți pitagoricieni. Într-adevăr, ei afirmă că în centru se găsește focul, iar Pământul, fiind unul dintre astre și fiind purtat circular în jurul centrului, produce noaptea și ziua.
În plus, ei construiesc un alt Pământ, opus acestuia, pe care-l denumesc cu numele de Antipământ, căutând să obțină teoriile și cauzele nu în raport cu faptele observate, ci să aranjeze împreună faptele observate, antrenându-le și forțându-le în raport cu anume teorii și păreri ale lor (sistemul cosmologic pitagoreic, de regulă atribuit lui Philolaos - aprox. 470-400 î.Hr. - sau autorilor anonimi, avea în centru focul, pe orbita cea mai apropiată se mișca Antipământul, urmând apoi Pământul, Luna, Mercur, Venus, Soarele, Marte, Jupiter și Saturn, iar la sfârșit sfera stelelor fixe.
Sistemul celor 9 planete, începând cu Antipământul, forma, împreună cu sfera stelelor fixe, numărul 10 care, potrivit doctrinei pitagoreice, era numărul perfect - suma primelor patru. Ideea că numărul 10 este numărul perfect al corpurilor cerești a dus la inventarea Antipământului, de neobservat undeva pe cer și care, spuneau pitagoreicii, este invizibil nouă fiind opus Pământului.
Dar și mulți alții vor fi de acord că Pământului nu trebuie să-i fie atribuit locul din centru, căutând convingerea
nu din faptele observate, ci mai mult din raționamente. Într-adevăr, celui mai nobil lucru, presupun ei, îi aparține cel mai nobil loc, iar focul este mai nobil decât pământul și limita decât intervalul; dar extremitatea și mijlocul sunt limite (în interiorul unei sfere), astfel că, judecând prin analogie plecând de la acestea, ei presupun că în centrul sferei nu este situat Pământul, ci mai degrabă focul („Dintre corpuri, focul este cel mai nobil, iar celui mai nobil dintre corpuri îi aparține în mod propriu cel mai nobil dintre locuri”.)
În plus, pitagoricienii cel puțin, și din cauză că partea cea mai importantă a universului trebuie să fie cel mai bine conservată, iar centrul este în acest fel, numesc focul care se află în acest loc cetatea lui Zeus („Philolaos spune că există un foc în centru și îl numește inima întregului, casa lui Zeus, mama zeilor, altarul, susținătorul și măsura naturii”), ca și cum centrul ar fi definit într-un singur fel, iar centrul mărimii și al lucrului ar fi și centrul naturii...
Antinomia. Există, într-adevăr, multe feluri în care se vorbește despre mișcarea și repausul Pământului. Există deci o dificultate (dificultatea de a concepe Pământul în repaus) care revine în mod necesar tuturor, căci numai o inteligență prea superficială poate să nu se mire pentru ce o mică bucată de pământ, ridicată în aer și lăsată liberă, se mișcă și nu poate să rămână pe loc... dar întreg Pământul, dacă este ridicat în aer și lăsat liber, nu se mișcă. Cu toate acestea o greutate atât de mare rămâne imobilă...
Noi să arătăm mai întâi dacă Pământul este în mișcare sau este fix, căci, precum am spus, unii (pitagoricienii) îl fac să fie unul dintre astre, alții, care-l așează în centru (Platon, Timaios), afirmă că este balansat și mișcat în jurul axei centrale. Dar, că amândouă teoriile sunt imposibile, dacă într-adevăr se mișcă, fiind fie în afara centrului, fie în centru, este evident când se consideră, drept punct de plecare, că este necesar ca el să se miște forțat prin această mișcare... În plus, tot ceea ce se mișcă prin deplasarea circulară se observă că este în regresie și mișcat cu mai mult de o singură deplasare, afară de prima sferă, încât și Pământul, fie că se mișcă în jurul centrului, fie că rămâne în centru, este necesar să se miște prin două deplasări.
Dar, întâmplându-se aceasta, este necesar să se producă mutarea (πάροδος - deplasare, mutare - se referă, probabil, la deplasarea laterală a punctelor de răsărit și de apus ale stelelor fixe) punctelor răsăriturilor și schimbări ale direcției astrelor fixe. Or nu se observă producându-se acest lucru, ci totdeauna aceleași astre răsar și apun în aceleași locuri ale Pământului.
Intre echinocțiul de primăvară și solstițiul de vară Soarele urcă de la ecuator către tropicul Cancerului, coboară spre ecuator între solstițiul de vară și echinocțiul de toamnă, apoi de la ecuator spre tropicul Capricornului până la solstițiul de iarnă, pentru a urca din nou către ecuator între solstițiul de iarnă și echinocțiul de primăvară; dacă, deci, axa de rotație a Pământului ar fi identică cu axa de rotație a celorlalte planete, atunci stelele fixe ar avea aceleași mișcări ca ale Soarelui și celorlalte planete și, prin urmare, nu ar răsări și nu ar apune în aceleași locuri ale orizontului. Dar observația infirmă acest lucru, deci Pământul este nemișcat.