In Sfanta Scriptura scrie "Drept aceea, mergând, învățați toate neamurile" si nu obligati toate neamurile, convertiti fortat toate neamurile.
In continuare mai scrie: " Învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă" nu sa propovaduiasca invataturi gresite care ii rup de mantuire chiar si pe cei alesi. Pasajul acesta il au in prim plan toti neoprotestantii, martorii si mormonii sunt si ei foarte acitivi.
Cei alesi sunt cei care, la fel ca sutasul Corneliu, din cauza faptelor lor bune, sunt luminati sa vina in adevar. Dar din cauza aflarii unei alte invataturi se duc acolo, nu unde ar trebui sa ajunga.
Despre convertirea romanilor si iezuiti chiar greco-catolicii scriu urmatoarele:
Simion Barnutiu ,Romanii si Ungurii. Discurs rostit in catedrala Blajului la 2/14 mai 1848.
"Strigoniul (Arhiepiscopia de Esztergom, n.n.) o a plantat in inima imparatului Leopold si a romanilor; Strigoniul o a udat prin iesuiti; Strigoniul o a smuls dupa aceea tot prin iesuiti din inimile unei parti a romanilor si poate ca tot Strigoniul o va smulge si din inimile celeilalte parti – daca nu se va lasa de metropolitura, de protectorat, de primatie si suprematia si de orice domnire si influenta asupra Bisericii romanilor. Supt inalta protectiune a acestui Strigoniu fabrica (u) iesuitii diplome false, scoteau rescripte de la Curte si bule de la Roma pentru noua subjugare a Bisericei romane sub titlul de episcopat al Fagarasului;"
"Indata la inceputul uniunii vedem in sinoadele noastre de patrele rector al iesuitilor presidand in locul superintendentului reformat si pe alt iesuit il vedem neincetat in coastele episcopului nostru riveghindu*l ca pe un facator de rele. Apoi spuneti*mi, ce diferente este intre superintendentul de Tofeo si iesuitul Baranyi; care din amandoi a fost mai bun pentru romani? Indata dupa unire episcopul catolic din Alba Iulia incaleca peste arhiepiscopul nostru si*l face vicar.."
Gheorghe Sincai, tot greco-catolic:
“Unirea, mai pe urma, numai popilor au folosit, ca acestia au dobandit putina scutinta, cam anevoie, dara nobilii au ramas cu buzele stramboiate pana astazi, caci latinilor destul le iaste ca insaland pre romani in patria lor, au putut invinge cu numarul pre calvini, carii in sine erau cei mai tari in timpul acela."
Alexandru Papiu Ilarian, fiu de preot greco-catolic:
“... Sincai, ca si Clain episcopul, Clain calugarul, Petru Maior si toti blajenii luminati din secolul al XVIII, cunoasteau tot raul fatal produs de unire ... Voi, iezuiti romani de la Oradea Mare, de la Gherla ... si de aiurea, voi cari in aceste zile ale luminei si ale libertatii cutezati a indemna pe romani sa mearga la sinodul catolicilor din Pesta, voi, cari mergeti cu cutezanta pana a da romanilor
uniti numele strain si urat de catolici... Voi, cari prin acest si altele asemenea criminale apucaturi, cereati a rupe de tot o parte insemnata a romanilor din corpul cel mare al natiei, auziti de profetul
Sincai si pana e timp, convertiti*va!”
Reprodus din Al. Papiu *Ilarian, Viata si operele lui Gh. Sincai, Bucuresti, 1870, p. 32*34.
Nicolae Densusianu, tot greco-catolic, spune despre actul unirii: "o traducere din cele mai mișelești și criminale, falsificarea unui tratat politico-bisericesc, pentru a supune poporul român catolicilor și a desființa Biserica română de Alba Iulia".
Asadar se pare ca si in acest mod se faceau convertirile.
|