View Single Post
  #24  
Vechi 07.01.2012, 13:35:55
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Usere Erethorn, tu nu vrei o discutie, ci cauti doar galceava, cum scrie in acel citat din Sfanta Scriptura. Nu te intereseaza adevarul, cauti doar motive de acuzare, iar daca nu gasesti inventezi din ce te-ai gandit. Din discutiile de pana acum am vazut ca si daca un ceva este evident tot continui fara rost, le intorci si pare chiar ca nu intelegi sensul cuvintelor (de altfel a spus ca nu esti roman, ma gandesc ca poate nu intelegi romaneste).
Tot ce spui e confuz, nu ai inteles prea mult din crestinism si nu are rost sa iti expun eu tot catehismul, il poti citi singur. Ca apoi din ce nu intelegi incepi cu acuze care mie mi se par ciudate, de genul ca de ce are calul patru picioare.
Iar Sfanta Scriptura spune clar, vrei ca eu sa nu cred ce scrie in Sfanta Scriptura cand scrie ca sa te departezi de cei ce sufera de boala discutiilor si a certurilor de cuvinte, mai ales la cei lipsiti de adevar. Trebuie sa intelegi ca te-ai lepadat de ortodoxie, noi am ramas ortodocsi, avem alte invataturi, cele adevarate, tu nu le poti intelege, daca bunul Dumnezeu nu a reusit ce as putea face eu? Pentru a intelege trebuie sa ai luminare inainte, iar luminare ase capata in urma faptelor. Trebuie sa te gandesti ce ai facut rau, si sa te rogi mai mult pentru luminare. Altfel pierdem vremea, nu intelegi lucrurile elementare, ce rost are sa discutam despre lucruri subtile din dogma?

Uite in cazul asta, la fel ca intotdeauna de un an, mi-ai pus doua intrebari (de fapt acuze, ca de obicei) aiurea, ti-am raspuns clar, nu te-a multumit deloc, ai pus apoi alte patru intrebari, daca raspund si al acestea probabil urmeaza alte opt intrebari si tot asa. Desi raspunsul dat era clar, niciodata nu o sa recunosti si nu pare ca vrei sa intelegi, nu e pierdere de vreme pentru mine?
Sper ca daca iti raspund si la aceste intrebari macar sa te intorci la ortodoxie, timpul e limitat pentru fiecare om, nu am timp sa pierd fara rost. Am maia vut o disutie degeaba pe mai mult de 300 de pagini cu Adriana3, deci sunt lecuit.
Asadar, patru intrebari, unele curioase, de genul daca eu cred in catehism. Ar fi culmea sa cred in ce spune un user eterodox pe net decat in catehism. Catehismul e acelasi, poate mai difera cateva cuvinte, dat toate au aceeasi invatatura veche de aproape 2000 de ani, la ortodocsi nu se schimba tot timpul ca la catolici. Catehismul contine aceleasi lucruri ca o invatatura de acum cateva secole gen Dogmatica a sf. Damaschin. De exemplu in catehismul oficial de pe site-ul patriarhiei scrie si ma clar: "Mantuirea ne-a fost facuta cu putinta de intruparea, jertfa, invierea si inaltarea Domnului nostru Iisus Hristos la cer, si ne-o insusim prin harul dumnezeiesc, cu care trebuie sa conlucram prin credinta si fapte bune. Adevarul care duce la mantuire se gaseste in Sfanta Biserica Ortodoxa, „stalpul si temelia adevarului” (I Timotei 3, 15)."

A doua intrebare, invatatura despre har. Daca citeati articolul sf. Serafim aflati si raspunsul, chiar eu am dat reaspunsul nu numai o data pe forum. Asa cum scrie si in catehism, harul este primit la inceput prin Botez si Mirungere, apoi omul conlucreaza cu harul in mod sinergic. Asadar este primit in dar, nu il poate primi altfel, dar apoi il poate spori sau chiar pierde, in functie de faptele sale. Nu ai cum sa cunosti aceasta invatatura pentru ca dogma catolica e confuza in privinta asta, mai are si eroarea dogmatica (erezia) cu harul creat. Iata in catehismul de pe site-ul patriarhiei, aprobat de Sfantul Sinod (care e doar mai complet): http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html
"Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca. Omul poate face anumite fapte bune, dar nu le face asa de statornic si dintr-un cuget asa de curat, incat sa se sfinteasca prin ele si sa se mantuiasca. Omul are libertatea de a face binele si cata vreme e in robia pacatului stramosesc, dar aceasta e o libertate slabita. Ea e marita tocmai de harul care vine la inceput fara nici un merit al omului.
Dar harul nu e de trebuinta numai la inceputul mantuirii omului, ci si dupa aceea, tot timpul."

A treia intrebare, prin care se arata ca de fapt nu ati inteles ce insemna crestinsimul, probabil ati ramas cu unele conceptii atee, gen doar faptele conteaza. Mantuirea si harul a fost primit la Cincizecime. Inainte a fost doar har exterior, la prooroci si la momentul cand Iisus a suflat si a spus luati Duh Sfant. Harul interior a fost primit la Cincizecime, doar prin el ne putem mantui, nu prin harul exterior. Explicatia mai ampla e la Sf. Serafim de Sarov. BO spune ca la Cincizecime s-a infiintat Biserica, BC spune ca la rastignire.

A patra intrebare, nici nu mai e nevoie sa raspund, BC avea aceeasi dogma mult mai clar enuntata. De aceea a venit Mantuitorul, ca sa se mantuiasca oamneii si de aceea a infiintat Biserica. La fel ca in Vechiul Testament, desi toti oamenii mureau au fost doua cazuri descrie in care nu au murit, cred ca Enoh are acum peste 6000 de ani, si in crestinism cunoastem doar doua cazuri in care doi pagani au fost trecuti in Rai. Dar cum sa intamplat aceasta? Prin rugaciunea a doi sfinti, ca mult poate rugaciunea dreptului, iar Sf. Grigorie i s-a spus sa nu se mai roage pentru paganii morti. Vedem si unde erau acei pagani, in cazul cu Sf. Tecla acela era un copil, ce pacate a facut un copil sa mearga in Iad? Iar in cazul imparatului Traian acesta a fost trecut in Rai, dar cate pacate nu avea Traian, ii omorase chiar si pe crestini. Deci nicio legatura cu faptele. Alte cazuri nu cunoastem si nu au fost descrise, ar insemna sa mai inventam noi.
Dar acestea le-am mai scris de cateva ori, ca si orbul vindecat pe care il tot intrebau rabinii cum s-a vindecat si i-a intrebat daca vor sa devina si ei adepti ai lui Iisus, intreb daca rostul e convertirea la ortodoxie. Acum probabil o sa urmeze alte opt intrebari, dar ca avocat acordati servicii grautuite? Asa si timpul meu e limitat, pentru meditatii fixati un tarif, sa fie profitabil pentru ambele parti. ca dvs. puneti patru randuri de intrebari si eu raspund cu o jumatate de pagina, nu e deloc echitabil.
Reply With Quote