View Single Post
  #88  
Vechi 23.05.2012, 13:33:47
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de galaditul Vezi mesajul
Sunteti sigura ca dvs. o preacintiti pe Maica Dommnului? Nu cumva cinstiti o plasmuire? Dvs. trebuie sa-i atribuiti Maicii Domnului caracteristicile de "nascatoare de Dumnezeu" (de parca o creatura la nascut pe Creator) sau "pururea fecioara" (lucru care nu aveti cum sa-l demonstrati) si altele. Abia asa puteti sa o "preacinstiti". Ce ar fi sa invatati sa o preacinstiti considerand-o, foarte simplu, ca fiind cea aleasa de Dumnezeu, prin care sa se intrupeze Fiul? Punct. Fara alte "titulaturi". Mai sunteti in stare sa o preacinstiti?




V-am mai raspuns la asta, (atat cat poate fi spus in cuvintele mele anemice), si pe vremea raposatului dvs. avatar Vasinec si a raposatului avatar Grasu.

V-au raspuns altii infinit mai bine ca mine, vi s-au dat linkuri, explicatii si tot degeaba. Vi s-a explicat ca voi, toti np faceti o confuzie nepermisa intre cei doi termeni esentiali ai discutiei despre Theotokos: fire si ipostas.

Nevermind, mai scriu o data, dar va rog, incercati sa retineti macar esenta a ce scriu, macar pana la urmatoarea banare. Retineti va rog, ca e vorba de distinctia dintre fire si ipostas (persoana).

Un sfat: Pentru amnezie e buna lecitina. Pentru maladia facerii ca ploua, trebuie tratament duhovnicesc de specialitate.

______

Deci, revenind la expresia Theotokos= Nascatoare de Dumnezeu, subliniez ca Maica Domnului nu a nascut firea dumnezeiasca, ci a nascut o persoana (un ipostas) care avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca.


Există firea dumnezeiasca existentă de la sine si prin sine. Aceasta fire divina o au din vesnicie doar 3 ipostasuri (persoane): Tatal, Fiul si Duhul Sfant.

Si există firea umana care e comuna miliardelor si miliardelor de persoane care au existat, exista si vor exista.

Niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi.

Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi s-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire.

Pentru ca Intruparea sa fie cu adevarat autentica, Unul din Treime nu si-ar fi putut lua aceasta fire umana decat in acelasi mod in care orice persoana umana isi ia firea umana: adica prin nastere dintr-o mama umana.

De aceea, afirmam ca Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, adica e persoana umana de la care si-a luat firea umana pe care n-o avea din vesnicie. Din vesnicie, persoana a doua a Sf. Treimi avea doar firea divina, insa nu avea si fire umana cu o constitutie de om.

La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa existe concret in Persoana preexistenta din vesnicie.

Noi nu sustinem nicidecum ineptia ca A Doua Persoana ar fi inceput sa existe doar din momentul zamislirii Lui ca om.

Cel ce S-a lasat nascut din Fecioara Maria, preexista din vesnicie, dar nu avea si fire umana. De la Maica Domnului a luat-o.

Maica Domnului L-a nascut pe unul din Treime, nu in sensul ca Ea ar fi cauzat existenta Lui dumnezeiasca, ci doar e „cauzatoarea” existentei Lui umane (desigur in colaborare cu Duhul Sfant).

Noi nu sustinem nici o invatatura in contrasens cu adevarul ca Dumnezeu exista de la sine si prin sine. Firea Lui dumnezeiasca nu e cauzata de nimeni si nimic, in schimb firea Lui umana e cauzata, e datorata, e data, e primita de la mama Lui, intrucat El nu o avea.

Ca sa aiba si Dumnezeu aceasta fire umana, la un moment dat al istoriei, S-a lasat nascut asa cum se nasc cei care au firea umana.

Maica Domnului I-a dat uneia din Cele Trei Persoane o natura/fire/ esenta pe care El nu o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci.

Repet, niciodata nu se naste o fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Persoana (ipostasul) e starea de sine a unei firi.

Cand mama ta te-a nascut pe tine, ea nu a nascut firea umana, ci doar o persoana purtatoare a firii umane. Tu ai inceput sa existi doar din acel moment.

Cand Maica Domnului L-a nascut pe Unul din Treime, Ea nu a nascut firea lui divina sau pe cea umana, ci a nascut o Persoana care avea deja o fire iar prin nastere din ea si-a mai luat una.

Nu in momentul nasterii din Fecioara incepe sa existe A doua persoana a Sf. Treimi, ci El e din veci. Insa odata cu nasterea umana incepe sa existe concret si ca om. Din acel moment, unul din Treime nu mai are doar o singura fire, ci lasandu-Se nascut de o mama, asa cum se naste orice om, a mai dobandit o fire.
O singura persoana (ipostas) cu doua firi.


Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti. Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua, Tatal si DUhul Sfant) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana.

A nega ca Fecioara Maria este Nascatoarea care i-a dat lui Dumnezeu constitutie umana, inseamna a nu recunoaste ca Una din cele trei persoane ale Sf. Treimi S-a lasat nascuta ca om de catre o fiinta umana.

Lui Dumnezeu-Treime nu i-a creat/nascut/ nimeni firea divina, in schimb una din Cele Trei Persoane a fost nascuta asa cum se nasc toate persoanele care au fire umana, adica dintr-o mama umana.

Maica Domnului e Nascatoarea lui Dumnezeu, nu in sensul ca Ea ar L-ar fi adus pe Dumnezeu la existenta, asa cum gresit presupun np, ci in sensul ca Ea L-a nascut pe Dumnezeu ca om.

Pt. ca Dumnezeu sa se faca om, trebuia sa se lase nascut, zamislit, conceput, cauzat asa cum se nasc, concep, zamislesc cei care au fire umana. Adica dintr-o mama umana.

In acest caz cu totul special, ortodoxia nuanteaza: Hristos e o singura persoana care are doua firi. Firea dumnezeiasca o are din vesnicie, fara de inceput, de la Tatal care L-a nascut, mai inainte de toti vecii. Iar firea umana o are doar din momentul in care si-a luat-o de la cea pe care si-a ales-o sa-i fie mama umana.

In Hristos se poate vorbi de doua nasteri: una din vesnicie mai inainte de toti vecii, din Tata dumnezeiesc, fara de mama iar alta, ca om, cand S-a nascut din mama fara tata (uman). De la Tatal isi are firea dumnezeiasca iar de la Fecioara Maria isi are firea umana.


Ma opresc aici. Sper sa retii esenta, ca deja de cate ori am spus acelasi lucru in toate felurile, numai din reavointa si orbire mai poti nega in continuare ca Maica Domnului nu s-ar numi Theotokos, adica Cea care L-a nascut pe Dumnezeu ca om.

Last edited by delia31; 31.05.2012 at 15:02:35.
Reply With Quote