Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Esti in mare inselare !
Pe voi v-au deranjat niste simple stiri , apoi au inceput comentarile rautacioase !
Sa sti , Catalin , ca sunt mai aproape de biserica ortodoxa de cum crezi tu , caci tu esti sclavul teoriilor desarte , si nici inchinaciunea nu cred ca o mai sti sa faci corect !
Prea multa teorie si prea multa bascalie , nu te va ajuta in mantuirea ta !
Te rog sa-mi arati pe cineva de aici , care iti sustin vesnicele tale CD-uri despre ecumenism si antipapism !
Ce mai sti despre ortodoxie , mai exista ea cumva ? 
|
As dori doar sa spun ca este o foarte mare greseala sa atacam ortodocsi doar pentru ca atrag atentia ca nu trebuie sa ne abatem de la dogma ortodoxa. Iar daca acceptam ca dogma ortodoxa este obligatorie ca sa fii un crestin adevarat atunci nu putem critica pe cei care isi insusesc dogma si nici nu putem sa respingem pe cei care vin si ne spun despre dogma ortodoxa.
Iata ce spune Par. Savatie Bastovoi:
"Ce este o dogmă? O prejudecată? Un adevăr prestabilit? O ghilotină care atarnă asupra capetelor „luminate” ale omenirii? Dacă asta este tot ce știți despre Dogmă, mă văd silit să afirm că o dogmă este descrierea precisă a unei realități spirituale și intelectuale. A vorbi în răspăr despre dogme este o dovadă de prostie, este ca și sum ai critica necesitatea gramaticii în cazul unei limbi sau a formulelor și teoremelor în cazul matematicii.
Dogma pe care se sprijină întreaga învățătură creștină este cea a Sfintei Treimi, din care reiese nemijlocit dogma întrupării lui Dumnezeu în Persoana lui Iisus Hristos și toate adevărurile legate de nașterea, moarte și învierea Dumnezeului-Om. Prin urmare, a nega Dogma, înseamnă, în primul rînd, negarea Dumnezeirii lui Hristos și a Duhului Sfînt. Înfierarea Dogmei este de sorginte iudaică și nu are nimic comun cu creștinismul „evanghelic”, așa cum sugerează pionierii Protestantismului.
Așadar, Dogma definește și tratează doar chestiuni ce privesc relația dintre Om și Dumnezeu. De pildă, Creștinismul nu cunoaște dogme care privesc dispunerea planetelor și astrelor în Univers și nici nu blamează curiozitatea științifică, atîta timp cît savantul nu are scopuri distructive. Prin urmare, invocarea asasinatelor lui Galilei și Jordano Bruno în numele „dogmei” este o speculație, deoarece nu există nici o dogmă și nici un canon care să condamne pe cel care susține că pămîntul se rotește. Dovadă poate fi și faptul că Sfîntul Grigore de Nyssa făcuse această afirmație la începutul secolului V. [Vezi teoria dispunerii heliocentrice a Universului intuită de Sf. Grigore de Nyssa în lucrarea Tîlcuire la titlurile psalmilor în Grigore de Nyssa, Scrieri II, Colecția PSB, Ed. Institutului Biblic și de Misiune al BOR.]
Cu cît o credință este mai evoluată, cu atît este mai „dogmatizată”, adică are un suport teoretic mai complex. Și invers, cu cît o credință este mai ștearsă, cu atît nevoia de dogmă dispare. De pildă, șamanii nu au nevoie de dogme scrise pentru a-și perpetua credința, deoarece întreaga lor tradiție încape într-o piele de animal și cîteva păpuși. Cei care doresc să dezbrace creștinismul de dogme, îl reduc, de fapt, la nivelul șamanismului și a credințelor primitive, transmise pe cale orală.
Întreaga propagandă împotriva Dogmei este asemenea fluierăturilor unor bețivi într-o Filarmonică. Dacă am face o paralelă între lumea credințelor și lumea muzicii, ar trebui să comparăm Ortodoxia cu muzica simfonică, iar credințele de tip protestant cu lăutărismul. Există, fără îndoială, oameni talentați și printre lăutari, deși majoritatea dintre ei nu știu să citească o partitură. Se poate, așadar, canta și fără partitură, dar nu orice fel de muzică și nu oricui. A nega necesitatea dogmelor într-o religie, este tot una cu a nega sistemele de scriere a notelor în cazul muzicii. O religie fără dogme este ca o simfonie fredonată de un om beat.
Nu mă interesează să discut aici dogmele creștinătății, ci doar să stabilesc că înfierarea lor este un semn de prostie. A încerca acum să inițiem pe cineva în dogmatica ortodoxă este ca și cum am dori să epuizăm un curs de teorie a muzicii într-un articol de ziar. Temele creștinătății sînt multiple, iar operele care le tratează sînt și mai multe, întinse pe o perioadă de două mii de ani."
http://savatie.wordpress.com/2008/07...-si-dogmatism/