Dogma Imaculatei conceptii a aparut pe fondul unor alte multe invataturi gresite catolice, unele din ele erau mentionate in articolul dat de mine.
Invatatura catolica nu are doar cateva invataturi gresite (cele cunoscute), ci este diferita de cea ortodoxa in cea mai mare parte.
1. Pacatul adamic. In invatatura catolica acesta este o pedeapsa data de Domnul pentru neascultarea lui Adam si este mostenit de toti oamenii.
In invatatura ortodoxa pacatul stramosesc este al lui Adam si al Eva, noi mostenim urmarile pacatului acestora. Adica pierderea harului din cauza firii degradate. Asadar in ortodoxie pacatul stramosesc mostenit este pierderea harului (interior). De aceea scrie si in catehism ca nimeni nu poate capata harul prin fapte, nici macar Maica Domnului, desi nu avea pacate pana la Intruparea Mantuitorului. Erezia pelagianista despre asta vorbea, despre faptul ca nu harul pune inceput mantuirii.
2. Firea cazuta. In invatatura catolica firea a ramas aceeasi dupa caderea lui Adam, caderea a fost o pedeapsa a lui Dumnezeu. In invatatura ortodoxa nu este vorba de pedeapsa, ci de autopedeapsa. Prin neascultare Adam si urmasii sai s-au indepartat de la Dumnezeu, facand pacate si pierzand astfel harul dat la creare. Firea omului s-a degradat din aceasta cauza, astfel ca Mantuitorul a venit si sa restaureze firea omului cazuta, din cauza careia nu mai putea primi harul oricate fapte bune ar fi facut.
3. Intruparea Mantuitorului. In invatatura catolica a avut ca scop o reparatie juridica, iertarea pacatului facut de Adam din cauza caruia a fost pedepsit si a pacatelor oamenilor. In invatatura ortodoxa intruparea a avut ca scop restaurarea firii umane cazute, cu ajutorul harului.
Dogma Imaculatei Conceptii ar avea ca si consecinta faptul ca Mantuitorul nu ar mai fi putut sa ia firea cazuta de dupa Adam, ci firea fara urmarile pacatului stramosesc, pe care o avea Fecioara Maria. De asemenea, ar fi insemnat ca oameni se puateau mantui asa, nu ar mai fi avut nevoie de intrupare si venirea Mantuitorului. Observam si germenii predestinarii sau a apocatastazei, Domnul ori ar fi ales pe unii oameni sa ii mantuiasca inca de la nastere, ori ar fi puttu sa ii mantuiasca pe toti in acest fel.
|