Citat:
În prealabil postat de laurastifter
Capacitatea de a avea inițiative, gândirea liberă și simțul critic sunt daruri ale lui Dumnezeu, iar obediența, ca și sora ei bună slugărnicia, constituie un păcat grav, o nesocotire a libertății noastre pe care ne-a dat-o bunul Dumnezeu.
P. S. Ascultare totală și necondiționată, bazată pe încredere, libertate și iubire, I se cuvine doar lui Dumnezeu.
În relațiile dintre noi, însă, orice exces de virtute devine păcat. Tot astfel, ascultarea (care, înflăcărată de încredere și dragoste față de semeni, poate fi o virtute), atunci când devine irațională, exagerată, "necondiționată", se transformă în exces, așadar în... păcat, fiindcă se opune libertății și datoriei de a gândi cu propria rațiune.
Doamne ajută!
|
Daca te referi doar la relatiile dintre oameni e adevarat ce spui, dar in cadrul Bisericii e doar partial adevarat. Se spune sa nu ascultam de ierarh sau cler doar cand ne invata ceva gresit in legatura cu invatatura de credinta sau morala. In rest ascultam nu doa rde Iisus, dar si de invatatura Sa, de Biserica Sa, de duhovnic, etc. In manastire ascultarea e una dintre cele trei voturi monahale.
Uite un articol pe care l-am gasit chiar pe site-ul pe care il indragesti, ortodoxia tinerilor:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/lib...ea-e-libertate
Titlul este sugestiv, "Ascultarea e libertate", si sunt multe articole ortodoxe in aceeasi intelegere.
Citez: "Noi, ca și creștini ortodocși, știm că baza vieții noastre în Hristos o are ascultarea.
Ascultarea, după Sfinții Părinți,
e mai importantă decât orice virtute deoarece "ascultarea e cea care aduce smerenie" sau "după cum Adam a căzut din Rai prin neascultare noi vom ajunge înapoi în Rai prin ascultare".
Hristos a schimbat sensul capului într-o familie sau o societate: "Cine vrea să fie mai mare ca toți să fie slujitorul tuturor". Așa că nu e cel mai mare cel care ordonă, sau cel care își impune punctele de vedere ci cel care slujește cel mai mult.
O ascultare pe care o facem pentru a fugi de responsabilități nu e o ascultare ortodoxă și în Duhul lui Hristos care în primul rând ne-a făcut liberi. Cei din secte de obicei când fac ascultare ei renunță la libertatea lor, la tot ce țin de ei și preferă o ascultare oarbă în schimbul de a scăpa de responsabilități.
Rafail Noica care ne spune ca înainte să facem o ascultare oarbă de un duhovnic să îl certăm foarte atent și dacă simțim că Hristos e în el atunci ne putem preda cu totul în mâinile acestui duhovnic."