Definiția Bisericii, viața ei, scopul ei, duhul ei, iconomia sa, căile sale, toate acestea ne sunt oferite în minunata Persoană a Dumnezeu-omului Hristos. De aceea, misiunea Bisericii este de a-l face pe fiecare credincios al ei, în chip organic, una cu Persoana lui Hristos, de a transforma simțul propriului eu într-o adevărată trăire întru Hristos și propria cunoaștere de sine (conștiința de sine) în cunoaștere hristică (conștiință hristică); pentru ca viața credincioșilor să devină viață în Hristos și pentru Hristos; pentru ca personalitatea lor să devină o personalitate în Hristos și pentru Hristos; pentru ca înlăuntrul lor să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci Hristos să trăiască în ei (Gal. 2, 20).
Misiunea Bisericii este și de a le oferi membrilor săi convingerea că starea adevărată a personalității umane este aceea alcătuită din nemurire și veșnicie și nu din vremelnicie și moarte, precum și convingerea că omul este un călător care se îndreaptă din împărăția timpului și a morții spre nemurire și veșnicie. Biserica este o instituție divino-umană, veșnicie întrupată înlăuntrul hotarelor timpului și spațiului. Ea se află aici, în această lume, dar nu este din această lume (Ioan 18, 36). Ea se află în lume pentru a o înălța sus, la ceruri, acolo unde ea își are originea, izvorul.
Biserica este apostolică, sobornicească, divino-umană, atemporală și de aceea este o blasfemie – o blasfemie de neiertat împotriva lui Hristos și împotriva Sfântului Duh – a considera Biserica o instituție națională (sau o institutie “democratica”, cum era cazul in comunism, sau o institutie “europeana”, cum este cazul acum, n.mea), de a-i atribui aspirații mărunte, trecătoare, legate de factorul timp. Scopul ei este dincolo de hotarele națiunilor, este apostolic, atotcuprinzător: este acela de a-i uni pe toți oamenii, în Hristos, indiferent de naționalitatea, rasa sau mediul social din care provin. “Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este parte bărbătească și parte femeiască, pentru că voi toți una sunteți în Hristos Iisus” (Gal. 3, 28), fiindcă “Hristos este totul și în toți“.
Mijloacele și metodele acestei unități, comuniuni a tuturor în Hristos, au fost asigurate de către Biserică prin Sfintele Taine și prin lucrările sale divino-umane (practici ascetice, virtuți). În taina Sfintei Euharistii toți ne unim întru Hristos. Prin intermediul acestei taine, omul se unește cu Hristos în chip organic și, în același timp, cu toți credincioșii. De asemenea, practicând virtuțile divino-umane: credința, rugăciunea, postul, dragostea, umilința, smerenia, deplina compasiune și dăruire de sine, milostenia și celelalte, omul se întărește în această unitate, comuniune, păstrând-o cu sfințenie, trăindu-L personal pe Hristos, atât ca unitate a propriei sale personalități, cât și ca esență a unității sale cu ceilalți membri ai trupului lui Hristos, Biserica.
(Omul și Dumnezeul-Om - Sf. Iustin Popovici, pg. 93-94)
|