View Single Post
  #221  
Vechi 20.04.2017, 17:53:06
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Tocmai asta e, că în acceptiunea Părintelui, ecumenismul este dialogul cu ceilalti, care pot deveni ortodocsi în albia lor (în acceptiunea asta s-a declarat pentru ecumenism).

Însă n-au cum să devină dacă nu le arată cineva cum să o facă, respectiv dacă nu au ocazia să cunoască ortodoxia de la ortodocsi.

E ca după un divort; pentru împăcare e nevoie de dialog, fiecare să asculte ce reprosuri îi face celălalt si împreună să constate care este adevărul.

Asa se explică faptul că Părintele avea dialog strâns cu cei pe care îi numea Biserica Catolică, ori chiar Biserică-soră, initiind, în România, si acele cunoscute întâlniri ecumenice ale tinerilor, de la Taizé.

Asta nu înseamnă că nu critica viziunea juridică cu privire la mântuire sau pe cea privitoare la har, respectiv gratie. Era ortodox cu adevărat, si cu profundă convingere, dar fără a apăsa atât de mult pe asta, ca să nu-i îndepărteze pe cei care nu erau. Era mereu cu bratele deschise către ei.

Pe ceilalti crestini îi numea fratii nostri care au părăsit Biserica. Bineînteles că nu e tot una să fii în erezie cu a fi în adevăr. Nimeni nu spune că e bine oriunde te-ai afla. Asta trebuie să înteleagă cei care ne acuză de ecumenism, că nu punem egal între toate căile pe care oamenii îl caută pe Dumnezeu.

Se numeste ecumenism pentru că e un dialog specific, respectiv cu scopul de a realiza unitatea tuturor crestinilor în Biserică.

Aici avem modul în care întelege ecumenismul părintele Galeriu, la care ader si eu.
Nu stiu cine îsi însuseste definitia pe care o dati voi ecumenismului si nu stiu, prin urmare, cu ce (sau cu cine) anume se luptă anti-ecumenistii.
1. Iti amintesti citatul pe care l-ai dat si tu: "Trebuie să primim ceea ce este crezut pretutindeni, dintotdeauna și de către toți"? Si nu ceea ce a crezut gresit cineva, chiar si sfant. Daca Parintele Teofil a spus ca ne putem impartasi si la catolici nu inseamna ca nu e ceva gresit. La fel, daca cineva sustine apocastaza si il citeaza pe Sfantul Grigorie nu inseamna ca aceea e invatatura Bisericii. Diferenta intre un sfant si cineva condamnat pentru erezie, desi ambii au sustinut o invatatura gresita, e ca sfantul este smerit, a facut-o din necunostinta, in timp ce cei care au fost condamnati pentru erezie s-au impotrivit adevarului, chiar daca li s-a spus care este.
2. Nu exista doua invataturi paralele in Biserica si fiecare isi alege pe care o vrea. Despre conceptia ortodoxa spune toata invatatura ortodoxa, asa cum am dat chiar eu citatele, iar despre invatatura ecumenista au scris sfintii din secolul XX. Chiar si Crezul spune clar: cred "Intru Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica." S-au scris multe carti despre ecumenism si sunt si mai multe articole, de-a lungul timpului. O carte scrisa de un sfant, Sfantul Iustin Popovici: http://tineretulortodox.md/wp-conten...cumenismul.pdf
3. Conceptiile ecumeniste au intrat in Biserica prin Patriarhia Ecumenica. Termenul de "Biserica sora" a fost chiar principala cauza pentru care mai multe patriarhii au respins acordul de la Balamand. Este evident ca unii credinciosi, si chiar si duhovnici, au spus si lucruri gresite. Dar acestea au fost facute din nestiinta, nu din impotrivire la adevar. Aceasta e marea diferenta. Cele scrise de parintele Galeriu nu arata ca ar fi spus ceva gresit, atunci se folosea termenul de Biserica sora, asa cum la Sinodul din Creta s-a scris sa se foloseasca termenul de "biserica", doar ca denumire, fara sa insemne ca s-ar fi recunoscut alte culte ca fiind Biserici.
4. Biserica a avut intotdeauna deschidere catre toti oamneii, de toate religiile. O conceptie gresita, modernista, de tipul corectitudinii politice, spune ca a critica o alta religie sau credinta insemna a ataca sau dusmani pe cei din acea credinta. Unii din cei ce au aderat la conceptii ecumeniste afirma ca ortodocsii ii urasc si dusmanesc pe cei din alte culte, pentru ca ei se considera adevarata credinta (cum ii spune si numele). Si ecumenismul propovaduieste de fapt dragostea, intelegerea, unitatea, etc. Nimic mai fals. Biserica Ortodoxa este cea care propovaduieste dragostea fata de toti oamenii, adevarul, pacea, intelegerea, etc. Ecumenismul propovaduieste o falsa dragoste, dezbinare, nu intelegere si o falsa credinta, care duce la pierderea mantuirii. Ma refer la conceptiile nascute in protestantism, protestantii fiind cei care au creat aceasta miscare si care dau si invataturile din cadrul ei. In schimb Biserica Ortodoxa participa la dialoguri pentru a face apostolat, pentru a face cunoscuta drepta credinta si adevarata Biserica.
5. Nu trebuie confundat zelotismul cu invatatura ortodoxa si antiecumenismul. Erezia este cadere in stanga, zelotismul este cadere in drepta. Sfantul Paisie Aghioritul spunea ca ecumenismul si zelotismul sunt doua fete ale aceleiasi monede. Stilistii, din cauza zelotismului, au ajuns sa fie in afara Bisericii. De asemenea, tot de zelotism tine si dispretuirea sau urarea celor din alte credinte.
Reply With Quote