Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Intrebari utilizatori
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.04.2010, 11:01:48
mariusmanta75 mariusmanta75 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.01.2008
Mesaje: 10
Implicit randuieli psaltire si metanii

Va rog frumos sa imi spuneti si mie cand ai voie sa citesti Psaltirea acasa (eu nu stiam ca nu se citeste in Saptamana luminata) si care este intervalul cand se fac metanii, referindu-va la un an intreg. Multumesc !
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.04.2010, 13:42:50
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.688
Implicit

Iata aici ce te intereseaza referitor la metanii:

http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti...ceasca/metanie

Si invatatura parintelui Cleopa:

- In ce perioada nu se fac metanii ?
- Cand ai intrat in biserica, intai faci trei inchinaciuni in mijlocul bisericii; la iconostas faci doua metanii, saruti icoana de pe iconostas si mai faci o metanie. Tot asa faci si la Maica Domnului din mijlocul bisericii. Acestea nu-s oprite niciodata. Nici in ziua de Pasti.
Dupa tipic, nu se fac metanii de vineri seara de la Vecernie, pana Duminica seara la Vecernie, in cinstea Invierii Domnului. Nu se fac metanii in cele 12 praznice imparatesti si de la Pasti, pana la Duminica Mare. Insa in locul lor se fac inchinaciuni. Inchinaciunile nu-s oprite tot anul. Se fac doua inchinaciuni pentru o metanie.
Cine are canon de la duhovnic, sa-si faca metaniile acasa, oricand, ca-i sub canon.


Despre randuiala citirii Psaltirii - aici - http://www.crestinortodox.ro/carti-o...rii-82148.html


Sper sa va fie de folos.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.04.2010, 13:55:07
windorin's Avatar
windorin windorin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.10.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.405
Implicit

1312. -Metaniile sunt plecari ale genunchilor si ale corpului mai mult sau mai putin pana la pamant ca semn ca iubim pe Dumnezeu si ne pocaim de pacatele facute. Se numeste inchinaciune sau metanie mica plecarea corpului pana ce mana ajunge la pamant. Caderea cu fata la pamant este cea mai adanca inchinaciune si metanie (Maici 26, 39). Sufletul isi aduce prinosul sau prin rugaciune, iar trupul isi aduce darul sau prin miscari evlavioase, inchinaciuni si metanii, caci si el va fi proslavit la invierea cea din morti (Sf. Vasile 91, 92). Pana atunci, dupa cum Iisus a ingenunchiat cu Crucea pe spate mergand spre Golgota, tot asa si ucenicii Sai ingenunchiau inaintea Tatalui Ceresc pentru iertarea pacatelor lor, aratand ca prin pacat, noi oamenii am fost trantiti la pamant, dar prin invierea Domnului iarasi ne-am ridicat la vrednicia de fii ai lui Dumnezeu (F. Ap. 9,10; ). Orice fel de miscare in slujbele bisericesti, este un semn, un simbol ca iubim pe Dumnezeu, ca o contributie a trupului, pentru realizarea inchinarii in duh si adevar (loan 4, 20-24; I Cor. 14, 25; Evrei 1, 6; Apoc. 9, 20; 19, 10).

1313. -Metaniile se fac acasa la rugaciunea de dimineata si de seara, cand cineva este canonisit de duhovnic la spovedanie si in Biserica. Cand ne inchinam la sfintele icoane, mai intai facem doua metanii, sarutam icoana apoi mai facem inca o metanie. De la Craciun si pana la Botezul Domnului nu se posteste si nici metanii nu se fac “nici in Biserici si nici in chilii” dar se ingenunche linistit la citirea evangheliei si la “Pre Tine te laudam…” (Tipicul Mare p. 189).

1314. -In Postul mare metaniile incep in Biserica de la vecernia de duminica seara de la “invredniceste-ne Doamne…” si se fac pana la vecernia de vineri seara incheindu-se tot cu “Invredniceste-ne Doamne…”. La Liturghia mai inainte sfintita se fac cate trei metanii dupa: a). Sa se indrepteze rugaciunea… b). Dupa vohodul cu sfintele daruri; c). Dupa “Fie numele Domnului binecuvantat…” -Tipicul Mare p. 511.

1315. -In saptamana patimilor se fac metanii in Biserica numai luni, marti si pana miercuri seara. In chilii se fac pana in vinerea mare (Tipicul Mare p. 554).

1316. -”Deoarece sunt unii care stau in genunchi duminica de la Pasti pana la Rusalii pentru a se da o regula generala pentru toti, Sf. Sinod a hotarat ca in acest timp credinciosii sa se roage lui Dumnezeu stand in picioare”: -l ec. 20.

1317. -”Am primit de la Sfintii Parinti obiceiul canonic de a nu face metanii in duminici, pentru cinstirea invierii Domnului. Deci, ca sa se inlature nedumerirea, facem cunoscut credinciosilor ca dupa intrarea preotilor in altar de la vecernia de sambata seara, dupa obiceiul indatinat nimeni sa nu faca metanii pana la vecernia de duminica seara, intru care dupa intrarea preotilor in altar, iarasi incepem a face metanii implinind rugaciunile noastre Domnului. Caci din seara de sambata (inceputul zilei) din ajunul duminicii premergatoare invierii Domnului, incepem noile cantari duhovnicesti de lauda incepand sarbatoarea de scara de la intuneric spre lumina zilei si astfel in cursul noptii intregi si a zilei ce urmeaza trebuie sa praznuim invierea”, -VI ce. 90.

1318. -”Duminica si in toata Cincizecimea se pot face inchinaciuni pentru sarutarea icoanelor dar nu si metanii mari”. Nichifor 10.

1319. -”Cuvine-se a nu pleca cineva genunchii sambata, precum nu se pleaca duminica si in Cincizecime? R. Aceasta nu s-a oprit de vreun canon, insa cei mai multi intrucat nu se ajuneaza sambata prin urmare nici genunchii nu ii pleaca”. Nicolae 2.

1320. -”In postul mare cand vine vremea sa se faca metanii mari la slujba in Biserica, fiecare sa-si ridice mainile si ochii mintii asa cum invata Sf. Ap. Pavel pe Timotei: Vreau ca barbatii sa se roage in orice loc, sa ridice spre cer maini curate, fara manie si fara sovaieli” (I Tim. 2, 8). Astfel la rugaciunea: “Doamne si Stapanul vietii mele…”, mai ales daca cineva mai are si darul lacrimilor, sa stea drept si cu gandul neabatut indreptat catre Dumnezeu, “sa faca o metanie cat sa poata sa ajunga cu fruntea la pamant”. Apoi ridicandu-se usor, dupa ce zice a doua parte a rugaciunii, Sf. Efrem -Sirul sa faca iarasi o alta metanie mare si la fel se face si a treia metanie. Unii isi mangaie lenevirea lor punandu-si scaun sau perine inalte si moi, ca niste nesocotiti” Tipicul Mare p. 504-505.

1321. -”Cele douasprezece inchinaciuni se mai numesc si metanii mici sau usoare. Ele se fac dupa cele trei metanii mari cu rugaciunea Sf. Efrem, astfel: Omul sta drept si isi face cruce, apoi se pleaca cu mana dreapta pana la pamant, zicand pe tind aceste stihuri: Dumnezeule milostiv fii mie pacatosul; Dumnezeule curateste-ma pe mine pacatosul; Dumnezeule cel ce rn-ai zidit mantuieste-ma. Doamne, fara de numar am pacatuit, iarta-ma. Ele se repeta de trei ori la cele 12 inchinaciuni. Apoi, se zice rugaciunea intreaga a Sf. Efrem si la sfarsit se mai face inca o metanie” -Tipicul Mare p. 505.

1322. -Adevaratul crestin trebuie sa stie cand se face metanie si cand se face inchinaciune. Unii nu stiu nici cum sa le faca si nici nu asculta de povetele celor ce stiu. Unii se garbovesc putin sau se smucesc fara socoteala, sau misca capul fara rost dovedind ca ei nu se roaga nici cu mintea si nici cu evlavia duhului. Acestia nu inteleg nici puterea rugaciunii Sf. Efrem si nici nu tin socoteala de cei din jur, si nici nu se uita la preotul care mai intai zice rugaciunea, apoi face metania si dupa ce s-a ridicat cu liniste continua rugaciunea, pentru ca din exemplul lui sa invete si ceilalti cum sa-si aduca jertfe rugaciunii trupului si a sufletului lor, fiindca nu au invatat intelepciunea si nici nu cunosc stiinta sfintilor” -(Prov. 30, 3) -Tipicul Mare p. 505.

1323. -”Rugaciunea rau facuta este asemenea cu evlavia blestemata a ereticilor pe care Sf Parinti al Sinodului ecumenic al saptelea i-au dat anatemii, fiindca ei nu tin seama de ce zice Sf. Pavel: “Ma voi ruga cu duhul dar ma voi ruga si cu mintea, voi cauta cu duhul, dar voi canta si cu mintea”. Biserica mai bine este sa spui cinci cuvinte pe inteles, ca sa inveti si pe altii, decat sa spui zece mii de cuvinte neintelese” (I Cor. 15, 14-19) -Tipicul Mare p. 506.

1324. -”Tipicul prea lung si vorbele prea multe in rugaciune obosesc si raspandesc cugetele mintii si ale duhului evlavios. De multe ori rugaciunea alcatuita din putine cuvinte si intarite prin inchinaciuni si metanii masurate, aduna mintea si o inalta catre Dumnezeu iar ingerul nostru pazitor o duce cu bucurie inaintea Domnului” -Tipicul Mare p. 506.
__________________
"Intru aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii fata de altii." (Ioan 13,35)
"Va spun ca pentru orice cuvant desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da socoteala in ziua judecatii." (Matei 12,36)

Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.04.2010, 12:59:38
mariusmanta75 mariusmanta75 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.01.2008
Mesaje: 10
Implicit multumiri pentru raspunsuri

multumiri pentru raspunsuri!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.04.2010, 23:27:49
TIBS's Avatar
TIBS TIBS is offline
Member
 
Data înregistrării: 29.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 63
Implicit Cum se fac inchinaciunile

Citat:
În prealabil postat de windorin Vezi mesajul
1312. -Metaniile sunt plecari ale genunchilor si ale corpului mai mult sau mai putin pana la pamant ca semn ca iubim pe Dumnezeu si ne pocaim de pacatele facute. Se numeste inchinaciune sau metanie mica plecarea corpului pana ce mana ajunge la pamant. Caderea cu fata la pamant este cea mai adanca inchinaciune si metanie (Maici 26, 39). Sufletul isi aduce prinosul sau prin rugaciune, iar trupul isi aduce darul sau prin miscari evlavioase, inchinaciuni si metanii, caci si el va fi proslavit la invierea cea din morti (Sf. Vasile 91, 92). Pana atunci, dupa cum Iisus a ingenunchiat cu Crucea pe spate mergand spre Golgota, tot asa si ucenicii Sai ingenunchiau inaintea Tatalui Ceresc pentru iertarea pacatelor lor, aratand ca prin pacat, noi oamenii am fost trantiti la pamant, dar prin invierea Domnului iarasi ne-am ridicat la vrednicia de fii ai lui Dumnezeu (F. Ap. 9,10; ). Orice fel de miscare in slujbele bisericesti, este un semn, un simbol ca iubim pe Dumnezeu, ca o contributie a trupului, pentru realizarea inchinarii in duh si adevar (loan 4, 20-24; I Cor. 14, 25; Evrei 1, 6; Apoc. 9, 20; 19, 10).

1313. -Metaniile se fac acasa la rugaciunea de dimineata si de seara, cand cineva este canonisit de duhovnic la spovedanie si in Biserica. Cand ne inchinam la sfintele icoane, mai intai facem doua metanii, sarutam icoana apoi mai facem inca o metanie. De la Craciun si pana la Botezul Domnului nu se posteste si nici metanii nu se fac “nici in Biserici si nici in chilii” dar se ingenunche linistit la citirea evangheliei si la “Pre Tine te laudam…” (Tipicul Mare p. 189).

1314. -In Postul mare metaniile incep in Biserica de la vecernia de duminica seara de la “invredniceste-ne Doamne…” si se fac pana la vecernia de vineri seara incheindu-se tot cu “Invredniceste-ne Doamne…”. La Liturghia mai inainte sfintita se fac cate trei metanii dupa: a). Sa se indrepteze rugaciunea… b). Dupa vohodul cu sfintele daruri; c). Dupa “Fie numele Domnului binecuvantat…” -Tipicul Mare p. 511.

1315. -In saptamana patimilor se fac metanii in Biserica numai luni, marti si pana miercuri seara. In chilii se fac pana in vinerea mare (Tipicul Mare p. 554).

1316. -”Deoarece sunt unii care stau in genunchi duminica de la Pasti pana la Rusalii pentru a se da o regula generala pentru toti, Sf. Sinod a hotarat ca in acest timp credinciosii sa se roage lui Dumnezeu stand in picioare”: -l ec. 20.

1317. -”Am primit de la Sfintii Parinti obiceiul canonic de a nu face metanii in duminici, pentru cinstirea invierii Domnului. Deci, ca sa se inlature nedumerirea, facem cunoscut credinciosilor ca dupa intrarea preotilor in altar de la vecernia de sambata seara, dupa obiceiul indatinat nimeni sa nu faca metanii pana la vecernia de duminica seara, intru care dupa intrarea preotilor in altar, iarasi incepem a face metanii implinind rugaciunile noastre Domnului. Caci din seara de sambata (inceputul zilei) din ajunul duminicii premergatoare invierii Domnului, incepem noile cantari duhovnicesti de lauda incepand sarbatoarea de scara de la intuneric spre lumina zilei si astfel in cursul noptii intregi si a zilei ce urmeaza trebuie sa praznuim invierea”, -VI ce. 90.

1318. -”Duminica si in toata Cincizecimea se pot face inchinaciuni pentru sarutarea icoanelor dar nu si metanii mari”. Nichifor 10.

1319. -”Cuvine-se a nu pleca cineva genunchii sambata, precum nu se pleaca duminica si in Cincizecime? R. Aceasta nu s-a oprit de vreun canon, insa cei mai multi intrucat nu se ajuneaza sambata prin urmare nici genunchii nu ii pleaca”. Nicolae 2.

1320. -”In postul mare cand vine vremea sa se faca metanii mari la slujba in Biserica, fiecare sa-si ridice mainile si ochii mintii asa cum invata Sf. Ap. Pavel pe Timotei: Vreau ca barbatii sa se roage in orice loc, sa ridice spre cer maini curate, fara manie si fara sovaieli” (I Tim. 2, 8). Astfel la rugaciunea: “Doamne si Stapanul vietii mele…”, mai ales daca cineva mai are si darul lacrimilor, sa stea drept si cu gandul neabatut indreptat catre Dumnezeu, “sa faca o metanie cat sa poata sa ajunga cu fruntea la pamant”. Apoi ridicandu-se usor, dupa ce zice a doua parte a rugaciunii, Sf. Efrem -Sirul sa faca iarasi o alta metanie mare si la fel se face si a treia metanie. Unii isi mangaie lenevirea lor punandu-si scaun sau perine inalte si moi, ca niste nesocotiti” Tipicul Mare p. 504-505.

1321. -”Cele douasprezece inchinaciuni se mai numesc si metanii mici sau usoare. Ele se fac dupa cele trei metanii mari cu rugaciunea Sf. Efrem, astfel: Omul sta drept si isi face cruce, apoi se pleaca cu mana dreapta pana la pamant, zicand pe tind aceste stihuri: Dumnezeule milostiv fii mie pacatosul; Dumnezeule curateste-ma pe mine pacatosul; Dumnezeule cel ce rn-ai zidit mantuieste-ma. Doamne, fara de numar am pacatuit, iarta-ma. Ele se repeta de trei ori la cele 12 inchinaciuni. Apoi, se zice rugaciunea intreaga a Sf. Efrem si la sfarsit se mai face inca o metanie” -Tipicul Mare p. 505.

1322. -Adevaratul crestin trebuie sa stie cand se face metanie si cand se face inchinaciune. Unii nu stiu nici cum sa le faca si nici nu asculta de povetele celor ce stiu. Unii se garbovesc putin sau se smucesc fara socoteala, sau misca capul fara rost dovedind ca ei nu se roaga nici cu mintea si nici cu evlavia duhului. Acestia nu inteleg nici puterea rugaciunii Sf. Efrem si nici nu tin socoteala de cei din jur, si nici nu se uita la preotul care mai intai zice rugaciunea, apoi face metania si dupa ce s-a ridicat cu liniste continua rugaciunea, pentru ca din exemplul lui sa invete si ceilalti cum sa-si aduca jertfe rugaciunii trupului si a sufletului lor, fiindca nu au invatat intelepciunea si nici nu cunosc stiinta sfintilor” -(Prov. 30, 3) -Tipicul Mare p. 505.

1323. -”Rugaciunea rau facuta este asemenea cu evlavia blestemata a ereticilor pe care Sf Parinti al Sinodului ecumenic al saptelea i-au dat anatemii, fiindca ei nu tin seama de ce zice Sf. Pavel: “Ma voi ruga cu duhul dar ma voi ruga si cu mintea, voi cauta cu duhul, dar voi canta si cu mintea”. Biserica mai bine este sa spui cinci cuvinte pe inteles, ca sa inveti si pe altii, decat sa spui zece mii de cuvinte neintelese” (I Cor. 15, 14-19) -Tipicul Mare p. 506.

1324. -”Tipicul prea lung si vorbele prea multe in rugaciune obosesc si raspandesc cugetele mintii si ale duhului evlavios. De multe ori rugaciunea alcatuita din putine cuvinte si intarite prin inchinaciuni si metanii masurate, aduna mintea si o inalta catre Dumnezeu iar ingerul nostru pazitor o duce cu bucurie inaintea Domnului” -Tipicul Mare p. 506.
INTR-UN CATEHISM ORTODOX AM CITIT,,
Metania este de două feluri: mare și mică. Cea mare este o închinare până la pământ, cu
îndoirea genunchilor, și prin ea cinstim sau adorăm îndurarea dumnezeiască312, iar metania
mică, o înclinare adâncă a trupului până ce mâna stângă atinge pământul; prin ea cinstim
milostivirea Sfinților. Încrucișarea mâinilor pe piept mărturiseste ridicarea launtrica a inimii
la Dumnezeu. Ridicarea brațelor în sus mărturisește dragostea față de Dumnezeu și unirea
prin rugăciune cu Hristos cel răstignit pe cruce313. Sfântul Apostol Pavel poruncește „ca
bărbații să se roage în tot locul, ridicând mâinile sfânte, fără de mănie și fără șovăire” (I
Tim. 2, 8). Așa s-a rugat Moise în vremea luptei cu amaleciții (Ies. 17, 2-12); așa Solomon la
sfințirea templului (II Cron. 6, 12), așa se roagă preoții la Sfânta Liturghie înainte de ieșirea
cu Sfintele Daruri și înainte de prefacerea Sfintelor Daruri.
La rugăciunea de obște și pentru toți, care se face în biserică, adică la sfântele slujbe, este
oprită metania mare Duminică și în timpul de la Învierea Domnului până la Rusalii314." DECI CU CARE MANA TREBUIE SA ATING PAMANTUL , DIN CE AI POSTAT TU REIESE CA TREBUIE CU MANA DREAPTA IAR DE UNDE AM CITIT EU REZULTA CA TREBUIE ATINS PAMANTUL CU MANA STANGA??? E DREPT CA EU NU AM VAZUT PE NIMENI ATINGAND PAMANTUL CU MANA STANGA CI TOTI ATING CU MANA DREAPTA SI APOI ISI FAC SEMNUL SFINTEI CRUCI.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Metanii csegarceanu Arta bisericeasca in general 22 22.02.2014 13:26:05
Metanii roman2010 Rugaciuni 9 05.04.2013 22:21:55
Datini sau randuieli? jenica Tinuta in Biserica 13 30.04.2011 22:11:07
Slujbe si randuieli omise din Molitfelnic costel Despre Biserica Ortodoxa in general 11 27.04.2010 12:23:20