La Galeria "Il Tempio" din
- Domnule Claudiu Victor Gheorghiu, cu ce v-ati prezentat la acest concurs si ce premiu ati obtinut?
- Am participat si am castigat Premiul special al criticii cu "Icoana Sfantului Apostol si Evanghelist Luca cu scene din viata sa", realizata in tempera cu ou, pe lemn. Sfantul Apostol si Evanghelist Luca este practic primul care a pictat icoane, deci toti pictorii iconari din toate vremurile au fost, sunt si vor fi ucenicii acestui Sfant Apostol si Evanghelist. Sfantul Luca a pictat primele icoane, a primit binecuvantare de la Maica Domnului care, cand a vazut doua icoane pictate cu Ea si cu Mantuitorul Hristos Prunc, i-a spus:"Harul Celui ce s-a nascut din mine si al meu sa fie cu icoanele acestea". Ulterior el i-a pictat si pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel.
Eu m-am simtit extraordinar cand am aflat ca am primit acest premiu pentru ca nu e deloc usor sa-l pictezi chiar pe mentorul si ocrotitorul pictorilor de icoane si sa iei si un premiu cu aceasta icoana, in conditiile in care n-a fost un concurs de arta sacra ci un concurs deschis tuturor manifestarilor artistice. M-am bucurat foarte mult, mai ales ca acest premiu venea dupa un alt premiu, obtinut in iulie-august la
- Cate lucrari au fost in concurs la
- Au fost 1300 de lucrari inscrise in concurs, dintre acestea fiind alese in finala 268. Iar din cele
268 de lucrari, 54 au primit diverse premii.
- Si dvs. ati primit asadar Premiul special al criticii pentru care va felicitam! Spuneti-ne cum lucreaza un pictor iconar?
- Orice lucrare se incepe cu rugaciune. Desigur, in afara de rugaciunile zilnice, se citeste acatistul Sfantului caruia ii este inchinata icoana iar daca nu exista acatist, se citesc rugaciunile din ziua respectiva, de exemplu, luni pentru Sfintii Arhangheli. Nu as vrea sa adaug aici foarte multe, sunt lucruri indeobste cunoscute de orice iconar care-si respecta munca, dar cum ai putea sa redai altfel mesajul transcendent, esential, care diferentiaza o icoana bizantina de un tablou cu subiect religios care reda realismul imediat, daca nu cu rugaciune? Icoana abstractizeaza pana la esenta si transcende acest realism, pentru ca nu culorilor le aducem inchinaciune, nu materiei cu care este pictata icoana, ci Mantuitorului Hristos, Maicii Domnului si tuturor Sfintilor care sunt zugraviti in icoane. "Cinstirea icoanei trece catre intaiul chip", asa cum ne invata unul dintre marii Parinti ai Bisericii, Sfantul Ierarh Vasile cel Mare.
- Cand ati inceput sa pictati icoane?
- Am inceput sa pictez numai icoane in 1990 dar eu consider ca prima icoana canonica cu devarat si insuflata de la Duhul Sfant, pentru ca asta-i foarte important la un pictor de icoane, am realizat-o in 1994. Deci mi-au trebuit 4 ani ca sa pot sa ajung la un nivel in care sa putem spune ca acea lucrare este icoana.
- A existat un moment de cotitura in cariera dvs. artistica, a existat o dorinta,o chemare, un indemn de a incepe sa pictati icoane? Ce s-a intamplat? De ce-ati vrut sa deveniti pictor iconar?
- Eu ma trag dintr-o familie cu vechi traditii crestine, strabunicul meu a fost preot. Am facut Scoala de Arte, sectia "Pictura" si atunci pictam chiar orice. Am vrut sa-mi incerc norocul si la
Academia de Arte Frumoase dar pe vremea aceea erau doar 5 locuri pentru care puteam sa candidez si am renuntat la acest pas. La Facultatea de Istorie care ma atragea de asemenea si pe care am terminat-o ulterior nu puteam sa dau admitere in acea vreme pentru ca mama nu era membra de partid (erau mari restrictii si daca nu aveai origine "sanatoasa" efectiv nu te puteai inscrie). In copilarie am invatat la Scoala de Muzica si Arte Plastice, am studiat cu Titu Dragutescu care e unul dintre cei mai buni pictori de arta monumentala, e plecat acum la
- Ati lucrat alaturi de doamna Lidia Mihaela Zamfirescu care era restaurator. Ati facut si dvs. lucrari de restaurare?
- Nu, nu am facut. Ca sa faci restaurare intr-o sfanta biserica in afara "patalamalei" respective pe care trebuie s-o ai, trebuie sa cunosti tehnica foarte bine. Ca dovada, multe restaurari nu au fost facute cu profesionalism. La Icoanele Imparatesti si la Tampla mai ales, la sfarsitul secolului al XIX-lea dar si in secolul al XX-lea s-au facut atat de multe greseli, de pilda, cu inlocuirea foitei de aur de pe iconostas cu un bronz ordinar, si acele lucruri se vad si astazi. Pentru restaurare iti trebuie o pregatire foarte temeinica. Chiar daca stiu metodele restaurarii ii las pe cei de specialitate sa-si faca treaba pentru ca nu sunt genul de artist care crede ca se pricepe la toate.
- Care sunt cele mai importante expozitii la care ati participat?
- Prima iesire la o expozitie in strainatate a fost in 1999 la Mostra dell' Artigianato Religioso la Pompei, o expozitie extraordinara de arta religioasa. Era la timpul respectiv cea mai mare expozitie de arta religioasa din Italia. In anul 2000 s-a rupt insa firul acestei manifestari, nu s-a mai organizat aceasta expozitie. Dupa 2001, dupa ce am pornit singur pe calea mea, am fost invitat si am fost selectionat la foarte multe saloane de arta, cum ar fi "ARTE PADOVA", dar, din pacate, din cauza problemelor financiare nu am putut sa ajung la toate. Multi cred ca te duci in Occident si ca directorii artistici ai marilor saloane de arta, curatorii, te vad ca pe un mare artist roman si iti astern petale de trandafiri in fata. Ori nu e chiar asa. De exemplu, la unul dintre cele mai mari saloane de arta organizate in Europa "Immagina" de la Reggio Emilia eu am fost selectionat inca din 2002 dar pentru ca era vorba de o suma foarte mare pentru mine, cateva mii de euro, pentru a putea participa a trebuit sa astept doi ani ca sa gasesc anumite forme de sponsorizare, de sustinere, ca sa pot onora preselectia deoarece fusesem selectat ca sa particip de catre un juriu de specialitate alcatuit din critici de arta, directori de muzee de arta din Italia, samd. Deci e foarte greu sa ajungi la o expozitie. Si la concursuri e la fel, trebuie platite taxe, deci cine isi inchipuie ca te duci asa, ca trimiti si tu o lucrare, se inseala amarnic. Multi din pacate asa gandesc.
Cea mai importanta expozitie organizata in
- Va simtiti legat in mod deosebit de Italia?
- Da, am o legatura speciala cu Italia tinand cont ca eu sunt licentiat in istorie (tema mea de licenta este "Constantin cel Mare si Crestinismul") si ca Italia este leaganul artelor frumoase. Ma leaga latinitatea noastra. Apoi, chiar daca bisericile in centrul si in nordul tarii sunt goale, in sudul Italiei sunt pline ca la noi si eu cred ca, dintre occidentali, italienii sunt cei mai apropiati de noi si din punct de vedere religios, nici la ei nu e de fatada cand se duc la biserica. Sunt singurii occidentali pe care i-am vazut asa. Din punctul meu de vedere, daca nu vezi Italia, ca artist, esti neimplinit. Eu ma consider neimplinit pentru ca, in atata amar de ani, n-am apucat sa vad Roma dar sper s-o vad intr-o buna zi.
- Pana unde au ajuns picturile dvs. in lume?
- Daca ar fi sa vorbesc de colectii particulare as putea sa spun ca am lucrari pe toate continentele, din
- In
- Am si lucrari in biserici si asta ma bucura nespus de mult. In general este bine sa fii milostiv
iar cand ai lucrari mai mari este bine, de pilda, sa dai 10% din banii pe care-i castigi Bisericii. Poate nu intotdeauna poti sa dai si atunci e bine sa faci icoane, eu asa gandesc. Si multi preoti m-au solicitat si am raspuns imediat cu bucurie la aceste solicitari. PS Ambrozie Sinaitul, actualul Episcop de Giurgiu, a venit la Muzeul Taranului Roman in 2004 si i-a placut foarte mult o icoana pictata de mine. Icoanele au fost expuse la Targul Pictorilor Iconari si Mesterilor Cruceri (un targ la care din pacate s-a renuntat si nu inteleg de ce, fiind practic cea mai bine structurata expozitie de arta religioasa de la noi). Cand unui arhiereu ii place foarte mult o lucrare si-ti cere s-o duci la o anumita biserica, , nu refuzi, bineinteles. Atunci am vazut inca o data ca Dumnezeu le lucreaza pe toate. Am dus-o exact unde mi-a spus Prea Sfintia sa, la Biserica "Podeanu" unde sunt moastele Sfantului Apostol Simon Zilotul, pentru ca era vorba de Icoana Sfantului Apostol Simon Zilotul cu scene din viata sa.
- Unde mai putem sa vedem icoane pictate de dvs.?
- La Biserica "Mavrogheni" este icoana "Pogorarea Sfantului Duh", la biserica mea de parohie "Adormirea Maicii Domnului"-Diham este icoana "Nasterea Domnului". La Biserica "Sfantul Nicolae"tot in Titan sunt icoanele "Sfantul Vasile cel Mare" si "Nasterea Domnului". La una dintre cele mai vechi biserici din Bucuresti cea zisa "Slobozia veche", aproape de Piata Unirii, este icoana de hram "Sfantul Mare Mucenic Dimitrie cu scene din viata sa" care i-a placut foarte mult Prea Fericitului Parinte Patriarh Teoctist si mi-a si dat binecuvantare. Mai am un triptic care e cea mai mare lucrare a mea cu "Izvorul Tamaduirii" si "Sfintii Apostoli Petru si Pavel" la Biserica "Izvorul Tamaduirii" din Campeni, judetul Alba.
- Toate acestea au fost donatii pentru bisericile repective?
- Cele mai multe au fost donatii, mai putin tripticul pe care l-am amintit si care a fost comandat
de ctitorul bisericii din Campeni.
- Aveti doar 40 de ani dar ati calatorit mult si ati vazut, desigur, multe opere de arta si mai ales icoane. Ce v-a impresionat cel mai mult?
- Vreau sa vorbesc mai intai despre picture murala. Poate folosesc un cliseu, dar m-as duce
saptamanal sa vad pictura murala a bisericilor din nordul Moldovei. Pentru mine aceasta reprezinta cea mai inalta expresie a valorii artistice, teologice si istorice. Este un sentiment unic, irepetabil. In lumea catolica, m-au impresionat frescele, recent restaurate, de la Capela di Scrovegni, Padova. Pictate de Giotto, pictorul meu preferat. Tot ce citisem in toate manualele de istoria artei in legatura, de exemplu, cu "Sarutul lui Iuda" in gradina Ghetsimani mi s-a parut -atunci cand am vazut originalul-doar o picatura din ceea ce am vrut sa stiu cu adevarat despre arta lui Giotto. In ceea ce priveste icoanele, imi plac toate si este greu sa ma opresc la una in detrimentul alteia. M-a impresionat foarte mult o icoana de secolul al XV-lea infatisandu-l pe Mantuitorul Hristos, aflata la Muzeul bizantin din Salonic. La noi, imi plac foarte mult icoanele imparatesti de la bisericile Stavropoleos si Mavrogheni, la cea din urma mai exista o icoana impresionanta, "Izvorul Tamaduirii". Imi place de asemenea mult icoana Sfantului Nicolae de la Biserica "Sf. Gheorghe Nou", unde este si mana Sfantului Nicolae dar si icoana cu Sfintii Mucenici Ciprian si Iustina de la Biserica Zlatari.
- Ati studiat istoria. Cum imbinati cunostintele de istorie cu pictura?
- Pentru o icoana cel mai important este sa stii sa te rogi. Dar foarte important este si sa ai studii foarte aprofundate, si de arta plastica si de picture si de teologie si de istorie. Pe mine istoria ma ajuta extraordinar de mult, numai daca ma gandesc la pictarea celor sapte sinoade ecumenice recunoscute atat de Biserica Orientala cat si de cea Occidentala, incepand cu Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325 si terminand cu al VII-lea Sinod tot de la Niceea din anul 787. Deci trebuie sa stii ceea ce pictezi. Nici nu mai vreau sa amintesc de kitsch-uri. Multi copiaza mecanic si nici nu se gandesc de ce e scris, de exemplu, cu un anumit fel de litera pe icoana, pentru ca intr-un fel se scria cu litere grecesti in secolul al XIV-lea pe icoana, intr-un fel se scria in secolul al XVI-lea, samd. Unii ca acestia ar trebui sa stea deoparte pentru ca nu faci afaceri cu Dumnezeu, ei ar trebui sa aiba bunul simt si sa picteze altceva, pot sa picteze scene cu caracter religios dar nu icoane. Deci, trebuie sa ai toate aceste cunostinte si, in plus, pe langa istoria Bisericii, teologie, pictura si istorie propriu-zisa, trebuie sa vina - exact cum spunea doamna Ana Dobjanschi, istoric de arta, la prima mea expozitie - dragostea cu care te apropii de icoana pentru ca daca n-ai dragoste se vede. Din punct de vedere tehnic, pictural, o icoana poate sa fie perfecta, dar sa nu redea practic nimic, sa n-aiba nici un fel de sensibilitate. Trebuie totusi sa cunosti foarte bine date istorice, de pilda cum era imbracat Constantin cel Mare si cum erau imbracati mai tarziu imparatii bizantini, cum era curtea, ce fel de vesminte aveau soldatii, dregatorii, deci sunt multe aspecte pe care trebuie sa le cunosti, nu poti face ceea ce ti se nazare tie.
- V-ati simtit vreodata atras sa studiati teologia?
- Da, dar n-am facut inca acest pas. Poate il voi face in viitor. Am avut o intalnire deosebita cu
maestrul Sorin Dumitrescu pe vremea cand Fundatia Anastasia ar fi vrut sa acorde niste burse pentru masterat la cursul dumnealui de "Arta Icoanei" si, ascultandu-l pe maestrul Sorin Dumitrescu, am vazut cat mai am de invatat. La Facultatea de Istorie am facut diverse cursuri de istorie a religiilor dar as vrea sa aprofundez Oricum citesc mult, tot timpul.
- Cum percepeti dezbaterea iscata in societate privind icoanele din scoli?
- In vremurile de acum toata aceasta miscare iconoclasta, provenita initial de la cultele
neo-protestante, are interese mult mai launtrice, se arunca in fata cate un pion, bataia lunga fiind a celor care sunt in spatele lui. Acel pion se mai declara si crestin ortodox dar n-ai cum sa fii si crestin ortodox si iconoclast. Atata timp cat copiii si parintii au dus benevol icoanele in scoli, deci nu i-a obligat nimeni sa le duca, eu consider ca avem de-a face cu o problema falsa pentru a se lovi pe la spate Biserica Ortodoxa Romana si capii ei. Nu trebuie sa ne temem dar trebuie sa luam atitudine cu argumente. Intotdeauna inchinarea la icoana se face cu gandul la prototip, nu la materia cu care este pictata icoana. Biserica trebuie sa ia atitudine si se va spulbera si aceasta incercare.
- La ce lucrati in prezent, ce proiecte aveti?
- Ma pregatesc pentru cea de-a patra expozitie personala organizata de Uniunea Artistilor Plastici care se va deschide aproape de sfarsitul Postului Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, in 28 iunie. Expozitia va fi deschisa pana in 11 iulie la Galeria "Galateea". Acum imi fac documentarea pentru ca vreau sa fac anumite scene care se picteaza foarte putin din viata tuturor Apostolilor, nu numai a celor doisprezece ci si a celor saptezeci, dar deocamdata lucrez la documentarea expozitiei si, probabil, din martie, voi incepe lucrul propriu-zis.
- Va multumim, va dorim mult succes in continuare si asteptam cu mult interes noutati din partea dvs.
- Va multumesc si eu.
Mai multe informatii despre pictorul iconar Claudiu Victor Gheorghiu pot fi obtinute accesand urmatoarele pagini web:
http://utenti.lycos.it/iconesulegno
Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati
-
Icoana, deosebirea intre ea si idol
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.