Portret de iconar - Claudiu Victor Gheorghiu

 

Portret de iconar - Claudiu Victor Gheorghiu

 

La Galeria "Il Tempio" din Palermo, Italia, este  deschisa in aceasta luna o foarte frumoasa si interesanta expozitie de pictura care cuprinde 54 de  lucrari premiate in cadrul concursului Premio BOE.  Acest concurs a fost organizat tot la Palermo in luna  decembrie, premiile fiind decernate in 22 decembrie.  Printre lucrarile premiate si expuse acum la Palermo  se afla si o lucrare deosebita apartinand artistului  plastic roman Claudiu Victor Gheorghiu, care a avut amabilitatea sa acorde un interviu site-ului nostru.
 

           CLAUDIU-VICTOR-GHEORGHIU
 

- Domnule Claudiu Victor Gheorghiu, cu ce v-ati  prezentat la acest concurs si ce premiu ati obtinut?

  

- Am participat si am castigat Premiul special al  criticii cu "Icoana Sfantului Apostol si Evanghelist  Luca cu scene din viata sa", realizata in tempera cu  ou, pe lemn. Sfantul Apostol si Evanghelist Luca este  practic primul care a pictat icoane, deci toti pictorii iconari din toate  vremurile au fost, sunt si  vor fi ucenicii acestui Sfant Apostol si Evanghelist.  Sfantul Luca a pictat primele icoane, a primit  binecuvantare de la Maica Domnului care, cand a vazut  doua icoane pictate cu Ea si cu Mantuitorul Hristos  Prunc, i-a spus:"Harul Celui ce s-a nascut din mine si al meu sa fie cu icoanele acestea". Ulterior el i-a  pictat si pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel.

                 

           Atestat premio Boe            Certificat premiul special

 

 Eu m-am simtit extraordinar cand am aflat ca am  primit acest premiu pentru ca nu e deloc usor sa-l  pictezi chiar pe mentorul si ocrotitorul pictorilor de  icoane si sa iei si un premiu cu aceasta icoana, in  conditiile in care n-a fost un concurs de arta sacra  ci un concurs deschis tuturor manifestarilor  artistice. M-am bucurat foarte mult, mai ales ca acest  premiu venea dupa un alt premiu, obtinut in  iulie-august la Taormina, in Italia, cu  miniature  "Cina cea de Taina", tot o icoana ortodoxa si tot in  cadrul unui concurs general, nu specializat pe arta  sacra.

            Sfantul Apostol si Evanghelist Luca

 

- Cate lucrari au fost in concurs la Palermo?

 

- Au fost 1300 de lucrari inscrise in concurs, dintre acestea fiind alese in finala 268. Iar din cele

 268 de lucrari, 54 au primit diverse premii.

 

-  Si dvs. ati primit asadar Premiul special al  criticii pentru care va felicitam! Spuneti-ne cum  lucreaza un pictor iconar?

 

- Orice lucrare se incepe cu rugaciune. Desigur,  in afara de rugaciunile zilnice, se citeste acatistul  Sfantului caruia ii este inchinata icoana iar daca nu  exista acatist, se citesc rugaciunile din ziua  respectiva, de exemplu, luni pentru Sfintii  Arhangheli. Nu as vrea sa adaug aici foarte multe, sunt lucruri indeobste cunoscute de orice  iconar care-si respecta munca, dar cum ai putea sa  redai altfel mesajul transcendent, esential, care  diferentiaza o icoana bizantina de un tablou cu  subiect religios care reda realismul imediat, daca nu cu rugaciune? Icoana abstractizeaza pana la esenta si transcende acest realism, pentru ca nu culorilor le aducem inchinaciune, nu materiei cu care este pictata  icoana, ci Mantuitorului Hristos, Maicii Domnului si  tuturor Sfintilor care sunt zugraviti in icoane.  "Cinstirea icoanei trece catre intaiul chip", asa cum ne invata unul dintre marii Parinti ai Bisericii, Sfantul Ierarh Vasile cel Mare.
 

           Afis-prezentare-VIADANA            Certificat-premio-Boe2001

 

- Cand ati inceput sa pictati icoane?

 

 - Am inceput sa pictez numai icoane in 1990 dar eu consider ca prima icoana canonica cu devarat si insuflata de la Duhul Sfant, pentru ca asta-i foarte important la un pictor de icoane, am realizat-o in  1994. Deci mi-au trebuit 4 ani ca sa pot sa ajung la  un nivel in care sa putem spune ca acea lucrare este  icoana.

 

- A existat un moment de cotitura in cariera dvs. artistica, a existat o dorinta,o chemare, un indemn de a incepe sa pictati icoane? Ce s-a intamplat? De ce-ati vrut sa deveniti pictor iconar?

 

- Eu ma trag dintr-o familie cu vechi traditii  crestine, strabunicul meu a fost preot. Am facut  Scoala de Arte, sectia "Pictura" si atunci pictam  chiar orice. Am vrut sa-mi incerc norocul si la

 Academia de Arte Frumoase dar pe vremea aceea erau  doar 5 locuri pentru care puteam sa candidez si am  renuntat la acest pas. La Facultatea de Istorie care  ma atragea de asemenea si pe care am terminat-o ulterior nu puteam sa dau admitere in acea vreme  pentru ca mama nu era membra de partid (erau mari restrictii si daca nu aveai origine "sanatoasa"  efectiv nu te puteai inscrie). In copilarie am invatat la Scoala de Muzica si Arte Plastice, am studiat cu  Titu Dragutescu care e unul dintre cei mai buni  pictori de arta monumentala, e plecat acum la Montreal  in Canada, de multi ani. El lucra absolut superb. Am  inceput mai tarziu sa aprofundez pictura ca autodidact  si am avut sansa sa o intalnesc pe doamna Lidia  Mihaela Zamfirescu care era restaurator principal la  Muzeul National de Arta si cu care am si lucrat pana in 2001, am facut o echipa impreuna. Eu eram ucenicul  iar d-na Zamfirescu era profesoara si de-aici am inteles ca trebuie sa pictez numai icoane. Si , de  fapt, asta-mi placea sa pictez. Puteam sa fac atatea  tehnici, si grafica si acuarela si ulei pe panza sau pe carton, dar nu ma consideram implinit adica ceea ce  faceam eu vedeam si la altii, la acelasi nivel sau chiar mai rau la mine, deci asa a fost sa fie,  DUMNEZEU sa-mi indrepte penelul spre a realiza numai arta religioasa.
 

           Sf. Apostol si Evanghelist Marcu

 

- Ati lucrat alaturi de doamna Lidia Mihaela Zamfirescu care era restaurator. Ati facut si dvs. lucrari de restaurare?

 

- Nu, nu am facut. Ca sa faci restaurare intr-o  sfanta biserica in afara "patalamalei" respective pe care trebuie s-o ai, trebuie sa cunosti tehnica foarte bine. Ca dovada, multe restaurari nu au fost facute cu  profesionalism. La Icoanele Imparatesti si la Tampla mai ales, la sfarsitul secolului al XIX-lea dar si in  secolul al XX-lea s-au facut atat de multe greseli, de pilda, cu inlocuirea foitei de aur de pe iconostas cu un bronz ordinar, si acele lucruri se vad si astazi. Pentru restaurare iti trebuie o pregatire foarte temeinica. Chiar daca stiu metodele restaurarii ii las pe cei de specialitate sa-si faca treaba pentru ca nu sunt genul de artist care crede ca se pricepe la toate.

 

- Care sunt cele mai importante expozitii la care  ati participat?

 

- Prima iesire la o expozitie in strainatate a  fost in 1999 la Mostra dell' Artigianato Religioso la  Pompei, o expozitie extraordinara de arta religioasa.  Era la timpul respectiv cea mai mare expozitie de arta religioasa din Italia. In anul 2000 s-a rupt insa firul acestei manifestari, nu s-a mai organizat aceasta expozitie. Dupa 2001, dupa ce am pornit singur pe calea mea, am fost invitat si am fost selectionat la foarte multe saloane de arta, cum ar fi "ARTE PADOVA", dar, din pacate, din cauza problemelor financiare nu am putut sa ajung la toate. Multi cred ca te duci in Occident si ca directorii artistici ai marilor saloane de arta, curatorii, te vad ca pe un mare artist roman si iti astern petale de trandafiri in fata. Ori nu e chiar asa. De exemplu, la unul dintre cele mai mari saloane de arta organizate in Europa "Immagina" de la Reggio Emilia eu am fost selectionat inca din 2002 dar pentru ca era vorba de o suma foarte mare pentru mine, cateva mii de euro, pentru a putea participa a trebuit sa astept doi ani ca sa gasesc anumite forme de sponsorizare, de sustinere, ca sa pot onora preselectia deoarece fusesem selectat ca sa particip de catre un juriu de specialitate alcatuit din critici de arta, directori de muzee de arta din Italia, samd. Deci e foarte greu sa ajungi la o expozitie. Si la concursuri e la fel, trebuie platite taxe, deci cine isi inchipuie ca te duci asa, ca trimiti si tu o lucrare, se inseala amarnic. Multi din pacate asa gandesc.
 

           Afis-si-compozitie-unicat           

 

Cea mai importanta expozitie organizata in tara a fost cea de-a treia expozitie personala organizata de  Uniunea Artistilor Plastici la Galeria Artei in anul 2004, intitulata "Apostolii". A fost cea mai  importanta pentru ca am facut un studiu amanuntit al  vietii tuturor Apostolilor inainte de a purcede la  pictura propriu-zisa si a fost foarte importanta pentru ca am primit aprecieri de la mari artisti romani, ceea ce se intampla foarte rar in lumea noastra. Cel mai mult m-au onorat discutiile pe care le-am avut cu maestrul Paul Gherasim. Eu consider ca la noi sunt doi mari pictori si teologi in acelasi timp pe care nu stim sa-i pretuim asa cum se cuvine. Unul este maestrul Paul Gherasim iar celalalt este maestrul Sorin Dumitrescu. Am avut niste aprecieri pe care nu le pot exprima in cuvinte din partea maestrului Paul Gherasim si asta pe mine m-a incantat foarte mult. Si m-a mai bucurat ceva. Dupa difuzarea la Radio a unui interviu cu mine despre expozitia respectiva, a venit sa vada lucrarile mele un domn de la Craiova, chiar in ziua inchiderii expozitiei. A fost ceva deosebit faptul ca acel domn a batut atata drum pentru a vedea expozitia. In strainatate cele mai importante participari au fost cele din Italia, de la "Immagina" - Reggio Emilia,  premiile de la Taormina si Palermo si expozitia personala "ICOANELE, imagini sacre in contemporaneitate" din octombrie 2006, Viadana-provincia Mantova, dar si in  iunie 2003 la Pisa cand am fost invitat de onoare chiar in perioada cand pisanii au cele mai mari sarbatori ale orasului.

 

- Va simtiti legat in mod deosebit de Italia?

   

- Da, am o legatura speciala cu Italia tinand cont ca eu sunt licentiat in istorie (tema mea de licenta  este "Constantin cel Mare si Crestinismul") si ca Italia este leaganul artelor frumoase. Ma leaga latinitatea noastra. Apoi, chiar daca bisericile in centrul si in nordul tarii sunt goale, in sudul Italiei sunt pline ca la noi si eu cred ca, dintre occidentali, italienii sunt cei mai apropiati de noi si din punct de vedere religios, nici la ei nu e de fatada cand se duc la biserica. Sunt singurii occidentali pe care i-am vazut asa. Din punctul meu de vedere, daca nu vezi Italia, ca artist, esti neimplinit. Eu ma consider neimplinit pentru ca, in atata amar de ani, n-am apucat sa vad Roma dar sper s-o vad intr-o buna zi.

 

- Pana unde au ajuns picturile dvs. in lume?

 

- Daca ar fi sa vorbesc de colectii particulare as putea sa spun ca am lucrari pe toate continentele, din  Australia si Noua Zeelanda pana in Uruguay si SUA. Dar  cele mai multe lucrari le am in Romania si in Italia.
 

          

 

- In Romania, aveti si lucrari in biserici?

 

- Am si lucrari in biserici si asta ma bucura  nespus de mult. In general este bine sa fii milostiv

 iar cand ai lucrari mai mari este bine, de pilda, sa  dai 10% din banii pe care-i castigi Bisericii. Poate  nu intotdeauna poti sa dai si atunci e bine sa faci icoane, eu asa gandesc. Si multi preoti m-au solicitat si am raspuns imediat cu bucurie la aceste solicitari. PS Ambrozie Sinaitul, actualul Episcop de Giurgiu, a venit la Muzeul Taranului Roman in 2004 si i-a placut foarte mult o icoana pictata de mine. Icoanele au fost expuse la Targul Pictorilor Iconari si Mesterilor  Cruceri (un targ la care din pacate s-a renuntat si nu inteleg de ce, fiind practic cea mai bine structurata expozitie de arta religioasa de la noi). Cand unui arhiereu ii place foarte mult o lucrare si-ti cere s-o duci la o anumita biserica, , nu refuzi, bineinteles. Atunci am vazut inca o data ca Dumnezeu le lucreaza pe  toate. Am dus-o exact unde mi-a spus Prea Sfintia sa, la Biserica "Podeanu" unde sunt moastele Sfantului Apostol Simon Zilotul, pentru ca era vorba de Icoana Sfantului Apostol Simon Zilotul cu scene din viata sa.
 

                       

 

- Unde mai putem sa vedem icoane pictate de dvs.?

  

- La Biserica "Mavrogheni" este icoana "Pogorarea Sfantului Duh", la biserica mea de parohie "Adormirea Maicii Domnului"-Diham este icoana "Nasterea Domnului". La Biserica "Sfantul Nicolae"tot in Titan sunt icoanele "Sfantul Vasile cel Mare" si "Nasterea Domnului". La una dintre cele mai vechi biserici din Bucuresti cea zisa "Slobozia veche", aproape de Piata Unirii, este icoana de hram "Sfantul Mare Mucenic Dimitrie cu scene din viata sa" care i-a placut foarte mult Prea Fericitului Parinte Patriarh Teoctist si mi-a si dat binecuvantare. Mai am un triptic care e cea mai mare lucrare a mea cu "Izvorul Tamaduirii" si  "Sfintii Apostoli Petru si Pavel" la Biserica "Izvorul Tamaduirii" din Campeni, judetul Alba.
 

           Icoana Nasterea Domnului- biserica Diham

 

- Toate acestea au fost donatii pentru bisericile  repective?

 

- Cele mai multe au fost donatii, mai putin tripticul pe care l-am amintit si care a fost comandat

 de ctitorul bisericii din Campeni.

 

- Aveti doar 40 de ani dar ati calatorit mult si ati vazut, desigur, multe opere de arta si mai ales icoane. Ce v-a impresionat cel mai mult?

 

- Vreau sa vorbesc mai intai despre picture murala. Poate folosesc un cliseu, dar m-as duce

 saptamanal sa vad pictura murala a bisericilor din nordul Moldovei. Pentru mine aceasta reprezinta cea mai inalta expresie a valorii artistice, teologice si istorice. Este un sentiment unic, irepetabil. In lumea catolica, m-au impresionat frescele, recent restaurate, de la Capela di Scrovegni, Padova. Pictate de Giotto, pictorul meu preferat. Tot ce citisem in toate manualele de istoria artei in legatura, de exemplu, cu "Sarutul lui Iuda" in gradina Ghetsimani mi s-a parut -atunci cand am vazut originalul-doar o picatura din ceea ce am vrut sa stiu cu adevarat despre arta lui Giotto. In ceea ce priveste icoanele, imi plac toate si este greu sa ma opresc la una in detrimentul alteia. M-a impresionat foarte mult o icoana de secolul al XV-lea infatisandu-l pe Mantuitorul Hristos, aflata la Muzeul bizantin din Salonic. La noi, imi plac foarte mult icoanele imparatesti de la bisericile Stavropoleos si Mavrogheni, la cea din urma mai exista o icoana impresionanta, "Izvorul Tamaduirii". Imi place de asemenea mult icoana Sfantului Nicolae de la Biserica "Sf. Gheorghe Nou", unde este si mana Sfantului Nicolae dar si icoana cu Sfintii Mucenici Ciprian si Iustina de la Biserica Zlatari.
 

           Icoana - CINA CEA DE TAINA

 

- Ati studiat istoria. Cum imbinati cunostintele  de istorie cu pictura?

 

- Pentru o icoana cel mai important este sa stii sa te rogi. Dar foarte important este si sa ai studii foarte aprofundate, si de arta plastica si de picture si de teologie si de istorie. Pe mine istoria ma ajuta extraordinar de mult, numai daca ma gandesc la pictarea celor sapte sinoade ecumenice recunoscute atat de Biserica Orientala cat si de cea Occidentala, incepand cu Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325 si terminand cu al VII-lea Sinod tot de la Niceea din anul 787. Deci trebuie sa stii ceea ce pictezi. Nici nu mai vreau sa amintesc de kitsch-uri. Multi copiaza mecanic si nici nu se gandesc de ce e scris, de exemplu, cu un anumit fel de litera pe icoana, pentru ca intr-un fel se scria cu litere grecesti in secolul al XIV-lea pe icoana, intr-un fel se scria in secolul al XVI-lea, samd. Unii ca acestia ar trebui sa stea deoparte pentru ca nu faci afaceri cu Dumnezeu, ei ar trebui sa aiba bunul simt si sa picteze altceva, pot sa picteze scene cu caracter religios dar nu icoane. Deci, trebuie sa ai toate aceste cunostinte si, in plus, pe langa istoria Bisericii, teologie, pictura si istorie propriu-zisa, trebuie sa vina - exact cum spunea doamna Ana Dobjanschi, istoric de arta, la prima mea expozitie - dragostea cu care te apropii de icoana pentru ca daca n-ai dragoste se vede. Din punct de vedere tehnic, pictural, o icoana poate sa fie perfecta, dar sa nu redea practic nimic, sa n-aiba nici un fel de sensibilitate. Trebuie totusi sa cunosti foarte bine date istorice, de pilda cum era imbracat Constantin cel Mare si cum erau imbracati mai tarziu imparatii bizantini, cum era curtea, ce fel de vesminte aveau soldatii, dregatorii, deci sunt multe aspecte pe care trebuie sa le cunosti, nu poti face ceea ce ti se nazare tie.

 

- V-ati simtit vreodata atras sa studiati teologia?

 

- Da, dar n-am facut inca acest pas. Poate il voi face in viitor. Am avut o intalnire deosebita cu

 maestrul Sorin Dumitrescu pe vremea cand Fundatia Anastasia ar fi vrut sa acorde niste burse pentru masterat la cursul dumnealui de "Arta Icoanei" si, ascultandu-l pe maestrul Sorin Dumitrescu, am vazut cat mai am de invatat. La Facultatea de Istorie am facut diverse cursuri de istorie a religiilor dar as vrea sa aprofundez Oricum citesc mult, tot timpul.
 

           Sf. Apostol si Evanghelist Matei

 

- Cum percepeti dezbaterea iscata in societate privind icoanele din scoli?

 

- In vremurile de acum toata aceasta miscare iconoclasta, provenita initial de la cultele

 neo-protestante, are interese mult mai launtrice, se arunca in fata cate un pion, bataia lunga fiind a  celor care sunt in spatele lui. Acel pion se mai declara si crestin ortodox dar n-ai cum sa fii si crestin ortodox si iconoclast. Atata timp cat copiii si parintii au dus benevol icoanele in scoli, deci nu i-a obligat nimeni sa le duca, eu consider ca avem de-a face cu o problema falsa pentru a se lovi pe la spate Biserica Ortodoxa Romana si capii ei. Nu trebuie sa ne temem dar trebuie sa luam atitudine cu argumente. Intotdeauna inchinarea la icoana se face cu gandul la prototip, nu la materia cu care este pictata icoana. Biserica trebuie sa ia atitudine si se va spulbera si aceasta incercare.

 

- La ce lucrati in prezent, ce proiecte aveti?

 

- Ma pregatesc pentru cea de-a patra expozitie personala organizata de Uniunea Artistilor Plastici care se va deschide aproape de sfarsitul Postului Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, in 28 iunie. Expozitia va fi deschisa pana in 11 iulie la Galeria "Galateea". Acum imi fac documentarea pentru ca vreau sa fac anumite scene care se picteaza foarte putin din viata tuturor Apostolilor, nu numai a celor doisprezece ci si a celor saptezeci, dar deocamdata lucrez la documentarea expozitiei si, probabil, din martie, voi incepe lucrul propriu-zis.
 

           Sfantul Apostol Ioan

 

-  Va multumim, va dorim mult succes in continuare si asteptam cu mult interes noutati din partea dvs.

 

-  Va multumesc si eu.

 

 

Mai multe informatii despre pictorul iconar Claudiu Victor Gheorghiu pot fi obtinute accesand urmatoarele pagini web:

 

 www.claudiugheorghiu.uap.ro

 

 http://utenti.lycos.it/iconesulegno

 


Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati

 

  

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 14651

Voteaza:

Portret de iconar - Claudiu Victor Gheorghiu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE