Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi Mareste imaginea.

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi

 

Biserica Ortodoxa Romana nu inscrisese pana acum catva timp, in calendarul si cultul ei, nici un sfant de origine romaneasca. Organizandu-se sub directa dependenta a Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, ea a primit, in cultul ei, sinaxarul si calendarul (lista sfin­tilor) din Biserica greceasca, in care se afla nu numai sfintii din epoca anterioara despartirii Bisericilor, care sunt cinstiti in toata Ortodoxia, ci si sfintii nationali si neomartirii greci, introdusi treptat in sinaxarele grecesti dupa marea schisma, si chiar o parte din cei bulgari, sarbi si rusi. Trebuie sa amintim ca:

 

a) In epoca persecutiilor religioase din primele patru secole ale erei noastre, crestinismul dunarean a dat o sumedenie de martiri si sfinti dintre stramosii nostri daco-romani din Tracia, Moesia si Dacia Traiana, dintre care unii sunt  si astazi pomeniti in sinaxarele orto­doxe ; amintim, de ex., pe mucenicii Dasius si Emilian Mar­turisitorul de la Durostorum (Silistra de azi), Chiril din Axiopolis (Cernavoda de azi), preotul Montanus cu sotia sa Maxima din Singidunum (Belgradul de azi), episcopul-misionar Nichita de Remesiana, mucenicii Nichita Romanul,  Sava Gotul, episcopii Bretanion (Vetranion) din sec. IV si Teotim al Tomisului, cei patru mucenici descoperiti  la Niculitel (Filippos, Attalos, Kamasis si Zoticos) s.a.

 

b)  Trecand apoi la epoca de dupa organizarea tarilor si a mitropo­liilor romanesti, documentele vorbesc despre  sfinti ca Leontie de la Radauti, facator de minuni, al carui trup zacea nestricat (intreg) in episcopia de la Radauti pe la inceputul  secolului   XVII, sau Vasile facatorul de minuni, de la manastirea Moldovita (secolele XV - XVI). In  cronici, in cantecele populare si in amintirea credinciosilor   din   preajma  locurilor pe unde au trait unii din marii nostri pustnici, se pastreaza amintirea  unor sfinti ca Ioan egumenul de la Prislop (din Silvas, sec. XVI), sau Daniil Sihastrul, contemporanul lui Stefan cel Mare, ingropat in manastirea Voronet. Mitropolitul Dosoftei al Moldovei (sec. XVI) enumera o seama de sfinti romani, cinstiti in vremea lui, ca Rafail de la Agapia, ca parintele Chiriac de la Bisericani, un alt Chiriac de la Tazlau, Epifanie de la Voronet, Partenie de la Agapia, Ioan de la Risca, Inocentie de la Pobrata si Eustatie.  Se  mai pastreaza  de  ase­menea, in popor sau in manastirile prin care au trait, amintirea sfantului Iosif de la Bisericani, a maicii Teodora de la Sihla (sec. XVIII), de care pomeneste si scriitorul C. Hogas   in insemnarile   sale   de   calatorii prin Muntii Neamtului, a cuviosului Antonie din Valcea (+ 1720), care a sihastrit intr-o pestera sapata de el insusi in  piatra, langa schitul Iezeru din preajma comunei  Cheia   (in   partile   valcene), a cuviosului Nifon de la schitul romanesc Prodromul idin Sf. Munte s.a.

 

c)  Pe alti romani cu viata sfanta i-au venerat popoarele vecine, care i-au cinstit ca sfinti inaintea noastra. Astfel, la bulgari si la sarbi e cinstita, inca din sec. XIV, Sfanta Teofana (Tofana), pe numele ei de botez Teodora (Todora), fiica domnitorului Tarii Romanesti Basarab I (sec. XIV) si mama tarilor bulgari Sratimir si Mihail Asen, care a fost casatorita cu tarul bulgar Ivan Alexandru din Tarnovo (sec. XIV) si apoi s-a calugarit (dupa 1352) intr-o manastire de langa  Vidin. Un neomartir originar din Valahia (Tara Romaneasca), martirizat de turci la Constantinopol (+ 12 mai 1662), si anume Sfantul Ioan Valahul (Romanul), era cinstit de multa vreme in Biserica greceasca, dar numele lui a fost trecut in sinaxarul zilei de 12 mai din Mineiul romanesc pe aceasta luna, abia din secolul trecut. Necunoscut a ramas la noi si ieroschimonahul moldo­vean Antipa din Calopodesti, din secolul trecut, care a calugarit in Mol­dova, in Muntenia si la Athos, apoi s-a asezat in manastirea ruseasca Valaam, unde a murit la 10 ianuarie 1882 ; numele lui a fost trecut de calugarii rusi de la Athos in Mineiul rusesc pe ianuarie tiparit in ma­nastirea ruseasca Pantelimon din Athos, la 1906.

 

 

Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 10757

Voteaza:

Sfinti dacoromani si sfinti romani mai vechi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE