Casatoria si divortul

Casatoria si divortul Mareste imaginea.


Casatoria si divortul

Asceza familiala

 

Desi parintii filocalici au dat prioritate vietii feciorelnice totusi ei nu a neglijat intru nimic si nu au pus mai prejos viata familiala. Atat monahii, cat si credinciosii laici sunt chemati, fara nici o deosebire, la acelasi ideal al desavarsirii in Hristos. Sunt vrednice de retinut in acest sens cuvintele Sfantul Ioan Gura de Aur, care arata clar ca "Sfintele Scripturi nu stiu nimic de o astfel de impartire (intre monahi si laici); ele vor ca toti sa duca viata monahilor chiar daca sunt casatoriti". De aici rezulta interesul si importanta ascezei in viata familiala. Sfantul Ioan Gura de Aur a elaborat o adevarata spiritualitate conjugala si a descris frumusetea caminului crestin cu un entuziasm egal cu acela al elogiilor pe care le-a inchinat fecioriei. A defaima casatoria, spune acelasi Sfant Parinte, ar insemna in acelasi timp a micsora slava fecioriei, fiindca, fata de casatorie fecioria reprezinta desavarsirea ei ultima, eshatologica, spiritualizarea ei, implinea ei intr-o casatorie duhovniceasca.

 

Motivand importanta casatoriei, marele antiohian arata ca Dumnezeu a creat diviziunea dintre

barbat si femeie .pentru a realiza o unitate superioara celei date prin natura: unitatea iubirii dintre persoane libere dupa chipul unitatii care exista in Treime si care e de acest fel.

 

Creatorul a instituit casatoria pe pamant ca unitate de iubire ce trebuie traita dupa chipul iubirii dumnezeiesti.

 

Castitatea familiala va reprezenta o noua mentalitate a vietii morale crestine, avand origine apostolica. Sfantul Apostol Pavel randuind viata spirituala a familiei crestine (I Corinteni 7, 17) da indemnul sotilor sa se abtina de la viata sexuala atunci cand se indeletnicesc cu postul si cu rugaciunea. (I Corinteni 7, 5).

 

In perioada postapostolica se stabilise regula ca sotul sa nu se atinga de sotia sa nici in timpul sarcinii, nici al alaptarii. Atenagora Atenianul scria in secolul II ca de dragul nadejdii in viata vesnica noi suntem in stare sa dispretuim nu numai bunurile vietii pamantesti, ci chiar si unele placeri ingaduite ale sufletului, intrucat si cu femeia cu care ne-am insotit in casatorie, potrivit randuielilor casatoriei, noi nu ne ingaduim alte raporturi decat cele legate de gandul de a naste copii. "Asa cum agricultorul asteapta cu rabdare recoltarea semintei aruncata in pamant, fara sa se grabeasca sa mai semene din nou, asa este si viata de familie cu sotiile noastre. Poti gasi la noi multi barbati si femei, care, de dragul nadejdii ca pentru o astfel de jertfa mai mare vor ajunge sa fie cu Dumnezeu, au imbatranit fara sa se casatoreasca".

 

Daca starea de feciorie si de necasatorie ne apropie de Dumnezeu, in timp ce chiar si un singur gand sau macar pofta dupa o placere oarecare ne departeaza de El, atunci e usor de inteles de ce nu savarsim astfel de fapte, la care nici macar sa ne gandim nu vrem, caci, in definitiv viata noastra crestina se intemeiaza nu atat pe grija de a cuvanta frumos, cat mai ales pe puterea de convingere a faptelor bune. Aceasta insemneaza ori ca ramanem singuri, asa cum ne-am nascut, ori ca ne marginim numai la o singura casatorie, ca pe cea de-a doua o socotim adevarat adulter, dupa cum zice Scriptura: "Oricine va lasa pe femeia sa si se va insura cu alta, savarseste adulter" (Matei 19, 9; Marcu 10, 11).

 

Faptul ca aceasta noua mentalitate s-a statornicit ca o regula de viata crestina a familiei, o dovedesc scrierile lui Clement Alexandrinul din secolul urmator, devenite adevarate manuale de morala crestina.

 

In Stromatele, Clement arata ca "prin Fiul Sau, Dumnezeu este cu cei care, fiind casatoriti, traiesc cu cumpatare si fac copii, si, de asemeni, acelasi Dumnezeu este si cu cei care, in chip rational, traiesc in infranare" (III, XI, 4, p. 216). Referindu-se la Legea Veche, Clement arata in continuare ca aceasta "voia ca barbatii sa se foloseasca cu cumpatare de sotiile lor, numai pentru facerea de copii" (III, XI, 71, 4, p. 218) "nu se poate dovedi cu texte din Scriptura ca cineva din cei din vechime s-a apropiat de sotia lui cand era insarcinata, ci s-a apropiat mai tarziu, dupa ce a nascut si dupa ce a alaptat copilul" (III, XI, 72, 1, p. 218).

 

Dascalul din Alexandria motiveaza afirmatia aceasta printr-o referire concreta la "plugarul care seamana intr-un ogor insufletit nu trebuie sa-si risipeasca samanta pentru un lucru contra ratiunilor firii, deoarece in laboratorul firii mamei, samanta se transforma in embrion" (III,

XII, 83.2, p. 224).

 

In Pedagogul, Clement arata ca "a avea legaturi sexuale nu cu scopul de a avea copii, inseamna a batjocori natura. Casatoria inseamna dorinta de a face copii, nu secretarea fara randuiala a samantei, secretare nelegiuita si irationala" (II, X, 95, 3, p. 284). Marele alexandrin conchide ca "cel desfranat a murit pentru Dumnezeu, este parasit de Logosul- Hristos, ca si de Duhul. Ca sfintenia, precum e si firesc, are oroare de intinaciune, totdeauna a fost ingaduit ca numai cel curat sa se atinga de cel curat. Cand ne dezbracam de haina sa nu ne dezbracam in acelasi timp si de simtul rusinii, pentru ca nu-i ingaduit niciodata omului drept sa se dezbrace de castitate. Iata, trupul acesta stricacios se va imbraca in nestricaciune (I Corinteni 15, 53), cand pofta cea nesatioasa, care duce la desfrau, fiind calauzita de infranare nu va mai dori stricaciunea; atunci va duce pe om spre castitate vesnica. "In veacul acesta se insoara si se marita" (Luca 20, 34); dar dupa ce am nimicit faptele trupului (Galateni 5, 19) si am imbracat cu nestricaciune trupul nostru curat, atunci vom ajunge la masura ingerilor (Luca 20, 36). (II, XII, 100, 1-3, p. 287).

 

Prin urmare, numai prin castitatea familiala din viata de aici si de acum, se dobandeste castitatea vesnica a comuniunii de simtire cu Dumnezeu.

 

Entuziasmul pentru feciorie si pentru castitatea familiala creste tot mai mult in secolele urmatoare, incat Sfantul Ambrozie, acest "magister virginitatis", echivala placerea voluptoasa din cadrul casatoriei cu adulterul. Tema adulterului in cadrul casatoriei a devenit in acele timpuri la ordinea zilei, incat Fericitul Augustin sustinea ca dorinta de a simti placerea in actul sexual era o confirmare a pacatului originar, la care a fost osandita umanitatea, si o dovada a incapacitatii fatale a vointei de a controla trupul. Unicul scop recunoscut al raportului sexual era procrearea, scop ce dispare odata cu atingerea numarului de copii dorit. Daca se vorbea totusi de "relatiile sexuale de urgenta" acestea puteau fi doar tolerate atunci cand unul din soti era in situatia de a comite adulter. Pentru a intelege mai bine interesul crestinismului primar pentru virginitas in defavoarea placerii instinctive, e suficient sa ne gandim ca celibatul clerului a constituit una din problemele intrate pe ordinea de zi a Sinodului I ecumenic. Aceasta inseamna ca era o preocupare "de varf", discutata in contradictoriu in lumea crestina de atunci.

 

Mai mult insa, a ramas obligatorie in Biserica apuseana, desi Sinodul I ecumenic a luat alta hotarare, care totusi nu s-a putut impune.

 

Atat de mult tineau primii crestini la castitate, incat au facut din ea un adevarat eroism moral. Astfel, cand se punea problema sa fie violate, femeile crestine preferau sinuciderea in locul necinstirii si rusinii. Sfantul Ambrozie, de pilda, aduce elogii sfintei Pelagia, care de buna voie s-a inecat pentru a nu fi violata. Desi nu toti dascalii Bisericii au acceptat sinuciderea in astfel de situatii, multe din femeile crestine, in urma unui astfel de eroism moral, au intrat in ceata martirelor, inscriindu-si numele in calendarul sfinteniei crestine.

 

In acelasi timp, de-a lungul istoriei crestinismului au existat restrictii in ceea ce priveste momentul, locul si modalitatea in care trebuie sa aiba loc relatiile sexuale in cuplurile casatorite. Parintii desertului sfatuiau persoanele casatorite sa evite contactul sexual sambata, duminica, miercurea si vinerea, in toate cele patruzeci de zile ale postului mare al pastelui si inaintea tuturor sarbatorilor la care s-ar putea impartasi. Referitor la perioada ulterioara a crestinismului european, se mentioneaza abstinenta, joia, in amintirea arestarii lui Hristos, vinerea, in amintirea mortii Lui, sambata, pentru a o cinsti pe Fecioara Maria, duminica, pentru a cinsti Invierea Domnului si lunea pentru a-i comemora pe cei morti. Cei casatoriti trebuiau sa se abtina patruzeci de zile inainte de Pasti, Rusalii si Craciun, in fiecare duminica noaptea, miercurea si vinerea si din momentul in care femeia stie ca este gravida, pana dupa nasterea copilului. Este interzis contactul sexual in timpul perioadei, si sapte zile dupa aceea.

 

Pe de alta parte, se cuvine sa aratam ca experienta seculara a ascetismului sexual integral este o vocatie si in acelasi timp o harisma speciala. Cand aceasta regula nu a fost fortata sau incalcata, s-a dovedit a fi benefica naturii umane si societatii insasi. Pe baza corelatiei existente intre materie si spirit, respectiv intre constiinta si sexualitate ca instinct, echilibrul acestora finalizeaza prin biruinta spiritului asupra materiei, oferind astfel omului posibilitatea sa-si afirme cu mai multa putere capacitatile sale creatoare de valori culturale, stiintifice, artistice, etc., stiut fiind ca energia sexuala in loc sa fie destramata si risipita in simpla satisfacere a placerii, poate fi transformata (refulata, sublimata) in energie spirituala. Faptul ca in lumea precrestina, ca si in epoca moderna, se intalnesc foarte multe cazuri ale castitatii creatoare,

dovedeste pe deplin ca aceasta nu este impotriva naturii, ci poate constitui o vajnica sustinatoare a desavarsirii ei.

 

Mai tarziu insa, in cursul istoriei, mentalitatea se schimba si, odata cu ea, si comportamentul

sexual.

 

Multi socotesc ca intrarea in mileniul al doilea a facut marea cotitura. Se astepta cu ardoare, entuziasm si negraita bucurie ca anul 1000 sa insemne "cerul nou si pamantul nou".

 

A fost asteptata ca niciodata parusia Domnului. Numai ca nu a fost sa fie, si atunci entuziasmul

s-a transformat in regret profund, iar golul creat in sufletul omului s-a adancit tot mai mult de-a lungul vremii, "sustinut" mai ales de esecurile curentelor adventiste. Omul nu a mai asteptat "pamantul nou" ci a inceput sa-si creeze fericirea pe acest pamant, exclusiv aici. O noua mentalitate se adanceste tot mai mult in constiinta omenirii. Treptat, in scurgerea timpului se trece de la teocentrism la antropocentrism, de la legea lui Dumnezeu, la legile oamenilor, ajungandu-se in cele din urma la proclamarea mortii lui Dumnezeu si a anularii notiunii de pacat, incat moralele biologizante vor inlocui ascetismul crestin de alta data cu descatusarea instinctelor vietii. Apare astfel desacralizarea si secularismul neopagan hotarat sa liberalizeze natura umana de orice prejudecati.

 

Mai tarziu, psihiatrul Sigmund Freud va introniza atotputernicia inconstientului, prin a carui divinizare va deschide hemoragia pornografiei in literatura, arta, cinematografie, muzica, etc. difuzata prin mijloacele mass-mediei. Aceasta constituie un adevarat flagel al conditiei umane si al ordinii sociale.

 

Din nefericire, la acest proces de desacralizare si secularizare si-a adus, fara sa vrea, contributia si Biserica medievala prin abuzul de autoritate si prin promovarea unui crestinism intelectualist si formal. Biserica a impus prea mult puterea exterioara a legii in defavoarea schimbarii si innoiri vietii duhovnicesti a oamenilor. Daca vom avea in vedere apoi ca ierarhia bisericeasca superioara devenise putere lumeasca despotica si intoleranta, detasata de interesele credinciosilor, ne explicam usor motivul pentru care Comuna din Paris si mai tarziu "religia proletariatului" va functiona pe un fond ateu persecutor violent al credintei, desi, paradoxal, principiile de fraternitate, egalitate si libertate au fost lansate in lume pentru prima data de catre reprezentantii Bisericii crestine in numele Evangheliei lui Hristos. Usor ne explicam apoi ca drepturile fundamentale ale omului sunt promovate azi ca dogme ale vietii sociale, dar de pe pozitie laica, si nu crestina. In sfarsit, data fiind criza morala si spirituala prin care trece lumea de azi, intelegem si gestul de mare responsabilitate al Sfantului Parinte de a fi cerut iertare lumii pentru greselile comise de-a lungul istoriei de Biserica a carui suveran este.

 

Indisolubilitatea casatoriei ca temei al ascezei si unitatii familiale

 

S-a remarcat nu fara temi faptul ca in Sfanta Scriptura sexualitatea reprezinta un datum ce nu poate fi nici rau nici bun in sine. Ceea ce face ca sexualitatea sa-si indeplineasca menirea, este modul ei de abordare. Iar la baza acesteia stau doua elemente corelate organic intre ele:

 

1. Afirmarea iubirii umane interpersonale ca imagine a iubirii lui Dumnezeu, cel intreit in Persoana.

 

2. Afirmarea monogamiei si a indisolubilitatii casatoriei.

 

Cand aceste doua elemente nu fiinteaza in desfasurarea sexualitatii, atunci apare in exclusivitate "eros concupiscentiae", care destrama monogamia si implicit indisolubilitatea casatoriei, prin proclamarea exclusiva a placerii ca dorinta oarba. Astfel se ne explicam fragilitatea casatoriei si a familiei in lumea desacralizata si secularizata in care traim, "in favoarea" descatusarii sexului, manifestat prin concubinaj si divort. In aceasta situatie, o pledoarie in favoarea indisolubilitatii casatoriei ar dorii sa afirme un model de exercitiu al ordinii in viata de criza a societatii contemporane.

 

Desacralizarea lumii in care traim are consecinte sociale, care pornesc din descumpanirea celulei de baza, care este familia. Iar atunci cand familia isi pierde esenta ei sacra, ca institutie divino-umana, ramane sa pluteasca pe valurile vietii numai cu o singura vasla, sau sa zboare numai cu o singura aripa. Si de aici dezorientarea ce-i aduce neimplinirea.

 

Secularismul neopagan actual, scotand pe Dumnezeu din sufletul omului, l-a lasat pustiit in zbuciumul unei libertati anarhice si ratacitoare, amintindu-ne de declinul familiei pagane, care a constituit una din cele mai hotaratoare cauze ale prabusirii morale a imperiului roman. Din dorinta de a pune ordine in societatea romana, Octavian Augustus s-a vazut nevoit sa elimine factorii nocivi care au dus familia la decadenta. Necrutator si drept da in anul 18 i.Hr. "Lex Iulia de adulteriis et pudica", trimitand in exil chiar pe propria nepoata, precum si pe Ovidiu, rasfatatul poet al Romei si autorul lui "Ars amandi". Legea era cu atat mai necrutatoare, cu cat obliga pe sot sa denunte sotia adultera si pe complicele ei.

 

Acele timpuri insa au trecut. Acum oamenii nu mai accepta legi care sa le orienteze iubirea animata de placere. Nu-i mai intereseaza statornicia iubirii, ci satisfacerea placerii in functie de situatiile aflate in continua schimbare. Spunea pe drept cuvant F.M. Dostoievski ca "daca Dumnezeu n-ar exista, totul ar fi permis". Epoca contemporana experimenteaza tragic aceste cuvinte, declarandu-l pe Dumnezeu mort si anuland notiunea de pacat. Asistam la situatia cand omul singur si-a creat drepturile fundamentale ale afirmarii propriei personalitati, in conditii de libertate deplina. Intr-un segment al acestei afirmari, poti sa contractezi casatoria, precum tot asa de usor o poti si desface. Mai tragic este atunci cand apar copiii. In mod firesc, si ei isi cer dreptul de a-si implini sensul vietii si menirea pentru care au aparut in lume. Dar responsabilitatea parintilor, de multe ori se reduce la propriul egoism. Ii intereseaza mai mult viata lor, implinirea a ceea ce ei numesc fericire. In astfel de situatii nu ne va mira daca in SUA 33% din femei sunt divortate sau vaduve. In Anglia una din trei casatorii contractate sfarsesc prin divort, iar in SUA s-a ajuns ca la doua casatorii sa se inregistreze un divort.

 

Fara indoiala, cauza dezorientarii sociale in care traim si a existentei tragice in care ne zbatem, a tensiunilor care spulbera orizontul luminos al vietii, este in primul rand lipsa familiilor consolidate, pe masura sa formeze caractere, imprimand vietii insasi calitatea afirmarii ei depline. Dar cum la temelia familiei sta unitatea si indisolubilitatea casatoriei, iar la destramarea ei sta divortul, vom vedea in continuare temeiurile moralei crestine privind consolidarea familiei prin indisolubilitatea casatoriei.

 

1. Indisolubilitatea casatoriei

 

Unitatea sociala la baza careia sta unitatea familiala se intemeiaza in primul rand pe unitatea sotilor prin casatorie.

 

Dupa marturia Sfintei Scripturi, sacralitatea unirii sotilor prin casatorie are un caracter ontologic, dat fiind de faptul ca primii oameni au fiinta comuna ca dar al lui Dumnezeu. Eva a fost creata din fiinta lui Adam, , pe care o reprezinta in totalitate ei: vor fi amandoi un trup.

 

Aspectul ontologic este intarit de caracterul moral al casatoriei, in sensul ca reprezinta si porunca lui Dumnezeu ce nu poate fi calcata: "ceea ce Dumnezeu a legat, omul sa nu desparta".

 

Sacralitatea familiei ca dar al lui Dumnezeu dat omului la creatie rezida in faptul ca cei doi poarta acelasi chip al lui Dumnezeu, avand amandoi menirea de a ajunge la asemanarea lui Dumnezeu: "Si a facut Dumnezeu pe om dupa chipul Sau; dupa chipul lui Dumnezeu l-a facut; a facut barbat si femeie. (Facerea 1, 27). Femeia fiind creata din coasta lui Adam, acesta isi recunoaste in ea propria lui fiinta: .iata acum os din oasele mele si trup din trupul meu, aceasta se va chema femeie, fiindca din barbatul sau a fost luata. (Geneza 2, 23). Aceasta unitate de fiinta si de nume, rezulta din apelativul ebraic: barbatului i se spune "is", iar femeii "isa". Si mai departe, Scriptura temeluieste unitatea familiei structurata pe indisolubilitatea casatoriei: "De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va uni cu femeia si vor fi amandoi un trup" (Facerea 2, 24). Prin urmare, femeia fiind darul lui Dumnezeu dat barbatului

cu un anumit scop si cu o anumita finalitate, nu poate fi socotita posesia lui de care poate dispune arbitrar. Si nici femeia nu se poate sustrage din aceasta unitate si comuniune statornicita de Dumnezeu, Creatorul si Stapanul vietii lor. Este adevarat ca in baza libertatii sale, omul se poate abate de la lasamantul dumnezeiesc, dar nu fara riscul de a-si deruta si dezorienta propria viata.

 

2. Cartea de despartire

 

Din nefericire, aceasta libertate nu a intarziat prea mult timp sa apara in relatiile dintre oamenii supusi legii pacatului. Legislatia mozaica a introdus "cartea de despartire" (Deuteronom 24, 1- 4), ca un document pe baza caruia barbatul isi putea repudia sotia. Motivele repudierii puteau fi chiar minore, constand in aceea ca femeia "nu a aflat bunavointa in ochii barbatului", sau daca "afla ceva neplacut la ea" (Deuteronom 24, 1). Repudierea sotiei ii dadea dreptul la recasatorire. Barbatul nu-si putea repudia femeia in chip mincinos, spunand, de pilda, ca nu a fost fecioara cand s-a casatorit cu ea (Deuteronom 22, 19), sau ca a abuzat de ea cand era fecioara si nelogodita cu el (Deuteronom 22, 28). Dar motivul pentru care femeia putea fi repudiata ramanea numai cel al adulterului, fiindca in aceasta situatie, "ceea ce Dumnezeu a legat, omul a despartit", adica a compromis iubirea care sta la temelia unitatii familiale. Vocea profetilor, reprezentand totdeauna implinirea voii lui Dumnezeu, afirma cu multa tarie indisolubilitatea casatoriei. Profetul Maleahi, condamnand repudierea femeii, arata ca "Domnul a fost martor intre tine si femeia tineretilor tale, fata de care tu ai fost viclean, desi ea era tovarasa ta si femeia legamantului tau". Oare nu i-a facut El ca sa fie o singura faptura cu trup si suflet? Si aceasta faptura unica ce nazuieste ea? Urmasi de la Dumnezeu! "Pastrati-va, deci, viata voastra; iar tu nu fi viclean cu femeia tineretilor tale.

Caci eu urasc alungarea femeii, zice Domnul Dumnezeul lui Israel". (Maleahi 2, 14.15).

 

Cu toate ca legislatia iudaica aproba .cartea de despartire., exista mai presus de orice ideea indisolubilitatii casatoriei. Un invatator din acele vremuri spunea atat de sugestiv si plastic ca "altarul insusi varsa lacrimi pentru cel care-si lasa sotia tineretilor sale". Exista de fapt diferenta de interpretare asupra ingaduintei de a repudia femeia, intre cei doi reprezentanti ai scolii mozaice aflati in contradictie: Hillel si Samai. Daca primul nu gasea nici un obstacol in repudierea sotiei, cel de-al doilea nu admitea decat daca va fi gasit la ea "ceva necinstit".

 

Mantuitorului i se adreseaza, din viclenie, de catre farisei, intrebarea, daca "ii este ingaduit omului sa-si lase femeia din orice pricina?" (Matei 19, 3.12). Intelegand nesinceritatea lor, Mantuitorul face trimitere la cuvintele Scripturilor Sfinte, unde sta scris: "Nu ati citit ca Cel care i-a facut de la inceput, barbat si femeie i-a facut" (Facere 1, 27). Si mai departe: "Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si femeia pe mama sa si vor fi amandoi un singur Trup". (Facere 2, 24). De aici, concluzia Mantuitorului care va stabili indisolubilitatea casatoriei: "Deci, ceea ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nu desparta". Rezulta ca, intrucat indisolubilitatea casatoriei poarta pecetea harului si vointei lui Dumnezeu, nimeni nu are dreptul sa o desfaca. Dialogul continua, Mantuitorului cerandu-i-se explicatie cu privire la cartea de despartire data de Moise. Fara nici un fel de ezitare, Domnul le raspunde: "Moise pentru invartosarea inimii voastre v-a ingaduit sa va lasati femeile. Din inceput, insa, nu a fost asa". Le-a aratat, de altfel, cum a fost la inceput, cand omul nu se afla sub zodia pacatului.

 

Moise le-a facut o concesie datorita "invartosarii inimilor lor". Invartosarea inimii este expresia

sufletului inrait, care din incapatanare nu renunta, nu vrea sa renunte la ceea ce si-a pus in gand. Inima inraita de pacat este invartosata, sintagma sinonima cu ceea ce in limbaj popular

se spune: "incanita". Acum Mantuitorul rosteste verdictul, aratand care este singura posibilitate de desfacere a casatoriei: "Dar eu va spun ca oricine va lasa pe femeia sa afara de cuvant de desfranare si va lua alta, desfraneaza, si cel ce va lua pe cea lasata desfraneaza".

 

Cuvintele Domnului evidentiaza faptul ca la baza indisolubilitatii casatoriei, sta iubirea dintre soti. Adulterul moralmente inseamna tradarea iubirii conjugale. Pentru acest motiv atrage dupa sine dizolvarea familiei. Dar daca sotia nu a comis adulter, ea ramane legata prin iubire de sotul ei. Repudierea ei si apropierea de alta inseamna desfrau din partea sotului, fiindca sotiei careia i s-a dat carte de despartire ramane in fond prin iubirea ce sta la temelia familiei, tot sotia lui. La fel si cel ce se va alipi de sotia lasata, comite desfrau, fiindca aceasta nu ii apartine sufleteste, deoarece iubirea ei a ramas la temelia familiei celei dintai.

 

3. Randuiala stabilita de Sfantul Apostol Pavel

 

Sfantul Apostol Pavel ridicand casatoria la maretia tainei dintre "Hristos si Biserica" (Efeseni 5, 22-23), ii acorda o importanta deosebita, indicand cadrul de realizare a ei, conform noii credinte.

 

De la inceput se cuvine sa precizam ca doua sunt situatiile cand femeia se considera libera de "legea barbatului": moartea acestuia si desfraul. "Caci femeia cu barbat este legata prin lege de barbat cat traieste el; iar daca barbatul i-a murit, este dezlegata de legea barbatului.

 

Drept aceea, traindu-i barbatul, se numeste desfranata de va fi cu alt barbat; iar de ii va muri barbatul, este libera dupa lege, nefiind adultera daca ia alt barbat. (Romani 7, 2-3). Apostolul

recomanda insa femeii sa ramana vaduva dupa moartea barbatului (I Corinteni 7, 39-40), fiindca unitatea dintre barbat si femeie se realizeaza doar prin prima casatorie, dupa cuvintele

Domnului: "ceea ce Dumnezeu a legat, omul sa nu desparta" (Matei 19, 6). Nici chiar moartea.

 

Concesia de a se recasatori o face Apostol privind slabiciunea firii omenesti ce poarta in sine ranile pacatului: "Dar din cauza desfranarii, sa-si aiba fiecare femeia sa, si fiecare femeie sa-si aiba barbatul sau. Daca nu se vor putea infrana, sa se casatoreasca; pentru ca este mai bine sa se casatoreasca decat sa arda. (I Corinteni 7, 2-9). Si mai departe, Apostolul accentueaza

indisolubilitatea casatoriei: "Iar celor casatoriti poruncesc, nu eu, ci Domnul: Femeia sa nu se

desparta de barbat. Iar de se va desparti sa nu se marite, sau sa se impace cu barbatul sau, iar barbatul sa nu lase femeia" (I Corinteni 7, 10-11). De aici vedem ca, daca in legislatia mozaica numai barbatul putea sa-si repudieze femeia, in noua lege crestina, cand in Hristos femeia devine egala cu barbatul sau, si ea putea avea initiativa despartirii.

 

In continuare, Apostolul se refera la casatoriile mixte, dintre credinciosi si necredinciosi: "De are vreun frate femeie necredincioasa si ea va voi sa stea cu el, sa nu o lase; si femeia daca are barbat necredincios si acela va voi sa stea cu ea, sa nu-l lase. Pentru ca barbatul necredincios se sfinteste prin femeie, si femeia necredincioasa se sfinteste prin barbat. Iar de se desparte cel necredincios, desparta-se. Te-ai legat de femeie? Nu cauta dezlegare. Te-ai legat de femeie? Nu cauta femeie" (I Corinteni 7, 13.27).

 

Indisolubilitatea casatoriei are ca temei sacralitatea "tainei in Hristos si in Biserica". In unitatea familiei sotii se sfintesc reciproc prin harul lui Dumnezeu, de aceea si copiii vor fi sfinti: "Pentru ca barbatul necredincios se sfinteste prin femeie, si femeia necredincioasa se sfinteste prin barbat; fiindca altfel copiii vostri ar fi necurati, dar acum sunt sfinti" (I Corinteni 7, 14).

 

Se cuvine sa precizam in continuare ca legislatia mozaica nu obliga pe sot sa repudieze sotia adultera, nici sa o denunte si nici sa o pedepseasca. Daca dorea putea sa o tolereze (Levitic 20, 10; Numeri 5, 11-31; Deuteronom 22, 13-29). Asa s-a intamplat si cu dreptul Iosif, logodnicul Sfintei Fecioare, pe care vazand-o insarcinata, "fiind drept si nevoind sa o vadeasca, a dorit sa o lase pe ascuns" (Matei 1, 19). Mantuitorul admite despartirea de sotia adultera, iar Apostolul, pentru a intari sacralitatea conjugala precizeaza ca "daca femeia s-a despartit, sa nu se marite, sau sa se impace cu barbatul sau" (I Corinteni 7, 11). De aici vedem ca indisolubilitatea casatoriei are intaietate fata de pacatul savarsit.

 

4. Atitudinea Bisericii fata de divort

 

In perioada post apostolica, pentru consolidarea disciplinei in comunitatea crestina, repudierea sotiei adultere nu mai este simpla permisiune, ci devine obligatie morala. Vom face cateva precizari urmarind modul in care Pastorul lui Herma, document de mare autoritate, datand din secolele II . III, reda atitudinea Bisericii fata de indisolubilitatea casatoriei, vizavi de adulter:

 

1. Sotul nu trebuie sa mai traiasca cu sotia adultera din moment ce a luat la cunostinta de fapta ei.

 

2. Dar pentru a nu deveni el insusi adulter, nu ii este ingaduit sa se recasatoreasca. Sotia poate fi reprimita daca se va pocai. Dumnezeu vrea sa ierte primul pacat, dar pentru a nu se repeta, pocainta nu poate fi acordata decat o singura data.

 

3. Datorita faptului ca sotii sunt egali, ceea ce se spune despre barbat este valabil si pentru femeie.

 

Sfantul Iustin Martirul si filosoful relateaza cazul unei femei crestine care si-a repudiat sotul pe motiv de adulter repetat: "O femeie oarecare, sotia unui barbat desfranat, fusese si ea, mai inainte, tot atat de desfranata. Dar, de indata ce a cunoscut invatatura lui Hristos, ea s-a cumintit si a incercat sa-l faca si pe sotul ei, deopotriva, sa se cuminteasca. Acela, insa, insistand mai departe in aceleasi naravuri uracioase, prin faptele lui de toata ziua si-a indepartat singur de la el pe sotia lui. Deci, femeia, socotind o impietate de a se culca, mai departe, cu un barbat, impotriva legii naturale si care, impotriva justitiei, incerca sa-si gaseasca prilejuri de placere in toate, s-a gandit sa se desparta de trairea laolalta cu el, fiind sfatuita, insa, de cei ai ei, sa nu se grabeasca, ci sa mai astepte inca, in nadejdea ca sotul ei isi va schimba felul de viata, impotriva vointei ei, a ramas mai departe cu el. Odata, cand sotul ei se gasea la Alexandria, i-a ajuns la ureche ca acolo acesta a savarsit lucruri si mai urate, si, pentru ca nu cumva sa se faca si ea partasa la nedreptatile si nelegiuirile lui, deoarece se gasea sub acelasi acoperamant cu el, ducand acelasi fel de viata si impartind patul ei cu el, i-a dat ceea ce se cheama la noi "repudiu" si s-a despartit de el".

 

Posibilitatea de reprimire a sotiei bazata pe faptul ca face parte din trupul sau ("vor fi amandoi un trup"; "ceea ce Dumnezeu a legat omul sa nu desparta"), va deveni o directiva pentru secolele care vor urma. Apologetii crestini vor numi insa casatoria a doua ca un "adulter gentil", fiindca, dupa cuvintele Apostolului, "cel ce lasat femeie sa nu mai caute femeie"; "Te-ai legat cu femeia? Nu cauta dezlegare. Te-ai dezlegat de femeie? Nu cauta femeie" (I Corinteni 7, 27). Iata si cuvintele unui apologetic crestin din secolul al II-lea: Viata noastra crestina se intemeiaza nu atat pe grija de a cuvanta frumos, ci mai ales pe puterea de convingere a faptelor bune. Aceasta inseamna ori ca ramanem singuri, asa cum ne-am nascut, ori ca ne marginim numai la o singura casatorie, pentru ca pe cea de a doua o socotim un adevarat adulter, dupa cum zice Scriptura: "Oricine va lasa pe femeia sa si se va insura cu alta, savarseste adulter" (Matei 19, 9). Dar in acelasi timp Scriptura nici nu ne ingaduie sa ne despartim de femeia pe care am lasat-o ca fecioara, nici nu ne lasa sa ne luam o a doua sotie,

chiar daca cea dintai ar fi decedat, caci unul ca acela comite adulter deghizat intrucat la inceput Dumnezeu a creat numai un singur barbat si o singura femeie, desfiintand oarecum comunitatea bazata numai pe relatii trupesti, spre a sigura parca in primul rand relatiile spirituale ale speciei umane.

 

Mai tarziu, Clement Alexandrinul, marele deschizator de drumuri in morala crestina, accepta casatoria a doua, pornind de la faptul ca "nu casatoria este pacat, ci desfranarea! Ca altfel profetul ar trebui sa numeasca si nasterea pacat si tot asa si pe Creatorul Nasterii". El arata ca "profetul socoteste comuniune necurata impreunarea cu un trup strain si nu cu trupul celei date prin casatorie pentru nasterea de copii. De aceea si apostolul spune: vreau ca vaduvele tinere sa se marite, sa nasca copii, sa-si chiverniseasca gospodaria". (I Timotei 5, 14.15).

 

Pe de alta parte Clement acorda prioritate vaduviei, spunand ca: "daca apostolul da cuiva din ingaduinta a doua casatorie, pentru ca nu se poate infrana si ca sa nu arda, acela nu pacatuieste fata de Testament , ca a doua casatorie nu-i este oprita de lege, dar nu mai implineste desavarsirea aceea inalta a vietuirii dupa evanghelie. Dar daca nu se casatoreste a

doua oara, ci pastreaza neintinata casatoria desfacuta de moarte, dobandeste luisi slava cereasca; pentru ca da de buna voie ascultare randuielii lui Dumnezeu, datorita careia ajunge staruitor slujitor al Domnului".

 

Sfantul Vasile cel Mare admite desfacerea casatoriei numai in anumite cazuri. In primul rand, daca ambii soti au hotarat sa intre in monahism: "Si pe cei casatoriti care vin spre o viata de acest fel, trebuie a-i intreba daca fac acesta cu consimtamantul reciproc, dupa dispozitia Apostolului ("caci barbatul" spune el "nu este stapanul corpului sau" I Corinteni 7, 4); si astfel cel ce vine, sa fie primit inaintea mai multor martori; pentru ca nu este nimic mai de preferat decat ascultarea fata de Dumnezeu. In al doilea rand, urmand invataturii Sfintei Scripturi, "pentru desfranare sau daca ar fi piedeca spre pietate".

 

Sfantul Grigorie de Nazians opunandu-se discriminarii pe care legile romane o fac intre drepturile barbatului si ale femeii, impune principiul crestin al egalitatii sotilor atat prin creatie, cat si pentru faptul ca Hristos s-a jertfit pentru mantuirea lor, fara nici o deosebire.

 

Apoi, prin marea taina a casatoriei, au devenit "un singur trup" (Efeseni 5, 31). Pe de alta parte, marele capadocian, nu accepta decat prima casatorie. El spune ca "prima (casatorie) este lege, a doua concesie, iar a treia calcarea legii". In ceea ce priveste divortul, Sfantul Grigorie apreciaza ca "Legea (mozaica) permite repudierea pentru orice motiv. Hristos insa nu face acelasi lucru; El ingaduie numai despartirea de cea desfranata; toate celelalte (motive) El porunceste sa fie luate cu filosofie (intelepciune, chibzuinta, discernamant). Desfranata (se face vinovata), deoarece ea altereaza neamul; pe toate celelalte aspecte sa le suportam si sa le luam pe filosofie; ba chiar si mai mult, suportati si luati (toate) cu filosofie, voi toti care v-ati asumat jugul casatoriei". Defectele sotiei trebuie curmate, inlaturate, corectate, fara ca ea sa fie repudiata. Daca repudierea era legala, potrivit legilor romane, "ea este cu totul straina legilor noastre (crestine)".

 

Urmand indemnurilor apostolice cu privire la casatoriile mixte dintre credinciosi si necredinciosi (I Corinteni 7, 15.16), Sfantul Ioan Gura de Aur, analizeaza aspectul concret al situatiei, ce poate duce la desfacerea casatoriei. "de exemplu, daca (sotul) iti porunceste sa jertfesti si sa iei parte, conform casatoriei, la impietatea lui, sau a parasirii caminului conjugal, atunci este mai bine sa dizolvi casatoria, dar nicidecum evlavia. Iar daca zilnic (sotii) se cearta si se lupta pentru aceasta, atunci este mai bine sa te eliberezi (sa lapezi) acest rau".

 

Pe de alta parte, orice necazuri sau neajunsuri ar avea sotii in casnicia lor, nu le este ingaduita despartirea, ci le este indicat efortul sporit de a se face totul pentru indreptarea si vindecarea metehnelor, asa cum a facut Hristos cu Biserica, mireasa Sa. "Imita si tu acest lucru, spune marele antiohian, chiar daca sotia ta ar gresii cu multe pacate in fata ta, uita-le pe toate, iarta tot; chiar daca are o fire rea, indreapt-o cu dulceata si bunatate, ca si Hristos Biserica".

 

In cazul mortii unuia din soti, Sfantul Ioan recomanda vaduvia, aratand ca asa cum sclavii fugiti de la stapan, tarasc lantul dupa ei, tot astfel si femeile cand parasesc pe barbatii lor, poarta cu ele catusele legii casatoriei, care invinuindu-le peste tot, striga in urma lor: "Femeie, esti legata prin lege!". La fel se intampla si cu barbatii care i-au o femeie care si-a parasit sotul, aceleasi lanturi ale casatoriei ii invinuiesc pe amandoi cu cuvintele: "Traieste inca barbatul ei!" Si: "cel ce va lua pe cea lasata savarseste adulter" (Matei 5, 32).

 

Legislatia bisericeasca are prevederi clare cu caracter moral-juridic cu privire la dizolvarea casatoriei. Astfel, sinodul de la Cartagina (419) arata ca, potrivit invataturii evanghelice si apostolice, nici cel lasat de sotie, nici cea parasita de barbat sa nu se impreune cu altcineva, ci, ori sa ramana asa, ori sa se impace. Dispretuind aceasta, vor fi supusi la penitenta. (can. 102).

 

Sub aspect istoric trebuie sa aratam ca inainte de imparatul Justinian, orientandu-se dupa dreptul roman, oricare din soti putea dizolva casatoria, trimitand celuilalt sot: "libellus repudii". Prin Novelele 22 si 117, Justinian a interzis "repudium", ca ilegal.

 

In secolul al VI-lea imparatul Justinian prin Novela 134 din 542 a statornicit legalitatea divortului prin consens atunci cand sotii s-au hotarat sa duca o viata ascetica (sa se calugareasca).

 

Stiut fiind ca prin moartea unuia din soti, casatoria era dizolvata, forma legala a divortului in secolul al VI-lea se putea produce pentru urmatoarele motive:

 

1. Moartea morala provocata de adulter.

 

2. Moarte provocata prin atentatul unui sot la viata celuilalt, avand gravitatea crimei.

 

3. Moartea religioasa, provocata de erezie sau schisma.

 

4. Moartea civila se socotea a fi provocata de pedepsirea cu moartea a unuia dintre soti, sau privarea de libertate mai mult de trei ani sau prin deportare, precum si disparitia unuia din soti in conditii nedeterminate.

 

5. Moarte fizica partiala, identica cu neputinta fizica a indeplinirii datoriilor conjugale.

 

6. Consimtamantul sotilor determinat de dorinta de a duce o viata ascetica (sa se calugareasca, sau cand sotul este ales episcop).

 

La aceasta forma de desfacere a casatoriei face referire si canonul 87 al sinodului V-VI ecumenic, Trulan, din 692, avand urmatorul continut: "Aceea care si-a parasit barbatul si se duce dupa altul este adultera, dupa Sfantul si dumnezeiescul Vasile, care prea bine a ales acest lucru din profetia lui Ieremia: ca "daca femeia se face (va fi) a altui barbat, sa nu se intoarca la barbatul ei, ci spurcata va sa fi" (Ieremia 3, 1); si iarasi: "Cel ce are (tine) adultera,

este nebun si necredincios (pagan)" (Proverbe 18, 23). Dar de s-ar vadi ca a fugit, fara cuvant

(pricina) de la barbat, el este vrednic de iertare, ea insa de certare. Iar iertarea i se va da acestuia spre a se uni (spre a fi in comuniune) cu Biserica. Iar cel care-si paraseste femeia pe

care si-a luat-o in mod legiuit si aduce pe alta - dupa hotararea Domnului - se supune osandei adulterului, caci s-a oranduit de catre Parintii nostri, ca unii ca acestia, timp de un an, sa se tanguiasca (sa planga), doi ani sa asculte, trei ani sa cada (in genunchi) si in al saptelea sa stea impreuna cu credinciosii, si asa sa se invredniceasca de impartasanie, de se vor pocai, adica cu lacrimi".

 

Dupa cum vedem, canonul arata ca divortul fara motiv este asimilat cu adulterul, daca cel care are initiativa se casatoreste sau convietuieste cu o persoana straina.

 

La acelasi sinod ecumenic se hotaraste ca "aceea al carui barbat este plecat, si, fiind el nestiut (disparut) ea se casatoreste cu altul inainte de a se incredinta despre moartea aceluia, savarseste adulter. Asijderea se supun aceleiasi certari, si sotiile ostasilor, cele ale caror soti

fiind nestiuti (disparuti) se casatoresc - precum si acelea care, din pricina calatoriei barbatului

nu-i asteapta reintoarcerea. Insa aici lucrul are oarecare iertare pentru ca este mare banuiala

de moarte. Iar aceea care s-a casatorit din nestiinta cu cel parasit pentru o vreme de catre sotie - apoi lasand-o pe ea, pentru ca s-a reintors la el cea dintai cu toate ca a savarsit adulter, (a facut-o) totusi din nestiinta (si) asadar nu se opreste de la casatorie, dar ar fi mai bine daca ar ramane asa. Iar daca intr-un timp oarecare s-ar inapoia ostasul a carui sotie, din pricina lipsei lui mai indelungate s-a unit (insotit) cu nu alt barbat, acesta (ostasul) daca voieste sa-si ia indata pe sotia sa, dandu-i-se ei iertare, din pricina nestiintei, (la fel), si barbatului care se insotise cu ea in a doua casatorie" (can. 93).

 

Dat fiind faptul ca logodna era socotita si asimilata in multe privinte cu casatoria, "cel ce ia spre insotire de casatorie pe femeia logodita cu altul, traind inca logodnicul, sa fie pus sub invinuire de adulter" (can 98).

 

Este interesant de urmarit si legislatia bisericeasca cu privire la cea de a doua casatorie. Sinodul de la Laodicea (343), pornind de la indemnurile Sfantului Apostol Pavel prin care stabileste ca "daca va muri barbatul, este libera dupa lege, nefiind adultera, daca ia alt barbat" (Romani 7, 3 si I Corinteni 7, 39), "hotaraste potrivit canonului bisericesc, ca celor care liber si legiuit s-au impreunat prin nunta a doua, si nu s-au casatorit clandestin, dupa ce a trecut un timp scurt, pe care l-au petrecut in rugaciune si posturi, dupa iertare trebuie sa li se

dea impartasirea" (canonul 1).

 

Disciplina bisericeasca referitor la casatoria a doua, are urmatoarele prevederi: 1. Nu poate fi consacrata in cinul preotesc o persoana casatorita a doua oara (can. 17 Apostolic; 17 Sfantul Vasile cel Mare); 2. I se interzice preotului sa participe la ospetele de la nunta celor casatoriti a doua oara (can. 7 Neocezarea); 3. Cei ce se casatoresc a doua oara nu se pot cununa cu ritualul prescris pentru intaia nunta (can. 2 Nichifor Marturisitorul), ci dupa ritualul prevazut in molitfelnic pentru nunta a doua.

 

De remarcat este si faptul ca Biserica romano-catolica nu accepta adulterul ca motiv de divort, ci numai despartire de pat si de masa, iar casatoria a doua poate fi realizata numai in cazul mortii unuia dintre soti.

 

5. Evaluari etico-pastorale

 

Dupa cum am vazut divortul este acceptat dupa etica crestina numai pe motiv de adulter. Infidelitatea conjugala este un fapt decisiv in mentinerea iubirii care sta la baza casatoriei caci numai ea "toate le poate rabda" (I Corinteni 13, 7).

 

Sfantul Vasile cel Mare spune in acest sens urmatoarele: "Chiar daca sotul ar avea o fire aspra si salbatica, sotia trebuie neaparat sa-l suporte si nici o pricina sa n-o faca sa rupa unirea. Este pornit spre bataie? Dar ii e barbat! Este betiv? Dar este unita cu el potrivit firii!

 

Este aspru si neplacut? Dar este madularul tau si cel mai de cinste dintre madulare". Concret vorbind, este adevarat ca viata de familie are necazurile si greutatile ei mai mici sau mai mari. E o jertfa care de multe ori te incovoaie prin responsabilitatea ei. E apoi crucea care trebuie dusa pana la capat cu cinste si demnitate. Pe de alta parte cei doi soti sunt de multe ori caractere diferite, cu deprinderi deja formate in bine sau in rau. Exista firi flexibile care se modeleaza unul dupa celalalt, dar sunt si firi rigide, dornice sa domine cu asprime si putere. Intervine apoi elementul profesional cu multitudinea de probleme si de interese. Vin apoi copiii, carora trebuie sa le asiguri un viitor. Daca la acestea se mai adauga si metehnele amintite in parte de catre Sfantul Vasile cel Mare, atunci vom intelege mai bine spusele Apostolului ca cei casatoriti "vor avea necazuri in trup" (I Corinteni 7, 28).

 

Referindu-ne acum la adulter ca posibil motiv de divort, vom face cateva reflexii etice de ordin pastoral. Se pune in concret intrebarea: "daca o femeie vine la duhovnicul sau pretinzand ca sotul ei a comis adulter, trebuie ea incurajata sa intenteze divort?".

 

Este adevarat ca partenerul tradat sufera o cumplita umilire, dar adulterul nu este un pacat de neiertat. Exista doua forte sufletesti care in astfel de situatii trebuie mobilizate, spre a functiona la parametrii maximi. Acestea sunt: pocainta din partea celui care a gresit, pe de o parte, si iertarea celui jignit. La aceasta reconciliere isi poate aduce aportul si o terta persoana

dotata cu intelepciune si autoritate morala, dar mai ales cu rugaciunea Bisericii din care cei doi partenerii fac parte ca membre ale Trupului lui Hristos. S-a subliniat faptul ca in activitatea pastorala "trebuie sa se dea prioritate pastrarii si intaririi familiei, mai ales cand sunt si copii la mijloc. Aceasta inseamna in primul rand ca preotul il va incuraja pe cel care a savarsit adulter sa-i impartaseasca secretul partenerului sau de viata - sa deschida rana pentru a o putea trata - si va face tot ce este necesar pentru vindecarea prin pocainta si printr-o povatuire adecvata".

 

"Cand o casatorie este desfacuta - spune Terulian - rabdarea este folositoare la amandoi soti, - prin faptul ca sustine pe barbat si pe femeie cat staruie in despartire - pe unul nu-l face adulter, iar prin celalalt il indreapta". Daca iubirea "indelung rabda" (I Corinteni 13, 4) si "pe toate le rabda" (I Corinteni 13, 7), in cazul de criza a familiei, drumul este invers: de la rabdare la iubire.

 

Moralele biologizante proclamand afirmarea calitatii vietii, plecand de la premisa ca aceasta este o posesie de care fiecare poate dispune dupa bunul plac, si detasand-o de orice realitate transcendenta, ii cauta implinirea .hic et nunc., anulandu-i orice fel de sacralitate.

 

Dar in aceasta libertate anarhica sexualitatea se reduce la instinctul raportat exclusiv la placere, incat adulterul iese din sfera moralitatii, iar divortul liberalizat este de multe ori consecinta unei situatii de moment si de interes.

 

Daca insa sexualitatea va fi privita din perspectiva eshatologica, atunci "moralitatea sexuala este justificata atat timp cat traseaza drumul care duce, prin fidelitatea fata de legamant, la Imparatia lui Dumnezeu".

 

Acesta va fi terenul in care harul lui Dumnezeu asigura stabilitatea indisolubilitatii casatoriei, dupa modelul primilor crestini, conform marturiei unui apologet: "La ei (crestini) castitatea este o realitate, infranarea se practica, monogamia se pastreaza, curatia se pazeste, nedreptatea este izgonita, pacatul este smuls din radacina, dreptatea este traita, legea stapaneste, cinstirea de Dumnezeu se savarseste, Dumnezeu se marturiseste, adevarul este pretuit, harul

nu se pierde, pacea ne acopera, cuvantul sfant ne povatuieste, intelepciunea ne invata, viata se incununeaza, Dumnezeu imparateste".

 

Acelasi lucru il constata si Tertulian mai tarziu cu privire la tinuta monogama a familiei primilor crestini: "Crestinul nu depaseste ce e ingaduit nici cand e vorba de sexul femeiesc. Crestinul este barbat numai al sotiei sale. Crestinul "nu se uita dupa femei; sufletul sau ramane orb in fata poftelor". Toate acestea sunt confirmate si de Minucius Felix, cand aparandu-i pe crestini spune: "Voi (paganii) interziceti adulterele, dar le comiteti cu prisosinta; noi suntem barbati numai ai sotiilor noastre".

 

Avand constiinta pacatului, precum si dragostea fata de Hristos, ce se va realiza intr-o comuniune vesnica cu El incepand din aceasta viata, pastrand indisolubilitatea casatoriei si monogamia, primii crestini au facut din sacralitatea familiei ca dar al lui Dumnezeu "in Hristos si in Biserica", sensul insusi al sfinteniei vietii lor, ramanand mereu actuali si pilde de urmat pentru o lume ca cea a noastra, bulversata, ce orbecaie in cautarea unei fericiri, care o duce la

ruina...

 

Preot prof. univ. dr. Sorin Cosma

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 15058

Voteaza:

Casatoria si divortul 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE