Pascalia

Pascalia Mareste imaginea.

Pascalia

Pascalia este lista oficiala bisericeasca care anunta data serbarii Pastilor, pe mai multi ani. Stabilirea datei serbarii Sfintelor Pasti se stabilea dupa o serie de calcule astronomice, intocmite de catre Biserica din Alexandria, si se comunica tuturor Bisericilor, prin "epistole pascale". Aceste date erau consemnate in acte numite "Pascalii".

Inca din cele mai vechi timpuri oamenii au calculat timpul, insemnand evenimentele mai importante. Calendarul este sistemul de masurare a timpului, care indica durata si subdiviziunile lui, intemeiat pe miscarea astrilor (soarele si luna) pe bolta cereasca.

In anul 46 i.Hr, imparatul roman Gaius Iulius Cazar a mers in Alexandria, unde a discutat cu astronomii egipteni, intre care se afla si Sosigene. La cererea imparatului, Sosigene a calculat si a aflat o formula optima de masurare a timpului, care a dus la reforma calendarului roman, pe care imparatul l-a introdus in tot Imperiul, sub numele de "calendarul Iulian". Deoarece anul tropic a fost calculat ca avand 365 zile si 6 ore, Sosigene a hotarat ca anul civil sa aibe doar 365 de zile, iar cele 6 ore sa se omita, pana la patru ani, cand trebuie adaugata o zi; fiecare al patrulea an devenea an bisect, adica avea 366 de zile.

Calendarul intocmit de Sosigene a fost preluat si de crestini, care l-au adaptat scopurilor religioase. Astfel, ei au introdus in el sarbatorile crestine si au impartit lunile in grupe de cate sapte zile, dupa modelul calendarului iudaic, inlocuind astfel grupele de opt zile din vechiul calendar roman. Calendarul iulian a fost admis de Biserica in anul 325, in Sinodul de la Niceea.

Deoarece crestinismul era considerat "secta iudaica", crestinii s-au distantat foarte devreme de cultul iudaic din Templu. Astfel, pentru a se evita o eventuala confuzie intre Pastile crestin si Pastile iudaic, Biserica a formulat reguli precise, dupa care sa se calculeze si sa se stabileasca data serbarii Pastilor. Cercetand cu atentie Traditia Apostolica, calendarul iudaic si calendarul astronomic (iulian), in vederea hotararii datei serbarii Pastilor s-a tinut seama de marturiile consemnate in Sfintele Evanghelii, de data serbarii Pastelui iudaic, de inceputul primaverii (echinoctiul de primavara) si de zilele cu luna plina, de dupa acesta.

Pana la Sinodul I Ecumenic (Niceea, 325) se mai intocmisera calcule astronomice cu privire la data praznuirii Sfintelor Pasti. Sfantul Ipolit al Romei (+235) a intocmit prima Pascalie cunoscuta in Biserica Ortodoxa, mai intai pentru 16 ani, iar, mai apoi, pentru 12 ani. In vremea Sinodului de la Niceea, in Roma se folosea o Pascalie intocmita pe 84 de ani, iar in Alexandria se folosea o Pascalie intocmita pe 19 ani.

Sfintii Parinti adunati in Sinod au hotarat ca Sfintele Pasti sa se serbeze pretutindeni in Biserica dupa traditia din uzul Bisericii Romei, intotdeauna in prima duminica de dupa Pastile iudaic (14 Nissan), dupa luna plina ce urmeaza echinoctiului de primavara, cand ziua este egala cu noaptea. Potrivit acestui calcul, Sfintele Pasti puteau cadea in orice duminica, intre 22 martie si 25 aprilie. Daca se intampla ca Pastile iudaic sa pice duminica, cel crestin se amana pana in duminica imediat urmatoare.

Deoarece echinoctiului de primavară se calcula insa in zile diferite, de la o provincie la alta, data serbarii Pastilor varia uneori cu un numar insemnat de zile. Astfel, in anul 387, Sfantul Ambrozie al Milanului marturiseste faptul ca Pastile au fost serbate in date diferite, dupa cum urmeaza: in Roma, la 21 martie; in Alexandria, la 25 aprilie; in celelalte Biserici, la 18 aprilie.

Sfantul Dionisie cel Smerit - Exiguul (470-550) este cel care a pus ordinea mult asteptata in listele cu data serbarii Pastilor. Acest calugar era din Dobrogea actuala, numita pe atunci Scitia Minor. El a ajuns la Roma in anul 496. Deoarece ajunsese sa nu mai corespunda cu ziua lunii pline astronomice, calendarul "iulian" necesita o noua indreptare. Astfel, cercetand calendarele si Pascaliile din Alexandria si Constantinopol, vrednicul Dionisie a indreptat vechiul calendar, numarand anii de la Nasterea Mantuitorului.

Deoarece anul tropic hotarat de Sosigene era, de fapt, cu putin mai mare decat anul tropic real, a aparut o diferenta de timp intre calendarul iulian si timpul real. In anul 1582, echinoctiul de primavara ajunsese la o diferenta de zece zile fata de cel de la Primul Sinod Ecumenic. Papa Grigorie al XIII-lea a purces la indreptarea acestei probleme, intocmind astfel "calendarul gregorian". S-a hotarat indreptarea calendarului astfel incat echinoctiul de primavara sa fie considerat la 21 martie, urmand ca de aceasta data sa se tina seama la intocmirea noii Pascalii. Odata cu indreptarea calendarului, inceputul anului a fost mutat la 1 ianuarie, zi foarte apropiata de solstitiul de iarna si de sarbatoarea Nasterii Domnului.

Cand tarile apusene (catolice si protestante) au adoptat calendarul gregorian, in scopuri civile si bisericesti, inclusiv in calcularea datei Sfintelor Pasti, tarile rasaritene (ortodoxe) nu a fost asa grabite in schimbare. Chiar si atunci cand tarile traditionale ortodoxe au inceput sa adopte calendarul gregorian pentru scopuri civile, Biserica Ortodoxa a ramas la calendarul iulian si la Pascalia initiala. Astfel, din cauza diferentelor de calendar si a formulei de calcul, Pastile rasaritean si cel apusean nu coincid, intre ele putand exista o diferenta de pana la cinci saptamani.

Deoarece reforma calendaristica din anul 1924 zguduiau intreaga Biserica Ortodoxa, s-a ivit de urgenta necesitatea rezolvarii acestei probleme in cadru sobornicesc. Astfel, in anul 1948, a avut loc renumita Conferinta de la Moscova, pentru aceasta adunandu-se mai multi patriarhi si mitropoliti, din care faceau parte si patriarhul Alexei al Rusiei, patriarhul Calistrat al Georgiei, patriarhul Gavriil al Serbiei si patriarhul Iustinian al Romaniei. Hotararile luate in Comisia de la Moscova au ramas normative pana astazi in Biserica Ortodoxa.

In dorinţa de a mentine unitatea bisericeasca, comisia a hotarat urmatoarele: valoarea calendarului pentru Biserica Ortodoxa se determina mai intai de toate prin pozitia acestuia fata de data serbarii Sfintelor Pasti; aceasta sarbatoare trebuie sa se faca pe baza de temeiuri biblice si in conformitate cu hotararile sobornicesti (Sinoadele Ecumenice) pretutindenea, in acelasi timp, intr-o zi de duminica si nu in aceeazi zi cu Pastele iudaic; Pascalia alexandrina indeplineste toate exigentele bisericesti; pentru a evita conflictele si a pastra unitatea liturgica, este obligatorie serbarea Pastilor numai dupa calendarul iulian (stil vechi), in conformitate cu Pascalia alexandrina; in ceea ce priveste sarbatorile fixe, fiecare Biserica Ortodoxa autocefala poate sa se foloseasca de calendarul ce a intrat in uzul Bisericii respective; clericii si mirenii au obligatia de a urma stilul acelei Biserici locale, in granitele careia ei locuiesc, primindu-l ca unul din obiceiurile acelei biserici, respectarea caruia ne poruncesc Sfintele Canoane, in numele unirii si al dragostei.

Data serbarii Pastilor, de la anul 1961, pana la anul 2118
(dupa vechea Pascalie, pe stil nou)

1961 - 09 aprilie
1962 - 29 aprilie
1963 - 14 aprilie
1964 - 03 mai

1965 - 25 aprilie
1966 - 10 aprilie
1967 - 30 aprilie
1968 - 21 aprilie

1969 - 13 aprilie
1970 - 26 aprilie
1971 - 18 aprilie
1972 - 09 aprilie

1973 - 29 aprilie
1974 - 14 aprilie
1975 - 04 mai
1976 - 25 aprilie

1977 - 10 aprilie
1978 - 30 aprilie
1979 - 22 aprilie
1980 - 06 aprilie

1981 - 26 aprilie
1982 - 18 aprilie
1983 - 08 mai
1984 - 22 aprilie

1985 - 14 aprilie
1986 - 04 mai
1987 - 19 aprilie
1988 - 10 aprilie

1989 - 30 aprilie
1990 - 15 aprilie
1991 - 07 aprilie
1992 - 26 aprilie

1993 - 18 aprilie
1994 - 01 mai
1995 - 23 aprilie
1996 - 14 aprilie

1997 - 27 aprilie
1998 - 19 aprilie
1999- 11 aprilie
2000 - 30 aprilie

2001 - 15 aprilie
2002 - 05 mai
2003 - 27 aprilie
2004 - 11 aprilie

2005 - 01 mai
2006 - 23 aprilie
2007 - 08 aprilie
2008 - 27 aprilie

2009 - 19 aprilie
2010 - 04 aprilie
2011 - 24 aprilie
2012 - 15 aprilie

2013 - 05 mai
2014 - 20 aprilie
2015 - 12 aprilie
2016 - 01 mai

2017 - 16 aprilie
2018 - 08 aprilie
2019 - 28 aprilie
2020 - 19 aprilie

2021 - 02 mai
2022 - 24 aprilie
2023 - 16 aprilie
2024 - 05 mai

2025 - 20 aprilie
2026 - 12 aprilie
2027 - 02 mai
2028 - 16 aprilie

2029 - 08 aprilie
2030 - 28 aprilie
2031 - 13 aprilie
2032 - 02 mai

2033 - 24 aprilie
2034 - 09 aprilie
2035 - 29 aprilie
2036 - 20 aprilie

2037 - 05 aprilie
2038 - 25 aprilie
2039 - 17 aprilie
2040 - 06 mai

2041 - 21 aprilie
2042 - 13 aprilie
2043 - 03 mai
2044 - 24 aprilie

2045 - 09 aprilie
2046 - 29 aprilie
2047 - 21 aprilie
2048 - 05 aprilie

2049 – 25 aprilie
2050 – 17 aprilie
2051 - 07 mai
2052 - 21 aprilie

2053 - 13 aprilie
2054 - 03 mai
2055 - 18 aprilie
2056 - 09 aprilie

2057 - 29 aprilie
2058 - 14 aprilie
2059 - 04 mai
2060 - 25 aprilie

2061 - 10 aprilie
2062 - 30 aprilie
2063 - 22 aprilie
2064 - 13 aprilie

2065 - 26 aprilie
2066 - 18 aprilie
2067 - 10 aprilie
2068 - 29 aprilie

2069 - 14 aprilie
2070 - 04 mai
2071 - 19 aprilie
2072 - 10 aprilie

2073 - 30 aprilie
2074 - 22 aprilie
2075 - 07 aprilie
2076 - 26 aprilie

2077 - 18 aprilie
2078 - 08 mai
2079 - 23 aprilie
2080 - 14 aprilie

2081 - 04 mai
2082 - 19 aprilie
2083 - 11 aprilie
2084 - 30 aprilie

2085 - 15 aprilie
2086 - 07 aprilie
2087 - 27 aprilie
2088 - 18 aprilie

2089 - 01 mai
2090 - 23 aprilie
2091 - 08 aprilie
2092 - 27 aprilie

2093 - 19 aprilie
2094 - 11 aprilie
2095 - 24 aprilie
2096 - 15 aprilie

2097 - 05 mai
2098 - 27 aprilie
2099 - 12 aprilie
2100 - 01 mai

2101 - 23 aprilie
2102 - 08 aprilie
2103 - 28 aprilie
2104 - 19 aprilie

2105 - 04 aprilie
2106 - 24 aprilie
2107 - 16 aprilie
2108 - 05 mai

2109 - 20 aprilie
2110 - 12 aprilie
2111 - 02 mai
2112 - 16 aprilie

2113 - 08 aprilie
2114 - 28 aprilie
2115 - 13 aprilie
2116 - 02 mai

2117 - 24 aprilie
2118 - 16 aprilie

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

10 Iulie 2012

Vizualizari: 8077

Voteaza:

Pascalia 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE