Pastorala la Nasterea Domnului, 2009 - IPS Irineu

Pastorala la Nasterea Domnului, 2009 -  IPS Irineu Mareste imaginea.

PASTORALA LA NASTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS

DR. IRINEU,
DIN MILA SI HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOPUL CRAIOVEI
SI MITROPOLITUL OLTENIEI
PREACUCERNICULUI CLER,
PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL,
PREAIUBITILOR CREDINCIOSI DIN
ARHIEPISCOPIA CRAIOVEI
HAR, MILA SI PACE DE LA MANTUITORUL
IISUS HRISTOS,
IAR DE LA NOI PARINTESTI BINECUVANTARI

Cu adevarat mare este taina dreptei noastre credinte ortodoxe: "Dumnezeu S-a aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, a fost vazut de ingeri, S-a propovaduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a inaltat intru slava!''. Datorita acestei taine minunate si neobisnuite, II vedem pe Dumnezeu, fata catre fata, si ne bucuram de venirea Lui la noi. Deci, prin pogorarea Domnului "pestera devine cer, Fecioara scaun de heruvimi, ieslea salasluire, intru care S-a culcat Cel neincaput, Hristos Dumnezeu".

In aceasta sarbatoare luminata, intreaga crestinatate praznuieste Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos, pe care II marim ca pe imparatul si Dumnezeul nostru. Astfel, Fiul Cel vesnic al lui Dumnezeu Se face Fiu al Omului, descoperind lumii iubirea si bunatatea nesfarsita a lui Dumnezeu. Referitor la aceasta intrupare, Sfantul Apostol Pavel ne invata ca: „Dumnezeu, bogat fiind in mila, pentru multa Sa iubire, cu care ne-a iubit pe noi, cei care eram morti prin greselile noastre, ne-a facut vii impreuna cu Hristos (...), ca sa arate in veacurile viitoare covarsitoarea bogatie a harului Sau, prin bunatatea ce a avut catre noi in Hristos Iisus" . Se intelege de aici ca scopul venirii Domnului pe pamant este ridicarea oamenilor din pacate si din moarte, impartasirea lor de viata vesnica si „apropierea catre Tatal, in DuhulSfant*. Acest adevar este subliniat de Sfantul Grigorie de Nazianz prin cuvintele: „Hristos Se naste, mariti-L, Hristos din ceruri, intampinati-L, Hristos pe pamant, inaltati-va, cantati Domnului tot pamantul si, cu bucurie, laudati-L, popoare, ca S-a preamarit'. Datorita acestei bunavointe a lui Dumnezeu, toata suflarea isi pleaca fruntea si zice: „Veniti impreuna cu ostile ceresti sa ne inchinam si sa cadem la insusi Hristos, imparatul si Dumnezeul nostru", caci Stapanul nostru, Cel ce sade pe heruvimi, „ S-a desertat pe Sine, chip de rob luand,  facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om"; in iesle S-a culcat Cel neincaput, pentru a ne face noua cale la ceruri si a ne darui viata vesnica.

Preaiubiti fii si fiice duhovnicesti,

Fiul lui Dumnezeu, la plinirea vremii si din dragoste negraita pentru noi, S-a pogorat din ceruri si, cum zice proorocul Isaia, „prunc S-a nascut noua, Fiu S-a dat noua a Carui stapanire e pe umarul Lui; si se cheama numele lui inger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn alpacii, Parinte al veacului ce va safe"9. Despre nasterea Sa cunoastem multe din Sfintele Scripturi care vorbesc, pe de o parte, despre pregatirea venirii lui Dumnezeu la noi, si, pe de alta parte, despre intruparea lui Dumnezeu in creatie si in istorie. Ca Ziditor si Mantuitor, Iisus Hristos implineste voia Tatalui ceresc de a Se intrupa si a mantui neamul omenesc din robia mortii si a diavolului. El este Acela Care uneste in Sine, prin puterea Sa dumnezeiasca, prezentul si viitorul nostru pentru a ne ridica la Dumnezeu si pentru a ne face asemenea Lui prin har. Astfel, prin intruparea Lui, timpul devine istoria mantuirii si creatia intreaga II preamareste pe Dumnezeu, cum spune colindul: „Cerul si pamantul in cantec rasuna, Hristos se naste, Domnul coboara, ingerii canta, magii il adora". Astfel ca, prin pruncul Iisus, lumea veche se sfarseste si se naste o noua lume a celor care cred in Mantuitorul ca Domn si Dumnezeu.

Deci, Hristos este Cuvantul lui Dumnezeu prin Care toate s-au facut, in Care este Viata si Lumina, Acela Care a venit sa ne invete si sa ne uneasca cu Tatal ceresc pe noi, cei care eram risipiti si despartiti de Dumnezeu prin pacat. El este Cuvantul Vietii care S-a facut trup si a fost vazut de Sfintii Apostoli cu ochii lor, auzit cu urechile lor, pipait cu mainile lor. El este Acela pe care Sfantul Ioan Evanghelistul L-a zarit din cer pe calul Sau alb, imparat al imparatilor si Stapan al Stapanilor, care a venit in lume sa zdrobeasca nedreptatea si din moarte sa izbaveasca sufletele noastre. Datorita Lui, vestea cea buna a mantuirii scoate in evidenta faptul ca Dumnezeu S-a aratat in lume ca un om, pentru a fi inteles si cunoscut de oameni. Asa ca, Mantuitorul Hristos, nascandu-Se din Fecioara Maria, S-a aratat, nu intr-o inchipuire, ci real si prezent in firea umana, pentru a ne transmite sfintenia Lui intr-o forma pe care sa o putem primi prin Sfintele Taine.

Ei bine, tocmai din acest motiv, cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur, "toate puterile ingeresti impreuna cinstesc aceasta sfanta praznuire, contempland Dumnezeirea pe pamant si omul in ceruri. Caci, Cel mai presus de toate salasluieste acum jos pe pamant pentru a noastra mantuire, pentru ca noi cei aflati jos sa fim ridicati mai presus de toate, dupa harul indumnezeitor". Un alt Parinte al Bisericii adauga: "Mantuitorul nostru nascandu-Se astazi, toti sa ne bucuram... caci nimeni nu este alungat de la impartasirea acestei veselii, deoarece pricina bucuriei noastre este comuna tuturor oamenilor... Domnul nostru, Cel ce a invins pacatul si moartea, a venit pentru a aduce tuturor mantuirea. Fiul lui Dumnezeu Si-a unit Siesi firea noastra omeneasca, pentru ca diavolul, pricinuitorul mortii noastre, sa fie invins de insasi firea pe care el a calcat-o. Cuvantul lui Dumnezeu S-afacutom, pentru ca omul sa fie izbavit de moartea vesnica. Caci, daca n-ar fi fost Dumnezeu adevarat, nu ne-ar fi putut da niciun ajutor si, daca n-ar fi fost om adevarat, nu ne-ar mai fi fost pilda de viata vesnica".

Iubiti credinciosi si credincioase,

Din cele aratate, intelegem ca Nasterea Domnului cuprinde toate aspiratiile si implinirile noastre omenesti si duhovnicesti. Cum stim, inainte de intrupare lumea era marcata de slabiciuni si multiple imperfectiuni, alunecand spre rau. Dar, dupa intrupare, ea dobandeste nadejdea eliberarii de pacate si posibilitatea de a se impartasi de viata vesnica. Tocmai legatura lui Dumnezeu cu noi, prin trupul pe care l-a luat din Preacurata Fecioara, ne da posibilitatea de a ne intoarce spre casa noastra din ceruri caci "de la Dumnezeu am iesit" si acum ne intoarcem la Dumnezeu. Datorita Lui, lupta noastra cu pacatul si cu greutatile din lumea aceasta o ducem cu curaj, bine stiind ca Domnul ne intareste si ne asigura viata vesnica in imparatia Lui.

Cu toate acestea, iubitilor, chiar daca vorbim de marea iubire de oameni a lui Dumnezeu, aratata prin inomenirea Lui, totusi, pentru ca bunatatea Mantuitorului nostru Dumnezeu sa creasca in noi din belsug , trebuie ca si in inimile noastre sa se salasluiasca insusi pruncul Iisus. Astfel, avem nevoie ca prin credinta si fapte bune sa ne schimbam din oameni trupesti in oameni duhovnicesti. Sfanta Scriptura ne arata, lamurit, prin cuvintele Sfantului Apostol Pavel, care sunt faptele oamenilor trupesti sau lumesti si care sunt roadele Duhului Sfant, cand zice: „Iar faptele trupului sunt cunoscute, si ele sunt: adulterul, desfranarea, necuratia, destrabalarea, inchinarea la idoli, fermecatoria, vrajbele, certurile, zavistiile, maniile, galcevile, dezbinarile, eresurile, pi^muirile, uciderile, betiile,  chefurile si cele asemenea acestora'". Prin urmare, toti cei ce vor face unele ca acestea „nu vor mosteni imparatia lui Dumnezeu". Fara indoiala ca aceia care vin la biserica se spovedesc si se impartasesc cu Sfintele Taine se invrednicesc de roadele Duhului Sfant care sunt: bucuria, pacea, indelunga-rabdare, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea si curatia . Acestia, fiind curati la inima, se vor bucura cu adevarat de nasterea Domnului si Dumnezeului nostru Iisus Hristos, care S-a facut om pentru a tamadui suferintele copiilor Sai. Apoi, trebuie sa stim ca ingerii s-au aratat pastorilor tocmai pentru ca erau curati la inima, ceea ce inseamna ca si noi, daca ne vom pregati sufletele prin pocainta si fapte bune, ne vom bucura de prezenta lor. Categoric, numai astfel pregatiti vom putea sa tinem si noi in suflete pe Hristos, mititel si infasatel. El, nadejdea si viata noastra, intr-o lume nesigura si plina de dureri, in care traim, ne va face si pe noi, ca pe pruncii fara de rautate, sa cantam impreuna cu ingerii: „Slava intru Cei de sus lui Dumnezeu sipepamantpace, intre oameni bunavoire".

Iubiti parinti, frati si surori,

Cand serbam Nasterea Domnului, ca sarbatoare a bunatatii lui Dumnezeu fata de noi, daca ne cercetam sufletele, vom constata ca iubirea si bunatatea din inimile noastre sunt foarte adesea inlocuite cu ura si rautatea, ca faptele bune ni s-au imputinat, iar cele rele s-au inmultit. Asteptam Craciunul si ascultam Evanghelia Nasterii  Mantuitorului Hristos care ne cheama sa ne corectam comportamentul nostru crestin, dar noi continuam sa traim o viata departata de Dumnezeu. Nenumarate sunt chemarile lui Dumnezeu la viata curata si pocainta, la mai multa rugaciune si priveghere si la mai multe fapte crestinesti, asa cum ne indeamna si sfanta colinda: „nu uita, cand esti voios, romane, sa fii bun.", dar noi staruim in pacatele si rautatile noastre. Apoi, stim cu totii ca avem obligatia sa-I multumim lui Dumnezeu Tatal, Care ne-a iubit atat de mult, incat L-a trimis pe Fiul Sau in lume ca jertfa de ispasire pentru pacatele noastre, dar noi nu luam aminte la cinstea ce ne-a fost data de Dumnezeu, prin intruparea Sa si la mostenirea imparatiei Lui, la care am fost chemati. Oricum, intrucat dorim sa dobandim viata vesnica, se cuvine sa purtam grija de viata noastra, sa ne aducem aminte de cei saraci si necajiti, ca si bucuria lor sa fie deplina. Sa-i cercetam pe cei bolnavi si in suferinta, mangaindu-i si rugandu-ne pentru ei, ca si ei sa se veseleasca de Nasterea Domnului. Sa-i inconjuram, cu drag si caldura sufleteasca, pe parinti, frati si surori, intrucat sarbatoarea Craciunului este o sarbatoare a familiei si se cade s-o respectam cum se cuvine.

De asemenea, sa nu uitam daca anul acesta am avut unele neajunsuri si nu ne-am facut datoria cum ar fi trebuit, sa ne silim ca anul viitor sa fim mai buni si mai consecventi in fapte bune. Oare, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, "la ce ne-arfolosi sa spunem caHristos a venitpe pamant numai in trupul pe care l-a primit de la Fecioara Maria, daca nu aratam ca a venit si in trupurile noastre?" Cu adevarat Nasterea Mantuitorului ne este folositoare numai in masura in care si noi ne-o insusim prin faptele noastre bune. Chiar daca Dumnezeu ne da in dar toate cele sfinte, fara ca noi sa-I dam ceva in schimb, totusi avem datoria sa ne facem vrednici de a le primi si a le pastra pe cele daruite de El cu multa sfintenie.

Se cuvine deci, Preacucernicilor parinti, sa va indemnam staruitor, in numele Domnului nostru Iisus Hristos, care S-a nascut in ieslea din Bethleem, sa luati aminte de voi insiva si de turma pe care Hristos Domnul v-a incredintat-o spre pastorire, ca din mainile voastre Domnul va va cere sufletele lor. Indemnam, cu staruinta, pe Preacuviosii monahi si monahii din Manastiri si Schituri sa se ingrijeasca de cele ale Domnului, cum spune Sfantul Apostol Pavel, silindu-se, zi si noapte, ca sa placa Mirelui ceresc, asa cum au fagaduit la calugarie.

Pe credinciosii si credincioasele noastre ii sfatuim sa pastreze si sa apere credinta noastra ortodoxa in care au trait si s-au mantuit parintii nostri. Cei mai in varsta sa dea exemplu celor tineri de viata curata si sa-i invete sa fie cumpatati, bine stiind ca omul cu dreapta socoteala este placut inaintea Domnului si laudat de toata lumea.
Pe tineri ii invatam sa nu se lase ademeniti de valurile tineretii si sa alunece in faradelegile timpului acestuia, ci sa poarte grija de viata lor, pazindu-o in sfintenie si cumpatare, in ascultare de parintii lor si in rugaciune.

Pe toti, iubiri si binecuvantati fii si fiice ai Bisericii noastre, va indemnam sa nu schimbati cumva sarbatoarea Nasterii Domnului intr-un ospat al necuviintei, ci sa purtati de grija de sanatatea dumneavoastra sufleteasca si trupeasca.

Pacea Domnului nostru Iisus Hristos, Cel Care S-a nascut in ieslea din Bethleem, sa cuprinda sufletele si inimile dumneavoastra, pentru a deveni mai buni, mai iertatori si mai credinciosi. Rugam pe Milostivul Dumnezeu sa va daruiasca sanatate, liniste si pace in sufletele si familiile dumneavoastra.

Cu binecuvantare si bucurie sfanta, va imbratisez parinteste, dorindu-va:

Sarbatori Fericite si La Multi Ani!

Al vostru rugator si permanent mijlocitor in Duhul Sfant pentru voi catre Domnul,

DR. IRINEU,
ARHIEPISCOPUL CRAIOVEI SI MITROPOLITUL OLTENIEI

 

23 Decembrie 2009

Vizualizari: 1481

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului, 2009 - IPS Irineu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE