Pastorala la Nasterea Domnului 2012 - IPS Irineu

Pastorala la Nasterea Domnului 2012 - IPS Irineu Mareste imaginea.

Pastorala Inaltpreasfintitului Parinte Arhiepiscop IRINEU la Sarbatoarea Nasterii Domnului, 2012

† IRINEU

PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOP AL ALBA IULIEI
Cinstitului nostru cler, cinului monahal si binecredinciosilor crestini din Eparhia noastra, har si pace de la Dumnezeu, iar de la noi parinteasca binecuvantare!

Iubiti fii duhovnicesti,

In urma cu doua mii de ani, in timpul regelui Irod cel Mare si al imparatului roman Octavian Augustus, „Dumnezeu a trimis pe Fiul Sau, nascut din femeie, nascut sub Lege, ca pe cei de sub Lege sa-i rascumpere, ca sa dobandim infierea” (Gal. 4, 4-5). Tinandu-Si fagaduintele facute lui Avraam si urmasilor lui, Dumnezeu L-a trimis in lume pe „Fiul Sau Cel iubit” (Mc. 1, 11).

Noi credem si marturisim ca Iisus din Nazaret, nascut evreu dintr-o fiica smerita a lui Israel, din Preacurata Fecioara Maria, este Fiul vesnic al lui Dumnezeu (cf. In. 5, 26), Care S-a facut om pentru mantuirea noastra. Coborat din cer, dintre cetele ingeresti, „Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar” (In. 1, 14).

Dreptmaritori crestini,

Pruncul divin nascut in Betleem este HRISTOS. Acest cuvant vine din traducerea greceasca a termenului ebraic „Mesia”, care inseamna „Unsul”. Cuvantul Hristos semnifica misiunea dumnezeiasca pe care Iisus a indeplinit-o in mod desavarsit. In Israel erau unsi in numele lui Dumnezeu cei care urmau sa fie consacrati unei misiuni care venea de la Cel Preainalt. Acestia erau imparatii, arhiereii si uneori proorocii. Tot asa trebuia sa fie, prin excelenta, Mesia, trimis de catre Dumnezeu in lume pentru a instaura definitiv Imparatia Sa. Uns de catre Duhul Domnului (cf. Is. 61, 1) in acelasi timp ca Imparat, ca Arhiereu, dar si ca Prooroc, Iisus a implinit nadejdea mesianica a lui Israel in aceasta intreita demnitate sau functie.

Ingerul a vestit pastorilor nasterea lui Iisus ca pe aceea a lui Mesia fagaduit lui Israel: „Va vestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul, ca in cetatea lui David vi S-a nascut astazi Mantuitor, Care este Hristos Domnul” (Lc. 2, 10-11). De la inceput El este „Cel pe Care Tatal L-a sfintit si L-a trimis in lume” (In. 10, 36). Dupa ce a fost zamislit in sanul feciorelnic al Mariei de Duhul Sfant, Iosif a fost chemat de catre Dumnezeu „s-o ia pe Maria drept femeia sa” (cf. Mt. 1, 20). Astfel, Iisus, Care Se numeste Hristos, Se naste din logodnica lui Iosif in descendenta mesianica a lui David (Mt. 1, 16). Logodna aceasta, ca legamant sacru cu putere legala, il indreptatea pe Iosif sa reprezinte atat pe Fecioara Maria, cat si pe Fiul ei, in fata autoritatilor si a societatii.

Numele de Hristos sau Mesia indica misiunea dumnezeiasca pe care o va indeplini Iisus. Sfantul Irineu, episcopul Lyonului, afirma: „In numele lui Hristos este subinteles Cel Care L-a uns, Cel Care a fost uns si insasi ungerea cu care a fost uns. Cel Care a uns este Tatal, Cel Care a fost uns este Fiul, si a fost uns in Duhul, Care este ungerea”. Cand Iisus a primit botezul de la proorocul Ioan in raul Iordan, s-a descoperit consacrarea Lui mesianica vesnica. Atunci, „Dumnezeu L-a uns cu Duhul Sfant si cu putere” (Fapte 10, 38), „ca El sa fie aratat lui Israel” (In. 1, 31) ca Mesia. Faptele si cuvintele Lui Il vor face cunoscut ca „Sfantul lui Dumnezeu” (Mc. 1, 24) sau „Cel sfant si drept” (Fapte 3, 14).

„Fiul Omului, Cel Ce este in cer” (In. 3, 13), este Mesia, „Imparatul cerurilor Care, pentru iubirea de oameni, pe pamant S-a aratat”. Aceasta demnitate imparateasca sau regalitate mesianica a lui Iisus este dezvaluita in misiunea Sa de Slujitor Care sufera. „Fiul Omului n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca si sa-Si dea viata rascumparare pentru multi” (Mt. 20, 28). Acceptand Crucea, a dat dovada ca El este Mesia Cel fagaduit. De aceea, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: „Il numesc Imparat, pentru ca Il vad rastignit!”. Dupa Inviere, Sfantul Petru proclama in fata poporului lui Dumnezeu demnitatea imparateasca a lui Mesia, zicand: „Cu siguranta sa stiti voi, toata casa lui Israel, ca pe Acest Iisus pe Care voi L-ati rastignit, Dumnezeu L-a facut Domn si Hristos” (Fapte 2, 36).

Cand Evangheliile s-au raspandit in lume, cuvantul Hristos a devenit cel de-al doilea nume propriu al lui Iisus, mai ales la Sfantul Apostol Pavel. Pornind tocmai de la aceasta uzanta, le-a fost dat invataceilor lui Iisus numele de crestini – christiani – (Fapte 11, 26). Incorporati lui Hristos prin Botez, noi am primit numele de crestini si calitatea de urmasi ai Lui, avand indatorirea sa-L marturisim pe Mantuitorul nostru in viata cotidiana. Sfantul Grigorie de Nyssa zice: „Nu exista si nu a existat o cinste mai mare decat aceea cuprinsa in numele de crestin. Acest nume arata pe Imparatul Care este uns; el este expresia puterii imparatesti. Daca este adevarat ca numele de crestin echivaleaza cu cea mai inalta aristocratie etica si spirituala, se cuvine ca noi sa ne potrivim viata noastra cu numele lui Hristos, prin trairea vie a atributelor crestine”.

Iubiti credinciosi,

La aceasta slavita sarbatoare, suntem chemati sa ne punem in ordine propriul suflet in fata lui Dumnezeu si sa traim in plenitudine indatoririle vietii crestine spre folosul nostru si al celor din jurul nostru. In calitatea noastra de crestini, avem obligatia de a-L oglindi pe Hristos in lumea actuala si de a patrunde in vietile celorlalti, ca sa-i slujim pe ei. In acest fel, noi ne dovedim adevarati ucenici ai lui Hristos (cf. In. 13, 35), si-L urmam pe Domnul Care S-a coborat printre noi ca, prin slujirea Sa iubitoare si prin jertfa Sa ispasitoare, sa ne dea noua „rascumparare vesnica” (Evr. 9, 12).

Cu durere, trebuie sa recunoastem ca printre cei ce se declara crestini, putini sunt aceia care intrupeaza in viata si activitatea lor adevarata invatatura a Mantuitorului nostru. Numai acela care daruieste si se daruieste spre slava lui Hristos si spre ajutorarea „fratilor Sai foarte mici” (Mt. 25, 40) da dovada de o credinta dinamica si vie. Un astfel de crestin poate inainta cu o viata noua spre viitor (cf. Rom. 6, 4), contribuind efectiv la innoirea societatii umane si a lumii in care traim. Alaturi de aceste ganduri impartasite, va rog sa primiti din partea mea si traditionalele urari: „Sarbatori fericite!” si „La multi ani!”.

Al vostru catre Hristos-Domnul rugator,
† IRINEU
Arhiepiscop al Alba Iuliei

19 Decembrie 2012

Vizualizari: 694

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului 2012 - IPS Irineu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE