Pastorala la Nasterea Domnului 2012 – IPS Teofan

Pastorala la Nasterea Domnului 2012 – IPS Teofan Mareste imaginea.

Emanuel - Dumnezeu este cu noi

Iubitilor preoti din parohii, cuviosilor vietuitori ai sfintelor manastiri si dreptcredinciosului popor al lui Dumnezeu din Arhiepiscopia Iasilor: har, bucurie, iertare si ajutor de la Dumnezeu Cel in Treime preaslavit – Tatal, Fiul si Duhul Sfant

„Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine.” (Galateni 2, 20)

Iubiti frati preoti,
Dreptmaritori crestini,

Cu mila Domnului si sub a Sa ocrotire, traim in aceste zile bucuria Nasterii lui Hristos, a noului An si a Bobotezei. Colindatorii ne trec pragul casei, suntem din nou `mpreuna cu cei dragi ai nostri `n atmosfera calda a familiei, iar greutatea unui an cu multe probleme nu se mai resimte atat de dureros.

O clipa de tihna, asadar. Acum, in biserici, prin sfintele slujbe, preaslavim Nasterea lui Hristos, chemati fiind sa ne apropiem mai mult de marea taina a Intruparii Fiului lui Dumnezeu. „Mare este taina dreptei credinte”, exclamam in aceste zile impreuna cu Sfantul Apostol Pavel, „Dumnezeu S-a aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, a fost vazut de ingeri, S-a propovaduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a inaltat intru slava.”[1]

De ce s-a intamplat aceasta? Care este rostul pogorarii lui Dumnezeu pe pamant? Care este semnificatia acestei negraite si cutremuratoare taine?

Dumnezeiasca Scriptura, Sfintii Parinti si constiinta liturgica a Bisericii marturisesc intr-un gand marele adevar al Intruparii Fiului lui Dumnezeu si urmarea acestui act pentru viata lumii. Dumnezeu S-a intrupat pentru a „mantui poporul Sau de pacatele lor”[2]. „Din Sfanta Fecioara intrupandu-Se”, spune Marele Vasile, Dumnezeu „S-a smerit pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se pe Sine asemenea cu chipul smeritului nostru trup, ca sa ne faca pe noi asemenea chipului slavei Sale.”[3] „Cerul si pamantul astazi s-au impreunat, nascandu-Se Hristos”, canta Biserica in ajunul zilei de Craciun, „Dumnezeu pe pamant a venit si omul la ceruri s-a suit.”[4]

Iubiti fii si fiice duhovnicesti,
In urma cu doua milenii, „la plinirea vremii”[5], cum spune Sfantul Apostol Pavel, Dumnezeu a coborat printre noi, oamenii. Prin adumbrirea Sfantului Duh, Hristos S-a nascut din Preacurata Fecioara Maria, a vietuit printre noi, oamenii, ne-a marturisit adevarul, a suferit moartea pe cruce, a inviat a treia zi si S-a inaltat la ceruri.

Nasterea, Moartea, Invierea si Inaltarea Domnului Hristos sunt evenimente care s-au petrecut intr-un anumit moment al istoriei umane, intr-un spatiu anume, cu persoane concrete, care au dat marturie despre aceasta.

Au, oare, aceste evenimente o insemnatate pur istorica sau sunt vazute si prin prisma urmarilor pe care le-au avut si le au asupra existentei umane si a universului in general? Raspunsul este unul: totul s-a savarsit „pentru noi si pentru a noastra mantuire”, cum rostim in Simbolul credintei, ca revarsare neincetata a iubirii lui Dumnezeu pentru faptura Sa. „Caci Dumnezeu asa a iubit lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata ves-nica” [6], a spus Insusi Hristos.

Binecuvantat cu asemenea dar dumnezeiesc, omul este chemat sa se deschida implinirii tainei mantuirii in insasi fiinta sa. Daca Dumnezeu S-a coborat pe pamant, omul este chemat sa urce la cer. Daca Dumnezeu a luat trup si S-a facut om, omul este chemat sa primeasca Duhul Sfant si sa se indumnezeiasca. Daca Dumnezeu S-a intrupat in pantecele Fecioarei, omul este chemat sa prelungeasca in sine taina Intruparii, taina Nasterii lui Hristos.

Iubiti frati si surori intru Hristos Domnul,
Imparatia cerurilor este daruita inca din aceasta lume pentru cel care devine „templu al Duhului Sfant”[7] si marturiseste impreuna cu Dumnezeiescul Pavel: „Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine”[8]. Aceasta este implinirea a ceea ce Domnul Hristos marturisea in rugaciunea dinaintea Patimirii Sale: „Acestia”, adica oamenii urmatori ai lui Hristos, „in Noi sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine; (.) Eu intru ei si Tu intru Mine, ca ei sa fie desavarsiti intru unime”[9].

Intreaga viata a Bisericii este centrata pe implinirea in fiinta oamenilor a acestei rugaciuni: Hristos, cu Tatal si cu Duhul Sfant sa fie in noi, iar noi, in sufletul si trupul nostru, sa fim in Dumnezeu. Omul, marturiseste Sfantul Simeon Noul Teolog, este chemat „sa devina familiar lui Dumnezeu si casa, si salas al Treimii dumnezeiesti, vazand limpede pe Facatorul si Dumnezeul sau si vorbind cu El in fiecare zi”[10]. In pofida pacatelor, a slabiciunilor de tot felul si a multelor rani cauzate de acestea pe sufletul sau, omul este chemat sa nu inceteze a se ruga pentru a deveni casa a lui Dumnezeu. „Doamne, Dumnezeul nostru, (.) precum din inaltime Te-ai plecat pentru noi, pleaca-Te si acum spre smerenia mea. Si precum ai binevoit a Te culca in pestera si in ieslea necuvantatoarelor, asa binevoieste a intra si in ieslea necuvantatorului meu suflet si in intinatul meu trup”[11], rostim in rugaciunea de pregatire pentru primirea Sfintei Impartasanii.

Prezenta lui Dumnezeu in inima, in cuget, in suflet constituie comoara cea mai de pret a omului. Este „comoara”, descoperita in tarina, care merita orice sacrificiu pentru a fi dobandita[12]; este „margaritarul cel de mult pret” pentru obtinerea caruia nici un efort nu este prea mare[13].

Fara prezenta lui Dumnezeu in om, acesta nu are rugaciunea adevarata[14], nu cunoaste dulceata smereniei, nu intelege bucuria iertarii dusmanilor, nu percepe rostul celor ce se intampla cu sine, in jurul sau, in lume. Aceasta deoarece numai „degetul lui Dumnezeu loveste corzile mintii si le imboldeste la graire adevarata”[15], cum spune Sfantul Simeon Noul Teolog. Aceasta deoarece numai „Dumnezeu Cel ce salasluieste in om il invata pe un asemenea om despre cele viitoare si cele prezente, nu prin cuvant, ci prin insusi lucrul, prin experienta si realitate”[16]. Aceasta deoarece viata crestina nu se sprijina pe „cuvinte de induplecare ale intelepciunii omenesti”, cum spune Sfantul Apostol Pavel, „ci in adeverirea Duhului si a puterii, (.) in intelepciunea de taina a lui Dumnezeu”[17].

Iubiti credinciosi,
Taina Nasterii lui Hristos este traita, inteleasa si marturisita in adevarata sa cuprindere mantuitoare prin salasluirea Aceluiasi Hristos in inima, in mintea, in fiinta omului. „Sufletul omului este destinat sa fie fecioara si mama”, spune Sfantul Maxim Marturisitorul. Sufletul omului este chemat sa fie curat sau curatit, smerit si lipsit de rautate, asemenea sufletului si trupului Fecioarei Maria, pentru a-L primi tainic pe Hristos. Prin viata curata, prin rugaciune si prin iubire jertfelnica, omul Il marturiseste pe Hristos, nascandu-L, ca o mama, in sufletul si in viata semenilor sai. In acest sens, viata omului este un Betleem continuu, o stradanie permanenta de primire a lui Hristos in fiinta lui si de daruire a vietii proprii, purtatoare de Hristos, pentru slujirea celor din jur.

Greu este drumul acesta! Cine poate sa-l parcurga? Raspunsul este dat de Hristos Domnul: „Cele ce sunt cu neputinta la oameni sunt cu putinta la Dumnezeu”[18]. Indraznim a nadajdui ca prin credinta nezdruncinata in Hristos, Mantuitorul lumii, prin nadejde tare in mila Sa nesfarsita, prin iubire fierbinte fata de Dumnezeu si aproapele – fie el prieten sau dusman –, omul se apropie de ceea ce Sfintii Parinti au numit „viata in Hristos”, „dobandirea Duhului Sfant” sau „imbratisarea iubitoare si iertatoare a lui Dumnezeu-Tatal”.

Smerenia, singura care inalta, iertarea, singura care aduce iertare, milostenia, singura care-L face dator pe Dumnezeu, rugaciunea, singura care-l urca pe om la cer, Dumnezeiasca Liturghie, singura care-L aduce pe Hristos in Trupul si Sangele Sau, sunt, de asemenea, cai prin care omul este daruit in fiinta sa cu Insusi Hristos si-L naste pe Acesta in inima semenilor. Stradania continua de a se dezbraca de „preadulcea otrava” a parerii de sine, adica de mandrie, considerata „esenta adanca a pacatului si a iadului”[19], elibereaza omul de obstacolul cel mai mare aflat in fata salasluirii lui Dumnezeu in fiinta sa.

Crestinii din manastiri si crestinii din lume, cu totii formam poporul chemat sa-L aiba pe Dumnezeu drept „Cale, Adevar si Viata”[20]. Sarbatoarea Nasterii Domnului este un imbold puternic pentru constientizarea acestei chemari precum si a necesitatii unui raspuns fata de aceasta chemare.

Rog pe Hristos Domnul sa ne aiba pe toti in ocrotirea milei Sale. Sa ne ierte tot ce am gresit impotriva iubirii Sale si impotriva oamenilor in anul care tocmai se incheie. Se fie Domnul cu noi, in familia fiecaruia, in manastirea sau parohia din care facem parte, in Moldova, in tara noastra si in lume pentru anul care vine si de-a lungul intregii vieti.

Sarbatoarea Nasterii Domnului sa aduca pentru fiecare bucurie sfanta, paine si vin pe masa si, mai presus de toate, pace si bunavoire intre oameni!

La multi si frumosi ani!

Al vostru catre Dumnezeu smerit rugator,
† Teofan
Mitropolitul Moldovei si Bucovinei

Note bibliografice
[1]1 Timotei 3, 16.
[2]Matei 1, 21.
[3]Dumnezeiasca Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareii Capadociei.
[4]Stihira a doua, glasul 1, La Litie, in Mineiul pe Decembrie, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 2005, p. 434.
[5]Galateni 4, 4.
[6]Ioan 3, 16.
[7]1 Corinteni 6, 19.
[8]Galateni 2, 20.
[9]Cf. Ioan 17, 21.23.
[10]Sfantul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, traducere de Diac. Ioan I. Ica jr., Editura Deisis, Sibiu, 1999, p. 150.
[11]Rugaciunea a doua, a Sfantului Ioan Gura de Aur, din Canonul Sfintei Impartasiri.
[12]Matei 13, 44.
[13]Matei 13, 46.
[14]Romani 8, 26; Galateni 4, 6.
[15]Sfantul Simeon Noul Teolog, op. cit., p. 139.
[16]Ibidem, p. 181.
[17]1 Corinteni 2, 4.7.
[18]Luca 18, 27.
[19]Arhimandritul Sofronie, Cuvantari duhovnicesti, vol. I, traducere din limba rusa de Ierom. Rafail (Noica), Editura Reintregirea, Alba Iulia, 2004, passim.
[20]Cf. Ioan 14, 6.

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 831

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului 2012 – IPS Teofan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE