Pastorala la Nasterea Domnului 2013 - IPS Irineu

Pastorala la Nasterea Domnului 2013 - IPS Irineu Mareste imaginea.

† Dr. IRINEU
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
Arhiepiscopul Craiovei
si Mitropolitul Olteniei

PREACUCERNICULUI CLER, PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL,PREAIUBITILOR CREDINCIOSI DIN ARHIEPISCOPIA CRAIOVEI HAR, MILA SI PACE DE LA MANTUITORUL IISUS HRISTOS, IAR DE LA NOI PARINTESTI BINECUVANTARI

"Iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; ca vi s-a nascut azi Mantuitor, Care este Hristos Domnul, in cetatea lui David”.

Preacuviosi si preacucernici Parinti,
Iubiti frati si surori in Domnul,

Sarbatoarea Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos este mai intai de toate Praznicul iubirii lui Dumnezeu pentru intreaga creatie, ingeri si oameni. In aceasta zi de 25 decembrie, Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic S-a facut Om, pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire. Momentul binecuvantat a fost plamadit de Patriarhii de demult, a fost profetit de Proorocii si Dreptii Vechiului Testament, care au dorit sa-l vada, dar care s-a implinit pentru noi la Betleem. Astfel, Dumnezeu a randuit sa Se arate in trup pe pamant si sa petreaca impreuna cu noi, atunci cand El a binevoit. Cu adevarat aceasta bucurie este mult mai mare decat orice bucurie pamanteasca, chiar si decat bucuria Sfantului Ioan Botezatorul, care, fiind in pantecele maicii sale, a saltat atunci cand Maica Domnului a mers la mama sa, Elisabeta. Deci, noi astazi ne veselim si ne minunam de marimea tainei care a covarsit toata mintea, caci Domnul nostru a venit pe pamant si S-a facut Prunc pentru noi. Acest lucru este deosebit de maret si numai daca ne gandim la aceasta taina, facand o comparatie simpla: sa zicem ca am vedea soarele pogorandu-se din cer, alergand pe pamant si slobozind catre toti razele sale, oare nu ne-am minuna si ne-am spaimanta de aceasta minune nemaiintalnita? Desigur! Cu atat mai mult, trebuie sa ne bucuram si sa ne minunam de venirea Creatorului in creatura Sa, pogorare care este mult mai mare decat ar veni soarele material pe pamant si pe care l-am putea vedea printre noi. Asadar, venirea in lume a Fiului lui Dumnezeu este de buna seama vederea Soarelui Dreptatii, Care straluceste din trupul nostru razele Sale in toata lumea si in toate timpurile, luminand sufletele noastre.

Iubiti parinti, frati si surori in Domnul,
Nasterea Domnului este relatata in Sfanta Evanghelie de astazi in cateva propozitii simple: „Iar Nasterea lui Iisus asa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant”.Inainte de aceasta prezentare, Sfantul Evanghelist Matei a redat o genealogie a Domnului de la tribul lui Iuda si casa lui David, pana la Avraam. Aceasta insiruire de oameni prezinta pe cei nascuti in chip firesc, asa cum se nasc oamenii muritori pe pamant. Insa, cand Sfantul Evanghelist a inceput sa vorbeasca despre Nasterea Domnului, zice: „Iar Nasterea lui Iisus asa a fost…”, ceea ce arata ca modul neobisnuit si minunat al Nasterii Domnului este cu totul fara de asemanare cu chipul nasterii tuturor stramosilor lui Iosif.Apoi, Sfantul Evanghelist ne prezinta pe magii de la Rasarit care, afland de la stea ca Mantuitorul Hristos este Imparatul cerurilor si ca S-a nascut de curand, au venit sa-L vada si sa I se inchine ca unui Imparat.

Desi „Imparatia Domnului nu este din lumea aceasta”, totusi acei intelepti stiau ca El este Imparatul Care a inspaimantat pe Irod si pe tot poporul lui Israel. Deci, pentru a-L cinsti cum se cuvine, ei au cutreierat lumea, laudandu-L nu numai pentru timpul lor, ci pentru toate generatiile si pentru toate timpurile viitoare. Dupa ce au ajuns la Betleem, ei au intrat in pestera cu smerenie si cu bucurie si au vazut pe Pruncul dimpreuna cu Maria, mama Lui, si, cazand la pamant, s-au inchinat Lui. Bineinteles ca ar fi trebuit sa vada prima data pe Maica Domnului, inainte de a vedea Pruncul, dar Sfantul Evanghelist ne spune ca au vazut pe Prunc si apoi pe Fecioara Maria, iar despre dreptul Iosif nu aminteste. Ordinea prezentarii Sfantului Evanghelist are o insemnatate aparte, deoarece, pentru magi, lucrul cel mai de seama era sa vada pe Imparatul Hristos, apoi pe Maica Sa, si in urma pe ceilalti. Cum stim, Dumnezeu l-a randuit pe dreptul Iosif langa Fecioara Maria din pricina iudeilor, nu din cauza paganilor. Ca atare, pentru iudei, Iosif trebuia sa fie cunoscut ca logodnic al Fecioarei, pentru a o ocroti de legea omeneasca, insa pentru alte popoare el nu avea nicio importanta.

Dreptmaritori crestini,
Voia lui Dumnezeu, desigur, a fost dintru inceput ca omul sa fie liber si sa lucreze in toata libertatea mantuirea sa. In alegerea libera Dumnezeu a asezat toata frumusetea fiintei omenesti. Fara libertate, omul ar fi fost doar un lucru oarecare, un inrobit al zidirii lui Dumnezeu, stapanit si pus in miscare doar de voia si puterea divina. Tocmai pentru ca omul este o creatura rationala si libera, Dumnezeu i-a dat lui Adam o porunca, care nu era una simpla: „Din toti pomii din Rai poti sa mananci, iar din pomul cunostintei binelui si raului sa nu mananci, caci, in ziua in care vei manca din el, vei muri negresit”.Prin aceasta lege, Dumnezeu a aratat ca libertatea este capacitatea omului de a stapani Raiul dupa voia Sa, de a manca din toate roadele din Paradis si de a stapani animalele in chip rational. Iar ca principiu calauzitor al acestei libertati, omul trebuia sa aiba ascultare smerita fata de Dumnezeu si sa-L iubeasca din toata fiinta lui. Dar, indata ce Adam si Eva s-au apropiat de pomul incercarii fara smerenie, au cazut in pacatul mandriei si neascultarii.

Fara indoiala, Dumnezeu ar fi putut ingradi pomul din Rai cu foc, incat stramosii nostri sa nu se poata apropia de el, dar atunci unde ar mai fi fost libertatea lor? Unde ar mai fi fost deosebirea dintre el si toate celelalte creaturi, carora nu le fusese data aceasta libertate?Evident, pentru a rascumpara greseala lui Adam si a Evei, care au dus neamul omenesc in robia mortii, Fiul lui Dumnezeu S-a aratat in trup in ascultare smerita. Ca Fiu al Tatalui, in hotararea de a Se naste ca om in trup, El S-a facut supus pana la moarte si inca moarte pe cruce. Astfel, firea Sa umana smerita, pe care a luat-o din Preacurata Sa Maica, a devenit locul nostru de intalnire cu Dumnezeu si de impartasire a harului Duhului Sfant. Intru ea, Domnul a aratat puterea desavarsita a lui Dumnezeu Tatal asupra vietii si a mortii, in chipul cel mai deplin. De aici se intelege lamurit ca Noul-Nascut este Emanuel, Dumnezeu cu noi, nu o idee sau o cugetare filozofica, ci o persoana reala, cum suntem noi – cu suflet si trup, nascut in saracie si suferinta si in moarte, asa cum suntem si noi. Prin urmare, rostul inomenirii Fiului lui Dumnezeu este innoirea omului intru viata vesnica, cum spune cantarea bisericeasca: „Vazand Ziditorul pe omul pe care l-a zidit cu mainile pierind, plecand cerurile, S-a pogorat si pe acesta, intrupandu-Se din dumnezeiasca Fecioara, il zideste cu totul din nou, cu adevarat, ca S-a preaslavit!”

Preaiubiti fii si fiice duhovnicesti,
Pentru toata lumea Nasterea Domnului este izvorul intregii noastre existente, al vietii spirituale si al Imparatiei cerurilor. Sfantul Apostol Pavel, uimit de aceasta taina a lui Dumnezeu, exclama intr-una din Epistolele sale: „Cu adevarat mare este taina dreptei credinte: Dumnezeu S-a aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, a fost vazut de ingeri, S-a propovaduit intre neamuri, a fost crezut in lume, S-a inaltat intru slava”. Iar Sfantul Evanghelist Ioan zicea si mai lamurit: „Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Unicul Sau Fiu L-a dat, ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica”.Urmand credintei lor, Biserica noastra a preamarit intotdeauna taina iubirii lui Dumnezeu pentru lume, care s-a descoperit noua prin Mantuitorul Iisus Hristos, Domnul slavei. Aceste adevaruri evanghelice le-am ascultat si la sfintele slujbe, care vorbesc despre Cel Care S-a nascut in iesle pentru noi, cum se spune: „plecand cerurile Dumnezeu S-a pogorat si S-a salasluit in pantecele Fecioarei, fara schimbare, ca intr-Insul sa innoiasca pe Adam cel stricat, care striga: slava aratarii Tale, Izbavitorul meu si Dumnezeu”.In alta cantare ni se infatiseaza relatia dintre robul si Stapanul, dintre omul pamantean si Imparatul cerurilor: „Astazi Se naste din Fecioara Cel Ce tine in mana toata faptura.

Cu scutece ca un prunc este infasat, Cel Ce din fire este nepipait. In iesle este culcat Dumnezeu, Cel Ce a intarit cerurile de demult, intru inceput. La san cu lapte este hranit, Cel Ce a plouat in pustiu mana poporului. Pe magi cheama Mirele Bisericii. Darurile acestora le primeste Fiul Fecioarei. Inchinamu-ne Nasterii Tale, Hristoase! Invredniceste-ne sa vedem si dumnezeiasca Aratarea Ta!”Intr-adevar, firea noastra cea slabanogita de pacat avea nevoie de doctor, omul cazut astepta pe Cel ce-i va intinde mana de ajutor, cel ce-si pierduse viataastepta pe Datatorul ei. Deci, „Dumnezeu S-a facut Om, pentru ca omul sa poata deveni Dumnezeu, dupa har”.El S-a facut purtator de trup, pentru ca omul sa poata deveni purtator al Duhului Sfant. Astfel, intru El toti oamenii, prin credinta si Botez, devin fii ai lui Dumnezeu, nu datorita unei inrudiri biologice, naturale, ci prin infierea dumnezeiasca dupa har. Pentru aceasta noi credem ca Inomenirea Fiului lui Dumnezeu este temelia si inima credintei noastre crestine, alaturi de Invierea si Inaltarea la ceruri. Ca atare, aceasta sfanta si mare taina, pentru care Dumnezeu a facut lumea, a fost prezisa de profetii lui Dumnezeu, inspirati de Duhul Sfant, apoi a fost vazuta si marturisita de Apostolii Domnului, a fost aparata si formulata ca dogma de Parintii Bisericii, a fost preamarita prin rugaciuni si laudata in cantari de-a lungul veacurilor de catre toti crestinii ortodocsi si iubitori de Dumnezeu.

Preacuviosi si preacucernici Parinti,Iubiti frati si surori in Domnul,
Vazand maretia acestei Taine a Nasterii Mantuitorului, va indemnam staruitor pe toti, clerici, monahi, monahii si binecredinciosi crestini, sa va impartasiti cat mai des cu Trupul si Sangele Mantuitorului Hristos, Cel nascut in Betleem, rastignit si inviat, ca sa primiti iubirea Lui milostiva si sfanta. Aceasta impartasire impune de la sine sa fiti cu totii milostivi fata de suferintele semenilor dumneavoastra pentru care Mantuitorul S-a nascut, a patimit, a murit si a inviat.Apoi, deoarece Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos ne descopera pe Iubitorul de oameni Dumnezeu, Care vine in lume ca sa ne cheme la Tatal Cel ceresc, sa ne rugam Lui mai mult, cu smerenie si cu frica, asteptand invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie. Acesta este si mesajul pe care preotii il aduc de Craciun in casele dumneavoastra, atunci cand poarta icoana Nasterii Domnului spre inchinare. Ei simbolizeaza pe Insusi Hristos-Domnul, Care ne aduce bucuria iubirii lui Dumnezeu Tatal catre noi oamenii si asteapta ca si noi sa raspundem, cu bucurie si iubire, la chemarea Lui.

Deci, daca cerul s-a unit cu pamantul iar ingerii s-au bucurat impreuna cu pastorii, aceasta comuniune care se regaseste in Sfanta Liturghie, savarsita pe pamant de pastorii sufletesti, iar in ceruri de catre ingeri, se cuvine sa ne silim si mai mult si cat mai des sa participam la Sfanta Liturghie, unde vom intalni pe Pruncul Mantuitor si ne vom impartasi cu Trupul si Sangele Lui.Iar, pentru ca Nasterea Domnului este o sarbatoare de familie, sa nu uitam de sfintenia acesteia si de respectul care se cuvine sotilor si copiilor pentru pastrarea ei. Sa nu uitam de asemenea ca Domnul vine astazi tainic la noi si prin cei saraci si fara adapost, prin copii si batrani abandonati, prin bolnavi si oameni singuri si intristati, flamanzi si neajutorati.

In chip deosebit, in aceste zile, sa urmam indemnul colindului: „Si-acum te las, fii sanatos si vesel de Craciun, / Dar nu uita, cand esti voios, Romane, sa fii bun”.Pacea Domnului nostru Iisus Hristos, Cel Care S-a nascut in ieslea din Betleem, sa cuprinda sufletele si inimile dumneavoastra, pentru a deveni mai buni, mai iertatori si mai credinciosi. Rugam pe Mantuitorul Hristos sa va daruiasca anul acesta in care vom intra, sanatate, liniste si iubire in familiile dumneavoastra si pace in lume.

SARBATORI FERICITE!

21 Decembrie 2013

Vizualizari: 507

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE