Pastorala la Nasterea Domnului - PS Visarion

Pastorala la Nasterea Domnului - PS Visarion Mareste imaginea.

 †V I S A R I O N
DIN MILA LUI DUMNEZEU, EPISCOP AL TULCII

Iubitului nostru cler, cinului monahal si drept credinciosilor crestini din aceasta Eparhie:
Har, mila si pace de la Dumnezeu, iar de la noi, arhiereasca binecuvantare!

„Fecioara astazi pre Cel mai presus de finta naste,
iar pamantul pestera Celui neapropiat aduce.
Ingerii cu pastorii slavoslovesc,
iar magii cu steaua calatoresc.
Ca pentru noi s-a nascut prunc tanar,
Dumnezeu cel mai inainte de veci”.
(Condacul Nasterii Domnului)

Iubitii mei fi sufetesti,
Dupa un post frumos si binecuvantat in care ne‑am umplut de bucurie si de dulceata cantarilor ingeresti si a colindelor strabune, ne regasim astazi in sfntele biserici pentru a mari dupa cuviinta Nasterea Domnului.

Astazi este Craciunul sau praznicul Intruparii Mantuitorului Hristos si ascultand cantarile de cinsti re ale acestei zile ne inchinam cu evlavie Pruncului din iesle dimpreuna cu magii de la Rasarit, cu pastorii si cu ingerii, cantandu‑i „Marire intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavo-ire!” (Luca 2, 14)

Nasterea Domnului este minunea petrecuta acum mai bine de doua milenii in pestera saracacioasa a Betleemului care trezeste in sufetul fecarui crestin adanci simtiri de traire religioasa, indemnandu‑l sa cugete la „taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiu-ta” (Romani 16, 25) ce‑si vede implinirea in aceasta zi, precum zice si colindul:
„Taina cea din veac ascunsa Si de ingeri nestiuta Ca Fecioara Maria A nascut pe Mesia”.



Iubiti credinciosi,
Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a venit in lume „la plinirea vremii” cum glasuieste Sf. Ap. Pavel, adica atunci cand toate conditiile istorice si sociale, dar si cele politice, erau prielnice acestui mare eveniment „cel mai mare de sub soare” cum spune Sf. Ioan Damaschin. El, Hristos, a venit la ai Sai, trimis find de Tatal, ca sa rascumpere neamul omenesc din robia pacatului si a mortii vesnice. El S‑a intrupat dintr‑o fecioara curata pe nume Maria, prin puterea si lucrarea Sfantului Duh, implinin‑ du‑se astfel cuvintele proorocului Isaia „iata fecioara va lua in pantece si va naste fu si vor chema numele lui Emanuel” (Isaia 7, 14).

Hristos se naste intr‑o iesle din cetatea lui David numita Betleem care inseamna „casa painii” caci El este cu adevarat „painea vietii care s-a coborat din cer” (Ioan 6, 41) si care se da celor credinciosi spre hrana in Sfanta Impartasanie „spre iertarea pacatelor si spre dobandirea vietii de veci”. Domnul Hristos n‑a venit cu slava pe pamant „cu naluciri infricosandu-ne pe noi”, ci a venit in chip smerit de prunc nevinovat ca sa ne poata atrage mai usor catre El, sa ne dea si noua blandetea si nevinova‑ tia pruncilor, pe care avandu‑le, vom dobandi mai usor Imparatia Cerurilor. Acolo in staulul Betleemului unde s‑a nascut, Dom‑ nul a fost adorat de pastori, slavit de ingeri si daruit de magi cu daruri scumpe: aur, smirna si tamaie. Pestera umila a devenit tronul slavei Mantuitorului, noaptea s‑a prefacut in zi iar intunericul in lumina, caci Hristos este „Soarele dreptatii” care aduce lumina celor din intunericul necredintei si al mortii. Prin nasterea Lui, toate neamurile si toti „cati cu frica mortii erau supusi robiei” (Evrei 2, 15) au cunoscut calea izbavirii si au dobandit bucuria eliberarii din incatusarile acesteia.
Dumnezeu, prin intruparea Fiului Sau Cel Unul‑ Nascut, a daruit mila Sa cea nemasurata oamenilor in‑ credintandu‑le bogatia Lui de daruri, facandu‑i pe toti partasi si mostenitori ai Imparatiei Cerurilor dupa cu‑ vantul Sf. Ap. Pavel „Cetatea noastra este in ceruri, de unde si asteptam Mantuitor, pe Domnul nostru Iisus Hristos” (Filipeni 3, 20).

Prin intruparea Sa si venirea Lui la oameni, Dumnezeu „biruieste randuielile frii” aratandu‑ne tuturor pana unde merge iubirea Sa nemarginita care va culmina in chip desavarsit prin Patima, Moartea si Invierea Lui. Craciunul, ca sarbatoare a Intruparii, este o icoana admirabila a iubirii si smereniei Fiului, Care bogat fiind a saracit pentru noi spre a ne restaura ontologic si pentru a ne reda demnitatea de „fi ai Celui Preainalt” (Luca 6, 35).

Sfantul Ioan Gura de Aur vrand sa talmaceasca intelesul adanc al tainei Intruparii zice: „Fiu al lui Dumnezeu find Iisus Hristos a devenit Fiu al Omu-lui, ca sa faca fi ai lui Dumnezeu pe fii oamenilor”. Asadar prin Pruncul nascut in ieslea Betleemului, Dumnezeu coboara in lume, astfel ca aceasta dobandeste pe deplin puterea de a se reface dupa chipul lui Dumnezeu. Mantuitorul Insusi s‑a infatisat pe Sine ca purtator al unei sfinte lucrari mantuitoare si sfintitoare atunci cand a zis: „Duhul lui Dumnezeu este asupra Mea pentru ca M-a uns sa binevestesc saracilor, M-a trimis sa tamaduiesc pe cei zdrobiti cu inima, sa propovaduiesc celor robiti dezrobirea si celor orbi capatarea vederii; sa dau drumul celor apasati si sa vestesc anul cel bineplacut Domnului” (Luca 4, 18‑19).

Iubitii mei,
Praznuim si in acest an sarbatoarea Nasterii Domnului, zi plina de lumina, de bucurie, de pace si de innoire spirituala. Din nefericire, pentru multi dintre noi sarbatoarea Cra‑ ciunului nu mai are aceasta semnifcatie. Si aceasta pentru ca de multe ori serbam un Craciun lipsit de sens, adica in absenta lui Hristos, la fel cum facem si la Sfntele Pasti. Serbam un Craciun in care „traditiile” omenesti, mai ales cele de factura noua, de import, isi fac loc din belsug in detrimentul vechilor si frumoaselor obiceiuri romanesti ce vin din adanc de istorie.

Traim un Craciun lipsit de intelesul sau duhovnicesc, acela al Intruparii lui Hristos, dar plin de „magia sarbato-rilor” si de „spiritul Craciunului”, cum vedem din pacate afsand acest lucru mass‑media zilelor noastre.

Asaltati din toate partile de reclame care mai de care stranii si mai deplasate, cand grija omului este in‑ dreptata nu atat spre curatirea sufetului si de apropierea lui de Hristos, cat spre belsugul mesei de Craciun, a distractiei si a cadourilor, astazi avem nevoie cu totii sa redescoperim intelesul autentic al Craciunului cat si impactul pe care acesta il are asupra celor ce cred cu adevarat in Hristos si se straduiesc sa‑L urmeze.

Se cade sa redescoperim asadar Craciunul cu toate bucuriile lui duhovnicesti si sa‑l serbam nu dupa „litera” lumii, ci in „duhul” lui Hristos. Intr‑o societate bulversata in care oamenii par ca si‑au pierdut orientarea lor spirituala catre Cel care este „Calea, Adevarul si Viata” (Ioan 14, 6) si in care viata si valoarea umana cantareste mai putin decat a necuvantatoarelor se aude din nou glasul Bisericii strabune care vesteste tuturor Nasterea lui Hristos.

Sa ascultam acest glas si sa luam bucurie, lumina, pace si speranta de la pruncul Iisus, iar acestea impreuna cu faptele cele bune, roade ale iubirii jertfelnice, sa le impartasim si semenilor nostri mai ales celor afati in lipsuri materiale, celor singuri si bolnavi, celor intemnitati si altora asemenea. Sa praznuim asa cum se cuvine aceste zile de sarbatoare, cercetand Sfanta Biserica, rugandu‑ne mai mult, facand milostenie si straduindu‑ne sa‑L primim pe pruncul Iisus in ieslea sufetelor noastre, apropiindu‑ne cu vrednicie cat mai des de masa Sfantului Altar pentru a ne cumineca cu Trupul si Sangele Domnului.
 
Iubitii mei fi duhovnicesti,
Anul 2014 in care vom intra peste putine zile este declarat de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane ca find „Anul omagial al Sfntei Impartasanii si al Sfntei Spovedanii” si „Anul comemorativ al Sfintilor Martiri Brancoveni” avand in vedere ca se vor implini 300 de ani de la moartea muceniceasca a Brancovenilor si pe parcursul lui vor avea loc in intreaga Patriarhie Romana si deci si in Eparhia noastra manifestari religioase si culturale deosebite.


Impartasindu‑va aceste ganduri la „acest praznic luminat / ce cu drag l-am asteptat”, Va facem cele mai bune doriri de sanatate si de belsug, dorindu‑va sa petreceti sfintele sarbatori ale Craciunului, Anului Nou si Bobotezei cu bucurie „de la tinerete / pan’ la batranete”, iar Hristos Cel intrupat sa reverse din plin peste noi toti darurile Sale cele bogate si binefacatoare.

Sarbatori fericite! La multi ani!
Al vostru de tot binele voitor si pururea catre Domnul ferbinte rugator,
† VISARION
Episcopul Tulcii

.
Pe aceeaşi temă

21 Decembrie 2013

Vizualizari: 1173

Voteaza:

Pastorala la Nasterea Domnului - PS Visarion 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE