Au trecut 7 ani fara Cleopa Ilie

Au trecut 7 ani fara Cleopa Ilie Mareste imaginea.

Cateva mii de pelerini din intreaga tara au venit sambata, 26 noiembrie, pentru a participa la parastasul parintelui Cleopa Ilie. Primii credinciosi au venit cu cateva zile inainte pentru a-i ajuta pe monahi la pregatirile celui mai mare parastas care a avut loc in aceasta manastire. Sambata seara insa, la Sihastria erau mai multi credinciosi decat la hramul principal al manastirii - „Sfanta Teodora de la Sihla“. Parintii care au ascultare la cazare ne-au spus ca pelerinii au „dormit“ cate patru in pat si, pentru ca locurile au fost tot insuficiente, credinciosii au fost lasati sa se odihneasca in paraclis, dar si in biserica mare. „Ce sa facem, unde sa stam, in Biserica! Ne-am rugat si am privegheat! Am mers si la mormantul parintelui Cleopa.

Pe la 3.00 dimineata era tare liniste si frumos in cimitir, caci era luminat ca la Inviere“, ne-a povestit Lucia Soare, din Timisoara.

Cinci ierarhi la parastasul parintelui Cleopa

Sfanta Liturghie a fost oficiata sambata de catre Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, impreuna cu Prea Sfintitul Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului, Prea Sfintitul Visarion Rasinareanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, Prea Sfintitul Ioachim Bacauanul, Arhiereu vicar al Episcopiei Romanului, si Prea Sfintitul Corneliu Barladeanul, Arhiereu vicar al Episcopiei Husilor. La Liturghie a mai slujit un sobor de peste 30 de preoti, din care au facut parte pr. Mihai Vizitiu, consilier pe probleme de invatamant in cadrul Arhiepiscopiei Iasilor, pr. Nicolae Dascalu, consilier cultural al Eparhiei Iasilor si directorul general al Institutului Cultural-Misionar Trinitas, arhimandritul Clement Haralam, exarhul manastirilor din Arhiepiscopia Iasilor si staretul ManastiriiSfintii Trei Ierarhi“, arhimandritul Timotei Aioanei, exarhul cultural al Eparhiei Iasilor, arhimandritul Victorin Oanele, staretul Sihastriei, si alti stareti de la manastirile nemtene. Numarul credinciosilor care au participat sambata la Sfanta Liturghie si la parastasul parintelui Cleopa a fost atat de mare incat au umplut pana la refuz Biserica „Sfanta Teodora de la Sihla“, ale carei dimensiuni se apropie de cele ale Catedralei mitropolitane din Iasi. Dumnezeu a randuit insa o zi frumoasa pentru pomenirea duhovnicului Cleopa Ilie. Toata zapada s-a topit si credinciosii au putut participa la slujbe chiar si din curtea incapatoare a manastirii.

„Iubirea, mai tare decat moartea“

Dupa oficierea Sfintei Liturghii, IPS Mitropolit Daniel a vorbit despre semnificatia evenimentului de la Iasi si de la Sihastria, dar si despre cartile si filmul documentar realizate de catre Institutul Cultural-Misionar Trinitas cu aceasta ocazie. „Evenimentul prezent arata ca iubirea clerului, monahilor si credinciosilor mireni fata de parintele Cleopa este mai tare decat moartea, pentru ca parintele Cleopa prin rugaciunile, scrierile si faptele sale ramane mereu prezent si lucrator in viata Bisericii noastre. Pentru a spori lumina mostenirii sale in viata Bisericii noastre, cu prilejul pomenirii de acum a parintelui Cleopa Ilie am binecuvantat publicarea de catre Institutul Cultural-Misionar Trinitas, al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, a doua carti si realizarea unui film care evidentiaza personalitatea binecuvantata si lucrarea bogata a parintelui Cleopa Ilie“. In final, IPS Mitropolit Daniel a multumit tuturor celor care au contribuit la buna organizare a evenimentului, dar si celor prezenti la pomenirea parintelui Cleopa: „Multumim tuturor celor care au contribuit la organizarea momentelor de pomenire a parintelui Cleopa la Iasi si la Manastirea Sihastria, in zilele de 25 si 26 noiembrie 2005. Ambele momente au fost anuntate si transmise de radio Trinitas si evidentiate de ziarul «Lumina». De asemenea, multumim ierarhilor, clerului, monahilor si monahiilor precum si credinciosilor din toata tara care au participat la aceste evenimente sfinte si de comuniune frateasca. Desigur, cea mai puternica cinstire a parintelui Cleopa este sa facem roditor in viata noastra tot ceea ce am primit ca lumina de la el. Vesnica lui pomenire in odihna sfintilor iubiti ai lui Dumnezeu“.

„Candela Carpatilor“

Dupa cuvantul IPS Mitropolit Daniel, cei cinci ierarhi si soborul de preoti au oficiat parastasul arhimandritului Cleopa Ilie. Clerici si credinciosi si-au unit glasurile in cantarile „Vesnica lui pomenire“ si „Hristos a inviat“. Colivele pregatite au fost uriase, pentru ca toti pelerinii sa poata gusta din ele. In cuvantul ce a urmat slujbei de pomenire, PS Calinic, Episcopul Argesului si Muscelului, l-a numit pe parintele Cleopa „candela Carpatilor“ pentru ca a stiut sa propovaduiasca cuvantul lui Dumnezeu in vremurile de apriga prigoana comunista: „Rugaciunile cele mai fierbinti ale parintelui Cleopa au incalzit inima si lucrarea nu numai a Moldovei, ci a tuturor crestinilor. Parintele Cleopa s-a ascuns sub brazda pentru o vreme, dar aici el este tot viu, desi noi i-am facut rugaciunea de pomenire la sapte ani“. Emotionant a fost si cuvantul PS Visarion Rasinareanul, Episcop vicar al Sibiului, care a spus: „A fost un moment de comuniune pentru ca ne-am adunat in aceasta mareata catedrala a Sihastriei, in jurul dumnezeiescului ei Altar, si acolo, impreuna cu viii si mortii, ne-am rugat pentru pacea a toata lumea, pentru bunastarea sfintelor lui Dumnezeu Biserici si, mai ales, prin rugaciune l-am adus in memorie pe iubitul nostru parinte Cleopa. A fost un moment de inaltare sufleteasca si, parafrazand imnul din noaptea sfanta a Pastelui, am putea sa mergem si noi la mormantul parintelui Cleopa si sa zicem: ridica parinte ochii tai si vezi ca, iata, au venit fiii tai, de la apus si de la rasarit, din toate partile ca sa laude pe Dumnezeu cel minunat intru sfintii sai“.

„Sa va duc pe toti in Rai“

Dupa cuvintele celor doi ierarhi, pr. consilier Nicolae Dascalu a prezentat cele doua carti realizate de Institutul Cultural-Misionar Trinitas: Parintele Cleopa Ilie - prieten al sfintilor si duhovnic al credinciosilor si Credinta Ortodoxa in opera Parintelui Cleopa Ilie, dar si CD-ul audio intitulat sugestiv „Manca-v-ar Raiul“. „Cu binecuvantarea IPS Mitropolit Daniel, noi cei de la Editura Trinitas, de la tipografie, radio si studioul de productie video am cooperat foarte bine cu exarhatul, cu parintele arhimandrit Timotei Aioanei, dar si cu Manastirea Sihastria. De aceea, multumim pentru tot sprijinul acordat.“

A urmat vizionarea filmului documentar „Parintele Cleopa Ilie - prieten al sfintilor si duhovnic al credinciosilor“, al carui scenarist a fost diaconul Nicolae Dima. Aceste momente au fost ca o continuare a Liturghiei, caci sutele de credinciosi prezenti in biserica au urmarit, intr-o liniste aproape desavarsita, cuvintele, dar si chipul parintelui Cleopa de pe ecranul amplasat in biserica: „Daca as avea o traista sa va bag pe toti in ea si sa va duc in Rai!“. Dupa acest moment, arhimandritul Victorin Oanele, staretul Sihastriei, a vorbit despre istoria manastirii pe care o conduce si care implineste 350 de ani de existenta. In acest context, parintele Victorin a primit de la IPS Mitropolit Daniel cele doua carti editate de Trinitas, CD-ul „Manca-v-ar Raiul“, dar si placheta comemorativa.

Dupa aproape sase ore de slujbe, ierarhii, preotii si credinciosii s-au indreptat in procesiune, cu lumanari aprinse in maini, spre cimitirul manastirii, acolo unde se afla mormantul arhimandritului Cleopa Ilie. Cu lacrimi in ochi, dar si cu bucurie, oamenii ne-au vorbit despre cel care le-a fost duhovnic si povatuitor. „Am venit la Sihastria pentru parintele Cleopa. S-a facut parastasul si am venit cu totii aici pentru ca il iubim. De la el am invatat cum sa mergem la Dumnezeu si la credinta“, ne-a spus mos Ioan Movila care, desi are 76 de ani, a venit in pelerinaj de la Bacau.

Dupa incheierea slujbelor, staretii si staretele, preotii, dar si oaspetii prezenti sambata in trapeza manastirii au primit pachete continand cele doua carti editate de ICM Trinitas, carti postale cu chipul parintelui Cleopa si placheta comemorativa. ?

„Parintele Cleopa m-a intors din Valea plangerii“

Pentru miile de pelerini veniti la Sihastria, calugarii au pregatit 1.500 de pachete cu mancare. Alte cateva sute de pelerini au primit, dupa traditia manastirii, hrana calda la trapeza. „Sunt o fericita, o reintoarsa din Valea plangerii. Am fost foarte departe, dar datorita parintelui Cleopa exist. E greu sa spui in cuvinte cum te-ai nascut din nou. L-am cunoscut pe parintele, i-am ascultat pildele, ii sarutam mana cand veneam aici. Ne spunea ca Maica Domnului ne-a calauzit spre manastire. Si-a pus amprenta pe drumul meu de intoarcere spre Dumnezeu“, ne-a spus cu lacrimi in ochi Parascheva Radoi, o profesoara de 52 de ani din Botosani.

„Numai sfintii aduna mii de credinciosi in comuniune“

La agapa de la trapeza Manastirii Sihastria, PS Arhiereu vicar Ioachim Bacauanul al Romanului (foto) si PS Arhiereu vicar Corneliu Barladeanul al Husilor au fost invitati de IPS Mitropolit Daniel sa vorbeasca despre parintele Cleopa. PS Corneliu Barladeanul a asemanat in cuvantul sau lucrarea parintelui Cleopa cu cea a unui profet. Cuvantul PS Ioachim Bacauanul, care a intrat cu 36 de ani in urma ca frate la Manastirea Sihastria, a fost deosebit de emotionant: „Imi amintesc cu placere de predicile sale duminicale, de sfaturile duhovnicesti tinute in fiecare vineri dimineata, dupa ce se citeau in biserica molitfele de spovedanie. De asemenea, imi amintesc de glumele duhovnicesti ce ni le spunea in trapeza, la cina de duminica seara, inainte de inceperea Postului Mare, caci, spunea el, nu trebuie sa intram in post tristi, cu fetele posomorate!. In anul 1970 a venit un ordin prin care se impunea parintelui sa nu tina predici mai lungi de un sfert de ora. Cu umorul sau binecunoscut a replicat: Pai, eu intr-un sfert de ora abia fac introducerea predicii, cand sa mai spun si continutul ei! Si ca sa nu supere pe «cei de sus», vorbea in biserica mai putin, insa continua la trapeza sau de pe cerdacul chiliei sale; uneori in mijlocul naturii. Imi aduc aminte cu nostalgie si de acele iesiri prin poienile si locurile izolate ale muntilor din jur. In anumite duminici de vara, dupa Sfanta Liturghie, plecam impreuna cu parintele prin codrii seculari, care inconjurau ca o cetate bazinul Sihastriei, pe care ii cunostea ca pe propria-i fiinta. Haladuiam prin locuri frecventate doar de fiarele salbatice. Acolo ne invata despre legatura omului cu «zidirea lui Dumnezeu» si ne povestea indelung despre «descoperirea lui Dumnezeu din fapturi si din firea lucrurilor». Ne intorceam, uneori, noaptea tarziu, cand incepea Utrenia de la miezul noptii. In serile instelate primeam o adevarata lectie de astronomie. Era un bun cunoscator al cerului vazut si nevazut. Totdeauna simteam cum se crea o stare de har in preajma acestui om deosebit“. In final, PS Ioachim Bacauanul a spus ca doar langa un om sfant poti trai sentimente inaltatoare si ca numai sfintii reusesc sa adune atat de multi oameni in jurul lor, asa cum a facut sambata parintele Cleopa la Sihastria.

Sursa: Ziarul Lumina

18 Septembrie 2006

Vizualizari: 5958

Voteaza:

Au trecut 7 ani fara Cleopa Ilie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.