Dorinta ochilor

Dorinta ochilor Mareste imaginea.

Inima trebuie să tindă întotdeauna spre Dumnezeu. Altfel, noi vom repeta, într-un fel sau altul, greşeala Evei. Ispititorul a înşelat-o pe strămoaşă, spunându-i că, după gustarea din fructul interzis, ei şi lui Adam li se vor deschide ochii şi ei vor fi ca Dumnezeu, cunoscând binele şi răul (Facerea 3, 5). Eva a văzut că pomul interzis este bun de mâncat (dorinţa trupească), plăcut ochilor la vedere (dorinţa ochilor) şi vrednic de dorit, pentru că dă ştiinţă (mândria). La început, dorinţa păcatului a intrat în Eva, apoi, lăcomia, mândria şi trufia. A luat din el şi a mâncat şi a dat bărbatului său şi a mâncat şi el. Atunci li s-au deschis ochii la amândoi... (Facerea 3,6-7).

Aceeaşi schemă, din păcate, se repetă în viaţa fiecărui om. Noi toţi suntem urmaşii lui Adam şi ai Evei. Ca urmare a căderii în păcat, noi avem „ochii deschişi” la păcate, însă nu la ale noastre, ci la ale altora. A vedea propriile păcate este o virtute, iar căutarea şi vederea păcatelor altora constituie o patimă. Din naştere suntem înclinaţi să încălcăm poruncile lui Dumnezeu, inclusiv cu ajutorul vederii. „Dorinţa ochilor” permite răului să intre în inimă şi ne forţează să ne îndepărtăm de Domnul. Cu toate acestea, cel care Ii întoarce spatele Creatorului îşi încalcă chemarea de a fi părtaş lui Dumnezeu, prin harul Sfântului Duh şi prin unirea cu Hristos.

„Omul sfinţeşte locul”, spune proverbul, şi, dacă omul nu reuşeşte să devină vas al harului dumnezeiesc, în el, care e pentru lumea spirituală un câmp de luptă, se pot încuiba duhurile necurate. Iată de ce dobândirea harului este scopul vieţii creştinului. Fără aceasta noi nu suntem decât jucării în mâinile forţelor întunericului.

De aici şi cea de a doua concluzie: Păzeşte-ţi inima mai mult decât orice, căci din ea ţâşneşte viaţa. Leapădă din gura ta orice cuvinte cu înţeles sucit, alungă de pe buzele tale viclenia. Ochii tăi să privească drept înainte şi genele tale drept înainte să caute (Pilde 4, 23-25). Luminătorul trupului este ochiul; de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat. Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult! (Matei 6,22-23).
Regele David a simţit o deosebită atracţie faţă de Bat- şeba, văzând-o în timp ce se scălda. Conducătorul nu a putut să se îndestuleze doar cu impresiile văzute ale frumuseţii femeii. El s-a folosit de situaţia sa şi, trimiţând la moarte, printr-o viclenie, pe soţul femeii, a reuşit să o ia de soţie. Acest lucru a reprezentat începutul unui mare necaz, care, în final, s-a abătut asupra întregii case a regelui (v.II Regi 11, 1-27; 12,1-12).

„Săgetat de săgeata preadesfrânării” - este scris despre David în Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. Cred că aceasta este o remarcă foarte bună. Dorinţa ochilor aprinde dorinţa trupului, pentru că duhul, sufletul şi trupul sunt legate între ele. Murdărind conştiinţa cu imagini necurate, oamenii ajung să fie dependenţi sexual:

Aceştia petrec în nesimţire şi s-au dat pe sine desfrânării, săvârşind cu nesaţ toate faptele necurăţiei. (Efeseni 4,19). Cel fiărâ de lege este prins în laţurilefărădelegilor lui şi defuniile păcatelor lui este înfăşurat - aminteşte înţeleptul Solomon (Pilde 5, 22).

Astfel se întâmplă cu cei care se află în prizonieratul pornografiei. De aceea, orice material care arată goliciunea şi naşte excitarea sexuală este deosebit de dăunător pentru suflet. Desigur, nu toate descrierile sau fotografiile unui trup gol înseamnă pornografie, dar noi nu vorbim despre capodoperele artei sau manualele de medicină, unde fotografiile au scop artistic sau didactic.

Din păcate, în timpul nostru afacerile cu sexul şi pornografia sunt foarte profitabile. în multe ţări există case de toleranţă, magazine cu materiale pornografice, cinematografe specializate şi canale de televiziune. Infloreşte şi traficul de carne vie. Prostituţia (inclusiv cea infantilă) a devenit o adevărată industrie.

Spre ruşinea noastră, mare parte din pornografia infantilă se produce tocmai în Rusia. Rezultatele şederii îndelungate „pe Internet” sunt deosebit de triste, mai ales dacă interlocutorul este un pedofil în căutare de noi victime. Aşa că nu au dreptate cei care consideră spaţiul virtual mai puţin periculos decât strada.

Afaceriştii pornografi au asimilat rapid noile tehnologii, pentru a face cât mai disponibil produsul lor. Unele cercetări arată că ştirile pornografice din Internet reprezintă cam 3%. Dar, în ceea priveşte popularitatea, acestea ocupă primul loc. Acest lucru se explică mai ales prin anonimatul utilizatorului, atunci când nimeni nu ştie unde l-au dus, în spaţiul virtual, instinctele primare, trândăvia, fantezia ieftină şi cultura interioară slabă. Cât de iscusit a fost gândit de ispititor acest lucru! Un click uşor şi calculatorul descarcă imaginile seducătoare. Cine este în stare să învingă această ispită?

Dependenţa bolnăvicioasă de imaginile pornografice este numită pornofilie (pornodependenţă). Bolnavii prefera imaginile de pe monitor şi autosatisfacerea în locul comunicării vii. Ei nu se pot stăpâni, deşi ar vrea să înceteze. Pauza durează, de obicei, câteva săptămâni sau poate luni, şi mulţi cred că s-au vindecat singuri. Dar, numai cum văd cu coada ochiului un site sau o revistă ademenitoare, şi nu se mai pot stăpâni... Nu în zadar proverbul spune: „Ii dai un deget şi îţi ia toată mâna.” Gândurile desfrânate şi visurile înrobesc imediat şi fără milă conştiinţa. Acutizarea imediată a patimii, aparent aflată sub control, deviază traiectoria vieţii omului şi îi distruge sufletul şi duhul. Sentimentul chinuitor de vinovăţie şi ruşine, neliniştea interioară şi starea deprimată rod înăuntru.

Şi atunci, cum să nu fii cu ochii în patru atunci când e vorba de murdărirea inimii ?!

Păienjenişul mondial al reţelei de calculatoare oferă potenţialilor dependenţi o cantitate uriaşă şi diversă de imagini, accesibile în propria casă, în orice moment. In reţea se difuzează fără nici o cenzură imagini imposibil de tipărit în realitate. Acestea contribuie la dezvoltarea rapidă a pornodependenţei la zeci şi mii de oameni.

Mai ales băieţii adolescenţi, tinerii şi bărbaţii sunt pasibili ispitirii. Spre deosebire de reprezentantele sexului frumos, aceştia se excită vizual: sunt stimulaţi de ceea ce văd. Demult s-a constatat că femeia iubeşte cu urechile, iar bărbatul cu ochii.

Sfânta Scriptură avertizează: Desfrânarea femeii in ridicarea ochilor şi in genele ei se cunoaşte; Nu dorifumuseţea ei intru inima ta şi să nu te vâneze cu genele ei. Că femeia desfrânată umblă după o bucată de pâine, pe când femeia-soţie doreşte un sufet de mare preţ. Oare poate pune cineva foc in sânul lui, fără ca veşmintele lui să nu ardă? Sau va merge cineva pe cărbuni fără să i se frigă tălpile? Aşa este cu cei ce se duce la femeia aproapelui său: nimeni din cei ce se ating de ea nu va rămâne nepedepsit (Sirah 26, 10; Pilde 6,25-29).

Dependenţa se furişează treptat în om şi atrage întreaga atenţie asupra sa. Pornografia trezeşte instinctele primare şi curiozitatea. Oamenilor li se deformează foarte tare noţiunile despre viaţa intimă. în loc de desfătarea cu mintea şi inima femeii, bărbatul se concentrează exclusiv asupra trupului acesteia.

In Doctrina socială a Bisericii Ruse este scris: „Imoralitatea toceşte simţurile duhovniceşti şi împietreşte inima, facând-o incapabilă de iubire autentică... Relaţiile intime ale bărbaţilor şi femeilor nu numai că sunt dezvăluite şi arătate în public, ofensându-se sentimentul firesc al ruşinii, ci se şi prezintă ca un act de satisfacere trupească, fără legătură cu comunicarea interioară sau vreo obligaţie morală... In scrierile părinţilor, Biserica din vechime condamna fără echivoc scenele şi imaginile imorale de la teatru. Sub ameninţarea excomunicării, Canonul 100 al Sinodului Trulan interzice realizarea «imaginilor... care corup mintea şi produc aprinderea plăcerilor necurate».”

„Erotica aprigă” din contemporaneitate nu se supune vreunei legi: nici morale, nici juridice. Cruzimea este tipică, pentru că aceasta este un fel de predică a desfrâului legalizat şi a violenţelor.

Psihiatrii remarcă patru stadii ale dezvoltări pornofiliei:

- dependenţa sexuală, care necesită stimulare continuă;
- crearea ritualurilor speciale înainte de contactele virtuale, pentru a se intensifica senzaţiile;
- dependenţa psihică de astfel de ritualuri şi pierderea totală a controlului;
- deznădejdea inevitabilă şi depresia.

Psihologul Viktor Klein de la Universitatea Utah descrie, în cartea sa Cum influenţează pornografia adulţii ţi copiii, fazele dezvoltării acestei boli1. La început, apare efectul obişnuinţei. Primind acces la materialele dorite, consumatorii de pornografie revin pentru noi şi noi porţii. In următorul stadiu omul nu mai este capabil să părăsească pornografia, cu toate că are conflicte în familie, probleme cu apropiaţii etc. Dorinţa se măreşte. Odată cu trecerea timpului, pentru a surprinde cât mai mult plăcerea, dependentul are nevoie de imagini din ce în ce mai neruşinate şi dure (inclusiv diferite perversiuni). Acest lucru otrăveşte, în mod inevitabil, viaţa de familie. După părerea doctorului Klein, cei mai vulnerabili sunt oamenii talentaţi şi deştepţi, deoarece au imaginaţie foarte bogată.

Mai departe survin tocirea şi minimalizarea simţurilor. Imaginile pe care odinioară omul le considera şocante şi imorale sunt văzute acum ca acceptabile şi obişnuite.

Nefericitul gândeşte că „toţi fac aşa!”. Acest gând îi „dezleagă mâinile”, chiar dacă, în urma gândirii logice, este clar că faptele îi sunt „ilegale” şi contravin propriilor convingeri morale.

In ultimul stadiu, bolnavul repetă în viaţa de zi cu zi ceea ce vede în filmele şi imaginile pornografice. De aici şi violenţa sau perversiunile. Agresiunea îndreptată împotriva propriei persoane duce adesea chiar la suicid.

Cum reacţionează sufletul şi trupul omului la ispite? In scoarţa cerebrală se derulează procese chimice, ca şi în creierul narcomanului, după ce acesta îşi ia „doza”. Inseamnă că pornofilia este asemenea narcomaniei.

Pe 7 decembrie 2004, în cadrul unei şedinţe a Senatului SUA, specialiştii au declarat oficial că pornografia creează dependenţă, ca şi cocaina. Cercetătorii Universităţi Pennsylvania au demonstrat că atunci când omul priveşte materiale pornografice, în creier se produc modificări asemănătoare celor provocate de cocaină. La fel ca intimitatea reală, pornografia creşte în organism concentraţia de opioizi naturali. Aceşti „hormoni ai bucuriei şi fericirii” îmbunătăţesc starea generală şi produc euforie. Amatorii de pornografie sunt supuşi acţiunii „erototoxinelor”, care sunt dăunătoare pentru organism, asemenea drogurilor1.

In cartea cercetătorului american Jeff Olson, Atunci când ochii bărbatului încep să umble aiurea, se explică faptul că „regimul dur” format din pornografie şi autosatisfacere acţionează, în final, asupra biochimiei omului. Trupul aşteaptă acelaşi stimul sexual, urmat de descărcarea energiei. Această stare este foarte asemănătoare felului în care organismul narcomanului aşteaptă cocaina. Iată de ce este atât de greu să rezişti imaginilor sexuale provocatoare. Fără acestea, bolnavul intră în „sevraj”.2

Jeff Olson dă un exemplu caracteristic. Un bărbat a nimerit într-o situaţie neplăcută: fulgerul i-a stricat DVD player-ul şi televizorul. Neavând posibilitatea să urmărească, timp de o săptămâna, „canalele pentru adulţi”, el a simţit că nu mai poate rezista. Avea insomnii, îi pierise pofta de mâncare şi era foarte neliniştit. Bărbatul a încercat să facă altceva, să facă ceva ce-i place, dar nu a reuşit să-şi revină. In fine, el s-a dus la un hotel şi a închiriat o cameră, unde putea să urmărească oricât voia emisiunile erotice3.

Pornografia orbeşte nu doar sufletul, ci şi trupul! Acest efect durează doar o mică parte dintr-o secundă. Dacă omul vede imagini naturaliste, catastrofe automobilistice sau bătăi sângeroase, el nu este în stare să perceapă şi să prelucreze imaginile care sunt arătate ulterior... în creier se produce ceva asemănător unui „scurtcircuit”.

David Zald, de la Unversitatea Wanderbilt din Nashville, împreună cu colegii de la Universitatea Yale din Connecticut, a făcut un experiment. Voluntarilor li se prezentau, într-un ritm alert, sute de imagini, dintre care ei trebuiau să reţină numai unele. Cele mai multe imagini arătau peisaje naturale şi compoziţii arhitecturale. Numai că psihologii au inclus în setul de fotografii şi câteva scene „încărcate emoţional”: unele provocatoare sexual, altele cu violenţă sau omucideri. Tocmai aceste imagini atrăgeau atenţia. Cu cât mai aproape erau aceste imagini de cele care trebuiau reţinute, cu atât mai des omul nu observa imaginea necesară. „Vedeam cum oamenii nu erau în stare să fixeze imaginile virtuale preţ de 1/5 dintr-o secundă, după ce văzuseră imaginile «emoţionale», iar după imaginile neutre astfel de probleme nu apăreau... Imaginile «încărcate emoţional» blochează prelucrarea informaţiei... Acest lucru este involuntar. Stimulul atrage atenţia şi, respectiv, alţi stimuli nu reuşesc să iasă la suprafaţă”, explică D. Zald.

Din cauza „orbirii”, pe fondul cutremurului emoţional, şoferul riscă să nu observe o altă maşină sau un pieton, în urma vederii unei scene încărcate emoţional (cum ar fi o fotografie erotică). Şoferii sunt distraşi de reclamele uriaşe şi viu colorate, postate pe marginea drumului. Dar reclamele care conţin imagini cu tentă sexuală sunt deosebit de periculoase. De aceea, în cadrul campaniei pentru siguranţa în trafic se aud tot mai des apelurile la interzicerea acestui gen de reclame. Altfel, accidentele sunt foarte aproape!

Omul care suferă de pornofilie ajunge, într-adevăr, intr-un impas şi este foarte aproape de disperare. Sigur că el este de vină pentru aceasta, dar oare numai el? Francezii au următoarea glumă: „Lângă o femeie bună şi bărbatul poate deveni om.” Dar lângă una rea?

Justificându-se, cineva a spus următoarele: „Soţia mea nu pune niciodată preţ pe ceea ce fac eu pentru familie. Fiind conştient de acest fapt, pornografia mi se pare foarte acceptabilă. Aceasta este o răzbunare pentru ignorarea mea şi, în acelaşi timp, o metodă de a-i creşte interesul faţă de persoana mea. O fac geloasă!”

Cu adevărat, mare dreptate are regele Solomon: Femeile înţelepte zidesc casa, iar cele nebune o dărâmă cu mâna lor (Pilde 14, 1). Să medităm la aceste cuvinte, fiindcă astfel vom înţelege cum putem evita multe probleme şi să păstrăm familia întreagă.

KONSTANTIN V. ZORIN
ÎN CĂUTAREA FERICIRII CONJUGALE, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "ÎN CĂUTAREA FERICIRII CONJUGALE"

Note:
1 SUA: Pornografia provoacă dependenţa, asemenea cocainei (www.orthomed.ru/news.php ?id= 11358.).
2 Olson J„ Atunci când ochii bărbatului încep să umble aiurea (www.overcoming-x.ru/site/depend3.).
3 Ibidem.

 

Pe aceeaşi temă

23 Februarie 2017

Vizualizari: 1530

Voteaza:

Dorinta ochilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE