Exceptii in pictura bisericeasca

Exceptii in pictura bisericeasca Mareste imaginea.

Potrivit Erminiilor, pe bolta altarului, deasupra Sfintei Mese, se zugraveste chipul Sfintei Fecioare Maria. Insa, la (sec. XVI) si (sec. XVII), chipul Maicii Domnului este inlocuit cu Inaltarea Domnului. Sunt si cazuri cand pe bolta altarului apare Sfanta Treime, ca la din Bucuresti (sec. XIX) sau la din Bucuresti (sec. XVIII).

Pe peretele de rasarit al absidei principale a altarului sunt zugravite de regula trei teme cu caracter liturgic: Cortul Marturiei, Liturgia ingereasca si Impartasirea Sfintilor Apostoli. In unele biserici din (ex. ), Cortul Marturiei este pictat pe peretele de sud al proscomidiarului. Tot in acest loc al bisericii mai intalnim si o alta exceptie, cu mult mai rara decat toate celelalte, si anume: scena Deisis (Mantuitorul, Maica Domnului si Sfantul Ioan Botezatorul. Aceasta scena apare pe bolta altarului Bisericii , Cipru.

Inaltarea Domnului

Pe spatiile dintre usile imparatesti si cele laterale se zugraveste, in dreapta, icoana imparateasca a Mantuitorului (Hristos ca imparat ori arhiereu - sezand pe tron, sau ca proroc si invatator, cu Sfanta Evanghelie deschisa si binecuvantand). La rusi, icoana imparatesaca a Mantuitorului este inlocuita cu cea a sfantului care a devenit patronul bisericii respective.

In stanga se afla icoana Maicii Domnului (Maica Domnului ca imparateasa, sezand pe tron, cu Pruncul dumnezeiesc pe brate). Sunt cazuri cand chipul Maicii Domnului de pe icoana imparateasca poarta la gat salbe de monezi de aur, iar in urechi cercel ori perla (ex. din Bucuresti).

In unele biserici, pe usile diaconesti, in locul chipurilor de arhangheli sau diaconi, intalnim chipuri de sfinti militari: Sfantul Gheorghe, Sfantul Dimitrie, etc (ex. Biserica din ). Sunt cateva biserici rusesti, unde pe usa dinspre miazazi se zugraveste talharul cel recunoscator, caruia Hristos i-a fagaduit, pe Cruce, intrarea in rai. L. Uspensky spune ca acest lucru arata ca usa respectiva e o intrare in raiul simbolizat in altar.

Sunt biserici in care catapeteasma este zugravita si pe dos (pe fata dinspre altar). In aceasta situatie avem ca exemplu Biserica lui Brancoveanu din Doicesti - Dambovita. Exista cazuri in bisericile rusesti, cand pe langa cele trei registre de icoane de pe catapeteasma, sa se adauge alte doua registre (unul al patriarhilor Vechiului Testament si altul in care se zugravesc ingeri).

Deisis - in bolta altarului din Biserica Palendri

In unele biserici romanesti, catapeteasma are deasupra icoanelor imparatesti numai doua randuri de icoane (ex. ). In cazul acesta se picteaza in primul registru praznicele imparatesti, iar in al doilea icoanele apostolilor. Sunt si cazuri cand lipsesc praznicele, zugravindu-se in primul registru hipurile apostolilor, iar in al doilea chipurile prorocilor (ex. biserica mare din  si la din Bucuresti).

Exista biserici rusesti, unde in locul Crucii Rastignirii de deasupra catapetesmei intalnim icoana Mantuitorului binecuvantand, ori pe a Sfintei Treimi (ex. catedrala Uspenia si Buna Vestire din Moscova). In aceleasi biserici, grupul Deisis este incadrat de chipuri de arhangheli. Uneori, alaturi de arhangheli apar si apostoli sau diversi sfinti.

Adrian Cocosila

12 Iunie 2009

Vizualizari: 5776

Voteaza:

Exceptii in pictura bisericeasca 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE