Iconografia celor sapte diaconi

Iconografia celor sapte diaconi Mareste imaginea.

Alegerea si hirotonia celor sapte diaconi reprezinta o tema iconografica distincta, in ciuda faptului ca este o reprezentare extrem de rara. Aceasta scena este intalnita in intregime pentru ultima data la sfarsitul secolului XII – inceputul secolului XIII, in manastirea Timotesubani din Georgia. In perioada bizantina se intalneste integral numai in doua monumente, in multe altele aparand numai partial, in timp ce in perioada post-bizantina este reprezentata doar izolat, sau inclusa in ciclul iconografic al Sfantului Arhidiacon Stefan.

Temeiul evanghelic al acestei reprezentari este Faptele Apostolilor 6, 1-6: “in zilele acelea, inmultindu-se ucenicii, elenistii (iudei) murmurau impotriva evreilor, pentru ca vaduvele lor erau trecute cu vederea la slujirea cea de fiecare zi. Si chemand cei doisprezece multimea ucenicilor, au zis: Nu este drept ca noi, lasand de-o parte cuvantul lui Dumnezeu, sa slujim la mese. Drept aceea, fratilor, cautati sapte barbati dintre voi, cu nume bun, plini de Duh Sfant si de intelepciune, pe care noi sa-i randuim la aceasta slujba. Iar noi vom starui in rugaciune si in slujirea cuvantului. Si a placut cuvantul inaintea intregii multimi, si au ales pe Stefan, barbat plin de credinta si de Duh Sfant, si pe Filip, si pe Prohor, si pe Nicanor, si pe Timon, si pe Parmena, si pe Nicolae, prozelit din Antiohia, Pe care i-au pus inaintea apostolilor, si ei, rugandu-se si-au pus mainile peste ei.”

Prima reprezentare a hirotoniei celor sapte diaconi a fost descoperita intr-un manuscris ilustrat al lucrarii “Sfintele Paralele” scrise de Sfantul Ioan Damaschin aflat in Biblioteca Nationala din Paris. Manuscrisul este diun secolul IX. In miniatura, Apostolii Petru si Ioan sunt reprezentati in prima coloana avand aureole, in timp ce in spatele lor se afla ceilalti apostoli fara aureole, formand trei randuri paralele. In aceeasi miniatura, incepand din partea dreapta il intalnim pe Stefan, tinand mainile intr-un gest de rugaciune; in timp ce in spatele sau apar capetele si parti din umerii celorlalti diaconi. Aparent, aceasta scena ilustreaza momentul dinaintea hirotoniei.

Iconografia celor sapte diaconi

Exemplul tipic al reprezentarii hirotonirii celor sapte diaconi se gaseste intr-o fresca din capela Tokali Kilise din Goreme, Capaodcia, datand din 910/920. Scena este plasata pe peretele estic al absidei de nord a navei, sub reprezentarea Cincizecimii si langa cea a Trimiterii la Propovadurie.

Apostolul Petru este reprezentat in mijlocul scenei, avand de partea stanga pe Iacob si Ioan, in timp ce in partea dreapta pot fi observate chipurile altor sase apostoli. Putin mai in spate, pot fi observate capetele celorlati apostoli. Toti sunt intorsi spre dreapta unde cei sapte diaconi sunt aliniati unul dupa altul. Toti au mainile ridicate intr-o postura de rugaciune. Inaintea celor sapte diaconi se afla Sfantul Arhidiacon Stefan, pe capul caruia Apostolul Petru isi pune mainile. Se poate observa ca diaconii poarta orar inca dinaintea hirotonirii.

Reprezentarea hirotoniei celor Sapte Diaconi in capele nr 7 de la Tokali Kilise, in afara faptului ca infatiseaza o activitate istorica a Sfintilor Apostoli, din acest motiv fiind incadrata alaturi de scenele Cincizecimii si Trimiterii la Propovaduire, are de asemenea un inteles simbolic. In acest fel, Duhul Sfant dupa pogorarea in ziua Cincizecimii lumineaza si calauzeste nu numai pe apostoli, ci si pe intregul cler al Bisericii in activitatea pastoral-misionara, in propovaduirea Evangheliei si slujirea credinciosilor.

Iconografia celor sapte diaconi

Potrivit cercetarilor, aceasta tema iconografica a hirotoniei celor sapte diaconi reprezinta una din scenele incadrate in ciclul iconografic inchinat Sfantului Arhidiacon Stefan. Acestea apar pe vitraliilede la Catedrala Notre Dame din Chartres (sec. XIII), pe zidurile capelei Sfantul Stefan al Manastirii Moraca, Muntenegru (1642) si in icoana rusa din sec. VII, pastrata in Muzeul de Arta din Sol’vychegodsk.

Hirotonia celor sapte diaconi unele din monumentele amintite mai sus reprezinta infatisarea relatarii evanghelice a acestei teme. Oricum, in cazul altor monumente ii intalnim pe cei sapte diaconi sau chiar mai putini dintre ei sunt infatisati in intregime, sau doar bustul, in timp ce Apostolii lipsesc.

Inca din secolul IX, cei sapte diaconi sunt inclusi in programul iconografic al absidei altarului. Cei sapte diaconi sunt inclusi in decoratia altarului din Manastirea Timotesubani, intemeiata la sud-est de Borzomi, Georgia (1205-1215). In partea de sud, sunt pictati Nicanor, Timon, Filip, Prohor, Parmena si Nicolae, in timp ce pe perete, intre ferestre, apar Stefan si Timotei.

Toti sunt reprezentati integral. Tin tamaie in mana dreapta, in timp ce mana stanga este acoperita de vesmant, in care tin o cadelnita. Toti poarta un mic potcap.

Chiar daca in aceasta biserica apar toti cei sapte diaconi, in alte monumente sunt reprezentati numai sase sau chiar mai putini. Se pare ca la acest fapt a condus marturia traditiei crstine potrivit careia diaconul Nicolae al Antiohiei a fost cel care a promovat erezia nicolaitilor fiind excomunicat dupa cum marturiseste: Epifanie al Ciprului (cca 315-403), numele “apostolilor” din Cronica Pascala (625), Pseudo-Epifanie al Ciprului (inc. sec. VIII) si Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae.

Acesta este motivul pentru care in toare reprezentarile ulterioare sunt pictati numai sase diaconi sau chiar mai putini.

Iconografia celor sapte diaconi

Astfel, doar patru diaconi reprezentati integral sunt inclusi in programul iconografic al bisericii Sfantul Nicoale din cadrul Manastirii Kampia (Boetia), construita in sec. XIII. Primul diacon este pictat pe zidul nordic al altarului. Este reprezentat tanar, fara barba si cu parul scurt. Din trasaturile fetei, in comparatie cu reprezentarea din codex, poate fi identificat cu Stefan. Al doilea diacon , aflat pe zidul de sud al altarului, poarta inscriptia "Sfantul Filip”. Ceilalti doi diaconi de pe zidul sudic al proscomidiarului raman neidentificati. In altar exista insa zone sterse unde se presupune ca ar fi fost reprezentati ceilalti diaconi.

In reprezentarea iconografica a celor sapte diaconi din Fapte (6,1-6), toti sunt infatisati tineri. In special Sfantul Arhidiacon Stefan este reprezentat avand fata rotunda , fara barba si cu parul scurt. Ceilalti diaconi sunt uneori reprezentati purtand barba dar uneori uneori si fara. In multe alte exemple, ceilalti au parul mai mare decat intaiul mucenic. In multe reprezentari, ei tin orarul pe care scrie SFANT SFANT cu mana drepata, in timp ce mana stanga este de obicei acoperita cu o parte a vesmantului dar in care tin fie o carte inchisa, fie o cadelnita.

Iconografia celor sapte diaconi  Iconografia celor sapte diaconi

Acestia mai sunt reprezentati ca tinand de obicei in mana dreapta tamaie, o catuie sau chiar o lumanare, o cruce ori o ripida. Aceste obiecte pe care diaconii le tin, arata in mod cert participarea acestora in cadrul cultului divin, acestea fiind folosite de catre diaconi in timpul slujirii. Mai mult, intorcerea diaconilor reprezentati catre centrul altarului, catre proscomidiar, locul unde se pastreaza cinstitele daruri, sugereaza participarea acestora in randuiala Euharistica, darsi slujirea lor alaturi de ierarhi care, la randul lor, participa in slujba Liturghiei si sunt de asemenea reprezentati.

Tema iconografica a celor sapte diaconi nu a dobandit insa o mare extindere datorita faptului ca cei mai multi dintre diaconi au devenit episcopi precum Filip in Tralles, Prohor in Nicomida, Timon in Vostroi, Parmena in Soloi, si Nicolae in Samaria. Aceast fapt a creat o dilema in randul iconografilor, in multe cazuri intalnindu- pe cei sapte diaconi reprezentati fie ca diaconi, fie ca episcopi. In acest sens, Timon este reprezentat ca episcop in manastirea Hodigitria din Mistra (sec. 14), in timp ce Stefan, Nicanor si Parmena sunt reprezentati ca diaconi . Prohor si Filip sun reprezentati ca episcopi iar Timon ca Apostol, in altarul manastirii Dionisiu din Muntele Athos. In biserica Sfantul Heraclid din cadrul Manastirii Sfantul Ioan Lampadistis (Cipru) Prohor, Nicanor si Parmena sunt reprezentati ca episcopi.

Sfantul Nicanor  Iconografia celor sapte diaconi

In manuscrisul grec-georgian aflat in Muzeul National din Sankt Peterbourg datand de la inceputul sec. XV, la sarbatoare din 28 iulie, cand sunt praznuiti Prohor, Nicanor, Timon si Parmena, Timon este reprezentat ca episcop, in timp ce Stefan si Nicanor sunt reprezentati pe 27 decembrie. In ambele miniaturi toti sunt imbracati in chitones si himatia, dupa cum sunt reprezentati apostolii.

Tema iconografica a alegerii si hirotoniei celor sapte diaconi a devenit o reprezentare rar intalnita in arta bizantina si post-bizantina, deoarece, de-a lungul timpului, in practica iconarilor s-a impus reprezentarea lor individuala, nu ca grup.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

03 August 2012

Vizualizari: 4166

Voteaza:

Iconografia celor sapte diaconi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE