Imaturitate la examenul de maturitate

Imaturitate la examenul de maturitate Mareste imaginea.

Examenul de bacalaureat este asimilat unui examen de maturitate. Rezultatele obtinute in acest an indica dincolo de nivelul de pregatire si atitudinea cu care pasesc tinerii pe drumul devenirii lor. Incotro se vor indrepta? Cu ce ganduri? Cu ce sperante? Cum s-au pregatit pentru acest examen? Ce duc in bagaj?

Prea multe intrebari si cine sa raspunda la ele.

Sa inveti presupune un efort al mintii si un timp ce ti-l acorzi  tie pentru a te imbogati interior, pentru a creste.  Sa inveti inseamna sa cauti, sa vrei sa cunosti, sa vrei sa muncesti. Sa inveti sa-ti placa ceea ce faci este un atuu pentru reusita in viata. Bucuria obtinuta prin propriul efort este mai consistenta, ajuta la cresterea imaginiii de sine si la incredere.

Prea multi tineri confunda scoala cu un loc de socializare si de distractie. Desigur ca scoala este si un loc unde inveti sa socializezi, dar este si un loc unde inveti ca oamenii sunt diferiti si in acelasi timp asemeni tie. Fiecare are nevoie de prieteni, fiecare are pasiuni si tristeti, dar si dorinta de a impartasi. Multi tineri chiulesc de la scoala pentru ca nu este suficient de distractiv . Scoala nu e club.

Atitudinea fata de scoala este in general gresita si tot gresita este tendinta de a cauta vinovati. Cand ceva merge prost sau nu merge este recomandabil sa se caute solutii nu vinovati.

Bacalaureatul este o usa deschisa  la un capat de drum, dar nu este o usa oarecare pe un drum oarecare. Cine se straduieste sa urce pe acest drum  va putea  deschide usa catre multiple posibilitati.  Scoala este  urcus pentru unii  si coboras pentru altii. 

Am urmarit, ca multi altii, stirile legate de rezultatele la bacalaureat.  Am urmarit stirile si  am simtit o mare dezamagire pentru ca din nou vad cum se cauta vinovati. In situatii de esec la examen se arunca mereu cu noroi in profesori. Tot in profesori lovesc reprezentantii ministerului de resort.

Presa scrisa si audio, televiziunile vor scoate bani buni din acest dureros adevar, rezultatele la bacalaureatul 2011. Il vor intoarce pe toate fetele si vor creste frustrarea in randul elevilor, al parintilor si al profesorilor.

Ori de cate  vad cum se arunca cu noroi in unii si altii, ma intreb daca nu cumva  asistam la un nou sport national.

Am ascultat cu tristete o jurnalista care afirma ca "profesorul nefiind motivat financiar sta cu ochii pe ceas pentru ca trebuie sa alerge la un alt job".  Aceasta afirmatie lasand sa se inteleaga ca profesorii nu mai sunt interesati de calitatea muncii lor si de aici proastele rezultate ale elevilor. Analiza este de natura sa aduca mari prejudicii tuturor. Submineaza calitatile si rolul profesorului, defaimeaza invatamantul romanesc, incurajaza abandonul scolar, intareste credinta ca examenele pot fi cumparate.

Indraznesc si eu sa avansez doua intrebari:

Sunt oare elevii motivati sa invete? Ce modele au tinerii de azi?

Poate ca modelele oferite de media, atata stralucire pe sticla ori pe primele pagini ale tabloidelor invita la activitati profesionale ce nu solicita capacitatile cognitive. Mai mult decat atat, am vazut circuland pe internet materiale cu actori de mare succes care abandonasera scoala la 15,16 ani. Desigur ca asemenea materiale pot inflacara mintea oricarui tanar. Reveria i-a facut pe multi sa piarda contactul cu realitatea.

Sa alegem ceea ce este mai usor poate ca este modelul la care cu voie sau fara voie s-a ajuns.

Elevii au gasit pe internet tot ce aveau nevoie, era suficient sa deschida si cu copy paste orice referat era gata in cateva minute, nici macar nu se straduiau sa-l citeasca. Tema se rezolva in cateva minute. Nu aduc critici internetului, ceea ce vreau sa spun este ca usurinta cu care au fost acceptate temele de-a gata, a contribuit la obiceiul tinerilor de a nu invata si chiar de a copia.

Tendintele parintilor de a da "mura in gura" au contribuit si contribuie si ele la atitudinea de delasare, de lipsa de interes pentru studiu si invatare.

Cu siguranta ca la rezultatele triste au contribuit si cerinte de genul: Sa treaca elevii clasa! Sa nu lasati repetenti ! Sa nu-i stresati pe copii!

Denigrarea profesorului va atrage cu sine dispretul elevului fata de profesor , dezinteresul pentru materia predata de cel in cauza si rezultate pe masura dispretului.

Nu poti obtine un rezultat bun la un examen cata vreme dispretuiesti sa inveti si te aperi afirmand ca nu vrei sa fii catalogat de catre prieteni  : "un handicapat de tocilar".

Exista un pret pentru toate si acela nu poate fi mereu platit de parinti, nici de profesori.

Victoria C. Ion, psiholog

Despre autor

Victoria C. Ion Psiholog Victoria C. Ion

Editor
16 articole postate
Publica din 18 Aprilie 2010

27 Iulie 2012

Vizualizari: 1819

Voteaza:

Imaturitate la examenul de maturitate 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE