Puncte de sprijin

Puncte de sprijin Mareste imaginea.

De multe ori aparitia copilului aduce schimbari nedorite in familie. Desi dorit la inceput, dupa primele luni venirea micutului aduce o distantare intre parteneri. Copilul va simti aceasta raceala si se va comporta reflectand in exterior problematica familiei. Cei care va gasiti in asemenea situatie fiti atenti la mesajele ce vi le transmite copilul.

Un copil sanatos este o bucurie pentru parinti si in acest sens va ofer cateva repere si puncte de sprijin : psihomotricitatea joaca un rol important in dezvoltarea mentala a copilului dumneavoastra "actul motor sta la baza organizarii cunoasterii si invatarii, determinand, intr-o proportie considerabila, organizarea mintala a persoanei… “ afirma C.Paunescu.

Se considera a fi de mare importanta in organizarea procesului instructiv-educativ-recuperator pentru toate varstele si tipurile de deficienti, ca si pentru persoanele obisnuite. In perioada primei copilarii se recomanda sa se dezvolte mecanismele motorii si psihomotrice care constituie baza pentru toate mecanismele mentale, pregatind formele de activitate intelectuala superioara. In general, un QI ce indica un retard presupune lipsa echipamentului psihologic al primei copilarii, ceea ce impune ca printr-o educatie sistematica sa se reia si sa se completeze achizitiile privitoare la mecanismele motorii si psihomotrice.

Iata cateva puncte de reper ale dezvoltarii psihomotrice ale copiilor de pana la 5 ani ce trebuiesc urmarite si dezvoltate. Principalele caracteristici ar putea fi rezumate astfel:

0-4 saptamani: miscari fara scop, fara un efect anumit, fiind puternic subordonate reflexelor tonice primitive de postura; poate sa intoarca capul intr-o parte, are pumnii stransi; reflex de agatare, de pasire, de prindere - prezente; - nu-si mentine pozitia cand este sustinut; absenta controlului capului; acorda preferential atentie sunetelor inalte si feminine; sunete ce au calitatea, rata si ritmul batailor cardiace cu care s-a obisnuit in uter pot sa-l calmeze; in pozitie sezanda capul cade posterior.

2 luni: sustine putin timp capul in pozitie de decubit ventral; nu sustine capul in pozitie sezanda; alert la sunete; zambeste; urmareste obiecte in miscare.

3 luni: misca bine membrele; ridica capul cu usurinta; in pozitie sezanda cade pe spate; miscari reflexe de aparare; asculta vocea si gangureste; incepe sa “pedaleze”; isi muta privirea de la un obiect la altul; reactioneaza la muzica; se sustine pe antebrate si coate; se joaca cu mainile cercetandu-le.

4 luni: ridica capul si inclina toracele; suspendat, tine capul in plan superior; incepe sa aiba controlul capului la miscari de rasucire; gangureste; raspunde zambetului prin zambet; distinge 2 sunete; retine cu mana obiecte, se agata de parul si hainele persoanelor de langa el.

5 luni: tine capul ridicat fara sa-i cada pe spate; impinge picioarele cand este tinut ridicat “prin axile”; rade zgomotos; se joaca cu o persoana, duce obiecte la gura; poate arata nemultumire; pedaleaza.

6 luni: se ridica ajutandu-se de incheietura mainii; gangureste; intoarce capul catre o persoana care rade; incepe sa se tarasca pe podea; apuca biberonul si-l duce la gura cu ambele maini; se rostogoleste pe spate si pe burta; distinge chipurile familiare de cel straine.

7 luni: se deplaseaza in “4 labe”; bea cu cana; se ridica in sezand din decubit dorsal; tine obiecte in ambele maini, vocalizeaza; zgarie.

8 luni: ridicat, se poate rezema; culcat ridica capul, se rostogoleste; topaie; tipa ca sa atraga atentia; emite sunete; isi priveste imaginea in oglinda si se bucura; o prefera pe mama; se ridica in sezand fara ajutor.

9 luni: executa “marche arriere”; spune ma-ma, da-da; se dezvolta reflexul pentru saritura; se poate ridica in 4 labe.

10 luni: sta bine in sezand, fara sprijin; sta in picioare sustinut si merge greoi sustinut; mananca cu mana; asculta ceasul; emite sunete repetitiv; incearca sa recupereze un obiect cazut; reactioneaza cand i sepronunta numele; se poate roti fara sa-si piarda echilibrul; se deplaseaza dupa jucarii; flutura mana in semn de ramas-bun, bate din palme.

11 luni: se ridica singur in picioare, mesteca; isi suge degetul; emite 2 cuvinte cu inteles; prinde “ca un cleste”; manifesta simpatii pentru alte persoane decat mama; sta singur in picioare cateva secunde.

12 luni: merge in tarc sustinandu-se cu o mana; imita in joc; se joaca cu mingea; prehensiunea este apropiata de cea a adultului,dar are dificultati la prinderea obiectelor mici; coopereaza la imbracare.

1 an si 6 luni: merge singur; se ridica singur in picioare ajutat; urca scari; trage linii cu creionul; isi scoate singur pantofii; incepe sa se comporte si opozitional; alearga si sare; sta singur pe scaun unde se urca prin catarare; foloseste lingurita la masa; poate comunica, ziua, nevoia de a urina; anunta defecatia, rareori inainte; imita mama.

2 ani: alearga fara sa cada; urca si coboara scarile cu ambele picioare pentru o treapta; deschide usa; se spala pe maini; noaptea, mictiunea este controlata rar; vorbeste neincetat; alcatuieste propozitii scurte; cere mancare, olita; foloseste pronume; continua negativismul; tine creionul cu degetele nu in palma ca si pana acum; sare; arunca mingea pastrandu-si echilibrul.

3 ani: urca scara cu cate un picior pentru o treapta, si coboara cu ambele picioare pentru o treapta; sta cateva secunde intr-un picior; merge cu tricicleta; se imbraca si se dezbraca singur; merge singur la toaleta; ajuta la bucatarie; participa la joc in colectiv; isi stie varsta si sexul; numara pana la 10; spune poezii scurte; cunoaste culorile.

4 ani: coboara scara cu alternarea picioarelor; poate sta in echilibru pe un picior 4-8 secunde.

5 ani: sta intr-un picior minim 8 secunde; merge pe varfuri distante lungi; este gata sa-si foloseasca si sa-si dezvolte aptitudinile motorii pentru actiuni mai complicate – scris, desenat, cusut, cantat.

Va propun si un ghid pentru educatie timpurie a abilitatilor motorii, pe varste:

La 1 an: Se taraste; Foloseste pensa digitala pentru a ridica un obiect; Apuca cu mana din pozitia tarare; Sta in picioare cu sprijin minim un minut; Scoate obiectele dintr-un recipient prin rasturnare; Intoarce paginile unei carti, mai multe o data; Bate din palme; Face cativa pasi fara ajutor.

La 2 ani: Traseaza linii;Merge independent; Coboara scarile de-a busilea;Se da in balansoar;Rostogoleste o minge;Aseaza 4 inele pe un suport vertical; Face un turn din 3 cuburi;Impinge sau trage o jucarie dupa el;Se apleaca pentru a ridica un obiect;Se ridica fara sa se dezechilibreze.

La 3 ani: Insira 4 margele pe un siret in 2 minute;Rasuceste butoane sau manere;Sare pe loc cu ambele picioare o data; Merge cu spatele inainte; Coboara treptele cu ajutor; Arunca mingea la o distanta de 1,5 m; Construieste un turn de 5-6 cuburi; Intoarce pagina una cate una; Despacheteaza un obiect mic; Impatureste o hartie in doua;Desface si imbina jucarii de asamblat; Desurubeaza jucarii cu filet; Face bilute din plastilina; Apuca creionul intre degetul mare si aratator, sprijinindu-l pe mijlociu;Face o tumba cu ajutor.

La 4 ani: Bate cu ciocanul 5 piese cilindrice fixate intr-un suport; Completeaza un incastru cu 3 forme; Taie cu foarfeca; Sare de la o inaltime de aproximativ 10 cm; Loveste mingea cu piciorul in timp ce aceasta se rostogoleste spre el; Merge pe varfuri; Alearga 10 pasi cu miscari ale bratelor coordonate alternativ; Pedaleaza pe tricicleta; Se da in leagan; Urca scarile alternand picioarele; Merge in pas de mars; Prinde mingea cu ambele maini; Taie de-a lungul unei linii drepte lunga de 20 cm cu abateri de 0,5 cm.

La 5 ani: Sta intr-un picior fara sprijin 4-8 secunde; Alearga, schimba directia; Merge pe barna in echilibru; Sare peste o sfoara intinsa inalta de 50 cm; Sare inapoi de 6 ori; Modeleaza forme din plastilina si le asambleaza;Decupeaza de-a lungul unei linii curbe; Insurubeaza si desurubeaza; Coboara scarile alternand picioarele ;Pedaleaza tricicleta, intoarce la colt;Sare intr-un picior de 5 ori succesiv; Decupeaza un cerc cu diametrul de 5 cm; Deseneaza imagini simple;Decupeaza si lipeste forme simple; Scrie litere de tipar mari, disparate, la intamplare.

Mai multe informatii gasiti in testul PORTAGE din care am selectat cele de mai sus.

Victoria C. Ion - psiholog clinician, consilier de familie si cuplu

Despre autor

Victoria C. Ion Psiholog Victoria C. Ion

Editor
16 articole postate
Publica din 18 Aprilie 2010

28 Iunie 2010

Vizualizari: 884

Voteaza:

Puncte de sprijin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE