Turnul Babel si Cincizecimea

Turnul Babel si Cincizecimea Mareste imaginea.

Relatarile biblice despre ridicarea Turnului Babel (Facere 11, 1-9) si Cincizecime (Fapte 2, 1-13), au ca element comun grairea in limbi. In pofida acestei asemanari, Parintii Bisericii vad in aceste evenimente, doua momente cheie ale istoriei mantuirii, diametral opuse ca sens. Opozitia este data, in ultima instanta, de diferenta dintre dreptatea omului si dreptatea lui Dumnezeu.

Imparatul Solomon face referire la dreptatea omului intr-una din pildele sale, spunand: "Unele cai par drepte in ochii omului, dar sfarsitul lor sunt caile mortii.” (Pilde 14:12) Aceasta reprezinta o realitate regretabila, confirmata adeseori in cadrul istoriei, incepand cu pacatul protoparintilor si cu fiecare fapta prin care omul alege sa traiasca autonom.

Dreptatea dumnezeiesca se manifesta insa intotdeauna in chip providential, ca o noua sansa data omului in vederea reconsiderarii "dreptatii sale” si a dobandirii mantuirii.

In acest sens, amestecarea limbilor la Turnul Babel, si darul grairii in limbi a Apostolilor, la Cincizecime, ne apar ca manifestari ale dreptatii dumnezeiesti.

Turnul Babel - expresie a secularizarii omului

Este gresit sa credem ca secularizarea omului, viata instrainata de Dumnezeu, este un fenomen relativ nou, specific lumii moderne. E drept, mai ales in ultimele veacuri secularizarea si-a aratat "roadele”, dar semintele sale au fost semanate inca din Rai.

Un astfel de exemplu, din perioada Vechiului Testament, este si istoria Turnului Babel, atunci cand oamenii au hotarat sa construiasca un turn (un oras) care sa atinga cerul, crezand ca in acest mod pot avea acces la Dumnezeu, dupa placul inimii lor.

Procesul construirii turnului a fost insa intrerupt printr-o interventie dumnezeiasca. Dumnezeu Insusi "s-a pogorat si a amestecat limbile lor”, in chip providential. Oamenii au inceput sa vorbeasca in limbi diferite, astfel incat intre ei nu mai era comunicare, nu se mai puteau intelege, si nu mai puteau lucra impreuna. Rezultatul a fost raspandirea limbilor si totodata sporirea neintelegerilor intre oameni.

Potrivit Sfintei Scripturi, acest eveniment marcheaza inceputul pluralismului lingvistic si cultural, ca urmare a unui esec al omului.

Cincizecimea - premisa a unitatii

Daca in Babilon oamenii au decis sa ridice un turn catre Dumnezeu prin propriile eforturi si mijloace, la Cincizecime, Dumnezeu le descopera acestora calea prin care pot participa la taina unitatii, atat cu Sine, cat si intre ei, in Biserica, prin impartasirea de Duhul Sfant.

Daca prin ridicarea Turnului Babel acestia au urmarit sa-si creeze un nume pentru ei insisi, fara a incerca sa implineasca voia Domnului sau sa mareasca numele Sau, la Cincizecime, Dumnezeu pogoara peste Apostoli pe Duhul Sfant, care neincetat striga in inimile lor "Avva Parinte!”

Daca in Babilon Dumnezeu imparte lumea prin confuzia limbilor, chiar daca initial oamenii au fost uniti printr-un scop comun, la Cincizecime a unit omenirea prin limbajul comun al Duhului Sfant, singurul care poate aduce unitate si intelegere reciproca chiar si intre oamenii de etnii si limbi diferite.

Se arata inca o data ca, in Biserica, Trupul lui Hristos, "nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; (Galateni 3, 27-28).

Turnul Babel si Cincizecimea in imnografie

Raportul dintre cele petrecute la Turnul Babel si evenimentul Cincizecimii este evidentiat si in imnografia Pogorarii Duhului Sfant.

Sfintii Parinti vad astfel in amestecarea limbilor in Babilon o pedeapsa a lui Dumnezeu pentru indrazneala zidirii turnului: "Odinioara limbile au fost amestecate, pentru indrazneala zidirii turnului; iar acum limbile au fost inteleptite, pentru slava cunostintei de Dumnezeu. Atunci a pedepsit Dumnezeu pe cei nelegiuiti, pentru greseala; acum Hristos a luminat pe pescari du Duhul. Atunci s-a lucrat felurimea limbilor spre pedepsire; acum se reinnoieste intelegerea, spre mantuirea sufletelor noastre.” (Slava Stihoavnei)

Raportul dintre cele doua evenimente este aratat si in Condacul Praznicului: "Cand Cel Preainalt, pogorandu-Se, a amestecat limbile, a despartit neamurile; iar cand a impartit limbile cele de foc, la o unire pe toti a chemat; si cu un glas slavim pe Duhul cel Preasfant.”

Turnul Babel si Cincizecimea in actualitate

Din nefericire, nici amestecarea limbilor si nici posibilitatea impartasirii de Duhul Sfant, nu il impiedica pe omul contemporan sa continue in a-si ridica propriul piedestal, precum un nou Turn Babel.

Faptul ca oameni de pe intreg mapamondul, cu limbi si religii diferite, impartasesc aceleasi ideologii, cad de acord asupra unor scopuri comune, care fac abstractie sau chiar Il neaga pe Dumnezeu, par a fi astazi unele dintre cele mai mari realizari.

Nu trebuie sa pierdem insa din vedere ca poate exista dezbinare in ceea ce noi consideram a fi unitate si, deasemenea, poate exista unitate, in ceea ce noi numim dezbinare, stiut fiind faptul ca judecatile lui Dumnezeu nu sunt precum judecatile noastre.

In acelasi timp, trebuie sa fim constienti ca gresim atunci cand, in calitate de crestini, ne facem scopuri supreme din ideologiile acestei lumi, in orice ar consta acestea. Adevaratul scop al crestinului ramane dobandirea Duhului Sfant, Duhul unitatii, al comuniunii de gandire si traire spirituala, Care este prezent si activ in rugaciunea smerita si staruitoare a Bisericii.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

21 Iunie 2013

Vizualizari: 9698

Voteaza:

Turnul Babel si Cincizecimea 5.00 / 5 din 4 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • bogdan sarbuPostat la 2011-06-12 10:47

    foarte interesant articolul,dar cred ca s-a omis un lucru .amestecarea limbilor la turnul babel s-a facut pentru ca omul a inteles gresit apropierea de DUMNEZEU ,omul dorea o apropiere materiala,genul sa-L 'atinga'.cred ca amestecarea limbilor(reala sau 'metaforica')a semnificat o noua sansa data pt om sa caute calea cea dreapta.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE