Comunitatea umana in hinduism

Comunitatea umana in hinduism Mareste imaginea.


Despre comunitate

 

 

 

 

In teorie exista doar patru caste, iar daca includem si pe reprobati sau pan­chamas, ar fi cinci: brahmana - brahmanii, preotii si invatatorii; kshatriya - regii, razboinicii si aristocratii; vaisya - negustorii si meseriasii; sudra-servitorii, agri­cultorii ; si panchamas - cei 4in casta a cincea, numiti si reprobati.

 

Brahmanii, kshatriya si vaisya apartin gruparii celor care sunt nascuti de doua ori. Sunt nascuti de doua ori, datorita fap­tului ca au acces la scoli. Sudra sunt localnicii admisi in comunitatea hindusa, iar panchamas sau reprobatii sunt cei nascuti din casatorii mixte, adica intre membrii a diferite caste sau cu alti straini. Relatiile dintre caste sunt foarte stricte.

 

Elementele esentiale care caracterizeaza castele:

1. Sistemul se bazeaza pe credinta ca omenirea nu este o unitate fiintiala, ci consta  dintr-o serie de specii cu origini diferite, fiecare  om fiind nascut intr-o anumita specie in virtutea legii karma, sau a faptelor savarsite intr-o viata  anteri­oara.

2. Numai brahmanii singuri au dreptul la in­vatatura si de a invata pe altii. Lor le revine intreaga autoritate religioasa care, de fapt, le este data de zei. Deci, ei singuri pot sa predea religia, sa hotarasca in pro­bleme legale, sa aduca sacrificii si sa savarseasca cultul in temple.

3. Exista un numar nedefinit de specii de oameni, deasupra tuturor se ridica cele trei caste ariene. Dupa acestea, in ordine descrescanda, vin sudras, descendentii localnicilor  admisi   in  comunitatea  hindusa,   apoi   reprobatii   (panchamas)  si  castele mixte. Strainii sunt necurati si sunt numiti meecchas.

4.  Valoarea  fiecarui  om  variaza  dupa apartenenta  la  o  casta  superioara  sau inferioara.

5.  Fiecare membru al unei caste trebuie sa-si pastreze puritatea cu cea mai mare strictete. A pingari puritatea castei este un lucru primejdios nu numai pentru cel care a savirsit actul de pingafire ci pentru intreaga familie si chiar si pentru intreaga casta.

 

Asramas sau treptele vietii:

1.  Prima treapta este cea de ucenic si reprezinta perioada de instruire in stiinta vedelor. Ea poate dura 12 ani sau chiar mai mult.

2.  Grihastha stapan al casei. Terminand perioada de studiu si pregatire pentru viata, tanarul hindus isi ia locul in contextul vietii sociale, pentru a-si indeplini indatoririle de casta: sa se casatoreasca, sa sacrifice zeilor si spiritelor, etc.

3.  Vanaprastha - starea de eremit in padure. Dupa ce copiii sai s-au casatorit, iar el a vazut ca si acestia au copiii lor, stapanul casei se retrage, insotit sau nu de sotia sa, intr-un schit din padure. Aici se supune unor reguli de abstinenta riguroase si indeplineste un mare numar de obligatii rituale.

4.  Samnyasa - sau starea de renuntare. Cel care intra in aceasta stare se nu­meste sannyasin sau yati (ascet) sau parivrajake (calugar ratacitor).  Un sannyasin trebuie sa renunte la orice proprietate, la distinctia dintre caste, la familie si rude si chiar la practicile religioase.

Aceasta este starea suprema, intrucat permite omului o detasare completa de toate accidentele lumii empirice. Cel care intra in aceasta stare transcende prin renuntare totala conditia vietii materiale. Un astfel de om nu mai apartine rasei sau poporului ci doar lui insusi si prin aceasta lumii intregi. Aceasta stare poate fi imbratisata de membri ai diferitelor caste, bar­bati sau femei.

19 Iulie 2012

Vizualizari: 4984

Voteaza:

Comunitatea umana in hinduism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE