Aspecte etice ale dependentelor

Aspecte etice ale dependentelor Mareste imaginea.


Aspecte etice ale dependentelor

De ce apare un astfel de capitol intr-o carte de bioetica ortodoxa? Pentru simplul motiv ca dependentele afecteaza trupul, mintea si sufletul. Chemarea noastra de crestini este sa oglindim chipul dumnezeiesc dupa care am fost creati. Dependentele insa schimonosesc acest chip si ii diminueaza treptat gradul de compatibilitate cu sfintenia.

Problemele grave de sanatate, insotite de simptome fizice semnificative, fac aproape imposibila implinirea indemnului Sfantului Apostol Pavel de a "slavi pe Dumnezeu in si prin trupurile noastre" (I Cor. 6).

Dimensiunea umana neuropsihologica este un dar de la Dumnezeu, care necesita o ingrijire pe masura pentru a functiona bine. Chimia creierului este afectata de ceea ce introducem in trupul nostru si de comportamentele pe care le adoptam.

Trebuie sa fim carmaci buni ai vietii noastre, ai trupului nostru, ai emotiilor si ai alegerilor noastre. Toate aceste alegeri sunt, in definitiv, legate de starea sufletului nostru. Sunt, de fapt, alegeri etice.

In starea de dependenta abilitatile cognitive se atenueaza pe masura ce persoana dependenta devine din ce in ce mai obsedata de substanta adictiva, facandu-se roaba unei judecati strambe. In loc sa caute mintea lui Hristos, dependentii inclina sa-si compromita valorile morale si sa imbratiseze o viata secreta de deceptii. Pe masura ce persoana se pierde tot mai mult in dependenta, sufletul ei devine sclavul unei forme de idolatrie. Pe scurt, substantele sau comportamentele care provoaca dependenta devin mai importante decat Dumnezeu, decat familia, munca si chiar decat viata insasi.

Comuniunea reprezinta insasi esenta existentei noastre, dar in conditiile dependentei adevarata viata de comunitate devine complet imposibila. Concentrarea maxima asupra obiectului dependentei il impiedica pe dependent sa devina un membru adevarat al trupului hristic. Dependentul isi va inchina, in schimb, timpul si atentia actiunii de dobandire a substantei adictive sau angajarii intr-o activitate care creeaza dependenta (cum ar fi jocurile de noroc, sexul, jocurile pe computer, sporturile foarte periculoase), ori procurarii unei cantitati potrivite de stimuli si revenirii din efectele provocate de utilizarea lor. Chemarea la sfintenie este abandonata in cautarea disperata dupa o noua doza.

Intr-un anume sens, dependentele sunt o manifestare voalata si distorsionata a dorului firesc dupa Dumnezeu, o incercare de a umple un gol care nu poate fi umplut in ultima instanta decat de Hristos, care este adevaratul doctor al trupurilor si al sufletelor noastre.

Cu mult timp in urma, inainte de venirea lui Hristos, profetii Vechiului Testament au dat marturie despre si au facut cunoscuta "etica divina", o moralitate care se afla in acelasi duh cu voia lui Dumnezeu. Dumnezeu i-a vestit lui Iezechiel: "Va voi da inima noua si duh nou va voi da; voi lua din trupul vostru inima cea de piatra si va voi da inima de carne" (Iez. 36, 26). Acest pasaj spune mai departe ca, prin salasluirea launtrica a Duhului lui Dumnezeu, fiecare persoana va trai in conformitate cu voia lui Dumnezeu.

In timpul Saptamanii Patimilor cantam: "Nu-Ti intoarce fata Ta de la robul tau, caci mahnit e duhul in mine; degrab auzi-ma, cerceteaza-ma si ma izbaveste!" Intr-un anume punct al procesului de dependenta, intoarcerea la Dumnezeu (metanoia, pocainta) este posibila. Cand se intampla aceasta, persoana dependenta incepe sa conlucreze cu Dumnezeu, avansand spre vindecarea ei. Apoi acea persoana isi poate reface valorile etice pierdute odata cu dependenta, cautand sa-si repare greseala si imbratisand o viata de crestere spirituala prin procesul recuperarii.

In practica crestin-ortodoxa, rugaciunile de pregatire pentru Sfanta impartasanie ajuta la intarirea ravnei pentru sfintenie: "O, Mantuitorule, sfinteste-mi mintea, sufletul, inima si trupul si invredniceste-ma, Stapane, sa ma apropii de infricosatoarele tale Taine (Impartasania)". Cand credinciosii se apropie de potir pentru a primi painea si vinul, preotul i se adreseaza fiecarei persoane astfel: "Se impartaseste robul (sau roaba) lui Dumnezeu (numele) cu sfantul trup si preacuratul sange al Domnului si Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, spre iertarea pacatelor si spre viata de veci". Ei primesc sfintele daruri "pentru sanatatea trupului si a sufletului".

Fara indoiala, dependentele se incadreaza perfect in domeniul consideratiilor bioetice, deoarece consecintele lor sunt vatamatoare pentru viata, chiar fatale. Pun in pericol bunastarea spirituala si fizica a indivizilor, a familiilor si a comunitatilor. Si totusi, in ciuda faptului ca dependentele au consecinte devastatoare, ele pot deveni totodata mijloace ale harului.

Definirea si identificarea dependentelor

Termenul dependenta se refera la o relatie daunatoare cu substante si comportamente care pervertesc mintea si care au repercusiuni negative asupra vietii. Aceasta definitie, propusa de John Bradshaw in numeroase din atelierele sale de lucru, se aplica tuturor dependentelor, nu numai alcoolismului.

In linii mari, putem vorbi despre dependenta in termenii modelului propus de asociatia Alcoolicii Anonimi (AA). Primul pas al AA si al altor programe in 12 pasi recunoaste ca o persoana este "neputincioasa" in fata oricarei substante sau comportament dependent si ca acel om "nu mai este stapan pe viata lui".

Dependentele se manifesta, cel mai adesea, in cazul acelor persoane care sunt predispuse la respectiva boala printr-o combinatie a structurii lor genetice si a stilului de viata pentru care opteaza. Asa cum cei care au o istorie familiala de boli cardiace trebuie sa diminueze riscul de imbolnavire prin exercitii fizice si o dieta sanatoasa, tot astfel cei care au avut inaintasi dependenti sunt expusi riscului si trebuie sa-si aleaga un stil de viata care le va asigura sanatatea. Acestea fiind spuse, trebuie sa mai atragem atentia si asupra faptului ca nici persoanele lipsite de o asemenea istorie familiala nu sunt imune la dezvoltarea dependentelor.

In ultimele decenii, dependentele au fost recunoscute drept boli cronice, progresive si mortale, atunci cand sunt netratate. De obicei, aceste procese se dezvolta in trei stadii: de inceput, de mijloc si final. Una dintre caracteristicile fundamentale ale dependentei este negarea; dependentii refuza, in general, sa recunoasca ca sunt bolnavi. Cand nivelul de negare il atinge pe acela al dezamagirii de sine, ei nu sunt nici macar constienti ca au o problema. Negarea ii caracterizeaza si pe membrii familiei, ca si pe alte persoane care locuiesc in preajma dependentului. Negarea nu este totuna cu minciuna. Ea reprezinta abilitatea de a inabusi sau de a transforma faptele pentru a minimaliza durerea provocata de realitate.

Cum ne dam seama ca un comportament este dependent?

In esenta trebuie sa stim ce cautam, sa avem incredere in observatiile noastre si sa luam aminte la agravarea progresiva a simptomelor atat in persoana dependentului, cat si in familia implicata.

Gasirea unei cai adecvate in directia recuperarii depinde de identificarea corecta a problemei, iar diagnosticul nu este intotdeauna precis. Oamenii care se confrunta cu un comportament obsesiv-compulsiv sau dependent, dar ale caror probleme sunt minore, nu se vor incadra in profilul unui dependent. Pe de alta parte, nu toate persoanele care manifesta un comportament total disfunctional sunt dependente; de pilda, cei afectati de schizofrenie sau de dereglari sociopate. Trebuie sa ne intrebam daca chestiunea in discutie este intr-adevar o dependenta. Adesea o singura intalnire intre un prieten ingrijorat sau un membru al familiei cu un specialist in dependente va da un raspuns acestei intrebari.

Statisticile

Milioane de oameni din Statele Unite sunt afectate direct de dependente si de comportamente care ereeaza dependente. Toti cei care traiesc, lucreaza sau frecventeaza scoli sau biserici alaturi de oameni dependenti sunt ei insisi afectati.

In Statele Unite se estimeaza ca accidentele rutiere provocate de consumul de alcool ucid 20.000 de vieti anual. Treizeci si sase la suta dintre vinovatii condamnati in institutii de corectie se aflau in stare de ebrietate in momentul accidentului. in 2001 aproape un milion si jumatate de soferi au fost arestati pentru conducere sub influenta alcoolului sau a narcoticelor. Aceasta inseamna o arestare la fiecare 137 de soferi cu permis.

Sase din zece copii proveniti din parinti alcoolici devin ei insisi alcoolici. Cand ambii parinti sunt dipsomani, probabilitatea ca vlastarele lor sa devina dependente creste pana la 80 la suta. Nu este nici un secret ca drogurile si bauturile alcoolice abunda in campusurile universitare. Intoxicarea conduce la o degradare a valorilor si a moralitatii, pentru ca inhibitiile slabesc. La un colegiu s-a demonstrat ca 60 la suta dintre studentii care intretineau raporturi sexuale se aflau sub influenta alcoolului sau a drogurilor. Rezultatul este ca in ultimele decenii bolile transmise sexual, atacurile sexuale si avorturile au crescut dramatic.

Se estimeaza ca 90 la suta din atacurile sexuale au loc atunci cand agresorul a consumat alcool sau droguri in cantitati mari. Unul din sase baieti va fi abuzat sexual inainte de varsta de optsprezece ani, asa cum este si cazul fiecarei fete din patru.

Pedofilia, unul dintre aspectele dependentei sexuale, este un dezastru foarte raspandit, care afecteaza vietile unui numar enorm de copii. Ultimul raport national arata ca s-au inregistrat 374.270.000 de delicte sexuale numai in Statele Unite ale Americii. Efectul global al unei asemenea dependente poate fi vazut in cazul milioanelor de femei si de copii din sud-estul Asiei si din Africa, victime ale traficului sexual. Rapoarte recente remarca incidenta crescuta a abuzului sexual in taberele de refugiati raspandite de-a lungul Asiei de Sud, in urma cutremurului si a valurilor tsunami din 2004.

In America, opt din zece persoane joaca jocuri de noroc, desi, bineinteles, nu toti cei care joaca sunt dependenti de aceasta activitate. Comportamentul jucatorului de noroc este intruchipat in numeroase forme si circumstante, de la simpla cautare a unui bilet de loterie intr-un magazin pana la cazinouri, evenimente sportive si poker pe internet, unde mizele sunt foarte mari. Oricare dintre aceste forme poate deveni inrobitoare, scapandu-ne de sub control. Cei mai numerosi jucatori de noroc dependenti sunt barbati; numai trei la suta din cei in cauza sunt femei. Un studiu efectuat intr-o tara despre jucatorii compulsivi (gamblers) a scos la iveala faptul ca suma medie de bani pe care o datora o persoana in momentul in care cauta sa se vindece era in jur de 45.000 de dolari. Aproximativ 75% dintre cei inclusi in acest studiu au recunoscut ca s-au gandit la sinucidere la un moment dat, iar 17% au incercat chiar sa se sinucida. Rata tentativelor de sinucidere printre acesti jucatori este de sase ori mai mare decat media nationala si se afla pe primul loc in randul persoanelor bolnave mintal.

Jucatorii inraiti mai creeaza si alte probleme in societate: 78% au comis un furt legat de jocurile de noroc, 22% au incasat cecuri false, iar 18% au delapidat fonduri.

Nu dispunem de statistici cu privire la dependenta de munca, denumita popular "mania muncii" (worka-holism). Este suficient sa mentionam ca aceasta forma de dependenta este raspandita in toate sectoarele societatii noastre, avand ramificatii sociale semnificative si daunatoare.

Dependenta religioasa si abuzul in cadrul mediilor religioase este, de asemenea, larg raspandita. in cadrul fiecarei confesiuni, inclusiv in cea ortodoxa, Dumnezeu devine pentru unii, atat cler, cat si laicat, alegerea-drog si mijlocul de a deveni stapanul altor oameni.

Astfel de situatii indica gama larga de dependente din sanul societatii noastre, ca si gradul lor de universalitate si dezastrul pe care il provoaca. Dependentele si consecintele acestora se rasfrang asupra tuturor etapelor vietii. Sunt responsabile pentru numeroase sarcini nedorite, cauzate de raporturi sexuale neprotejate, ca si pentru raspandirea bolilor transmise pe cale sexuala. in perioada gestatiei, fetusul este vulnerabil cu precadere la consumul de droguri si de alcool al mamei, ceea ce conduce la dificultati de dezvoltare, precum sindromul alcoolic fetal.

Copiii cu o stare de sanatate precara vin pe lume cu simptome de detoxifiere, care sunt primejdioase pentru viata (diaree, crampe intestinale, scurgeri cronice de secretii nazale si lacrimale). Familiile implicate in asemenea situatii incearca sa mimeze ca totul e in regula, in timp ce se destrama sub influenta dependentului din mijlocul lor. Casatoriile se desfac din pricina dependentei, iar copiii se afla printre victimele principale.

De-a lungul etapelor vietii intalnim un numar aparent nesfarsit de crize care pot fi generate de dependenta: dizabilitati provocate de accidentele survenite in urma dependentei, deteriorarea sanatatii fizice, boli mentale, incarcerarea si, in ultima instanta, moartea prematura.

John si Lyn Breck

Pe aceeaşi temă

23 Iulie 2012

Vizualizari: 5264

Voteaza:

Aspecte etice ale dependentelor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE