Iatrogeniile

Iatrogeniile Mareste imaginea.

In înţelesul actual al acestei noţiuni, iatrogenie înseamnă o suferinţă determinată de actul medical:

- efectul nociv al unui medicament aplicat cu un scop curativ;

- efectul nociv al unui medicament aplicat cu un scop profilactic;

- efectul nociv al unei practici diagnostice (puncţie, endoscopie, investigaţie cu substanţă de contrast);

- efectul nociv al unei conversaţii cu bolnavul (purtată de medic, infirmieră, brancardier, psiholog etc);

- efectul nociv al unei practici medicale decisă de sistemul de sănătate publică (iodare universală a sării campanie de vaccinări aplicată în forţă fără a ţine cont de particularităţile şi contraindicaţiile fiecărui caz, metodele contraceptive etc).

Statisticile pe plan mondial sunt îngrijorătoare cu privire la analiza iatrogeniilor:

1. Incidenţa alergiilor medicamentoase şi a altor tipuri de intoleranţe este în continuă creştere.

2. Abuzul de antibiotice a dus la creşterea rezistenţei microbiene şi, implicit, a cazurilor cu evoluţie letală prin infecţii (care altădată răspundeau la tratament).

3. Contraceptivele orale sunt substanţe farmacologic active, luate timp îndelungat pentru a evita sarcina. Apariţia lor se leagă de mijlocul sec. XX, şi este pentru prima dată în istoria medicinei şi a umanităţii când, la scară aproape planetară, milioane de femei îşi agresează hormonal organismul; agenţii contraceptivi orali cresc incidenţa hipertensiunii arteriale de 2-3 ori, a infarctului miocardic de 2-3 ori, a accidentelor vasculare cerebrale de 9 ori, a accidentelor tromboembolice de 4-10 ori.

4. poluarea medicamentoasă prin poliprogmazie şi administrare prelungită a dus la un paradox: au apărut astăzi reacţii alergice la antialergice.

5. Cărţile de farmacovigilenţă descriu şi un alt paradox bioetic: medicamente cu risc de mortalitate (cortizon, imunosupresoare) administrate în boli nemortale (diferite forme de reumatism).

6. Un alt impas bioetic: administrarea abuzivă de antibiotice duce la scăderea imunităţii şi creşterea îngrijorătoare a infecţiilor, - care, tratate cu antibiotice, încă agravează deficitul imunitar şi provoacă noi infecţii.

7. Poluarea hranei cu medicamente este o practică greşită, care lărgeşte alarmant cota iatrogeniilor (antibiotice, vaccinuri şi substanţe anabolizante administrate animalelor).

Principii de bioetica. O abordare ortodoxa, Editura Christiana

Cumpara cartea "Principii de bioetica"

.

26 Mai 2015

Iatrogeniile 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

Iatrogeniile iatrogenia