Maica Domnului ca 'ochi' si 'pamant'

Maica Domnului ca 'ochi' si 'pamant' Mareste imaginea.

Fiecare sarbatoare a Maicii Domnului este un prilej de bucurie pentru intreaga Biserica, deoarece Preacurata Fecioara a slavit neamul omenesc devenind persoana care si-a oferit trupul sau pentru Intruparea celei de-a doua Persoane a Sfintei Treimi, Cuvantul lui Dumnezeu. Parintii Bisericii, sfintii imnografi si iconografi, se intrec in a prezenta importanta Maicii Domnului, ce este bucurie a ingerilor, slava a sfintilor, precum si ocrotire a tuturor celor care sufera si se chinuiesc din cauza diferitelor probleme legate de viata omeneasca.

Intre sarbatorile inchinate Maicii Domnului, un loc important il detine praznicul Adormirii Maicii Domnului, ce dobandeste o mare insemnatate si valoare atat datorita continutului sau, intrucat Preacurata biruieste stricaciunea si moartea prin puterea lui Hristos, cat si prin timpul in care este celebrat, fapt pentru care mai este numit si “Pastele verii”.

Participand la aceasta mare sarbatoare a Maicii Domnului, doresc sa prezint doua imagini folosite de Sfantul Nicolae Cabasila, pentru a arata pe cea mai cinstita, mai curata si sfanta persoana, pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu.

Prima imagine ce prezinta persoana autentica si lucrarea Maicii Domnului, este cea a ochiului. Intr-adevar, intrega natura umana, prin Maica Domnului, a dobandit un ochi. “Acum intreaga natura a omului a primit un ochi.” Inainte ca Maica Domnului sa se nasca si sa accepte cu supunere sa devina Maica a lui Hristos, natura umana era oarba, nu il putea vedea pe Dumnezeu. Desigur, au existat prorocii Vechiului Testament care L-au vazut pe Dumnezeu, dar aceasta era pentru scurt timp, intucat ei nu puteau birui moartea. De aceea, intreaga natura umana, dupa pacatul lui Adam, era asemenea unui om orb, intrucat orbecaia in stanga, in dreapta, cinstind alti zei. Si aceasta se petrecea firesc, intrucat omul omul Il parasise pe Adevaratul Dumnezeu si era orb duhovniceste. Inchinarea la idoli era consecinta pierderii inchinarii si a cunoasterii adevaratului Dumnezeu. Astfel, ceea ce au dorit sa vada prorocii si dreptii Vechiului Testament a fost vazut de natura umana in persoana Maicii Domnului.

Maica Domnului este ochiul duhovnicesc al universului. Asa cum doar ochiului ii este data lumina si astfel celelalte madulare ale trupului primesc valoarea sa, tot asa doar Maicii Domnului i-a fost daruita adevarata lumina si, prin ea, care este ochiul universului, tuturor madularelor, intregului neam omenesc, a fost oferita lumina.

Cealalta imagine asociata cu lucrarea Maicii Domnului este crearea omului. Cunoastem ca Dumnezeu l-a creat pe om dupa ce a luat pamant si a suflat asupra lui. Pamantul a contribuit, intrucat din el a luat Dumnezeu materie pentru a forma si zidi trupul, dar nu l-a facut dupa voia acestuia, deoarece pamantul nu are libertate pentru a fi intrebat si pentru a lua o hotarare.

Aceasta imagine se suprapune cu recrearea omului petrecuta in Hristos din Preacurata, insa cu o diferenta. Mai precis, Preasfanta Fecioara este noul pamant din care a fost creat omul cel nou, insa in timp ce in prima creatie a omului pamantul nu a participat prin vointa sa, intrucat nu avea libertate, Preasfanta in cadrul celei de-a doua creatii l-a atras pe Ziditorul Insusi prin virtutea si viata sa, si a dat miscare mainii Creatorului spre regenerarea neamului omenesc. Astfel, Preasfanta este mijlocitoare pentru noi inaintea lui Dumnezeu, inainte ca Mijlocitorul sa se pogoare, adica Duhul Sfant.

Aceste doua imagini arata maretia Maicii Domnului, precum si marea si importanta lucrare pe care a realizat-o pentru firea omeneasca. Din acest motiv, la fiecare praznic al Maicii Domnului si, in special la acest praznic al Adormirii Maicii Domnului, ne manifestam dragostea. Prin ea am vazut dragostea lui Dumnezeu si izbavirea de problemele care ne raneau. Prin ea eliminam toata orbirea noastra duhovniceasca si dobandim cunoasterea lui Dumnezeu. Prin Maica Domnului Dumnezeu a rezidit neamul omenesc, iar noi, membri ai Bisericii, gustam aceasta regenerare. Viata noastra dobandeste un nou inteles si context. De aceea dragostea noastra catre Maica Domnului este un raspuns pentru ceea ce ea a facut si face pentru noi.

IPS Hierotheos Vlachos

Traducere de Radu Alexandru

12 August 2014

Vizualizari: 1904

Voteaza:

Maica Domnului ca 'ochi' si 'pamant' 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE