Inmultirea painilor si a pestilor

Inmultirea painilor si a pestilor Mareste imaginea.

Evanghelia Duminicii a VIII-a dupa Rusalii (Inmultirea painilor si a pestilor) Matei 14, 14-22

'In vremea aceea Iisus a vazut multimea de oameni si I S-a facut mila de ei si a vindecat pe bolnavii lor. Iar cand s-a facut seara, ucenicii au venit la El si I-au zis: Locul este pustiu si vremea, iata, a trecut; deci, da drumul multimilor ca sa se duca in sate sa-si cumpere mancare. Iisus insa le-a raspuns: N-au trebuinta sa se duca; dati-le voi sa manance.

Iar ei I-au zis: Nu avem aici decat cinci paini si doi pesti. Si El a zis: Aduceti-Mi-le aici. Si poruncind sa se aseze multimile pe iarba si luand cele cinci paini si cei doi pesti si privind la cer, a binecuvantat si, frangand, a dat ucenicilor painile, iar ucenicii, multimilor. Si au mancat toti si s-au saturat si au strans ramasitele de faramituri, douasprezece cosuri pline. Iar cei ce mancasera erau ca la cinci mii de barbati, afara de femei si de copii. Si indata Iisus a silit pe ucenici sa intre in corabie si sa treaca inaintea Lui pe tarmul celalalt, pana ce El va da drumul multimilor.'

Sfanta Evanghelie din Duminica a VIII-a dupa Rusalii, numita si Evanghelia inmultirii painilor si pestilor, relateaza minunea savarsita de Mantuitorul Iisus Hristos dupa ce mai intai a saturat multimile cu hrana cuvantului lui Dumnezeu care ajuta pe om sa inteleaga rostul vietii sale pe pamant si viitorul sau ceresc. Evanghelia ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos ofera celor veniti la El mai intai hrana pentru suflet, vindecare de boli si apoi hrana pentru trup. Multimile de oameni au venit la Iisus pentru a asculta cuvantul Lui si pentru a primi de la El vindecare de boli. Dupa ce Mantuitorul a binevestit multimilor Evanghelia mantuirii si a vindecat pe cei bolnavi adusi la El, ucenicii Lui i-au cerut sa dea drumul multimilor 'ca sa se duca in sate sa-si cumpere mancare'. El insa le raspunde ucenicilor, zicand: 'dati-le voi sa manance'. Atunci ucenicii I-au spus ca au doar cinci paini si doi pesti. Mantuitorul Iisus Hristos, luand cele primite de la ucenicii Sai si ridicandu-si ochii la cer, le-a binecuvantat, si apoi le-a dat ucenicilor pentru ca ei sa le imparta multimilor care asteptau in cete sezand pe iarba. Atunci, ca la 5.000 de barbati in afara de femei si copii s-au saturat din painile si pestii care s-au inmultit. In plus, au mai ramas 12 cosuri de firimituri, dovada ca hrana a fost suficienta si chiar a prisosit.

Sa ne hranim mai intai cu ascultarea cuvantului lui Dumnezeu
Primul indemn al Evangheliei citite astazi este acesta: sa hranim mai intai sufletul nostru cu ascultarea cuvantului lui Dumnezeu si sa cerem de la Hristos vindecare sufleteasca si trupeasca. Din acest motiv, Biserica Ortodoxa a randuit sa postim inainte de-a participa la Sfanta Liturghie, pentru ca mai intai sa ne hranim sufletul ascultand cuvantul lui Dumnezeu din Sfanta Evanghelie si apoi sa ne impartasim cu Hristos Domnul din Sfanta Euharistie, 'spre vindecarea sufletului si a trupului'. Astfel, aratam ca omul este in primul rand fiinta spirituala, avand suflet nemuritor, chemat la viata cereasca vesnica, desi este purtator de trup material, vietuitor pe pamant si trecator. Omul este o fiinta spirituala vizibila, intrupata (purtatoare de trup), o fiinta rationala, libera si iubitoare. Ca atare, omul se hraneste spiritual cu sensurile sau intelesurile descoperite lui de Cuvantul lui Dumnezeu, Creatorul lumii si al omului. Cand Hristos Domnul predica Evanghelia mantuirii sau a Imparatiei cerurilor, El de fapt ne descopera taina vietii vesnice la care este chemat omul creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel vesnic viu. Prin urmare, in fiecare zi, si mai ales in duminici si sarbatori, trebuie sa ne hranim sufletul cu semintele intelesurilor dumnezeiesti ale Sfintelor Scripturi, ale Sfintelor Taine si ale sfintelor slujbe din Biserica.

Opera sociala a Bisericii izvoraste din Sfanta Evanghelie si din Sfanta Liturghie
In al doilea rand, din Evanghelia citita astazi invatam ca Mantuitorul Iisus Hristos distinge, dar nu desparte, hrana duhovniceasca de cea trupeasca. El da intaietate hranei sufletesti, dar nu uita ca omul este si trup. Astfel, cand ucenicii Sai au intervenit ca El sa elibereze multimile, pentru ca oamenii sa-si cumpere ceva de mancare, atunci El le-a zis: 'dati-le voi sa manance' (Matei 14, 16). Din aceasta invatam ca ucenicii lui Hristos, si deci Biserica intreaga, trebuie sa aiba mila si grija de omul flamand. Ucenicii lui Iisus voiau sa-I spuna ca nu sunt pregatiti pentru a hrani mii de oameni. Insa Mantuitorul Iisus Hristos, dupa ce afla de la ucenicii Sai ca au gasit totusi ceva hrana materiala, si anume cinci paini si doi pesti, a cerut ca acest putin sa fie adus la El. Apoi, Iisus a binecuvantat cele cinci paini si cei doi pesti, si indata acest dar mic s-a inmultit in mod minunat, incat din el s-au hranit mii de oameni. Prin aceasta vedem ca fiecare dar pe care il aducem la biserica, oricat de mic sau de putin ar fi el, cand se binecuvanteaza de catre Hristos devine o bucurie pentru multi oameni. De aceea, crestinii, inca din veacurile primare, s-au obisnuit sa aduca in dar la biserica spre binecuvantare, pe langa painile (prescurile) pentru Euharistie, si alimente sau imbracaminte pentru cei saraci si bolnavi. Asa s-a dezvoltat, deodata cu Liturghia euharistica, si Filantropia sociala, adica impreuna cu rugaciunea comuna din biserica, s-a organizat si fapta cea buna de ajutorare a celor nevoiasi. Prin urmare, lucrarea filantropica sau opera de caritate a Bisericii isi are radacina in iubirea lui Dumnezeu aratata oamenilor in si prin Iisus Hristos. De fapt, toata opera sociala a Bisericii izvoraste din Sfanta Evanghelie si din Sfanta Liturghie. Toata filantropia crestina sau iubirea milostiva si smerita fata de oameni izvoraste din legatura duhovniceasca a crestinilor cu Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor.

Darul adus de oameni la biserica primeste binecuvantarea lui Dumnezeu
Cele cinci paini pe care cineva le-a adus cu sine la intalnirea multimilor de oameni cu Iisus Hristos au devenit simbolul painilor (prescurilor) aduse la biserica pentru Proscomidie, adica pentru pregatirea Sfintei Liturghii. Ele mai simbolizeaza si cele cinci paini pe care preotul le binecuvanteaza impreuna cu graul, untdelemnul si vinul la slujba numita 'Litie', care se savarseste in cadrul Vecerniei Mari, pentru a cere lui Dumnezeu sa le inmulteasca in parohia sau manastirea respectiva, in eparhia si in tara respectiva, precum si in lumea intreaga.

Din aceasta Evanghelie invatam ca darul pe care il aducem la biserica devine bucurie pentru toti oamenii care se hranesc din darurile lui Dumnezeu. Rostul acestui mic dar de recunostinta sau multumire adus la biserica este sa ne invete cat de mult valoreaza darul vietii si multimea darurilor pe care Dumnezeu ni le daruieste cand recolta este bogata, cand roadele pamantului devin imbelsugate. In acest sens, trebuie sa-I aducem lui Dumnezeu daruri din darurile Sale, insa cultivate de noi, sa-I multumim pentru ele si sa cerem sa le inmulteasca. Uneori, cand nu mai multumim lui Dumnezeu si nu mai suntem recunoscatori, Dumnezeu ingaduie seceta sau inundatii, oprind rodirea pamantului pentru o vreme. Astfel, noi intelegem mai bine ca darurile prin care se intretine viata noastra pe pamant provin de la Dumnezeu, Facatorul cerului si al pamantului. Numai cand nu mai avem sanatate deplina ne dam seama ce mare dar este sanatatea, numai cand nu ploua la vreme potrivita ne dam seama cat de pretios este darul apei sau al ploii, numai cand nu traim vremuri pasnice, ci tulburi, ne dam seama cat de necesara este binecuvantarea pacii, a armoniei in familie, in societate si in lume.

Ceea ce aducem noi la intalnirea noastra cu Hristos in biserica si se binecuvanteaza devine binecuvantare nu doar pentru cei ce aduc darurile, ci si pentru toti cei care cer de la Hristos ajutorul Lui. Cand insa primim daruri materiale trecatoare, necesare vietii trupului, sa nu uitam totusi darurile duhovnicesti netrecatoare, prin care hranim sufletul nostru nemuritor.

Evanghelia ne indeamna sa traim in prezenta binecuvantarii lui Hristos, cautandu-L pe El, hranindu-ne spiritual cu lumina cuvintelor din Evanghelia Sa, pentru ca ele sunt duh si viata (cf. Ioan 6, 63). Prin urmare, cuvantul Domnului binevestit oamenilor nu este simpla informatie, ci este relatie vie, legatura vie a omului cu Dumnezeu. De aceea, Cuvantul Evangheliei este datator de viata, de lumina, de putere, de bucurie, de pace, fiind de fapt o pregustare a dreptatii, pacii si bucuriei in Duhul Sfant din Imparatia lui Dumnezeu (cf. Romani 14, 17).

Minunile lui Hristos, semne ale iubirii Sale sfinte si milostive
Din Evanghelia citita astazi mai invatam si faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos inmulteste cele cinci paini si cei doi pesti nu pentru a arata oamenilor munti de paine si coline de pesti. El nu savarseste minuni pentru a impresiona sau a intimida, ori pentru a fi laudat de oameni. Hristos Domnul savarseste minuni din iubire sfanta si milostiva, ca sa ajute pe om, sa-l intareasca in credinta si in iubire. Trebuie subliniat ca minunea inmultirii painilor si pestilor se savarseste pe cand painile si cei doi pesti se daruiesc, se impart sau se distribuie. Nimeni din cei prezenti nu a vazut cantitati imense de paini si de pesti, pentru ca painile si pestii se inmulteau pe cand ele erau distribuite sau daruite. Prin urmare, Dumnezeu nu inmulteste darurile ca noi sa le acumulam in rezerve mari, ca pe o falsa siguranta a noastra bazata pe lucruri materiale, ci adevarata minune se savarseste pentru a fi cultivate comuniunea intre Dumnezeu si oameni, precum si darnicia oamenilor intreolalta. 'Daruind vei dobandi', spunea foarte frumos parintele Nicolae Steinhardt de la Manastirea Rohia. Deci, cand daruim altora, cu iubire si cu smerenie, hrana, haine sau bani, desi se goleste partial camara sau punga noastra, totusi se umple inima noastra de bucuria duhovniceasca a harului lui Dumnezeu cel Atotmilostiv. Astfel, prin darnicie, ajungem la asemanarea cu Dumnezeu potrivit poruncii Mantuitorului Iisus Hristos: 'Fiti milostivi, precum si Tatal vostru este milostiv' (Luca 6, 36).

In timpul Sfintei Liturghii ortodoxe, dupa sfintirea Darurilor, ceea ce a ramas din prescurile aduse de credinciosi pentru pregatirea Sfintei Euharistii se binecuvanteaza si apoi se imparte tuturor, atat celor ce s-au impartasit cu Trupul si Sangele Domnului, cat si celorlalti ortodocsi participanti la Sfanta Liturghie daca au postit inainte de Liturghie. Si painea aceasta binecuvantata, numita anafora, ne aduce aminte de minunea inmultirii painilor si a celor doi pesti pe care Mantuitorul a savarsit-o potrivit Evangheliei de astazi, pentru a ne indemna sa fim darnici si sa cultivam comuniunea si ospitalitatea, ca raspuns al nostru la iubirea milostiva a lui Dumnezeu.

Inmultirea painilor
, prefigurare a Sfintei Euharistii
Exista, desigur, un inteles duhovnicesc si mai tainic al acestei Evanghelii, si anume inmultirea painilor de catre Mantuitorul Iisus Hristos ne trimite si la Taina Sfintei Euharistii, prin care se manifesta iubirea nemarginita si vesnica a lui Hristos pentru lume. In Liturghia ortodoxa, la putin timp dupa sfintirea Darurilor euharistice (a painii si vinului), preotul ridica Agnetul si zice: 'Se frange si Se imparte (daruieste) Mielul lui Dumnezeu, Cel ce Se frange si nu Se desparte (divide), Cel ce Se mananca pururea si niciodata nu Se sfarseste, ci pe cei ce se impartasesc ii sfinteste' (Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur). Desi ne impartasim doar cu o particica din Trupul lui Hristos, primim totusi pe Hristos intreg. Cu alte cuvinte, Hristos nu Se divide ca Persoana cand Se daruieste multimii credinciosilor. In fiecare particica din Sfantul Sau Trup este prezent, prin harul Duhului Sfant, Hristos intreg. Acest adevar il arata chiar Sfanta Evanghelie dupa Ioan, cand Hristos Domnul spune: 'Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el' (Ioan 6, 56). Cand ne impartasim, primim Ceva (Sfantul Trup si Sfantul Sange ale lui Hristos), dar ne unim cu Cineva (cu Hristos). Prin Sfanta Euharistie nu ni se daruieste ceva trecator, ci ni se impartaseste viata vesnica sau iubirea vesnica a Mantuitorului nostru Iisus Hristos. De aceea El spune: 'Cel ce mananca trupul Meu si bea sangele Meu are viata vesnica, si Eu il voi invia in ziua cea de apoi' (Ioan 6, 54). Din acest motiv, cand credinciosii se impartasesc cu Sfanta Euharistie, se canta la strana: 'Trupul lui Hristos primiti si din izvorul cel fara de moarte gustati'. Cand ne impartasim cu Trupul si Sangele Domnului din Sfanta Euharistie, Il primim pe Domnul Insusi, ca sa devina El Viata vietii noastre, arvuna invierii noastre si a vietii vesnice. Painea si vinul sunt elemente materiale limitate si trecatoare, dar ceea ce se ofera prin painea prefacuta de Duhul Sfant in Trupul lui Hristos si prin vinul prefacut in Sangele lui Hristos sunt sfinte daruri ceresti, netrecatoare, adica viata lui Hristos Cel vesnic impartasita oamenilor, acum in arvuna, iar la a doua Sa venire, in plinatate.

Cum trebuie sa folosim darurile binecuvantate de Dumnezeu?
Mai retinem din Evanghelia de astazi si un aspect deosebit de semnificativ pentru viata noastra, si anume cum trebuie sa folosim darurile binecuvantate de Dumnezeu. Dupa ce s-au saturat multimile, ramasitele de hrana, adica firimiturile, au fost adunate in 12 cosuri. Acest fapt simbolizeaza adevarul ca Dumnezeu daruieste hrana poporului Sau, cele 12 triburi ale lui Israel, cand asculta cuvantul Sau, dar si Biserica celor 12 Apostoli. Insa, dincolo de aceasta semnificatie spirituala, Evanghelia ne mai arata ca painea nu trebuie aruncata sau imprastiata si neglijata, ci trebuie adunata, pastrata si folosita in mod deplin sau chibzuit, fara risipa. Astfel, Evanghelia ne invata sa fim economi si cuviinciosi, sa pretuim darurile lui Dumnezeu chiar si atunci cand avem belsug de lucruri materiale. De asemenea, locul unde ne-am hranit trebuie lasat curat si frumos, nu murdarit sau uratit cu resturi de alimente aruncate pe jos si parasite. Chiar si in relatie cu materia, omul trebuie sa aiba o atitudine spirituala, rationala si responsabila.

Asadar, Evanghelia de azi ne cheama la impartasirea din darurile lui Dumnezeu, aratand recunostinta si in acelasi timp grija deosebita fata de darurile lui Dumnezeu, care, chiar daca ne prisosesc, nu trebuie risipite, ci economisite. Din pacate, astazi exista unii oameni care au belsug de lucruri materiale, dar le risipesc cu multa usurinta si nepasare, in timp ce alti oameni mor de foame. In acest sens, cineva se ruga cu aceste cuvinte: 'Da, Doamne, paine celor flamanzi, si foame de Tine celor ce au prea multa paine!'

Sa ne ajute Preamilostivul Dumnezeu sa invatam din Evanghelia de astazi ca mai intai trebuie sa hranim sufletul nostru prin comuniunea noastra spirituala cu Hristos, iar darurile materiale care ne prisosesc nu trebuie risipite, ci folosite cu multa chibzuinta si intelepciune, spre slava lui Dumnezeu si binele oamenilor. Amin!

+ PF Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Sursa:ziarullumina.ro
 

.

28 Iulie 2014

Vizualizari: 2366

Voteaza:

Inmultirea painilor si a pestilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE