Mironositele: onoarea neamului omenesc

Mironositele: onoarea neamului omenesc Mareste imaginea.

Mironositele sau de-mir-purtatoarele (gr. mirophores) sunt femeile care urmau Mantuitorului, care au fost prezente la Patimile Lui si care au mers la mormant ca sa unga trupul lui Iisus cu miresme, dupa traditia evreiasca de inmormantare. Lor s-a aratat Mantuitorul dupa Inviere inaintea apostolilor.

Femeile mironosite au fost: Maria lui Cleopa, "cealalta Marie", mama lui Iacov, Maria Magdalena, Salomeea. Praznuirea lor se face in a 3-a duminica dupa Pasti, numita Duminica Femeilor Mironosite. In limbajul nebisericesc, sunt numite "mironosite" femeile exagerat de pioase.

Adevarata Evanghelie de Pasti nu este cea care se citeste noaptea, Prologul Evangheliei de la Sf. Ioan – care este mai degraba legat de Nastere si de botez – ci pericopa Invierii de la sfantul Matei, citita la liturghia din Sambata Mare (Mt 28). Ori, in aceasta pericopa un loc central il ocupa un grup de personaje: anume femeile Mironosite [1], doua la numar la sfantul Matei, dar trei la sfantul Marcu, si anume Maria Magdalena, Maria lui Iacov si Maria Salomeea (cunoscute in Occident sub numele de "cele trei Marii").

Cele trei femei sunt un model de viata crestina si salveaza onoarea omenirii. Sunt curajoase, ascultatoare, iubitoare si mai ales au credinta.

De curaj au avut nevoie pentru a urma pe Hristos: L-au urmat tot timpul Patimilor Sale, fara teama de privirile piezise, de vorbele grele, de bruftuluielile evreilor si ale soldatilor romani, pe cand Apostolii, "barbatii", au fugit si s-au adapostit in foisor "de teama evreilor" (Au prins pe Domnul: daca ne prind si pe noi? Sa fugim…). Si le mai trebuie curaj ca sa mearga, la rasaritul soarelui, la mormantul Celui rastignit, pazit de soldati !

Curajul si libertatea lor ar putea sa le indemne sa uite, sa calce in picioare Legea. Dar nu fac asta, ci raman in ascultare. In ciuda nestapanitei dorinte de a merge sa-L caute pe Stapanul mult iubit la mormant, ele tin sambata, pentru ca Legea vine de la Dumnezeu. Fac ascultare lui Dumnezeu. Tin Sambata asa cum Fiul Omului a tinut-o prin moartea Sa. Frumoasa pilda de purtare crestina prin antinomia ei (libertate - ascultare) !

Dar ce e mai frumos si mai extraordinar este fapta lor. Aceste trei femei se trezesc dis de dimineata, de cu noapte chiar, pentru a merge la capataiul unui mort ! Aceste trei femei iubesc un om care a murit. Au o asemenea iubire pentru Mesia – Rabbi Yeshouah – ca il iubesc si dincolo de moarte. In ciuda acestei morti – a acestei morti groaznice, moarte umilitoare de rob – ele cred ca Iisus este si ramane Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Nu pot, desigur, sa-si inchipuie ca a inviat, pentru ca aceasta ar depasi orice intelegere, dar au intuitia ca totul nu se poate termina aici, cu moartea lui « Rabbouni » cel mult iubit. Si ce vor sa faca ele la Mormant ? Sa aduca miresme pentru a unge trupul lui Iisus. Nu exista gest mai plin de iubire decat a darui mir: este un act gratuit de iubire. Iar mirul este aici prezenta inefabila a Duhului Sfant, Datatorul de viata. A veni sa imbalsameze trupul lui Iisus mort este semnul intuitiei duhovnicesti a acestor femei : El nu poate sa ramana zacand in moarte, ci va trai … Ele fac deci o fapta de iubire gratuita pentru Dumnezeu. Aceste femei isi merita numele de Maria, care inseamna « iubitoarea luminii»2. Mai cu seama Maria Magdalena, femeia atat de iubitoare, cea care raspandise « un nard de mare pret » pe capul si picioarele Domnului « pentru ingroparea Sa» (Mat 26,12) si care este personajul central (la Sfantul Ioan, Hristos inviat ii apare numai ei).

In sfarsit, mironositele au o credinta nezdruncinata. Ele merg catre mormant stiind ca este pecetluit cu o piatra uriasa si se intreaba: « cine ne va da la o parte piatra? » Fara sa mai vorbeasca de soldati, care poate aveau sa le intoarca din drum… Nici nu stiu daca vor putea intra in Mormant pentru a unge trupul Domnului, dar se duc. Au credinta !

Hristos va raspunde fara a intarzia acestei iubiri arzatoare: ele vor fi primele care-L vor vedea inviat. Ce dar sublim din partea Stapanului !

Cand sosesc la mormant, Ingerul Domnului pravalise piatra ca sa arate ca mormantul era gol: « veniti de vedeti … ». Ele sunt martorii inverii pentru intreaga omenire, pentru intregul univers. Hristos a iesit din mormantul pecetluit pentru ca a inviat cu trupul slavei Sale, acest trup transfigurat care nu mai este supus materiei, nici timpului, nici spatiului. Iar ingerul adauga : « Sa nu va temeti … » (soldatii insa sunt ingroziti, dar ingerul nu-i linisteste, pentru ca ei au ucis pe Fiul Omului, incepatorul vietii). De asemenea, cand Hristos le intalneste si Se arata lor, le spune « nu va temeti… ». Cel care are o inima iubitoare si credinta nu are a se teme de nimic, pentru ca este « sub acoperamantul aripilor Sale », ale Celui Atotputernic (Ps 17[16], 8).

Cele trei Marii vor duce Vestea cea Buna Apostolilor care nu le vor asculta cuvintele pe care le vor socoti « nascoceli femeiesti» si nu le vor crede.

Mironositele sunt pentru toti crestinii un model si o pilda duhovniceasca pe care am putea-o rezuma in trei fraze:

-Trebuie sa mergem in intampinarea Domnului de indata ce in viata noastra apare o lumina duhovniceasca, un rasarit care se arata in mijlocul noptii, si sa plecam « foarte de dimineata », adica fara a intarzia, presupunand insa ca ne-am pregatit printr-o « sambata», adica o interiorizare.

-Trebuie sa mergem cu curaj catre mormant – care este moartea si inchide in el toate mortile noastre – fara sa ne intrebam cine ne va da la o parte piatra : Domnul se va ingriji ….

-Trebuie sa fim in stare sa facem un act gratuit de iubire pentru Dumnezeu, asa cum a facut El insusi pentru noi. Si este vorba de o iubire arzatoare, o iubire cu I mare, si nu de o apropiere intelectuala de Dumnezeu sau de o relatie interesata. Iata ce asteapta Dumnezeu de la noi.

In simbolistica paulinica a nuntii, barbatul reprezinta pe Hristos iar femeia omenirea, Biserica. Ce nadejde pentru omenire de a avea intru sine pe cele trei Mironosite venite la mormantul lui Hristos ! Sa ne fie ele dascali in taina Pastilor !

P. Noël TANAZACQ
Preot paroh, parohia Sfanta Genoveva si Sfantul Martin (Paris)
________________________________________
[1] Mironosita= purtatoare de mir.
2 Traducerea in limba arameana a unei expresii egiptene.

Sursa: apostolia.eu

.

05 Mai 2014

Vizualizari: 797

Voteaza:

Mironositele: onoarea neamului omenesc 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE