Duminica a VI-a dupa Pasti - a Orbului din nastere

Duminica a VI-a dupa Pasti - a Orbului din nastere Mareste imaginea.

"In vremea aceea, trecand, Iisus a vazut pe un om orb din nastere; atunci ucenicii L-au intrebat pe El zicand: invatatorule, cine a pacatuit, acesta sau parintii lui, de s-a nascut orb? Iisus le-a raspuns: nici el n-a pacatuit, nici parintii lui, ci s-a nascut orb ca sa se arate intr-insul lucrurile lui Dumnezeu. Trebuie sa fac, pana este ziua, lucrurile Celui ce M-a trimis pe Mine, caci vine noaptea, cand nimeni nu poate sa lucreze. Cata vreme sunt in lume, Eu sunt Lumina lumii. Dupa ce a zis acestea, a scuipat jos si a facut tina din scuipat, si a uns cu tina ochii orbului. Apoi i-a zis: mergi de te spala la izvorul Siloamului, care se talcuieste: trimis.

Deci s-a dus si s-a spalat si a venit vazand. Iar vecinii si cei ce-l vazusera mai inainte, ca era cersetor, se intrebau: nu este acesta cel ce sedea si cersea? Unii ziceau ca acesta este, iar altii ziceau ca seamana cu el. Dar el zicea: eu sunt. Deci l-au intrebat: atunci cum s-au deschis ochii tai? El le-a raspuns si a zis: omul care se numeste Iisus a facut tina si a uns ochii mei. Apoi mi-a zis: mergi la izvorul Siloamului si te spala. Deci, mergand si spalandu-ma, am dobandit vederea. L-au mai intrebat: unde este Acela? Nu stiu, le-a raspuns el. L-au dus la farisei pe cel ce mai inainte fusese orb. Si era intr-o zi de sambata, cand a facut Iisus tina si a deschis ochii orbului. Deci din nou l-au intrebat fariseii cum a dobandit vederea. El le-a raspuns: tina a pus pe ochii mei si m-am spalat si vad. Deci, unii dintre farisei ziceau: acest om nu este de la Dumnezeu, fiindca nu pazeste ziua sambetei. Dar altii ziceau: cum poate un om pacatos sa faca minuni ca acestea? Si astfel era dezbinare intre ei. Deci iarasi l-au intrebat pe cel ce fusese orb: tu ce zici despre El pentru ca ti-a deschis ochii tai? Iar el a raspuns ca este prooroc. Dar iudeii n-au crezut despre el ca a fost orb si si-a capatat vederea, pana ce n-au chemat pe parintii celui vindecat de orbire. Asadar i-au intrebat si le-au zis: acesta este fiul vostru, despre care voi ziceti ca s-a nascut orb? Atunci parintii lui au raspuns si le-au zis: stim ca acesta este fiul nostru si ca el s-a nascut orb; dar cum vede el acum, noi nu stim; sau cine i-a deschis ochii lui, noi nu stim. Este in varsta, intrebati-l pe dansul; el singur va va spune despre sine. Acestea le-au zis parintii lui, pentru ca se temeau de iudei, caci iudeii se sfatuisera acum, ca de-L va marturisi cineva pe Iisus ca este Hristos, sa fie dat afara din sinagoga. De aceea parintii lui au zis: este in varsta, intrebati-l pe dansul. Deci fariseii au chemat a doua oara pe omul care fusese orb si i-au zis: da slava lui Dumnezeu; noi stim ca omul Acesta este pacatos. El insa a raspuns: de este pacatos, nu stiu; eu una stiu, ca eram orb si acum vad. Deci l-au intrebat iarasi: ce ti-a facut? Cum a deschis ochii tai? El le-a raspuns: acum v-am spus voua si n-ati auzit! De ce voiti sa auziti inca o data? Nu cumva voiti sa va faceti si voi ucenici ai Lui? Atunci l-au ocarat si i-au zis: tu esti ucenicul Lui; noi suntem ucenicii lui Moise. Noi stim ca Dumnezeu a grait cu Moise, iar pe Acesta noi nu-L stim de unde este. Raspuns-a omul si le-a zis: tocmai in aceasta sta minunea ca voi nu stiti de unde este; si totusi El a deschis ochii mei. Si noi stim ca Dumnezeu nu-i asculta pe pacatosi, dar de este cineva cinstitor de Dumnezeu si face voia Lui, pe acela il asculta. Din veac nu s-a auzit sa fi deschis cineva ochii vreunui orb din nastere. Daca n-ar fi Acesta de la Dumnezeu, nimic n-ar fi putut face. Ei insa au raspuns si i-au zis: in pacate tu te-ai nascut intreg si tu ne inveti pe noi? Si l-au dat afara. A auzit Iisus ca l-au dat afara si gasindu-l, l-a intrebat: crezi tu in Fiul lui Dumnezeu? El a raspuns si a intrebat: cine este, Doamne, ca sa cred intr-insul? Iisus i-a spus: L-ai vazut pe El, caci cel care vorbeste cu tine, Acela este. Atunci el a grait: cred, Doamne, si s-a inchinat Lui." Ioan 9, 1-38

Evanghelia Duminicii numita Duminica Orbului continua sirul Evangheliilor din perioada de dupa Sfintele Pasti, perioada care ne arata o multime de vindecari, o multime de minuni ale Mantuitorului Iisus Hristos ca sa intelegem puterea Lui cea de viata facatoare si puterea Lui mantuitoare.

Am vazut mai inainte cum Mantuitorul Iisus Hristos a vindecat pe paralitic, am vazut cum a vindecat, innoit si schimbat viata femeii samarinence si a cetatii intregii Samaria, iar acum vedem cum Mantuitorul Iisus Hristos aduce lumina in viata unui om nefericit, care s-a nascut orb.

Evanghelia pune in contrast izbitor lumina pe care Mantuitorul o daruieste acestui orb din nastere, facandu-l sa vada, si invidia fariseilor care nu-l iubeau pe Iisus cand El vindeca pe bolnavi.

Scopul Evangheliei de astazi este acela de a arata ca uneori mai usor il marturisesc orbii din nastere pe Iisus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu, decat cei care, desi vad cu ochii trupesti, nu cred in El. Cu alte cuvinte, Evanghelia vrea sa ne arate ca mai mare boala este necredinta ca orbire spirituala decat orbirea trupeasca sau fizica si ca mai usor se vindeca cineva de orbirea trupeasca decat de orbirea sufleteasca a necredintei.

Evanghelia ne arata ca acest orb care a fost vindecat de Mantuitorul Iisus Hristos a fost observat de catre ucenicii Mantuitorului, el nu a cerut nimic, el nu a strigat ca un alt orb din Evanghelie: "Iisuse, fie-ti mila de mine" sau "Iisuse, fie-ti mila de noi", atunci cand erau doi orbi pe cale, ci acesta a fost doar observat de Mantuitorul si de catre ucenicii Sai care s-au intrebat daca este orb pentru ca a pacatuit el sau parintii lui. Iar Mantuitorul Iisus Hristos a raspuns ca nu au pacatuit nici el, nici parintii lui, ci s-a nascut orb pentru ca sa se arate in el lucrarea lui Dumnezeu.

Cum putea cineva sa pacatuiasca inainte de a se naste? Desigur, la prima vedere, intrebarea nu are rost, dar Mantuitorul a raspuns ca nu a pacatuit el si nici parintii lui pentru a spulbera credinta falsa a unora dintre farisei imprumutata de la pagani, si anume ca uneori sufletul care a pacatuit mult, la iesirea lui din trup, intra in alt om sau intr-un copil care se naste si petrece inca o data in lume in alt trup pentru a se curati sau izbavi de pacate prin suferinta. Deci, aceasta invatatura gresita venita de la popoarele pagane este respinsa de Mantuitorul Iisus Hristos, si de asemenea este respinsa de El credinta ca cineva este pedepsit pentru pacatele altcuiva. Astfel Iisus ne arata ca potrivit voii lui Dumnezeu sunt si oameni care sufera nu pentru pacatele lor proprii sau ale parintilor, ci pentru ca sa se arate in ei lucrarea lui Dumnezeu. Care lucrare? Lucrarea de ridicare, de vindecare, de innoire a vietii. Iar in acest orb pe care Mantuitorul l-a vindecat intr-adevar s-a aratat lucrarea lui Dumnezeu, aceea ca Iisus Hristos este Facatorul lumii, Cel care l-a zidit pe om la facerea lumii, si ca tot El este si lumina lumii, adica sensul ultim al vietii, al existentei noastre, ca El este datatorul vederii trupesti, dar si datatorul vederii sufletesti care se numeste credinta, El este izvorul luminii celei vazute cu ochii trupesti si al luminii celei vazute numai cu ochii sufletesti ai credintei. Foarte adesea in viata noastra ne este greu sa dam sens suferintei prin care trecem, nu intelegem de ce si pentru ce motiv, dar mai tarziu, daca ne rugam mult lui Dumnezeu si ne apropiem in suferinta mai mult de El, ni se desluseste si intelesul sau rostul suferintei sau al incercarilor care pareau absurde, nedrepte, revoltatoare si greu de suportat la un moment dat.

Mantuitorul, ca sa arate ca este Dumnezeu Care l-a creat pe om, nu a zis cu cuvantul ca sa i se deschida ochii, ci a luat tina amestecata cu scuipat si a uns ochii celui care era orb din nastere, iar apoi l-a trimis sa se spele la scaldatoarea Siloamului care inseamna "trimis", un bazin mare de apa unde multi oameni mergeau nu pentru vindecare, ci pentru a se curati. In cazul acesta, insa, Mantuitorul Iisus Hristos are in vedere fiecare gest si fiecare actiune pe care trebuie sa le savarseasca acest orb din nastere. Faptul ca a scuipat in tarana si a facut amestec este doar pentru a arata ca El, Dumnezeu Fiul prin Care s-au facut toate cele ce sunt, El, Dumnezeu Fiul, Dumnezeu Cuvantul Care S-a aplecat si a luat tarana, a modelat pe om si apoi i-a suflat Duh Sfant in fata, acelasi Dumnezeu Fiul sau Dumnezeu Cuvantul, facatorul cerului si al pamantului, caci toate le-a facut Tatal prin Fiul in Duhul Sfant, este Cel care recreeaza sau reface natura umana atunci cand ea este infirma, cand ii lipseste ceva o implineste, cand este neputincioasa o intareste, atunci cand este bolnava o vindeca.

Apoi l-a trimis la scaldatoarea Siloamului nu pentru ca era acolo o apa miraculoasa sau o apa minerala, ci l-a trimis din doua motive: in primul rand ca sa vada ascultarea si credinta lui. Orbul acesta a fost mai ascultator si mai credincios decat cei care aveau vedere fizica, dar nu aveau vedere duhovniceasca. El nu a spus: cine ma va duce acolo daca eu nu pot sa merg, el nu a spus de ce trebuie sa mearga, el nu a pus nici o intrebare si nu a aratat nici o ezitare, ci indata a mers. Nu stim cum a ajuns acolo, cine l-a ajutat, parintii lui sau vreun apropiat sau prin insasi puterea cuvantului Mantuitorului a mers pana la scaldatoare si a gasit-o, a mers direct acolo unde i-a poruncit Iisus sa mearga. Al doilea motiv pentru care Mantuitorul l-a trimis este ca sa vada cat mai multa lume ca a mers la scaldatoarea Siloamului un orb si s-a intors un vazator. Ochii lui acoperiti acum cu tina atrageau si mai mult acum atentia multimii ca este un nevazator, dar dupa ce s-a spalat, ascultand cu multa smerenie si multa credinta ceea ce Iisus i-a spus, orbul din nastere s-a vindecat si multa lume l-a vazut. Deci orb fiind, el a devenit misionar, trimis al lui Hristos la scaldatoarea numita "trimisul", la scaldatoarea Siloamului. Vedem aici minunata lucrare si pedagogie a Mantuitorului Iisus Hristos Care foloseste chiar oameni infirmi, bolnavi ca sa-l marturiseasca pe El, in timp ce cei sanatosi si cei ce se cred desavarsiti se opun Lui, se impotrivesc Lui sau nu au capacitatea spirituala de a simti prezenta lui Dumnezeu in El.

Sfintii Parinti ai Bisericii au interpretat si in mod simbolic scaldatoarea Siloamului ca fiind o prefigurare sau o preinchipuire a Tainei Sfantului Botez care da lumina celor care se boteaza. Din acest motiv Botezul a fost numit in primele veacuri si luminare, si pana astazi in rugaciunile Bisericii ortodoxe se spune celui nou botezat: "Botezatu-te-ai, spalatu-te-ai, curatitu-te-ai, luminatu-te-ai". Deci avem mai multe intelesuri duhovnicesti in aceasta spalare a orbului din nastere in scaldatoarea Siloamului, si desigur minunea cea mare a fost ca cel orb din nastere a inceput sa vada si a inceput sa marturiseasca ca un om cu numele Iisus i-a pus tina pe ochi si l-a trimis la scaldatoarea Siloamului, gratie Lui el vede acum. Dar pe cat era de mare bucuria acestui orb din nastere care a fost vindecat prin iubirea Mantuitorului Iisus Hristos, tot atat de mare a crescut invidia carturarilor, fariseilor care carteau si defaimau pe Iisus intrucat a facut minunea aceasta intr-o zi de sambata.

Evanghelia ne arata pe larg dialogul dintre Mantuitorul Iisus Hristos cu acest orb si apoi dialogul dintre orb si fariseii care erau invidiosi. Si in cele din urma vedem cum acest orb din nastere vindecat de Iisus Hristos devine marturisitor al minunii Lui, si nu numai un marturisitor in treacat, ci unul foarte insistent, incat ajunge ca el sa-i lamureasca pe farisei despre prezenta sau puterea dumnezeiasca care se afla in Iisus, si spune ca "Daca Iisus nu ar fi de la Dumnezeu nu ar putea face minuni" (Ioan 9, 33), si daca Iisus ar fi un om pacatos, Dumnezeu nu l-ar asculta, ci le zice: "Voi nu stiti de unde este El" (Ioan 9,30), adica de unde este puterea Lui cu care face minuni, dar daca El n-ar fi de la Dumnezeu, n-ar fi putut face aceasta minune. Vazand fariseii ca orbul devine marturisitor al lui Hristos si ucenic al Lui, l-au ocarat si l-au dat afara din sinagoga, iar pe cand el a fost ocarat si exclus din sinagoga, atunci Iisus l-a intalnit. Evanghelia ne spune ca Iisus a auzit despre ce s-a intamplat acestui orb vindecat care a devenit marturisitor al minunii Mantuitorului Iisus Hristos. Atunci intalnindu-l pe orb, Iisus Domnul a zis: "Crezi tu in Fiul lui Dumnezeu? Iar el a intrebat: cine este ca sa cred in El? Si Mantuitorul i-a raspuns: Cel pe care il vezi in fata ta. Iar orbul a marturisit si a zis: cred. Si s-a inchinat Lui" (Ioan 9, 35-38).

Prin aceasta, Evanghelia de azi ne arata cum un orb din nastere a devenit marturisitor credincios al lui Hristos, iar cei care vedeau trupeste au ramas in orbirea lor spirituala necrezand in Iisus Hristos. Prin aceasta vedem cum Dumnezeu poate face un dascal, un misionar, un invatator si un apostol, un trimis al sau dintr-un om infirm, vedem cat de mare este iubirea lui Dumnezeu si cat de mare este lucrarea harului lui Dumnezeu in oameni. Impreuna cu orbul vindecat marturisim si noi ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu si, luminati de harul lui Iisus, ne inchinam Lui, spre slava Preasfintei Treimi si spre mantuirea noastra. Amin!

† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Sursa: ziarullumina.ro

.

11 Mai 2015

Vizualizari: 683

Voteaza:

Duminica a VI-a dupa Pasti - a Orbului din nastere 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE