Moise si Ilie prezenti la Schimbarea la Fata de pe Tabor

Moise si Ilie prezenti la Schimbarea la Fata de pe Tabor Mareste imaginea.

Pe Muntele Tabor, in afara de Dumnezeul Treimic se mai afla cinci persoane. Langa Hristos sunt doua persoane proeminente ale Vechiului Testament, Proorocul Moise si Proorocul Ilie, precum si cei trei ucenici, Petru, Iacov si Ioan.

Primii sunt reprezentantii Vechiului Testament, si anume, unul al Legii (Moise) si celalalt al Proorocilor (Ilie), iar Apostolii sunt reprezentantii Noului Testament.

Doua sunt motivele pentru care Ucenicii au putut recunoaste ca acele doua persoane din Vechiul Testament care s-au aratat erau Moise si Ilie.

Intai de toate, prin harul lui Dumnezeu i-au recunoscut pe barbatii vazatori-de-Dumnezeu ai Vechiului Testament, pentru ca se aflau in lumina lui Dumnezeu. Asa cum spune Sfantul Grigorie Palama, lumina lui Dumnezeu descopera toate cele viitoare si cu atat mai mult pe cele prezente.

In al doilea rand, Apostolii i-au recunoscut pe vazatorii-de-Dumnezeu ai Vechiului Testament din discutia pe care au purtat-o cu Hristos. Sfantul Evanghelist scrie: „Si, iata, Moise si Ilie s-au aratat lor, vorbind cu El” (Matei 17, 3). Graitor este cuvantul Sfantului Evanghelist Luca in care ne prezinta si continutul discutiei: „Si iata, doi barbati vorbeau cu El, care erau Moise si Ilie, si care, aratandu-se intru slava, vorbeau despre sfarsitul Lui, pe care avea sa-l primeasca in Ierusalim” (Luca 9, 30-31).

Barbatii Vechiului Testament care s-au aratat in acel ceas vorbeau despre Patima lui Hristos. Pentru ca Schimbarea la Fata a lui Hristos a avut loc in timpul rugaciunii – dupa cum spune Evanghelistul Luca: „Si pe cand se ruga El, chipul Fetei Lui s-a facut altul” (Luca 9, 29) –, iar discutia cu Hristos a celor doi barbati se referea la Patima, reiese ca acest fapt este strans legat de rugaciunea Domnului din Ghetsimani, in care El cerea sa fie izbavit de paharul amar al mortii.

Fericitul Theofilact spune ca ucenicii au recunoscut cine erau cei doi Prooroci dupa cuvintele pe care acestia le-au spus lui Hristos, cuvinte care aveau legatura cu cele ce prorocisera ei insisi in timpul vietii. Se poate ca Moise sa fi spus: „Tu esti Cel a Carui Patima am preinchipuit-o eu, injunghiind mielul si savarsind Pastile”. Iar Ilie ar fi spus: „Tu esti Cel a carui Inviere am preinchipuit-o eu, prin [invierea] fiului vaduvei”. Moise vorbea despre preinchipuirea Patimii lui Hristos, a Pastelui crestin, in timp ce Ilie, despre Invierera lui Hristos.

De ce s-au infatisat Moise si Ilie?

Din Traditia patristica se cunoaste faptul ca de lucrarea-energia indumnezeitoare a lui Dumnezeu se impartasesc cei care se afla in starea de indumnezeire, pentru ca revelarea lui Dumnezeu oamenilor necurati este Iad si osanda. Astfel, la Schimbarea la Fata a lui Hristos se arata Moise si Ilie, nu doar pentru ca sunt reprezentanti ai Legii si ai Proorocilor Vechiului Testament, ci si pentru ca amandoi au fost vazatori-de-Dumnezeu in timpul vietii lor.

Pe Muntele Sinai, Moise a vazut slava Cuvantului neintrupat, Care i-a predat Legea, adica Vechiul Testament. Dar si inainte de aceasta, Moise a avut o uimitoare vedere care preinchipuia intruparea Cuvantului, adica vederea rugului care ardea si nu se mistuia. Alta data, intr-un moment greu al vietii lui, Moise a cerut de la Dumnezeu sa i Se descopere si sa Se arate in chip vazut. Si cand Dumnezeu l-a vestit ca i Se va descoperi, i-a spus sa intre in scobitura unei stanci si trecand Dumnezeu, a acoperit scobitura stancii, ca Moise sa nu-I vada chipul, ci doar spatele (Iesire 33, 12-23). Si aceasta revelatie preinchipuie intruparea Fiului si Cuvantului lui Dumnezeu.

Dar si Proorocul Ilie s-a invrednicit sa vada pe Cuvantul neintrupat in chipul adierii de vant lin. Revelatia lui Dumnezeu nu s-a facut sub forma vijeliei, a cutremurului si al focului, ci in chip de adiere de vant lin. „Iar dupa foc va fi adiere de vant lin, si acolo va fi Dumnezeu”. Auzind Proorocul Ilie glasul ce venea din adierea de vant lin, si-a acoperit fata cu mantia lui si dupa ce a iesit din pestera, a stat la gura acesteia (3 Regi 19, 11-13). Si aceasta vedere a lui Dumnezeu (theoptia) are legatura cu intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, pentru ca prin intruparea Lui, Dumnezeu si-a aratat iubirea Sa de oameni.

Exista insa o diferenta uriasa intre vederea-lui-Dumnezeu (theoptia) pe care au avut-o cei doi Prooroci in timpul vietii lor si vederea-lui-Dumnezeu (theoptia) pe care au avut-o tot ei pe Muntele Tabor. Atunci, in timpul vietii, au avut vederea Cuvantului neintrupat, si de aceea s-au si ascuns in stanca sau in pestera, cata vreme acum Il vad in fata pe Cuvantul intrupat. Odinioara, Muntele Sinai ardea pana la cer, era intuneric, negura, furtuna si mare glas (Deuteronom 4, 11-12), lucruri care exprima Vechiul Testament, cata vreme pe Tabor toate erau stralucitoare si luminoase, pline de lumina neapropiata a dumnezeirii, marturie ca Lumina este mai presus de Legea Vechiului Testament.

Fericitul Theofilact prezinta foarte expresiv motivele pentru care s-au aratat barbatii de-Dumnezeu-vazatori ai Vechiului Testament. In primul rand, pentru a se dovedi faptul ca Hristos este Domnul Legii si al Proorocilor. In al doilea rand, ca sa fie aratat ca stapaneste peste cei vii si peste cei morti, pentru ca Moise a fost cel prin care s-a dat Legea si a murit, cata vreme Ilie era Prooroc si inca traia, el fiind rapit la cer intr-un car de foc. In al treilea rand, pentru a se arata fara putinta de tagada ca Hristos nu era potrivnic Legii, nici nu era potrivnic lui Dumnezeu, fiindca altfel acesti mari de-Dumnezeu-vazatori Prooroci nu ar fi vorbit cu El. In al patrulea rand, pentru a elimina banuiala unora ca El este Ilie pe care il asteptau iudeii sau vreun alt Prooroc. Si, in al cincilea rand, ca sa ii invete pe Ucenicii Sai sa le urmeze acestor mari barbati, adica sa fie blanzi precum Moise si ravnitori, neinduplecati si grabnici in a-si pune viata in primejdie pentru adevar, atunci cand era nevoie, precum Proorocul Ilie.

Proorocii Moise si Ilie ai Vechiului Testament stateau langa Hristos cu evlavie si cuviinta. In canonul praznicului Schimbarii la Fata, Sfantul Cosma Melodul scrie: „cu sfintita cuviinta stand Moise si Ilie in Muntele Taborului si chipul dumnezeiestii Fete luminat vazandu-l, pe Hristos in parinteasca slava stralucind…”. Proorocii vedeau pe Muntele Tabor pe Cuvantul intrupat al lui Dumnezeu si in vederea-lui-Dumnezeu (theoria) au cunoscut ca El este Fiul Unul Nascut al lui Dumnezeu, Care avea caracterul ipostasului Tatalui, adica slava lui Dumnezeu Tatal. De aceea stateau Proorocii langa Hristos cu sfintita cuviinta si supunere de rob.

Dupa cuvantul Sfantului Nicodim Aghioritul, Moise in Vechiul Testament statea ca arhiereu intre Or si Aaron, pentru ca poporul israelitean sa biruiasca, iar Ilie ca arhiereu al lui Dumnezeu i-a omorat pe preotii lui Baal si a adus ardere de tot lui Dumnezeu. Asadar, acesti doi arhierei ai lui Dumnezeu stateau acum pe Tabor ca preoti si ca robi, avand in mijlocul lor pe Marele Arhiereu Hristos, care Se pregateste pentru marea jertfa.

Cuvintele „sfintita cuviinta” si „supunere de rob” amintesc si de marea deosebire care exista si exista intre Hristos si Prooroci. Hristos ii indumnezeieste pe oameni, dupa cum spune Sfantul Maxim Marturisitorul, pentru ca El este dupa fire Fiu al lui Dumnezeu, cata vreme Proorocii sunt indumnezeiti, adica devin dumnezei dupa har si prin impartasire. Cu alte cuvinte, Hristos este Soare cu lumina proprie, iar acestia astri primitori de lumina.

In continuare trebuie sa atragem atentia si asupra unui alt amanunt care arata un adevar inca mai adanc si mai esential. Evanghelistul Luca mentioneaza: „si cand s-a facut glasuirea (Tatalui), S-a aflat Iisus singur” (Luca 9, 36). Adica, odata cu auzirea glasului au disparut cei doi Prooroci ai Vechiului Testament si Hristos a ramas singur. Dupa cum spune Fericitul Theofilact, aceasta s-a intamplat ca sa nu creada cineva ca acest glas s-a auzit pentru Moise sau pentru Ilie, ci doar pentru Hristos. Nu trebuia sa aiba loc nici o confuzie intre aceste persoane si Hristos, pentru ca Hristos este centrul celor ceresti si al celor pamantesti.

IPS Ierotheos Vlachos

.

05 August 2013

Vizualizari: 4520

Voteaza:

Moise si Ilie prezenti la Schimbarea la Fata de pe Tabor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE