Armura infranarii

Armura infranarii Mareste imaginea.

Este o mare diferenta intre "nu pot" si "nu vreau".  Prima varianta o auzim mai des. "Nu vreau" este mult mai hotarat; este definitiv. "Nu pot", pe de alta parte, este o scuza ce poate fi uneori inteleasa. Astfel, foarte putini oameni vor afirma ca nu vor sa mearga la biserica in timp ce multi vor invoca unele motive scuzabile explicand de ce nu pot. Dar nu suntem singurii care folosim acest cuvant. Domnul nostru il foloseste in Scriptura. Il auzim in Evanghelia care se citeste la slujba inmormantarii. Mai precis, atunci auzim cuvintele Domnului, consemnate in Evanghelia dupa Ioan, despre invierea de obste si despre cum Dumnezeu Tatal a oferit Fiului “autoritatea de a judeca”. Dar in privinta acestei judecati Domnul afirma foarte clar: “Eu nu pot sa fac de la Mine nimic; precum aud, judec; dar judecata Mea este dreapta, pentru ca nu caut la voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis.” Domnul nostru nu poate face nimic! Ce lucru infricosator. Mai ales atunci cand ne gandim ca se intampla astfel chiar atunci cand multi vor sa mearga catre Dumnezeu - cand acestia nu pot face nimic de unii singuri. 

Presupun ca libertatea are in mare masura legatura cu aceasta. Dumnezeu l-a creat pe om din iubire si i-a oferit cel mai mare dar ca o expresie a dragostei Sale: vointa libera. Timp de multe secole Biserica a recunoscut vointa libera a omului in Scriptura. Mai tarziu, cand s-a ivit Reforma Protestanta, vointa libera a fost pusa sub semnul intrebarii. Martin Luther, de exemplu, a afirmat ca aceasta nu este decat o iluzie si ca in loc sa fim liberi suntem robi, ori ai lui Dumnezeu, ori ai lui Satan. El si alti protestanti au fost influentat de Fericitul Augustin, Episcopul de Hippo, din secolul al V-lea care, dupa cum se pare, a preluat ideea greaca de destin. Prin urmare, acesta a invatat ca Dumnezeu hotaraste - predestineaza - pe cei care vor trai impreuna cu El pentru vesnicie si pe cei care vor salaslui in “focurile vesnice”.

Perspectiva ortodoxa asupra libertatii este diferita. Sfantul Ioan Gura de Aur scrie, “Totul intr-adevar depinde de Dumnezeu, dar nu intr-un asemenea fel incat vointa noastra libera sa fie impiedicata... ”  Este invatatura sfintei noastre Biserici ca si dupa caderea in pacat omul isi pastreaza libertatea vointei; desi raniti si cazuti, nu suntem complet pervertiti. Cu alte cuvinte, din perspectiva ortodoxa nu este loc pentru “nu pot”, ci doar pentru “nu vreau” si daca alegerea noastra este ca “nu vrem”, atunci prea putin mai poate face Dumnezeu pentru noi. 

Ne aflam acum in acele zile sfinte ale anului bisericesc cand trebuie sa dovedim ceea ce vrem sa facem pentru mantuirea noastra. Sau, asa cum cantam in ajunul Postului Mare, in Duminica lasatului sec de branza:“Vremea este aproape/ sa incepem lupta cea duhovniceasca si sa biruim asupra puterilor diavolesti/ sa ne imbracam in armura infranarii”.

Inaintea acelui moment despre care Mantuitorul spune ca “nu poate face nimic” El asteapta rabdator - si asteapta - pentru ca noi sa facem ceva pentru mantuirea noastra. El doreste ca toti oamenii sa se mantuiasca. Or, asa cum scrie Sfantul Apostol Petru, “Domnul... indelung rabda pentru voi, nevrand sa piara cineva, ci toti sa vina la pocainta.” (2 Petru 3:9).

Putem dobandi mult folos duhovnicesc in timpul acestor zile ale Postului Mare, doar daca alegem sa facem acest lucru. Potrivit cuvintelor Sfantului Petru, suntem incurajati sa “luam armura lui Dumnezeu”, postul si rugaciunea.

Asa cum imnul amintit mai sus afirma, vremea se apropie. Cugetand la acele cuvinte de dinaintea Postului care ne cheama la “lupta duhovniceasca”, conchidem ca oricat de multe lucruri vom fi capabili a savarsi in aceasta perioada a Postului Mare, putem sa le indeplinim spunand: “in sfarsit, sa incepem”.

Post binecuvantat tuturor!

Parintele Milovan Katanic

Sursa: serborth.org

Traducere: Radu Alexandru

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1595

Voteaza:

Armura infranarii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE