Cuvant pentru cei ce nazuiesc sa faca teologie - Sfantul Nicodim Aghioritul

Cuvant pentru cei ce nazuiesc sa faca teologie - Sfantul Nicodim Aghioritul Mareste imaginea.

Daca, prin urmare, si tu, iubite, doresti sa dobandesti harisma aceasta, se cuvine sa cunosti si sa pastrezi urmatoarele opt lucruri:

1. Trebuie sa respecti poruncile lui Dumnezeu si prin intampinarea lor sa ajungi la contemplare, precum te sfatuieste Grigorie Teologul, zicand: "Vrei sa devii teolog vreodata, si vrednic de contemplarea lui Dumnezeu? Pazeste poruncile, mergi prin viata cu savarsirea faptelor bune; caci prin fapte ajungi la contemplatie; de la trup nevoieste-te catre suflet".

2. Trebuie sa-ti stapanesti trupul si patimile trupului si sa-ti curatesti simturile trupului si ale sufletului; caci inainte de a te curati pe tine insuti nu poti avea siguranta pe tine, nici raspundere pentru sufletele altora, nici sa teologhisesti. Sau daca n-ai ajuns la curatire deplina, ci abia te curatesti, nici atunci nu se cuvine sa teologhisesti.

3. Se cuvine sa stii ca teologia este de doua feluri, un fel precede si un altul urmeaza. Pe de o parte teologia care precede este graitoare despre existenta lui Dumnezeu; pe de alta parte cea care urmeaza este aceea care, prin creatie si purtarea de grija a fapturilor, dovedeste ca exista Dumnezeu care a creat toate si le poarta de grija.

4. Trebuie sa te ocupi cu citirea si studierea Vechiului si mai ales a Noului Testament; caci Sfanta Scriptura se numeste si teologie in foarte multe locuri de catre Dionisie Areopagitul, iar Sfintii Apostoli sunt numiti de el teologi prin excelenta. Sa te ocupi cu studierea teologiei dogmatice, mai ales a Sfantului Ioan Damaschin si Panoplia dogmatica a lui Atanasie, si sa citesti invataturile teologice ale Sfintilor Grigorie Teologul, Vasile cel Mare, Maxim Marturisitorul, Grigorie de Nyssa, Grigorie Palama, Iosif Vrienios si ceilalti.

5. Trebuie sa cunosti ceea ce recomanda Iosif Vrienios: "Cel care teologhiseste, inainte de toate sa stapaneasca cu exactitate atributele persoanelor treimice; adica ce inseamna ca Dumnezeu este Unul si ce inseamna Trei; ce inseamna Tatal, Fiul si Duhul Sfant, ce inseamna Dumnezeire, esenta (ousia) si fire (phisis) si ce inseamna persoana, ce sunt atributele, ipostasul si deofiintimea, ce inseamna enipostasul si celelalte.

6. Trebuie sa cunosti regula pe care o recomanda acelasi Vrienios cititorilor cartilor de teologie, zicand: "Cei care citesc pe teologi, inainte de toate trebuie sa se gandeasca ca toate cele ce s-au spus despre Sfanta Treime, s-au spus ca despre o fiinta si trei ipostasuri, si deci, cand vorbim despre activitatea Sfintei Treimi trebuie sa nu gresim atribuind ceea ce este propriu numai Fiintei Divine, fiecaruia din cele trei ipostasuri separat, si nici cele spuse numai pentru fiecare din cele trei ipostasuri sa le socotim comune Fiintei Divine".

7. Daca iti place sa teologhisesti, urmeaza ceea ce te invata Purtatorul-de-Dumnezeu si Teologul Maxim, zicand: "Dorind sa teologhisesti sa nu cauti ratiunile referitoare la Dumnezeirea insasi, adica ratiunile despre Fiinta cea mai presus de intelegere, caci nu poate sa gaseasca aceasta mintea omeneasca, nici mintea altcuiva afara de Dumnezeu, ci sa cauti ratiunile despre El cat se poate, adica energiile lui Dumnezeu precum sunt: vesnicia, nemarginirea, bunatatea, intelepciunea, puterea Sa creatoare si purtatoare de grija a toate, caci dintre oameni acela este mai mare teolog care descopera aceste ratiuni, cat se poate" (A doua suta de capete despre dragoste, 27).

8. Punctul opt si ultim: roaga-te Duhului Sfant, frate, ca sa-ti daruiasca si tie darul teologhisirii; sau mai bine zis al contemplarii – caci ai vazut mai sus ca teologia se da in Duhul Sfant. Pentru ca, sa stii, cel care e miscat de darul Sfantului Duh in inima sa, acela este cu adevarat teolog, teolog neclintit si plin de siguranta. Iar cel ce nu este miscat de Duhul Sfant in inima sa, acela cat teologhiseste toate sunt cuvinte care vin din afara prin auz, si nu dintr-o inima miscata de Duhul Sfant. In aceasta privinta a si spus Kalist Katafighiotul, teologul cel cu mintea inalta: "Cel care este miscat de Dumnezeu in Duhul Sfant nu este instrainat de teologhisire; ci, dintr-o data, devine teolog si teologhiseste intotdeauna.

Iar fara darul ceresc pomenit mai sus si fara lucrarea vie a Duhului Sfant in mijlocul inimii sale, din pacate toate cate cu mintea vede sunt imaginatie a mintii si toate cate teologhiseste sunt cuvinte aruncate in vant, caci acela este miscat prin auz si cuvintele lui vin dinafara. De aici vine inselarea gandurilor si a teologiei insasi – ceea ce este si mai rau" (Filocalia greaca, cap. 34, p.1135). Daca deci teologhisesti miscat fiind de Duhul Sfant, atunci lauda si cinste aduci lui Dumnezeu, dupa cum se spune in psalm: "Aduceti Domnului lauda si cinste" (Ps. 28) – pe care interpretandu-l Marele Vasile zice: "Tot cel care teologhiseste fara eroare, neindepartandu-se de intelegerea corecta a invataturilor despre Tatal si despre dumnezeirea Fiului Unul-Nascut si despre Sfantul Duh, acela aduce Domnului slava si cinste".
 

13 Iulie 2010

Vizualizari: 3296

Voteaza:

Cuvant pentru cei ce nazuiesc sa faca teologie - Sfantul Nicodim Aghioritul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE