Pr. Prof. univ. dr. Ioan Ica va primi titlul de Doctor Honoris Causa

 

Astazi, 5 mai 2007, de la ora 11.00, in cadrul Simpozionului international "Cosmosul, intre frumos si apocaliptic - un recurs etic asupra ecologiei" va avea loc solemnitatea decernarii Doctoratului "Honoris Causa" Parintelui prof. univ. dr. Ioan I.

Ica sr.

Manifestarea va avea loc in Aula "Dumitru Staniloae" a Facultatii de Teologiei Ortodoxa din Alba Iulia si va cuprinde un cuvant festiv al Decanului facultatii, IPS Andrei, Laudatio sustinut de Pr. Mihai Himcinschi si prelegerea festiva sustinuta de Parintele prof. univ. dr. Ioan Ica sr.

Mai jos va prezentam Laudatio a fost realizat de Parintele Mihai Himcinschi:

Parintele profesor Ioan I. Ica, pe care il omagiem astazi, s-a nascut la Sibiu, in 9 Septembrie 1932, dintr-o familie credincioasa de muncitori C. F. R, avand patru frati. Una dintre surori, cea mai mare, a intrat de timpuriu in monahism, ceea ce a avut o influenta decisiva in formarea sa, incat dupa terminarea liceului se va inscrie la Institutul Teologic Universitar din Sibiu unde predau atunci unii dintre cei mai buni profesori ai Bisericii din perioada interbelica.

Sub indrumarea ieromonahului profesor Nicolae Mladin, viitorul mitropolit al Ardealului va sustine, in 1955 teza de licenta: "Eros si Agape. O incercare de ontologie si sinteza morala", apreciata cu nota 10, calificativul exceptional.


Sub influenta preotului profesor Dumitru Staniloae, cu care era in stransa legatura cand venea la Sibiu, s-a dedicat dupa aceea studiului limbilor clasice, greaca si latina, apoi a studiat greaca moderna precum si limbile franceza, engleza si germana.


Pentru aceasta, si pentru a studia teologia protestanta direct de la surse, s-a inscris un an la Institutul Teologic Evanghelic din Sibiu, dupa care va urma cursurile de doctorat la Institutul Teologic Universitar din Bucuresti (1958-1961), specializarea Teologie Dogmatica si Simbolica Comparata, unde a avut sansa sa audieze si sa lucreze cu cei mai buni profesori si teologi pe care i-a avut teologia noastra. In baza acumularilor facute la Sibiu a propus si a abordat aici subiecte noi, de mare complexitate teologica, ca: Trasaturile esentiale ale lui Emil Bruner, axate pe conceptia sa despre "Punctul de legatura intre cuvantul Lui Dumnezeu si omul modern"; specificul crestinismului dupa scoala de teologie comparata de la Lund in masiva lucrare a teologului suedez: "Eros si Agape"; teologia protestanta despre har si teologia energiilor necreate; conceptii teologice eronate despre natura si har; doctrina Fericitului Augustin despre Sfanta Treime dupa tratatul "De Trinitate"; probleme dogmatice in dialogul Sfantului Maxim Marturisitorul cu expatriarhul monotelit Pyrrus; importanta dogmatica a "Raspunsurilor" Patriarhului ecumenic Ieremia al II-lea catre teologii luterani din Tubingen (1573-1581). Dintre aceste lucrari, parte au fost publicate in revistele teologice centrale. A fost remarcat si elogiat de rectorul de atunci preot prof. Ioan G. Coman intre cei mai buni doctoranzi ai Institutului Teologic din Bucuresti.


Continuand preocuparile legate de primul contact oficial intre Ortodoxie si Protestantism, in timpul patriarhului Ieremia al II-lea, va propune ca subiect al tezei de doctorat, sub indrumarea Domnului profesor N. Chitescu: "Marturisirea de credinta a lui Mitrofan Kritopoulos", scrisa la cererea teologilor de la Universitatea din Helmstat, in 1625, in timpul calatoriei sale in Germania. O tema cu totul noua, dar si actuala pentru disponibilitate de dialog a Bisericii Ortodoxe, a fost sustinuta in 1974 si apreciata unanim cu nota 10, calificativul exceptional.


Apreciata datorita seriozitatii si pregatirii sale solide de catre profesorul sau de specialitate, Preot profesor Isidor Todoran, e numit lector in 1968, conferentiar in 1974 si profesor universitar in 1976, dupa pensionarea acestuia, iar din 1984 este si conducator de doctorat la specializarea Teologia Fundamentala si Dogmatica la Institutul Teologic Universitar din Sibiu.
Este casatorit si are doi fii, din care, cel mai mare, Ioan I. Ica jr. este profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Sibiu. Este preot din 1976 si iconom stavrofor "cruce patriarhala" din 1977.


Intre 1978 si 1992 a fost redactor responsabil al revistei "Mitropolia Ardealului" si apoi "Revista Teologica", organ de stiinta si viata bisericeasca, infiintata acum o suta de ani, in 1907, continuand linia marilor ei redactori, Nicolae Balan, Nicolae Colan si preot profesor Grigorie T. Marcu.


In 1994 se transfera in interes de serviciu la Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca, unde, ales sef de catedra si decan (in 1996-2000) a contribuit esential la consolidarea si afirmarea invatamantului teologic superior clujean, precum si la infiintarea primei scoli doctorale in cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj.


Sub indrumarea sa au fost elaborate si sustinute 14 teze de doctorat, intre care se numara si cel care va vorbeste si are in curs de finalizare anul acesta inca trei, cu teme de o deosebita importanta si actualitate in teologia contemporana. A fost ca membru in peste 70 de comisii de doctorat, chiar si la unii dintre cei prezenti.


A desfasurat vreme de patru decenii o frumoasa activitate didactica, de formare a catorva generatii de licentiati: Sibiu, Cluj si Alba, unde a predat un timp, masteranzilor si doctoranzilor in teologie, manifestand peste tot exigenta, seriozitate, dar si sprijin in afirmarea noastra si o noblete neobisnuita.


Paralel cu aceasta, Parintele profesor a avut si o bogata activitate publicistica de cercetare, concretizata in:
1. Lucrari proprii;
2. Lucrari in colaborare;
3. Lucrari ingrijite;
4. Traduceri din Sfintii Parinti, din spiritualitatea ortodoxa sau din teologi contemporani cu mari deschideri fata de Ortodoxie;


precum si numeroase
5. Studii de specialitate aparute in tara si peste hotare.
A militat constant la cursuri si in scris pentru acordarea teologiei in traditia autentic ortodoxa, pentru intoarcerea la izvoare, dar si pentru deschiderea ei spre actualitate.


1. Din prima categorie de lucrari amintim:
- Marturisirea de credinta a lui Mitrofan Kritopoulos. Importanta sa istorica, dogmatica si ecumenista (Sibiu, 1974);
- Raspunsurile lui Mitrofan Kritopoulos catre teologul anglican Thomas Goad. Primul contact teologic oficial intre Ortodoxie si Anglicanism (Cluj, 1999);

2. Dintre lucrarile realizate in colaborare amintim:
- De la Theologie orthodoxe Romanian des origines a nos jours (Bucuresti, 1974);
- Romanian Orthodox church and the Church of England (Bucuresti, 1976);
- Die Heilige Schrift, die Tradition und das Bekenntriss (Frankfurt, 1982);
- Die Sacramenten der Kirchen in der Confessio Augustane und den Orthodoxen lehrbekenntrisse (Frankfurt, 1982);
- Busse und Beikhete im Glauben und Leben unseren Kirchen (Frankfurt, 1987);
- Contributii transilvane la teologia ortodoxa (Sibiu, 1988);
- Credinta ortodoxa si viata crestina (Sibiu, 1992);
- Eonul Blaga (ed. Albatros, 1997);

3. Lucrari ingrijite:
- Iisus Hristos - Viata noastra. Asceza si mistica paulina - teza de doctorat a profesorului Nicolae Mladin, Sibiu, 1996;
- Dogmatica ortodoxa, manual pentru Seminarii (I. Todoran si I. Zagrean), Bucuresti, 1991.
- Scrieri alese, volum omagial I. Todoran, Cluj-Napoca, 2006.

4. Traduceri, intre care amintim:
- Marturisirea de credinta a lui Mitrofan Kritopoulos (pentru prima data intr-o limba moderna, 1974), precum si cele 18 Raspunsuri ale lui Mitrofan Kritopoulos (pe diverse teme teologice) catre teologul anglican Thomas Goad, 1999.
- Dialoguri la Athos. Monahismul aghioritic, vol. I si Teologia rugaciunii mintii, vol. II, a Arhimandritului Teoclit Dionisiatul (1994);
- Patericul sinaitic, editat de profesor Dr. D. Tsamis de la Tesalonic (1995);
- Intrarea in Imparatie, a Arhimandritului Vasilios de la Ivir (1996);
- Omul si Dumnezeu-omul. Abisurile si culmile filozofiei, a Arhimandritului si profesorului Iustin Popovici (1997);
- Sfintii Parinti despre originile si destinul cosmosului si omului a Dr. Alexandru Kalomiros (1998);
- Dogmatica experientei ecleziale. Introducere in teologia ortodoxa a prof. Karl Christian Felmy (1999);
- De la Cina Domnului la Dumnezeiasca Liturghie a Bisericii Ortodoxe, a aceluiasi teolog (2004);
- Viata si invatatura staretului Siluan Athonitul a arhimandritului Sofronie Saharov (1999);
- Parohia - Hristos in mijlocul nostru a prof. Georgios Metallinos (2004);
De asemenea, are in pregatite pentru tipar Cateheze si cuvantari, Sa ne veselim in Domnul (vol. III) a Arhimandritului Emillianos de la Simonos Petras si lucrarea Sfantul Ioan Damaschin. Traditie si originalitate in teologia bizantina, a cunoscutului patrolog Andrew Louth.

5. Intre studii, pe langa cele mentionate la inceput, amintim cateva pentru a vedea varietatea temelor abordate:
- O aniversare patristica: 1300 ani de la moartea Sfantului Maxim Marturisitorul MA, 1962, nr. 1-2);
- Enciclica Patriarhiei Ecumenice din ianuarie 1920 (MA, 1964, nr. 1-2);
- Necesitatea intensificarii actiunilor ecumenice pe plan parohial (MA, 1969, nr. 9-10);
- Principiul individualitatii la Toma de Aquino privit din punct de vedere ortodox (GB, 1970, nr. 3-4);
- Criza teologica protestanta si catolica contemporana (GB, 1970, nr. 7-8);
- Teologul ortodox Ioan Karmiris si preocuparile sale ecumeniste (Ox, 1970, nr. 2);
- Framantari si preocupari actuale in protestantism (MB, 1971, nr. 4-6);
- Problemele teologiei existentialist-demitologizante in protestantismul contemporan (MB, 1971, nr. 7-9);
- Un specific al Ortodoxiei romanesti (Ox, 1971, nr. 4);
- Stadiul actual al dialogului teologic dintre Bisericile Ortodoxe si Bisericile protestante (Ox, 1973, nr. 1);
- Contributia Bisericii Ortodoxe Romane la unitatea Ortodoxiei ecumenice (Ox, 1973, nr. 2);
- Miscarea pentru marturisirea de credinta: Nici o alta Evanghelie din Germania (MA, 1973, nr. 1-2);
- Slujirea preoteasca dupa Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie (MO, 1975, nr. 1-2);
- Comuniune si intercomuniune (GB, 1978, nr. 5-6);
- Pacea ca fagaduinta si implinirea ei in Iisus Hristos si in istorie prin Duhul Sfant (MA, 1978, nr. 10-12);
- Biserica Ortodoxa Romana in pregatirea dialogului teologic cu Biserica Evanghelica din Germania si cu Federatia Luterana Mondiala (MA, 1979, nr. 7-9);
- Rolul si importanta Marturisirii de credinta in teologie si viata Bisericii (ST, 1980, nr. 1-2);
- Relatiile dintre ortodocsi si luterani din Romania din secolul al XVI-lea pana astazi (MA, 1980, nr. 1-3);
- Sfintele Taine in preotia sacramentala si lucrarea pastorala a Bisericii Ortodoxe (MA, 1983, nr. 7-8);
- Martin Luther si Reforma Bisericii din perspectiva Ortodoxa (Ox, 1983, nr. 4);
- Convergenta in credinta dupa documentul ecumenic: Botez, Euharistie, Preotie (ST, 1984, nr. 5-6);
- Impacarea - componenta a mantuirii (MA, 1985, nr. 9-10);
- Pacea lui Dumnezeu si pacea lumii (MA, 1988, nr. 3);
- Progresul realizat in cadrul conferintelor teologice interconfesionale din Romania, privind dialogul ecumenic pentru realizarea unitatii crestine (MA, 1989, nr. 1);
- Locul femeii in Biserica Ortodoxa si chestiunea hirotoniei femeilor (MA, 1989, nr. 2);
- O teologie filocalica (MA, 1990, nr. 1);
- Filozofia lui Lucian Blaga din perspectiva teologica, reconsiderare a unei polemici (Discobol, 1990, nr. 4);
- Iisus Hristos - Pastile noastre (RT, 1991, nr. 2);
- Modurile prezentei personale a lui Iisus Hristos si al comuniunii cu El in Sfanta Liturghie si in spiritualitatea ortodoxa, in "Omagiu Parintelui profesor Dumitru Staniloae - Persoana si comuniune", Sibiu, 1993;
- Familiile mixte din punct de vedere confesional. Probleme pastorale astazi (S.T., Cluj, 1995, 1);
- Treime si misiune ( ST Clluj 1996,2);
- Opinia patriarhului Filotei Kokkinos (sec. XIV) in legatura cu deasa sau rara Impartasanie (Renasterea 1997, 2);
- Discutii mai noi in jurul marturisirilor de credinta ortodoxe (Logos Cluj 2001);
- Cosmologia teonoma: o noua perspectiva asupra cosmologiei crestine, in omagiul Pr. Prof. Dumitru Popescu, Alba Iulia 2005 s.a.


La acestea s-ar mai putea adauga si numeroase reportaje, articole si recenzii.
Pe langa contributia sa in domeniul teologiei sistematice si spiritualitatii ortodoxe, parintele profesor s-a implicat activ si in activitatile ecumenice pe plan local, in conferintele teologice inter-confesionale (cum am vazut din materialele publicate), dar si ca reprezentat oficial al Patriarhiei Romane la diferite dialoguri teologice.


Din 1995, la propunerea Universitatii Babes-Bolyai din Cluj Napoca, parintele profesor a fost timp de aproape sapte ani membru in Consiliu National de Atestare a Titlurilor si Certificatelor Universitare din cadrul Ministerului Invatamantului, for important pentru evaluarea si confirmarea tinerelor cadre didactice de la Facultatile de Teologie din Romania, iar in 2002 a facut parte si din Comisia Sfantului Sinod de evaluare a Institutiilor de Invatamant Teologic superior din Patriarhia Romana.


Cu prilejul implinirii a 70 de ani, si ca o incununare a intregii sale activitati de patru decenii in slujba Bisericii si a invatamantului teologic, parintele profesor Ioan Ica a fost decorat de presedintele Romaniei in 2 aprilie 2002, impreuna cu alte personalitati culturale clujene, cu "Ordinul National, Serviciu Credincios in gradul de cavaler". De asemenea, Arhiepiscopia Clujului, in 9 septembrie 2002 i-a conferit Pr. Prof. Ioan Ica "diploma de aleasa cinstire pentru contributia pe care a adus-o la dezvoltarea invatamantului teologic romanesc, la cresterea prestigiului Facultatii de Teologie Ortodoxa din Cluj-Napoca, la intarirea dialogului teologic interconfesional si al teologiei cu cultura si pentru atasamentul cu care a slujit si slujeste Biserica stramoseasca".


Toate acestea reprezinta un prilej de bucurie si satisfactie nu numai pentru Biserica, dar si pentru intreaga comunitate academica romaneasca la ridicarea prestigiului careia a contribuit din plin parintele profesor omagiat acum. Titlul de Doctor Honoris Causa acordat astazi distinsului parinte profesor este tocmai acest semn de pretuire si recunostinta si din partea comunitatii noastre academice.


Pentru toti ucenici sai si pentru toti cei care l-au cunoscut, exemplul sau de sobrietate, modestie si daruire de sine pentru binele Bisericii si invatamantului teologic romanesc, va ramane mereu viu in constiinta noastra.


Cu totii ii suntem profund recunoscatori si rugam pe bunul Dumnezeu sa-i daruiasca ani multi si fericiti, sanatate si puteri sporite pentru a-si putea duce la indeplinire numeroasele proiecte in folosul nostru si al tuturor.

 

 

 

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2857

Voteaza:

Pr. Prof. univ. dr. Ioan Ica va primi titlul de Doctor Honoris Causa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE