Autonomie si coresponsabilitate in educatie

Intrucat Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox in invatamantul preuniversitar si la organizarea invatamantului teologic ortodox preuniversitar si universitar, incheiat de Patriarhia Romana, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte in ziua de 29 mai 2014, a fost interpretat tendentios de catre o asociatie umanista antireligioasa, care militeaza pentru scoaterea predarii religiei din invatamantul public, precizam:

In conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei (art. 32 alin 7) si ale legii educatiei nationale nr. 1/2011 (art. 18, alin 3) religia, ca disciplina scolara, este parte a trunchiului comun si are caracter confesional, fiind predata potrivit cerintelor specifice fiecarui cult de profesori abilitati in baza protocoalelor incheiate de Ministerul Educatiei si cultele religioase recunoscute de stat. Acest statut al orei de religie din Romania se regaseste in majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.



Prin urmare, incheierea Protocolului intre cele trei institutii semnatare, care sa reglementeze modul de colaborare intre stat si fiecare cult in parte pentru asigurarea invatamantului religios in Romania, este o cerinta legala (art. 18, alin. 3 din legea educatiei nationale) si reflecta realitatea garantata constitutional ca ora de religie a fiecarui cult este predata de persoane acreditate de respectivul cult.

Protocolul incheiat de Patriarhia Romana, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte are scopul cresterii calitatii invatamantului religios public, precum si a invatamantului teologic preuniversitar si universitar. Acesta urmeaza Protocolului incheiat intre Ministerul Invatamantului si Stiintei si Secretariatul de Stat pentru Culte pentru introducerea educatiei moral-religioase in invatamantul de Stat (septembrie 1990) si celor ulterioare incheiate de Patriarhia Romana cu Ministerul Educatiei Nationale pentru reintegrarea invatamantului teologic seminarial (liceal) si universitar in invatamantul public romanesc.

Prevederile acestor protocoale anterioare sunt reluate si precizate mai clar in Protocolul din 29 mai 2014, tinandu-se cont de prevederile constitutionale si noile reglementari legale, experienta dobandita si practica administrativa constanta din ultimii 25 de ani referitoare la responsabilitatea Bisericii Ortodoxe Romane in formarea si selectarea personalului sau necesar in diferite domenii de activitate (preoti, profesori de religie, asistenti sociali etc.). Protocolul afirma coresponsabilitatile si competentele specifice Statului si Bisericii in domeniul invatamantului religios public si a invatamantului teologic ortodox preuniversitar si universitar.

In acelasi timp, Protocolul reafirma cooperarea profesorilor de religie si a cadrelor didactice din invatamantul teologic preuniversitar si universitar cu propria lor Biserica a carei invatatura de credinta o predau in scoli, deoarece statul respecta autonomia cultelor si, deci, nu realizeaza singur, ci impreuna cu ele, invatamantul religios confesional. In plus, intrucat absolventii institutiilor de invatamant teologic ortodox sunt angajati, in cea mai mare parte, de catre Biserica Ortodoxa Romana, acestia trebuie sa indeplineasca pe langa exigentele de formare academica si pe cele morale si spirituale specifice acesteia.

Pentru binele societatii romanesti de azi este mare nevoie de-a intensifica legatura intre libertate si responsabilitate, intre autonomie si cooperare. Autonomia universitara si autonomia cultelor, ambele garantate de lege, nu trebuie confundate cu indiferenta sau lipsa de responsabilitate privind viata societatii sau binele comun. In acest context, coresponsabilitatea si cooperarea intre Stat si Biserica in spirit de respect reciproc este o datorie morala si o necesitate practica pentru cresterea calitatii actului educational.
In concluzie, incercarea agresiva a unei asociatii umaniste antireligioase de-a contesta permanent fara argumente solide optiunea pentru ora de religie a majoritatii covarsitoare a parintilor si elevilor din aceasta tara este injusta si inutila.

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

.

03 Iunie 2014

Vizualizari: 151

Voteaza:

Autonomie si coresponsabilitate in educatie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE