Boboteaza - Iordanul aratarii Sfintei Treimi

BOBOTEAZA - IORDANUL ARATARII SFINTEI TREIMI, CUVANT DE INVATATURA AL PREASFINTITULUI PARINTE AMBROZIE, CU PRILEJUL PRAZNICULUI BOTEZULUI DOMNULUI

Cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborat in chip de porumbel si a stat peste El, iar Tatal a marturisit: "Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit!" (Matei 3, 17). In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor cand S-a nascut, ci cand S-a botezat".

Sarbatoarea Bobotezei este amintita din secolul al II-lea, la Sfantul Clement Alexandrinul. Mentionam ca in primele secole, Boboteaza era sarbatorita impreuna cu Nasterea Domnului, pe 6 ianuarie. Incepand cu secolul al IV-lea, cele doua sarbatori au fost despartite: 25 decembrie fiind data stabilita pentru praznuirea Nasterii Domnului si 6 ianuarie pentru Botezul Domnului.

Dupa intoarcerea Sa din Egipt, Domnul nostru Iisus Hristos, vietuia in Galileea, in cetatea Sa Nazaret, unde crescuse, tainuindu-si inaintea oamenilor puterea si intelepciunea dumnezeirii Sale, pana la varsta de treizeci de ani, pentru ca nu era ingaduit cuiva dintre iudei, mai inainte de 30 de ani, sa aiba randuiala de invatator. Pentru aceasta nici Domnul Hristos pana la acesti ani nu a inceput propovaduirile Sale, nici nu Se arata ca este Fiul lui Dumnezeu.

Afara de cele graite de Iisus la varsta de 12 ani in templu, Hristos nu a savarsit nicio minune si nu a rostit niciun cuvant retinut de evanghelisti. Incepand cu Botezul Sau, Hristos iese din umbra si incepe sa propovaduiasca. A primit botezul la 30 de ani, varsta maturitatii la evrei. Apoi, implinindu-se cei 30 de ani si venind vremea dumnezeiestii Lui aratari - precum zice Evanghelia -, „a fost cuvantul lui Dumnezeu catre Ioan, fiul lui Zaharia, in pustie, trimitandu-l pe el ca sa-L boteze cu apa". Deci, i-a pus un semn incredintat dupa care putea sa cunoasca pe Mesia, Cel care a venit in lume, precum singur Botezatorul intru a sa buna vestire spune, zicand: Cel ce m-a trimis sa botez cu apa, Acela mi-a zis: "Deasupra Caruia vei vedea Duhul pogorandu-se si ramanand peste El, Acela este Cel ce boteaza cu Duh Sfant " (Ioan 1, 33).

Atunci a venit si Iisus din Galileea la Iordan, ca sa fie botezat de Ioan, dupa ce Botezatorul spusese mai inainte poporului despre El, zicand:Vine in urma mea Cel mai tare decat mine, Caruia nu sunt vrednic sa-I dezleg curelele incaltamintelor Lui. Deci, eu v-am botezat pe voi cu apa, iar Acela va va boteza cu Duhul Sfant. A venit la Ioan, pentru ca acesta sa fie pentru El martor nemincinos, vazand pe Duhul Sfant pogorandu-Se peste Cel pe Care-L boteza si auzind glasul Tatalui de Sus.

Dupa Botezul Sau, Domnul a iesit indata din apa, adica n-a zabovit; caci se povesteste ca Sfantul Ioan Botezatorul, pe fiecare om care se boteza, il afunda pana la cap si-l tinea astfel pana ce-si marturisea toate pacatele sale si numai dupa aceea ii afunda si capul, iar apoi il lasa sa iasa din apa; pentru aceasta, zice Evanghelia, ca a iesit indata din apa. Iesind Hristos din rau, s-au deschis cerurile, stralucind de sus o lumina in chip de fulger, iar Duhul lui Dumnezeu S-a pogorat peste El in chip de porumbel.

Intocmai cum in zilele lui Noe, porumbita a vestit micsorarea apelor, tot asemenea si incetarea inecarii pacatului a insemnat-o porumbelul. Duhul Sfant s-a aratat in chip de porumbel, pentru ca acea pasare este curata, blanda, iubitoare de oameni, fara de rautate si nu sta in locuri necurate. Tot asemenea si Duhul Sfant este izvorul curatiei, noianul iubirii de oameni, invatatorul blandetii, randuitorul binelui si fuge de la cel care se tavaleste in tina cea necurata a pacatului, fara de pocainta.

Atunci s-a auzit imediat un glas din cer, zicand: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit" (Matei 3,17). Asa a glasuit catre oameni Dumnezeu Tatal Cel mai inainte de veci despre Dumnezeu Fiul Cel mai inainte de veci, atunci cand Fiul, dupa voia Tatalui si prin lucrarea Duhului, S-a inomenit din Fecioara si a savarsit mantuirea omenirii.

Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.

El primeste botezul de la Ioan pentru a readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in pacat, omul Il pierduse pe Sfantul Duh, asa cum ne marturiseste Sfantul Chiril al Alexandriei. Botezul Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga creatie. Acceptand sa Se cufunde in Iordan, Hristos l-a ingropat pe vechiul Adam si a inceput, astfel, zidirea unui om nou. Apele Iordanului, primind pe Dumnezeu-Omul, nu au avut ce sa curete, ci au fost ele insele purificate. Hristos a curatit prin cufundarea Sa in Iordan, creatia intinata de caderea omului in pacat si a inlaturat puterea satanei. Astfel, in clipa cand El S-a lasat botezat de Ioan, izvoarele harului s-au pogorat peste creatie. Astfel, ritualul Botezului crestin de astazi repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu Lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.

Astazi, cand praznuim Botezul Domnului, se cuvine sa aratam si cate sunt botezurile care au inchipuit Botezul crestin de la inceputul lumii si care vor mai fi. Dupa marturia Sfantului Ioan Damaschin, opt sunt botezurile omului:

-Primul botez a fost potopul, pentru curmarea pacatului (Facere 7, 17-24).

-Al doilea botez a fost trecerea evreilor prin mare si prin nor, caci norul este simbolul duhului, iar marea al apei (Iesire 13, 22; I Corinteni 10, 2).

-Al treilea botez a fost botezul Legii Vechi, numit "taierea imprejur" (Facere 17, 10-14).

-Al patrulea este botezul lui Ioan, numit botezul pocaintei (Matei 3, 1-11). Acest botez a fost introductiv si conducea pe cei botezati la pocainta si la credinta in Hristos. Iata ce spune Sfantul Ioan Botezatorul: Eu va botez pe voi cu apa, dar Cel ce vine dupa mine va va boteza cu Duh Sfant si cu foc (Matei 3, 11; Luca 3, 16). Asadar, Ioan pregatea si curata mai dinainte cu apa, in vederea venirii Duhului Sfant. Cu acest botez Insusi Mantuitorul nostru Iisus Hristos S-a botezat de catre Ioan (Matei 3, 13-17; Marcu 1, 9-11). Hristos S-a botezat in Iordan ca sa se inece pacatul, sa inmormanteze pe Adam cel vechi in apa si sa-l sfinteasca pe botezator. Ca sa implineasca Legea, sa descopere taina Treimii si sa ne dea noua pilda si exemplu despre cum sa ne botezam.

-Al cincilea botez este botezul crestin prin apa si prin Duhul Sfant, instituit de Domnul nostru Iisus Hristos, prin cuvintele adresate ucenicilor Sai: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28, 19). Acesta este cel mai mare botez din cele amintite pana acum. El se face prin afundare in apa in numele Preasfintei Treimi si este mantuitor pentru ca iarta toate pacatele si aduce in inimile noastre harul Sfantului Duh. Noi toti ne botezam cu acest botez desavarsit prin apa si prin Duh, fara de care nimeni nu se poate mantui. Se zice ca Hristos boteaza "cu foc", pentru ca a revarsat Duhul Sfant peste Apostoli, in chipul limbilor de foc (Fapte 2, 1-4), dupa cum spune Insusi Domnul: Ioan a botezat cu apa, dar voi veti fi botezati cu Duhul Sfant, nu mult dupa aceste zile (Fapte 1, 5).

-Al saselea botez, care este de o masura cu Botezul crestin, prin apa si prin Duh, este botezul prin pocainta si prin lacrimi, adica Sfanta Spovedanie, prin care ni se dezleaga toate pacatele.

-Al saptelea si cel mai desavarsit este botezul prin sange si mucenicie pentru dreapta credinta, cu care Insusi Hristos S-a botezat pe Cruce in locul nostru. El este foarte cinstit si fericit, pentru ca nu se mai pangareste a doua oara cu intinaciunea pacatului si singur le poate inlocui pe toate celelalte.

-Al optulea si ultimul botez este focul cel vesnic de dupa judecata obsteasca. Acest botez nu este mantuitor, ci pe de o parte distruge rautatea si pacatul, iar pe de alta parte pedepseste necontenit (Dogmatica, cap.IV, p.247-252).

Astazi, pentru prima data ni se arata la Iordan cele Trei Persoane ale Preasfintei Treimi. Astfel, Fiul, smerindu-se, se boteaza in Iordan de la Ioan; Tatal graieste din ceruri, zicand: Acesta este Fiul meu cel iubit intru Care am binevoit, iar Duhul Sfant se pogoara ca un porumbel peste Iisus Hristos (Matei 3, 16-17). Deci, astazi ni s-a descoperit mai luminat taina Preasfintei Treimi. Astazi cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu S-a odihnit la Iordan peste Fiul. Astazi Stapanul Se smereste si cere sa fie botezat de sluga. Astazi Cel fara de pacat primeste botezul pocaintei de la Ioan, ca sa ne invete pe noi taina pocaintei, a marturisirii si a spalarii pacatelor prin cainta si lacrimi.

Astazi se sfinteste apa Iordanului si toate apele si izvoarele pamantului. Astazi se sfinteste Agheasma cea Mare prin semnul Crucii, la rugaciunile arhiereilor si preotilor si prin pogorarea darului Sfantului Duh. Deci sa multumim lui Dumnezeu ca am ajuns cu bucurie la praznicul acesta mare al Bobotezei si sa ducem cu evlavie sfanta agheasma in casele noastre. Prin ea ne sfintim cu totii, se sfintesc casele si fantanile noastre si se izgonesc duhurile rele cu puterea Duhului Sfant.

Astazi Hristos, Mantuitorul nostru iese in public, se arata lumii, se pregateste sa vesteasca pe pamant Evanghelia mantuirii si vine sa caute si sa mantuiasca sufletele noastre. Sa coboram si noi astazi la Iordanul Bisericii! Aici este Iordanul si apa cea vie care spala, adapa, da viata si innoieste lumea. Aici este Tatal si Fiul si Duhul Sfant impreuna cu sfintii.

Sa iesim intru intampinarea Domnului; precum Ioan Botezatorul, oarecand; invesmantati cu smerenia camilei si incinsi cu cingatoarea infranarii ! Sa ne caim de pacatele facute si sa ne curatim in apele Iordanului lacrimilor noastre de pocainta. Sa ascultam glasul Tatalui, Care ne graieste din cer, sa ne infricosam de smerenia Fiului, Care Se boteaza de catre Ioan in Iordan si sa odihnim in inimile si casele noastre porumbelul Duhului Sfant.

Sa avem credinta in Bunul si Milostivul Dumnezeu - Tatal Ceresc, Care din Sfanta Evanghelie zice catre noi despre iubitul Sau Cuvant: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, intru Carele am binevoit" ; iar in alta parte: "pe Acesta sa-L ascultati" ! Pe Acesta sa-L ascultam si bunavoirea Tatalui Ceresc va odihni asupra noastra ca un porumbel.

Sursa: episcopiagiurgiului.ro
 

.

06 Ianuarie 2012

Vizualizari: 862

Voteaza:

Boboteaza - Iordanul aratarii Sfintei Treimi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE