Masuri pastorale pentru intarirea institutiei familiei preotului ortodox

Precizari in legatura cu o recenta hotarare a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in sedinta de lucru din 11 februarie 2010 (temei nr.1092/2010) a luat in examinare statutul preotilor divortati sau divortati si recasatoriti, in vederea adoptarii unor masuri cu caracter unitar si obligatoriu in eparhiile Patriarhiei Romane.

Hotararea are ca scop intarirea institutiei familiei preotului ortodox prin masuri pastorale care au rolul de a consolida si evidentia personalitatea religios-morala a preotului si a intregii lui familii in comunitate, ca exemplu de traire morala si comportament crestin, precum si ca factor esential pentru o buna pastoratie a credinciosilor.

In acelasi timp, pentru a pastra, potrivit indatoririlor sale, "unitatea dogmatica, liturgica si canonica, precum si comuniunea cu intreaga Biserica Ortodoxa”(art.14 lit.

a) din Statut) si fidelitatea fata de disciplina Bisericii Ortodoxe Universale, Sfantul Sinod a hotarat ca la nivelul eparhiilor Inaltpreasfintitii si Preasfintitii Chiriarhi sa respecte cu strictete prevederile canonice, statutare si regulamentare bisericesti, care nu admit recasatorirea clericilor, sanctionand, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflati in aceasta situatie.

In acest sens, pentru intarirea stabilitatii si unitatii familiei crestine, sporirea disciplinei si moralitatii in randul preotilor de mir, precum si pentru diminuarea cazurilor care influenteaza in mod negativ viata si activitatea bisericeasca, hotararea Sfantul Sinod prevede urmatoarele: clericii divortati sau divortati si recasatoriti, precum si cei vaduvi si recasatoriti nu pot ocupa posturi de conducere in administratia bisericeasca, la nivel de protopopiat, eparhie si Patriarhie; nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova in alte parohii; nu pot fi propusi si nu pot primi ranguri bisericesti; nu pot fi incadrati si nu pot functiona in invatamantul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decat cu observarea atenta a situatiei canonice si mentionarea acesteia in fisa personala.

Preotii care divorteaza si se recasatoresc vor fi sanctionati cu pedeapsa depunerii din treapta preotiei. Daca se va constata ca preotul care a primit aceasta sanctiune a fost parasit de sotie, are rezultate pastorale deosebite, dovedeste calitati misionar – pastorale si comportament bisericesc, are relatii bune cu credinciosii din parohie, are o pregatire teologica deosebita, are copii in intretinere, ca masura pastorala si de pedagogie crestina, vor fi identificate modalitati de folosire a unor astfel de preoti, de la caz la caz, in administratia bisericeasca, in activitati filantropice, in activitati cu caracter cultural-educational, in invatamantul de stat sau in posturi neclericale de cantareti bisericesti pentru a nu fi indepartati din cadrul bisericii, chiar daca nu mai slujesc la Sfantul Altar.

In concluzie, solutiile pastorale prevazute de recenta hotarare a Sfantului Sinod evidentiaza modalitatea de mentinere a ordinii canonice in Biserica Ortodoxa Romana in paralel cu ajutorarea preotilor divortati sau divortati si recasatoriti.

Cancelaria Sfantului Sinod si Biroul de presa al Patriarhiei Romane

.

13 Martie 2010

Vizualizari: 1307

Voteaza:

Masuri pastorale pentru intarirea institutiei familiei preotului ortodox 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Virgil GradinaruPostat la 2010-03-16 07:20

    Preotii, divortul si Hotararea Sf.Sinod Am aflat de curand de Hotararea Sf.Sinod din 11 martie a.c. cu privire la interdictia aplicata preotilor divortati de a ocupa (chiar si) postul de preot paroh si de a sluji. Va expun un caz: duhovnicul meu este un preot tanar (in jur de 30 de ani), parintele V. Din auzite stiu ca a divortat, nu din vina lui. Biserica pe care o construieste se afla pe un teren (aproape de centrul unui municipiu) donat de parintii lui. Parintele V. a facut eforturi extraordinare sa construiasca biserica. A plecat de la o capela din lemn, apoi a reusit sa construiasca subsolul ALA, care va servi ca praznicar si in care se tin actualmente slujbele. Biserica este si ea aproape gata. Va fi, este deja, o adevarata perla de arhitectura ortodoxa. Bun, veti spune, un om vrednic, care a reusit sa construiasca o biserica. Dar nu e numai atat, ba chiar e cu mult mai mult. Prin daruirea cu care slujeste, parintele V. a atras o multime de credinciosi la participarea la sfintele slujbe, chiar multi crestini care pana de curand nu prea frecventau biserica. La Sfanta Liturghie incinta este plina (si mai stau si 50-100 credinciosi afara, nefiind loc). Vine mult tineret, multe cupluri tinere cu copii mici. Poate nu se cade sa spun asta, dar dupa epicleza capat un sentiment de fratietate, de prietenie dezinteresata cu toti participantii la Sf.Slujba. Nu spun mai mult, cei care au trait asta inteleg. Cum se va aplica Hotararea Sf.Sinod? Parintele V. va fi depus din cauza ca a fost parasit de preoteasa? Nu va mai fi paroh, i se va interzice sa mai slujeasca? Bineinteles ca voi accepta hotararea ierarhului local, nu incape aici revolta, dar daca parintelui V. i se va interzice sa slujeasca, voi ramane cu un gol urias in suflet si cu multe intrebari despre dreptate, nedreptate, asprime, blandete…Si la fel ca mine vor simti probabil multi alti credinciosi… Va rog sa ma iertati daca am indraznit sa vorbesc.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE