Moastele Sfantului Ioan Gura de Aur au ajuns la Iasi

 

Astazi, au fost aduse la Iasi, de la Manastirea Varlaam - Meteora din Grecia, mana stanga a Sfantului Ioan Gura de Aur. Aceste sfinte moaste au fost aduse la Meteora in timpul ctitorilor Manastirii "Sf. Varlaam", de catre Sfintii Teofan si Nectarie. Sfintele moaste ocrotesc manastirea inca din anul 1545, asa cum arata si inscriptia de pe racla in care sunt ele pastrate. Delegatia elena, condusa de Inalt Prea Sfintitul Serafim, Mitropolit de Stagon si Meteora, a fost intampinata la Aeroportul International din Iasi in jurul orei 12.

00 de o delegatie a Centrului Eparhial. Acestia au fost intampinati apoi la Catedrala mitropolitana de catre PF Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane si Loctiitor de Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, insotit de membri ai Consiliului Eparhial, preoti, diaconi si autoritati locale si judetene.

 

Moastele Sfantului Ioan Gura de Aur au fost asezate langa moastele Sfintei Cuvioase Parascheva, aflate, in prezent, in pridvorul bisericii "Sf. Mare Mucenic Gheorghe" - vechea Catedrala mitropolitana din Iasi.

 

A devenit o traditie ca de sarbatoarea Sfintei Cuvioase Parascheva sa fie aduse moaste din alte tari.  

 

In anul 2000 au fost aduse la Iasi moastele Sf. Mare Mucenic Gheorghe, de la Livadia - Grecia. In 2001 a fost adus braul Maicii Domnului, tot din Grecia. In anul 2002 - moastele Sf. Ioan Casian din Marsillia. In anul 2003 au fost aduse moastele Sf. Dimitrie, Izvoratorul de mir, de la Tesalonic. In anul 2004, tot din Grecia, a fost adus la Iasi un fragment din lemnul Sfintei Cruci. In anul 2005, PF Daniel a dorit sa aduca la Iasi o particica din moastele Sf. Pavel, iar anul trecut au venit la Iasi o parte din moastele Sf. Nectarie din Eghina.

 

Sfantul Ioan Gura de Aur

 

Ioan Gura de Aur sau Ioan Hrisostom a fost patriarh al Constantinopolului. S-a nascut la Antiohia, anul nasterii sale nefiind cunoscut cu certitudine, fiind plasat intre 344 si 354.

 

Doctrina

Hristologia- combate cu anticipatie si monofizismul si nestorianismul. Ca antiohian, el sustine distinctia neta a celor doua firi in Hristos. Acesta e de o fiinta cu Tatal, deci vesnic Dumnezeu, El a luat firea noastra intacta, mai putin pacatul. El S-a nascut dupa trup, pentru ca noi sa ne nastem dupa Duh, El S-a nascut din femeie, pentru ca noi sa incetam de a mai fi fiii femeii.

Harul joaca un rol de seama in actul sfinteniei si in acela al mantuirii noastre, dar el nu e totul; o parte in lucrarea mantuirii revine si eforturilor omului.

Sf. Taine sunt simboluri sau semne care, sub forma vazuta, ne aduc harul cel nevazut al lui Dumnezeu. Savarsitorul real al Sf. Taine este Iisus Hristos insusi, preotul nefiind decat un instrument. Ceea ce este in potir este ceea ce a curs din coasta Domnului, iar painea e Trupul lui Hristos. Unirea cu Domnul trebuie sa fie nu numai prin dragoste spirituala, ci si in realitate, adica o unire cu trupul Lui, o unire prin hranirea cu El. Sf. Euharistie e socotita identica cu jertfa de pe cruce.

Doctrina teologica a Sf. Ioan poarta amprenta preocuparilor sale majore, si anume, exegeza biblica si activitatea pastorala.

 

Ideea de Dumnezeu este innascuta sufletului omenesc. Dar pe Dumnezeu nu-L putem cunoaste ce este El in Sine, stim numai ca El exista.

 

In problema cunoasterii lui Dumnezeu, el este deosebit de explicit. Ideea de Dumnezeu este innascuta sufletului omenesc. Pe Dumnezeu nu-L putem cunoaste ce este El in Sine, stim doar ca El exista. Pretentiile anomeilor, care sustineau ca il pot cunoaste pe Dumnezeu, tot asa cum Dumnezeu se cunoaste pe Sine, le clasifica drept nelegiuiri si nebunii. El face deosebire clara intre ousia sau physis, natura sau fire, si hypostasis sau prosopon, ipostas sau persoana.

 

S-a spus, adeseori, ca Sf. Ioan a fost mai putin preocupat de probleme dogmatice si mai mult de cele morale. O astfel de disociere este neavenita, deoarece ideile sale morale sunt mereu ancorate in struc­turile doctrinare biblice si ale traditiei Bisericii, intelegem mai bine profunda lui preocupare fata de morala, daca avem in vedere faptul ca el s-a considerat, inainte de toate, pastor de suflete si apoi invatator. Ca pastor, el intelegea ca este dator sa-i invete pe credinciosi ce in­seamna, in realitate, transpunerea notiu­nilor de credinta in viata, asumandu-si sarcina propovaduirii cuvantului evan­ghelic.

 

.

11 Octombrie 2007

Vizualizari: 1386

Voteaza:

Moastele Sfantului Ioan Gura de Aur au ajuns la Iasi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE