- Ciudata intrebare, parinte. Ce legatura are ea cu tema noastra?
- Are, are. Are o mare legatura.
Aceasta s-a intamplat atunci, insa de atunci si pana astazi viata continua si istoria se repeta exact la fel cu reclamele care se fac astazi, pentru ca stii ce fac reclamele?
- Va referiti la publicitatea zilnica de la radio, televiziune, din ziare?
- Da, da.
- Eh, prin reclame este prezentata frumusetea si celelalte calitati ale unui obiect, ale unui lucru sau ale unei situatii, este prezentata firma care il produce, cea care il vinde.
- Desigur, ai zis bine. Dar, spune-mi, ai auzit vreodata ca vreo reclama sa vorbeasca despre Dumnezeu?
-Nu.
- Vezi, deci, autonomia frumusetii? Sunt prezentate frumusetea, gustul, confortul, mirosul placut, calitati pe care le are un bun material al lumii, nici un cuvant insa despre Dumnezeu, Care le-a facut. Este frumos acesta, este frumos acela, este important unul, sunt importante cele pe care le-au creat oamenii si firmele oamenilor.
Luati din asta, luati din aia, luati din cealalta. Bravo firmei nu stiu care, slava altei firme. Dar la Dumnezeu, cauza tuturor bunurilor lumii, nu se face referire niciodata, niciunde. Acestea sunt reclamele astazi. Stapaneste reclama frumosului, dulcelui, gustului, dar nici un cuvant despre Acela care a creat frumosul, dulcele, gustul. Nici un cuvant despre Dumnezeu, intai, de obicei, este robita de ispita reclamei frumosului si al gustosului femeia, dupa aceea barbatul/femeia se opreste prima la vitrinele unde sunt prezentate haine frumoase, pantofi, cosmetice, bijuterii, stofe si altele. Il opreste apoi si pe barbat si uita de ei in aceasta dorinta a cumpararii, a dobandirii frumosului, gustosului, dulcelui, stralucitorului, a acelor lucruri care impresioneaza. Se alipeste astfel sufletul lor de frumusetea materiei si uita de orice este duhovnicesc. II uita pe Dumnezeu.
Lumea deci, copile, l-a vrajit pe om, l-a scos din minti, l-a incantat. Oamenii au devenit robi frumusetii lumii si, de dragul frumusetii si al desfatarii, fac orice, chiar si crime. De exemplu, iti amintesc din vechea Grecie razboiul troian, un razboi care a pierdut o multime de vieti omenesti.1 De ce s-a petrecut razboiul acela?
- De dragul frumoasei Elena, spun scriitorii vechi.
- Desigur. Iti amintesc de asemenea traditia despre femeile frumoase, traditia din satul vecin, numit Pentaghios, despre femeia care se numea Maria Pentaghiotissa, de a carei frumusete spunea cantecul: Pentru sortul Mariei se taie voinicii.
Dar nu se intampla toate astea numai pentru a dobandi frumusetea femeii. Spintecarile, crimele, razboaiele si multe alte rele se intampla pentru toate frumusetile lumii.
Nu oare pentru aurul stralucitor si pentru argintul sclipitor s-au facut aproape toate razboaiele care au insangerat intregul pamant ?
Nu oare din cauza desfatarii, a placerii vinului si a celorlalte bauturi se imbata oamenii si devin precum necuvantatoarele, precum porcii anticei vrajitoare Circe?
Deci cu frumusetea, cu dulceata, cu placerea, cu multumirea de sine, cu frumosul acesta estetic, mijloace pe care le foloseste ca momeala, diavolul a reusit si reuseste pana astazi sa conduca intreaga omenire in ratacire, la minciuna, la distrugere.
Reclama frumusetii a fost cea mai mare si mai puternica arma a diavolului.
- Dupa tot ce mi-ati spus, este oare rau sa ne uitam la televizor la reclame ?
- Iubitule, reclamele reprezinta partea cea mai rea din programele de televiziune, nu doar pentru ca lucrurile materiale sunt legate de goliciune si de uratenie, ci, mai mult decat aceste imagini vulgare, reclamele prezinta materia si frumusetea separat, fara Dumnezeu, fara adevaratul lor Creator.
Iata de ce striga toti predicatorii Bisericii: inchideti televizoarele, si mai ales in timpul reclamelor! Pentru ca in acea clipa lucreaza insusi stapanul diavolilor, in timp ce in alte momente ii lasa pe "colaboratorii" lui.
De aceea puteti vedea astazi pe posturi de televiziune grecesti ca se arata, impreuna cu reclame, semnul diavolului, care este triunghiul acela intors in jos sau trasnetul sau alte simboluri de acest fel.
- Ei, pana si triunghiul intors ?
- Desigur, fii atent. In veacurile trecute avea ca simbol triunghiul intors, in vreme ce intotdeauna Dumnezeirea, Sfanta Treime avea ca simbol triunghiul cu varful in sus. Multe sunt emisiunile de radio si televiziune pregatite de diavol. Dar el pregateste in mod special reclamele, chiar daca aceste mari capcane au sau nu au semnul sau, si acolo isi prinde cele mai multe victime.
- Cum le prinde, parinte ?
- E "artist", copile. Are mare viclenie si multa arta in lucrul asta, are mestesug: cu lumini, cu culori, cu imagini. Foloseste o gramada de oameni ca sa construiasca o reclama: scriitori, regizori, muzicieni, poeti, electronisti, apoi trucuri si multe alte lucruri. Si multi bani. Nenumarati bani. Si bani murdari!
Se adreseaza slabiciunilor omului, patimilor lui si le activeaza, il face sa ceara in mod obsesiv ceea ce el ii prezinta. Si oamenii le doresc, inseteaza dupa aceste lucruri si in final se dedau setei de frumusete, de placere, desfatarii de lucrurile materiale care le sunt prezentate.
Asa isi incercuieste victimele diavolul, pentru ca in aceste reclame prezinta frumosul lumii si tot ceea ce este legat de lume separat, fara Dumnezeu, robindu-l pe om ori in patima frumusetii, ori in patima jocurilor de noroc, a acelor castiguri mari si frumoase sau in fanatismul sportiv, ori in patima politicilor de partid sau a guvernarii, a stapanirii, pe care o prezinta ca un specialist el insusi, diavolul. Caci el este stapanitorul veacului acestuia (In 12,31; 14,30; 16,11), precum zice Domnul nostru Iisus Hristos.
O, de-as putea striga tuturor oamenilor: Nu, parinti si frati, nu, fratii mei, nu credeti si nu ascultati aceste emisiuni! Va spun minciuni, pentru ca sunt pregatite cu multa arta de catre insusi stapanul minciunii - diavolul, cel care este mincinos si tatal minciunii (In 8, 44), precum zice insusi Domnul nostru Iisus Hristos despre el.
Cum ziceam, toate reclamele au scopul de a exagera frumosul, de a exagera dulceata, gustul, mirosul, confortul, lucrurile de care ne folosim, toate adica cele ale frumosului estetic sau frumosului exterior. Aceasta exagerare a lumii, a frumusetilor ei, autonomizata, fara Dumnezeu, este cursa diavolului, care conduce la pieire, la distrugere. Reclamele si, in general, orice forma si prezentare a frumusetii constituie o foarte periculoasa cursa a diavolului.
- Parinte, este foarte clara lucrarea aceasta a diavolului. Ar trebui sa o vada chiar si o minte simpla si ma mir cum de nu inteleg oamenii toate acestea.
- Sunt inselati, copile, cei superficiali si cei necugetati, caci nu au stat niciodata sa se gandeasca ce se intampla, ce se ascunde in spatele intregii proiectii a frumusetii lumii si a lucrurilor lumesti si sunt pacaliti, batjocoriti ca niste prosti. Si te intreb: cum este batjocorit tineretul de astazi si condus la pacat si la depravare? Cu aceasta prezentare a frumusetii si a placerii! Cum sunt inselati tinerii de astazi si cum sunt condusi spre desfranare si spre homosexualitate, spre adunaturi nelegiuite de femei si de barbati ? Uneori chiar haremuri ale bogatasilor, si din Rasarit, si din Apus. Cum se misca tot comertul astazi si cum sunt inselati cei care cumpara si iarasi cumpara, fara limita, fara sa se sature, de am ajuns intr-o stare incontrolabi-la de superproductie si supraconsum? Din aceasta prezentare a frumusetii, a comoditatii, a multumirilor, a bucuriilor celor gustoase.
Fiti atenti la ce prezinta reclamele:
1) tigari;
2) sapunuri si sampoane parfumate;
3) detergenti parfumati;
4) parfumuri si cosmetice;
5) mancaruri gustoase: sosuri gustoase, maioneze gustoase, supe gustoase, carnuri gustoase, ingrediente, salamuri, carnati;
6) bauturi: whisky, lichioruri, brandy, toate gustoase.
Toate reprezinta frumusetea exterioara a lumii si ceea ce satisface simturile, tot ceea ce este numit frumosul estetic sau sensibil, al simturilor. Frumusetea care satisface simturile, adica frumosul senzual, precum l-am descris mai devreme. Frumusetile lumii, toate, fara nici o referire la Dumnezeu. Si prezentate neintrerupt, ca o adevarata furtuna de reclame ale frumusetilor lumii. O adevarata spalare a creierului, pentru care se foloseste orice, precum am vazut deja: culori, lumini, trupuri, montaje, orchestre, actori, efecte sonore, regizari si multi, multi bani pentru prezentarea catre lume a acestor bijuterii, infrumusetari, machiaje ale ei.
Diavolul dispune de miliarde ca sa-si intinda bine, bine cursele, ca sa ne atraga catre cele dulci, catre placere, catre multumire - a ochilor, a urechilor, a stomacului, a nasului, a pielii. Sa uitam de noi acolo, sa uitam de suflet si de Dumnezeu.
.
-
Raspunsuri la intrebarile tinerilor - Cuprins
Publicat in : Raspunsuri la intrebarile tinerilor - Ortodoxia si lumea
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.