Refuzam oferta vidului spiritual

Raspuns al Patriarhiei Romane la campania ”Stop indoctrinarii religioase in scoli”, lansata de Asociatia Secular Umanista din Romania (ASUR)

ASUR: „Prevederile legii 1/2011 in privinta predarii religiei in scoli vin in contradictie cu Constitutia Romaniei, cu legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu codul muncii si chiar si cu legea cultelor.”

Predarea religiei in scolile de stat se face in conformitate cu art. 32, alin. (7) din Constitutia Romaniei: „Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor specifice fiecarui cult. In scolile de stat, invatamantul religios este organizat si garantat prin lege”.

In mod similar, Legea educatiei nationale prevede in art. 18, alin. (1): „Elevilor apartinand cultelor de stat, indiferent de numarul lor, li se asigura dreptul constitutional de a participa la ora de religie, conform confesiunii proprii”.

Daca Legea educatiei nationale se afla in conflict cu Constitutia Romaniei, este misiunea Curtii Constitutionale sa decida. Interpretarea oferita de ASUR este una tendentioasa, menita sa legitimeze aceasta actiune de denigrare a Bisericii Ortodoxe Romane (BOR). De altfel, tonul profund anti-BOR arata ca ASUR promoveaza un umanism antireligios. ASUR se face astfel continuatoarea procesului de ateizare „prin informare”, pe care comunismul l-a propus Romaniei, timp de 45 de ani, cu roadele dureroase pe care le resimtim si acum.

ASUR: „Lipsa unui mecanism de inscriere voluntara, pe baza unei decizii informate a parintilor si a elevilor, instaureaza obligativitatea de facto a studierii religiei in scoala, fapt ce violeaza art 29, al. (1) din Constitutie.”

In conformitate cu art. 32, alin. (1) si art. 3, alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, este obligatorie prezenta religiei printre celelalte discipline din schema orara (nu la dispozitia conducerii scolii), dar nu este obligatorie participarea elevilor la ora de religie. La solicitarea scrisa a elevului major, a parintelui sau a tutorelui legal constituit, elevul poate sa nu frecventeze orele de religie; in acest caz, situatia scolara se incheie fara disciplina religie (art. 18, alin. (2) din Legea educatiei nationale). Aceasta prevedere a legii este adusa la cunostinta parintilor de catre diriginti sau invatatori, la inceput de an scolar.

ASUR: „Prevederea conform careia se poate solicita ca elevul sa nu frecventeze orele de Religie este insuficienta in conditiile in care, in practica, scolile, din motive administrative, sunt extrem de reticente in a informa elevii si parintii si de a accepta o astfel de optiune.”

Este datoria tuturor celor angrenati in sistemul educativ, profesori, elevi si parinti, sa vegheze la respectarea prevederilor art. 18, alin. (2) din Legea nr. 1/2011. Prin urmare, credem ca interventia denigratoare la adresa religiei in scoala, prin promovarea de sloganuri si conceptii insuficient sustinute pe fapte reale, este o agresiune inacceptabila, care afecteaza fondul sufletesc al persoanelor aflate in procesul educativ.

ASUR: „Interzicerea dreptului la optiune pentru elevii care au implinit 16 ani, este in contradictie cu art 3, al (2) din legea cultelor.”

Art. 3, alin. (2) din Legea cultelor mentioneaza alegerea religiei copilului, iar nu studiul ei. In plus, art. 3 alin. (1) din aceeasi lege prevede: „Parintii sau tutorii au dreptul exclusiv de a opta pentru educatia religioasa a copiilor minori, conform propriilor convingeri”. Asadar, acest aspect intra sub incidenta vointei familiei. Maine, probabil, ASUR va cere si desfiintarea familiei, pentru ca nu se incadreaza in doctrina sa ideologica, anuland astfel orice drept al parintilor asupra copiilor.

ASUR: „Pozitia ASUR este neechivoca: in unitatile de invatamant trebuie pastrata o stricta neutralitate religioasa, iar in cadrul orelor de religie trebuie predata istoria religiilor si nu doar viziunea particulara a unui anumit cult, indiferent care ar fi acesta.”

Valorile propuse de disciplina religie sunt diferite de cele propuse in cadrul cursurilor de istoria religiilor. Intrucat aceste valori spirituale si morale stau la baza culturii europene si nationale, elevii trebuie sa aiba acces in mod liber la ele. Rolul lor formativ este temeinic demonstrat si de studiile sociologice in domeniu. Astfel, rezultatele cercetarii nationale „Educatia moral-religioasa in sistemul de educatie din Romania”, realizata in anul 2008 in cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei, arata ca 85,7% dintre elevi, 91,4% dintre parinti si 88,6% dintre profesorii diriginti considera credinta religioasa ca fiind importanta in viata lor.

Fundamentalismul antireligios al ASUR relativizeaza identitatea de credinta a elevului sau a parintilor acestuia si o reduce la un fenomen al trecutului (istoria religiilor). De fapt, sub pretextul promovarii umanismului, ASUR militeaza pentru eliminarea religiei din cultura copilului, nu doar pentru alternarea informatiei. Niciunul dintre demersurile ASUR nu inspira convingerea ca, in cazul in care copilul ar vrea sa fie educat religios, iar familia s-ar opune, ASUR e gata sa militeze pentru acest drept al copilului!

ASUR: „maniera actuala de predare a religiei corespunde perfect definitiei indoctrinarii”.

Acuzatia este injusta, deoarece educatia religioasa are ca scop cultivarea propriei identitati spirituale a elevului si promovarea iubirii de Dumnezeu si de oameni in comportamentul sau din societate.

ASUR: „predarea se face de o maniera confesionala, oferindu-se o singura viziune asupra fenomenului religios”.

Predarea in scoli a religiei se face pe o baza teoretica si la nivel general, ea urmarind formarea sau educatia spirituala a elevului. Asa cum geografia ofera cunoasterea configuratiei spatiale a Pamantului, esentiala pentru cunoasterea patriei si planetei, iar istoria ofera cunoasterea succesiunii temporale a generatiilor umane, religia ofera perspectiva comuniunii eterne de iubire intre Dumnezeu si oameni, intre Creator si creaturi, intre persoane si intre popoare. Drept urmare, a afirma ca studiul religiei in scoala este o indoctrinare, dovedeste faptul ca viziunea clar anti-religioasa pe care o ofera ASUR nu este nicidecum integrativa, ci una exclusivista.

ASUR: „se urmareste izolarea copiilor de orice conceptie alternativa prin sfaturi de genul: sa ne alegem prieteni credinciosi sau prin catalogarea drept "pacatosi" a celor care cred altfel decat ne invata Biserica Ortodoxa”

Biserica Ortodoxa Romana, prin relatiile pe care le are cu alte culte, atat din Romania, cat si din afara tarii, nu da dovada de exclusivism. Nicaieri in invatatura crestin-ortodoxa nu se precizeaza faptul ca cei care sunt de alta religie sau confesiune sunt ”pacatosi”. Mai mult, constatam ca pentru ASUR a fi ortodox inseamna anti-stiintific, bigot, izolat. Desi liberali in gandire, membrii ASUR devin extrem de intoleranti si exclusivisti cand e vorba de religie.

ASUR: „profesorii de religie fiind la cheremul cultului respectiv (si al structurii teritoriale locale in special), trebuie sa respecte intru-totul dogma bisericeasca. In caz contrar, li se poate retrage avizul si isi pierd automat locul de munca.”

Profesorii de religie nu se afla ”la cheremul” nimanui din structura Bisericii Ortodoxe Romane cand acestia predau disciplina religie in scolile publice din tara noastra. Ei sunt angajati ai unei institutii de invatamant si respecta ca oricare alt profesor, regulamentele de organizare ale acesteia, fundamentate pe Legea educatiei nationale. Ora de religie poate fi predata numai de personalul didactic calificat si abilitat in baza protocoalelor incheiate intre Ministerul Educatiei si cultele religioase recunoscute oficial de stat (art. 18, alin. (3) din Legea educatie nationale). Cazurile de indisciplina ale profesorilor sunt sanctionate potrivit reglementarilor in vigoare.

ASUR: „si mai grav, copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repeta obsesiv despre "pacat", "iad" si "diavoli", inducindu-li-se ideea ca nerespectarea cu strictete a "poruncilor" ii condamna la "osinda vesnica".

Reprezentantii ASUR prezinta problema pacatului in mod simplist si superficial, nu existential si social. Libertatea omului nu este indiferenta spirituala, ci capacitatea acestuia de a alege valori care imbogatesc viata persoanei si a comunitatii umane. In acest sens, valorile oferite de educatia religioasa sunt extrem de necesare, intrucat ele reprezinta pentru tineri un reper spiritual esential si un liant existential intre toate cunostintele dobandite prin studiul celorlalte discipline. Valorile cultivate si virtutile incurajate in cadrul orelor de religie sunt necesare sanatatii spirituale a persoanei si a comunitatii. Religia il invata pe copil si pe tanar iubirea fata de Dumnezeu si de oameni, credinta, speranta si solidaritatea, dreptatea si recunostinta fata de parinti si fata de binefacatori, darnicia si harnicia, sfintenia vietii, valoarea eterna a fiintei umane, binele comun si frumusetea sufletului profund uman, cultivat si imbogatit prin virtuti si fapte bune.

ASUR: „Pentru evitarea potentialelor abuzuri impotriva acelor copii care studiaza totusi religia, ASUR recomanda parintilor urmatoarele:

sa ceara referinte despre persoana care preda orele de religie
sa solicite planurile lectiilor care urmeaza a fi predate copiilor
sa discute periodic cu copilul si sa ii explice de ce la orele de religie i se predau lucruri in contradictie flagranta cu cele invatate la celelalte materii
sa fie atenti la aparitia unor modificari radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, instrainare de prieteni etc.) si, daca este cazul, sa apeleze la consiliere psihologica.”

Biserica Ortodoxa Romana, prin predarea religiei in scoala, propune modele viabile de bunatate si sfintenie, oferind tinerilor repere in viata de familie si in viata sociala. Educatia religioasa reprezinta un factor de stabilitate si de comuniune in societatea romaneasca si nicidecum ”dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, instrainare de prieteni”. Ea apara si promoveaza identitatea spirituala si demnitatea persoanei care traieste astazi intr-o lume din ce in ce mai pluralista, confuza si individualista din punct de vedere spiritual si social, unde prinde tot mai mult contur un model degenerativ de viata in care sunt la moda: minciuna, hotia, coruptia, inselaciunea, tradarea, vulgaritatea, pornografia, violenta de toate tipurile etc. Toate acestea, insa, reprezinta negarea valorilor crestine traditionale.

Textul ASUR este vadit anti-crestin, de factura umanist-ateista, cand insinueaza ca Biserica sustine adevarul in contrast cu stiinta. Anii grei ai dictaturii comuniste, cu ateismul ei zis „stiintific” si impus in scolile de stat, contrar vointei unui popor religios, ne-au invatat sa nu mai dorim cultura fara credinta, stiinta fara spiritualitate, materie fara spirit, cunoastere fara comuniune, filosofie fara speranta si, indeosebi, scoala fara suflet, adica educatie fara religie, mai ales la varsta intrebarilor existentiale si a formarii spirituale a tinerilor.

ASUR: „Includerea din oficiu a elevilor la orele de religie, fara a tine cont de opinia lor, incalca art 24, al (1) si articolul 25 din legea drepturilor omului.”

Biserica propune, nu impune valori. Intrucat libertatea reprezinta un mare dar oferit de Dumnezeu omului, educatia religioasa trebuie asumata in mod liber, conform dorintei parintilor si copiilor. In acest sens, Biserica a respectat deciziile comunitatilor locale, in concordanta cu prevederile articolului 26 alin (3) din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: ”parintii au dreptul de prioritate in alegerea modului de educatie acordata copiilor lor”. Asadar, Biserica respecta si binecuvinteaza, in acelasi timp, libertatea copiilor si a parintilor acestora.

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

 

.

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 599

Voteaza:

Refuzam oferta vidului spiritual 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE