Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti

Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti in intelesul ca Sfanta Scriptura ii acorda o importanta deosebita

In ziua sarbatorii Soborului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei a fost prezent in Biserica Icoanei din Capitala care si-a sarbatorit hramul. Dupa oficierea Sfintei Liturghii, Preafericirea Sa a rostit un cuvant de invatatura in care a aratat semnificatia sarbatorii de astazi.

La inceputul cuvantului, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat de ce sarbatoarea de astazi se numeste Soborul Sfantului Ioan Botezatorul: „Dupa sarbatoarea Botezului Domnului, crestinii se duna in sobor si isi amintesc de Sfantul Ioan Botezatorul, cel prin care s-a savarsit botezul Mantuitorului Iisus Hristos.

Sfantul Ioan Botezatorul este numit de Mantuitorul Iisus Hristos ca fiind cel mai mare om nascut din femeie. De aceea, Biserica noastra a randuit in calendar mai multe zile de cinstire si pomenire a Sfantului Ioan Botezatorul. Avem 7 zile de pomenire, 3 inscrise cu cruce rosie si anume: Soborul Sfantului Ioan Botezatorul la 7 ianuarie, Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul la 24 iunie, si Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 29 august. Iar celelalte 4 zile de pomenire sunt inscrise cu culoare neagra, sunt sarbatori mai mici si acestea sunt: Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul la 23 septembrie, Intaia si a doua aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul la 24 februarie si a treia aflare a Capului Sfantului Ioan Botezatorul la 25 mai”.

Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti in intelesul ca Sfanta Scriptura ii acorda o importanta deosebita

Patriarhul Romaniei a vorbit despre viata si activitatea Sfantului Ioan Botezatorul: „In Biserica noastra, in iconostas, Sfantul Ioan Botezatorul apare intotdeauna in icoana Deisis a judecatii din urma, in partea stanga a Mantuitorului, iar daca nu avem icoana aceea el apare pe una din icoanele principale de la Catapeteasma. Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti in intelesul ca Sfanta Scriptura ii acorda o importanta deosebita. Nasterea si activitatea sa au fost prevazute de proroci. Nasterea sa a fost un dar de la Dumnezeu pentru ca parintii Sfantului Ioan Botezatorul, preotul Zaharia si sotia lui Elisabeta, nu aveau copii si erau foarte tristi. Ei s-au rugat mult lui Dumnezeu sa le daruiasca un copil. Intr-o zi, pe cand preotul Zaharia slujea la Templul din Ierusalim, un inger al Domnului i-a binevestit ca va avea un copil si ca trebuie sa ii puna numele Ioan. El insa s-a indoit si a cerut un semn. Din aceasta cauza semnul pe care l-a primit a fost faptul ca nu mai putea vorbi pana in ziua in care se va naste copilul. Atunci cand s-a nascut copilul si vroiau sa ii puna diferite nume preotul Zaharia a facut semn sa i se dea o tablita pe care a scris numele Ioan. Asadar, Sfantul Ioan Botezatorul este nascut oarecum in mod minunat prin aceasta lucrarea a lui Dumnezeu. Dupa ce a fost ales numele copilului ca fiind Ioan, tatal sau, preotul Zaharia, a profetit despre el ca va fi slujitor al Domnului si va pregati calea Lui. Dupa nasterea pruncului a urmat o perioada grea. Irod a poruncit sa fie ucisi copiii de doi ani si mai jos ca varsta, fiind cautat si fiul preotului Zaharia si al sotiei sale Elisabeta. Din cauza acestei prigoane Elisabeta a luat copilul si s-a ascuns in muntii Iudeei pentru a-l salva. Dupa o vreme Elisabeta a murit si copilul a ramas singur, de aceea toata tineretea sa el a trait in pustie in rugaciune, post si cu hrana foarte modesta. Deci, Sfantul Ioan Botezatorul se formeaza in scoala pustiei, a rugaciunii si a postului. El purta o haina aspra din par de camila, era incins cu o curea si petrecea viata mai mult in post si rugaciune. La varsta de 30 de ani a fost trimis de Dumnezeu sa propovaduiasca in pustiul Iordanului pocainta. El chema pe toti la pocainta atragand astfel multi oameni din toate partile Iudeei si din Ierusalim care ascultau predica si apoi se botezau cu botezul pocaintei”.

Scopul principal pentru care el a inceput sa boteze a fost ca sa arate lui Israel pe Mesia

In continuare, Preafericirea Sa a evidentiat faptul ca botezul pocaintei pe care il practica Sfantul Ioan Botezatorul era o pregatire pentru Botezului Domnului. De asemenea, Sfantul Ioan confirma faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos este Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii: „Botezul pe care Sfantul Ioan Botezatorul il practica era o constientizare a nevoii de iertare, de mantuire, de eliberare din pacat si din moarte. Sfantul Ioan Botezatorul avea o predica orientata spiritual si social ca pocainta pentru pacate, chemare la indreptare si roade ale pocaintei ca fapte bune. Aceasta activitate a lui l-a facut foarte popular. El era admirat si iubit de popor si se bucura de o mare incredere. Insa, scopul principal pentru care el a inceput sa boteze, asa dupa cum el insusi marturiseste, a fost ca sa arate lui Israel pe Mesia. Evanghelia de astazi ne arata ca Iisus a venit la Ioan ca sa fie botezat, iar Ioan a zis marturisindu-l: Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii. Prin aceasta Sfantul Ioan Botezatorul arata ca Iisus Care vine sa fie botezat nu are nevoie de botezul pocaintei spre iertarea pacatelor pentru El este fara de pacat si mai mult decat atat El va ridica pacatul sau pacatele lumii. Atunci cand este folosit singularul: El va ridica pacatul lumii, inseamna: El va izbavi sau va vindeca natura omeneasca de starea ei de pacatosenie, de neascultare de Dumnezeu si de instrainare de El. Cand este folosit singularul se face referire la pacatul neascultarii oamenilor fata de Dumnezeu. Acesta este cel mai mare pacat toate celelalte fiind forme derivate ale pacatului neascultarii. Mielul lui Dumnezeu este mielul de jertfa si prin aceasta vedem ca Sfantul Ioan Inaintemergatorul si Botezatorul este si proroc. El a prevazut Jertfa lui Hristos pe Cruce care a avut loc in timpul Pastilor iudaice cand se jertfea mielul pascal, iar mielul pascal care amintea de iesirea din Egipt a fost o prefigurare a lui Hristos”.

Sfantul Ioan Botezatorul proroceste ca Duhul Sfant va fi dat de Hristos in chip de limbi de foc

„Evanghelia ne mai arata ca Sfantul Ioan Botezatorul zice: Eu v-am botezat cu apa, dar vine Unul dupa mine care este mai tare decat mine si care va va boteza cu duh, in Evanghelia dupa Marcu. In Evanghelia dupa Matei, capitolul 3, versetul 11, spune: Acesta va va boteza cu Duh Sfant si cu foc. Acelasi lucru il spune si in Evanghelia dupa Luca, capitolul 3, versetul 16: El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc. Prin aceasta, Sfantul Ioan Botezatorul face o a doua prezicere mare si anume ca Duhul Sfant pe care il trimite Tatal din ceruri la rugamintea Fiului va veni in lume in chip de limbi de foc. Intr-adevar, botezul crestin incepe in realitate dupa ce Duhul Sfant este trimis peste sfintii ucenici si apostoli ai Mantuitorului, la Rusalii, in chip de limbi de foc. Iata cum Sfantul Ioan Botezatorul proroceste ca Duhul Sfant va fi dat de Hristos in chip de limbi de foc”, a mai aratat Preafericirea Sa.

Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai mare dintre proroci mai ales pentru ca a vazut Taina Sfintei Treimi

Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat de ce Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului este numit cel mai mare Om nascut din femeie si de ce este cel mai mare dintre proroci: „Sfantul Ioan Botezatorul este, asa cum s-a spus de catre Mantuitorul Iisus Hristos, cel mai mare Om nascut din femeie. El face legatura intre Vechiul si Noul Testament. De ce este el cel mai mare dintre prooroci, desi nu a scris carti si nici nu a facut minunile pe care le-a facut Proorocul Ilie, de pilda. El este mai mare decat toti prorocii pentru ca ceilalti proroci au vazut din departe, in duhul, intr-o inainte vedere duhovniceasca ca se va naste Conducatorul poporului lui Israel in Betleem (de pilda Mihea), ca va fi un miel de junghiere cum spune proorocul Isaia in capitolul 53. Tot ceea ce au vazut ceilalti cu secole inainte, el a vazut cu duhul si a atins cu trupul. Cel care era prevestit de prooroci a fost atins cu mana, vazut cu ochii trupului, in momentul in care Sfantul Ioan Proorocul devine Botezatorul. El a pus mana pe crestetul capului si L-a botezat pe Iisus in Iordan. Atunci el s-a atins de Cel Neatins, a vazut pe Cel Nevazut facut Om din iubire pentru oameni, a botezat cu botezul pocaintei spre iertarea pacatelor pe Cel care era fara de pacat, dar care a dorit sa fie botezat cu botezul pocaintei, din smerenie si pentru a arata ca El va lua asupra Sa pacatul lumii, starea de pacatosenie, sau pacatele lumii. De aceea, Sfantul Ioan este cel mai mare proroc pentru ca a vazut cu ochii trupesti, ca implinire a profetiilor facute inainte vederii cu ochii duhovnicesti ai sufletului. De asemenea, el este primul care L-a marturisit pe Iisus din Nazaret ca fiind Fiul lui Dumnezeu inaintea marturisirii lui Petru, a lui Natanaiil si a altora din Noul Testament. El marturiseste, vede Duhul Sfant coborandu-se peste Iisus dupa ce a primit botezul pocaintei, cand iesea din apele Iordanului si recunoaste ca este Fiul lui Dumnezeu. Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai mare dintre proroci mai ales pentru ca a vazut Taina Sfintei Treimi. El a vazut aratarea Sfintei Treimi la Botezul Fiului lui Dumnezeu devenit Fiul Omului. Cand Iisus a iesti din apele Iordanului, Cerurile s-au deschis, Duhul Sfant in chip de porumbel s-a coborat si a ramas deasupra Lui si un glas din cer s-a auzit zicand: Acesta este Fiul Meu cel Iubit intru care am binevoit. Deci, Sfantul Ioan a vazut aratarea Preasfintei Treimi, a vazut pe Fiul Botezat in apele Iordanului, pe Tatal l-a vazut prin vedere duhovniceasca, prin auzirea glasului marturisitor si anume: Acesta este Fiul Meu cel Iubit intru care am binevoit. Duhul Sfant a confirmat prin prezenta Sa vizuala, in chip de porumbel al impacarii, al pacii, al curatiei, ca Cel botezat in Iordan nu este un om obisnuit, este Fiul lui Dumnezeu devenit Om pentru mantuirea oamenilor. Deci, aceasta vedere a aratarii Preasfintei Treimi atunci cand a atins pe Unul din Treime - ca asa o vedere a Preasfintei Treimi intr-o prefigurare se mai intalneste si la stejarul din Mamvrii -, dar acum nu este vorba de trei calatori, ci este vorba de Unul din Treime facut Om pe care el l-a atins cu mana sa si l-a vazut duhovniceste si trupeste, cu ochii sufletului in Duhul si cu ochii trupului si acest Fiu al Lui Dumnezeu, Iisus din Nazaret, nu era singur, ci impreuna cu Tatal si cu Duhul”.

Marele dar al botezului este darul unirii noastre in iubirea lui Dumnezeu Tatal, in iubirea lui Dumnezeu Fiul si in iubirea lui Dumnezeu Duhul Sfant

Lucrarea Botezului Domnului este sfanta si mare, a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, aratand ca aceasta lucrare „ne arata ca oricine este botezat in numele Preasfintei Treimi se pune intr-o relatie eterna de iubire cu Persoanele Sfintei Treimi, astfel incat viata daruita de Dumnezeu prin botez oamenilor nu este o viata pamanteasca, ci una cereasca data ca arvuna in timpul vietii pamantesti. Aceasta este nasterea din apa si din Duh Sfant fara de care nimeni nu va putea intra in Imparatia Cerurilor, dupa cum spune chiar Mantuitorul Iisus Hristos in convorbirea Sa cu Nicodim. Deci, marele dar al botezului este darul unirii noastre in iubirea lui Dumnezeu Tatal, in iubirea lui Dumnezeu Fiul si in iubirea lui Dumnezeu Duhul Sfant. Deschiderea cerurilor are loc ori de cate ori se savarseste un botez. Este o bucurie mare pentru Biserica, pentru familie, pentru persoana care se boteaza, aceasta deschidere a iubirii Preasfintei Treimi. Inainte se vorbea despre Imparatia Cerurilor, dar nu stiam ce este aceasta Imparatie a Cerurilor. Acum vedem ca la deschiderea cerurilor, cand Iisus a iesit din apele Iordanului, Imparatia Cerurilor este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh”.

Numele pune in relatie pe cel botezat cu sfantul respectiv care este rugator pentru copil si povatuitor pentru omul care poarta numele unui sfant

La finalul cuvantului sau, Preafericitul Parinte Daniel a vorbit despre importanta alegerii numelui pentru copii din Sfanta Scriptura sau din vietile sfintilor si a felicitat pe toti cei care poarta numele de Ioan, Ioana sau derivate: „Numele lui Ioan este anuntat mai inainte si este tot un nume teofor, purtator de Dumnezeu, dupa cum numele lui Iisus inseamna Dumnezeu mantuieste. Numele lui Ioan in limba ebraica inseamna Dumnezeu este milos si aceasta se poate traduce si sub forma: Darul lui Dumnezeu. Deci, copilul Ioan inseamna darul lui Dumnezeu sau ca este nascut prin harul lui Dumnezeu. Din acest punct de vedere numele trimite la Dumnezeu pentru ca el este un trimis al lui Dumnezeu si implineste o lucrare data lui de Dumnezeu. Este necesar ca atunci cand dam nume copiilor sa dam nume din Sfanta Scriptura si din vietilor sfintilor, din calendarul nostru crestin-ortodox. Numele pune in relatie pe cel botezat cu sfantul respectiv care este rugator pentru copil si povatuitor pentru omul care poarta numele unui sfant. In Romania, numele cel mai popular este Ioan. Peste doua milioane de persoane poarta numele de Ioan sau Ioana si derivate. Tuturor le dorim ani multi cu sanatate, bucurie si sa aiba ravna si evlavia Sfantului Ioan Botezatorul spre bucuria Bisericii si spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire”.


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1269

Voteaza:

Sfantul Ioan Botezatorul este cel mai popular dintre sfinti 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE