Intalnire - Duminica a XVII-a dupa Rusalii


Intalnire (Duminica a XVII-a dupa Rusalii)

 

Si iesind de acolo, a plecat Iisus in partile Tirului si ale Sidonului. Si iata o femeie cananeianca, din acele tinuturi, iesind striga, zicand: Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David! Fiica mea este rau chinuita de demon. El insa nu i-a raspuns nici un cuvant; si apropiindu-se, ucenicii Lui Il rugau, zicand: Slobozeste-o, ca striga in urma noastra. Iar El, raspunzand, a zis: Nu sunt trimis decat catre oile cele pierdute ale casei lui Israel. Iar ea, venind, s-a inchinat Lui, zicand: Doamne, ajuta-ma.

El insa, raspunzand, i-a zis: Nu este bine sa iei painea copiilor si s-o arunci cainilor. Dar ea a zis: Da, Doamne, dar si cainii mananca din faramiturile care cad de la masa stapanilor lor. Atunci, raspunzand, Iisus i-a zis: O, femeie, mare este credinta ta; fie tie dupa cum voiesti. Si s-a tamaduit fiica ei in ceasul acela. (Matei 15, 21-28)

Iesirea, ca si intrarea, este un atribut esential al mantuirii. Iesirea este a doua carte a lui Moise, dar, este si a doua usa (fata) a eternitatii. Ca sa iesi de undeva, trebuie sa intri, cand intri in aceasta lume iti incepi de fapt iesirea, cand iesi din aceasta lume incepe Marea Intrare, de unde intoarcere nu mai exista.

Iesirea nu inseamna, in niciun caz, intoarcere. Iesirea este intalnire. In toate religiile lumii omul il cauta pe Dumnezeu, crestinismul este singura religie in care Dumnezeu il gaseste, il intalneste si il descopera pe om, fie acesta chiar pagan.

Iesirea este un strigat izbavitor.

Iata, femeia cananeianca, reprezentand lumea pagana, urca in icoana alaturi de Hristos-Fiul lui Dumnezeu; neluata in seama, ea se inchina cerand ajutor; ocarata, ea staruie, are curaj; respinsa, ea se roaga; negata, ea afirma: Da, Doamne! Toate acestea, pentru fiica ei, adica pentru viata. Nimic pentru moarte.

Mantuitorul iese din hotarele poporului ales, femeia cananeianca iese din hotarele paganitatii, astfel se produce intalnirea.

Sfantul Ioan Gura de Aur sugereaza ca femeia cananeianca ar reprezenta Biserica dintre pagani.

Nu exista o lume pagana si o lume crestina. Lumea este una. Exista doua moduri de percepere a lumii: un mod crestin de asumare (modul euharistic) si un mod pagan de distrugere (modul inchiderii intr-un dincoace fara iesire).

Prin modul crestin lumea este, prin modul pagan lumea o fi; sfintii si ingerii stau fata in fata cu moroii (strigoii); certitudinea poate fi ucisa de indoiala, credinta de superstitie, rugaciunea de vraja, virtutea de pacat, duhul de litera.

Modul pagan, distrugator al Creatiei lui Dumnezeu, este modul neascultarii de Biserica (Matei 18, 17). Marturia constiintei inseamna existenta dincolo de orice lege (Romani, 2, 14).

Crestinul este un om duhovnicesc, firesc; paganul este un om lumesc, ei continua sa se intalneasca de doua mii de ani incoace, in masura in care isi ies din fire. A-ti iesi din fire are si un sens pozitiv: a te deschide catre celalalt, indiferent de ce neam este el, a merge in intampinarea lui dincolo de orice hotar; noi prindem doar sensul negativ: a te enerva, a te supara, a uri.

Credinta (femeii pagane) este singura poarta de iesire din propria captivitate. Vindecarea fiicei demonizate (a unei posteritati tulburi) incepe de aici, incepe cu aceasta Intalnire.

Preot Sever Negrescu

.

31 Ianuarie 2009

Vizualizari: 295

Voteaza:

Intalnire - Duminica a XVII-a dupa Rusalii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE